صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایمان. باز هم جبر!!!!!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایمان. باز هم جبر!!!!!!!




    سلامتی با همه
    آیا ایمان ما هم مشخص شده یا ما حداقل در این مورد مختاریم؟

    عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ أَبَانٍ عَنْ فُضَيْلٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع أُولئِكَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ

    هَلْ لَهُمْ فِيمَا كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمْ صُنْعٌ قَالَ لَا


    فضيل گويد: بامام صادق (ع ) عرض كردم : اينكه خدا فرمايد: (ايشانند كه خدا ايمانرا در دلهايشان رقم زده ، 22

    سوره 58) آيا خود نسبت بآنچه خدا در دلهايشان رقم زده دستى دارند؟) فرمود: نه .

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    982
    تشکر:
    1
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    به نظر بنده در اسلام انسان آزاده و به کمک خداوند پیش میره و هرگونه جبری نفی شده است. انسان اگر عقلش بر نفسش غلبه کند هیچوقت دچار لغزش نخواهد شد. امان از نفس!!!

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۵
    نوشته
    84
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    4

    اختيار در ايمان




    مهاجر گرامي
    از عنوان تاپيك شما بر مي آيد كه آيا در ايمان آوردند ما اجباري وجود دراد يا ما در ايمان آوردنمان مجبوريم؟
    در پاسختان عرض مي كنم كه اعتقاد و ايمان ، چون از امور قلبى است ، از نظر قرآن كريم : «لا اكراه فى الدّين ؛ (بقره ، 256) در قبول دين اكراهى نيست» ، مورد امر و نهى و اجبار قرار نمى گيرد؛ نمى توان مردم را بر اعتقاد و ايمان مجبور كرد ، اسلام ، دين منطق و برهان است و راه رشد و هلاكت را بيان مى كند . بنابراين اگر علت عدم اعتقاد و باور منطقى و منطبق بر انديشه باشد ، پسنديده و در غير اين صورت ناپسند است . و بايد تلاش كرد تا باور و اعتقاد غيرمنطقى و ناپسند مذكور تغيير كند .
    آيه «لا اكراه فى الدين » ، اشاره به اين حقيقت دارد كه در قبول دين ، اكراه و اجبار وجود ندارد ؛ زيرا اساس و شالوده دين بر ايمان و اعتقاد قلبى استوار است . اجبار فقط در اعمال و حركات جسمانى مؤثر است و افكار و اعتقادات راهى جز منطق و استدلال نمى تواند داشته باشد .
    از رواياتى كه در شأن نزول اين آيه نقل شده استفاده مى شود : بعضى از ناآگاهان از پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) انتظار داشتند كه همچون حكام جبار ، با زور و فشار اقدام به تغيير عقيده مردم (هر چند در ظاهر) كند ، آيه فوق نازل شد و صريحاً به آن ها پاسخ داد كه دين و آيين چيزى نيست كه با اكراه و اجبار تبليغ گردد(1) ؛ علاوه بر آن همان گونه كه خود آيه فرموده : «قد تبيّن الرّشد من الغىّ» (بقره ، 256) راه حق از باطل با دلايل و معجزات آشكار ، روشن شده است و نيازى به اين امور نيست ؛ كسانى متوسل به زور و تحميل مى شوند كه فاقد منطق باشند نه دين اسلام كه داراى دلايل روشن و استدلالهاى نيرومند است .



    1 . تفسير نمونه ، آيت اللّه مكارم شيرازى و ديگران ، ج 2 ، ص 206 ، دارالكتب الاسل




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صبا جان فیض با شما آیا شما میخواهید بگویید آنها که ایمان آوردند ( غیر از تعداد معدودی) بدون توسل به زور بود ؟ من تا آنجا که محمد در مکه بود این حرف را قبول دارم . او در آنجا از عشق و محبت و برادری و تفکر و مصالحه میگفت . اما آیا در مدینه نیز چنین بود ؟ بعد از ایشان در ایران چنین بود ؟ ( با شگفتی بسیار علی شریعتی متفکر شما فرموده که تمام ایرانیان ( همه) با آغوش باز ایمان آوردند . آیا چنین است ؟ جدا از تفسیر نمونه ، نظر خودتان را بگویید ؟ در مورد آیه : آری ترجمه چنین است اما بعد میگوید تنها اسلام قابل قبول است . کجای این اختیار است ؟؟؟؟ شما پیروان ادیان دیگر را قبول ندارید میگویید باید باید باید مسلمان شوید به هر وسیله ! از راه تبلیغ و خرج که میبینی و اگر نشد با شمشیر و خشونت تا جایی که نه از ده بمیرند. چرا ؟ چون تنها اسلام از نظر خدا قبول است. دینهای دیگر که خودش دستور آنرا داده دیگر حتی برای خودش قابل قبول نیست!! چرا؟ آیا از نتیجه با خبر نبود؟ در این میان اختیار در کجا قرار دارد؟؟؟؟ راستی شما اختیار را هم تعریف کنید.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۵
    نوشته
    84
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    4



    صبا جان فیض با شما آیا شما میخواهید بگویید آنها که ایمان آوردند ( غیر از تعداد معدودی) بدون توسل به زور بود ؟
    مهاجر عزيز
    در پاسخ به اين تاپيك شما ابتدا ايمان را تعرف مي كنم بعد نكاتي را عرض مي كنم
    پاسخ : «ايمان ، عبارت است از اظهار خضوع و قبول شريعت و آنچه نبى اكرم(صلى الله عليه وآله) آورده و آن اعتقاد و تصديق قلبى است . كسى كه بر اين صفت باشد ، مؤمن و مسلمان است و انجام واجبات را بر خود واجب مى داند و در آن شك نمى كند .»
    طبق روايات ، ايمان داراى سه ركن است كه عبارتند از : معرفت به قلب ، گفتار به زبان و عمل به اركان .
    در آيات متعددى از قرآن ، به اين امور اشاره شده كه در ذيل به چند آيه اشاره مى كنيم :
    «و جحدوا بها و استيقنتها أنفسهم ظلماً و علوّا ;(نمل ، 14) با آنكه دلهايشان بدان يقين داشت ، از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند .» و «فلمّا جاءهم ما عرفوا كفروا به ;(بقره ، 89) ولى همين كه آنچه ]اوصافش[ را مى شناختند بر ايشان آمد ، انكارش كردند .» اين دو آيه مى فهماند كه اين اشخاص ، معرفت و تصديق به قلب داشتند ، ولى چون زبانى به آن اقرار نكردند ، كفرشان ثابت است .
    آيه «قالت الأَعراب ُ ءَامنّا قل لم تؤمنوا و لكن قولوا أَسلمنا و لمّايدخل الإِيمن فى قلوبكم ;(حجرات ، 14) ]برخى از [باديه نشينان گفتند : «ايمان آورديم بگو : ايمان نياورديد ، ليكن بگوييد : اسلام آورديم و هنوز در دلهاى شما ايمان داخل نشده است .» ، تصريح دارد كه ، گرچه باديه نشينان به اسلام اقرار نمودند ، ولى چون معرفت و تصديق قلبى پيدا نكرده بودند ، به آنها مؤمن گفته نخواهد شد .
    در قرآن آياتى وجود دارد كه ايمان همراه با عمل را مثمر ثمر مى داند ، از جمله : «إلاّ الذين ءَامنوا و عملوا الصـلحـت ، و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر»(عصر ، 3) و «وَالذين ءَامنواو عملوالصّلحت أُولـئك أصحـب الجنّة»(بقره ، 82) بنابراين ، طبق قرآن ، ايمان فقط اظهار عشق و علاقه به خدا و سراى ديگر و پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيست ; بلكه بايد برنامه هاى عملى نيز با آن هماهنگ باشد .
    پس با اين تعريف اگر كسي به زور اقرار به ايمان كند در واقع ايمان نياورده است.
    من تا آنجا که محمد در مکه بود این حرف را قبول دارم . او در آنجا از عشق و محبت و برادری و تفکر و مصالحه میگفت . اما آیا در مدینه نیز چنین بود ؟

    آري مهاجر گرامي چرا كه اصول دعوت پيامبر در همه ادوار تفاوتي نداشت.
    بعد از ایشان در ایران چنین بود ؟

    با تعريفي كه بيان شد ايراني ها هم از اين قاعده مستثني نيستند و ايماني معتبر است كه شرايط آن را داشته باشد.
    اما بعد میگوید تنها اسلام قابل قبول است . کجای این اختیار است ؟

    اين گفته در مقام بيان اكمال دين اسلام و در حيطه اعتقادات است در حالي كه جبر و اختيار به اعمال و رفتار اختصاص دارد و ما اعتقاد داريم اگر يهود و نصارى و مانند آن ها بخواهند به كتاب خود و دستورهاى پيامبر پيشين خود عمل كنند ، در اين صورت هم بايد به پيامبراسلام ايمان بياورند و مسلمان شوند ; زيرا در كتاب هاىوآسمانى آن ها بشارت به ظهور پيامبر اسلام با ذكر صفات و علايم معين آمده است ; پس اگر ايمان نياورند و پيامبرى او را قبول نكنند ، به كتاب و دستور پيامبر خودشان هم عمل نكرده اند .
    شما پیروان ادیان دیگر را قبول ندارید میگویید باید باید باید مسلمان شوید به هر وسیله ! از راه تبلیغ و خرج که میبینی و اگر نشد با شمشیر و خشونت تا جایی که نه از ده بمیرند. چرا ؟ چون تنها اسلام از نظر خدا قبول است. دینهای دیگر که خودش دستور آنرا داده دیگر حتی برای خودش قابل قبول نیست!! چرا؟ آیا از نتیجه با خبر نبود؟ در این میان اختیار در کجا قرار دارد؟؟؟؟
    به نظرم اين قسمت پيامتان چيزي جز تهمت و افتراء نمي باشد حال من سئوال مي كنم در كجا و چه كسي از بزرگان و يا اهل بيت ما اين جملات را بيان كرده لطف كنيد تا ما هم استفاده كنيم؟!


  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صبا جان جواب صادقانه ای بود . آنکه باید ، نتیجه را از کلام شما بدست میاره. در مورد سؤال آخر صفحه هم جواب داره

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب مهاجر ! ببینید ، شما الان قلبا مسیحی یا یهودی یا بودایی هستید ، جبری در پذیرش یا عدم پذیرش اعتقادتون حس میکنید ؟
    لطفا به این مطلب جناب صبا دقت بفرمایید :
    اين گفته در مقام بيان اكمال دين اسلام و در حيطه اعتقادات است در حالي كه جبر و اختيار به اعمال و رفتار اختصاص دارد

    مساله این است که خداوند در هر زمانی با توجه به روند رشد فکری بشر ، دینی را فرستاده است ، و به تدریج آن را کامل تر کرده است تا نوبت به عصر پیامبر و دین اسلام رسید که دین ، کامل شد ، ببینید خداوند متعال که بشر رو آفریده و برای او برنامه زندگی = دین فرستاده ، دین کامل رو اسلام قرار داده ، یکی دیگر از امکاناتی که در راستای خلقت بشر و اساسا هدف خلقت ، خداوند به انسان عطا کرده ، اختیار است و از طرفی هم راه درست و نادرست و به تعبیری ، خیر و شر را به او نشان داده است و او را مختار نموده که با امکان اختیارش یکی را برگزیند . آیا اینکه خداوند راه درست و یا دین کامل را معرفی کند تا هر که خواست آنرا انتخاب نماید به نظر شما جبر است ؟
    شما پیروان ادیان دیگر را قبول ندارید میگویید باید باید باید مسلمان شوید به هر وسیله ! از راه تبلیغ و خرج که میبینی و اگر نشد با شمشیر و خشونت تا جایی که نه از ده بمیرند. چرا ؟ چون تنها اسلام از نظر خدا قبول است. دینهای دیگر که خودش دستور آنرا داده دیگر حتی برای خودش قابل قبول نیست!! چرا؟ آیا از نتیجه با خبر نبود؟ در این میان اختیار در کجا قرار دارد؟؟؟؟ راستی شما اختیار را هم تعریف کنید.

    تبلیغ مسلمین تبلیغ جبر آور نیست ، خودتان می گویید تبلیغ ، مگر حضرت عیسی (ع) و پیروانشان تبلیغ دین مسیحیت را نمی کردند ؟ این یعنی جبر ؟ پس مسیحیانی که اکنون هم تبلیغ مسیحیت میکنند قائل به جبرند .
    جناب مهاجر مساله ، انتخاب است . خداوند هم از از همه چیز آگاه است ولی آگاهی او برای ما جبر نمی آورد .
    شما به فرزندتان بتدریج مسائل مورد نیازش را در زندگی آینده ، می آموزید و به طرق مختلف سعی می کنید بهترین راه موجود را برای زندگی برگزیند اما آیا تمام زحمات و برنامه های شما فرزندتان را برای انتخاب مسیر آینده اش مجبور خواهد کرد ؟ اگر چنین است پس حساب فرزندان ناخلف و نا اهل را چگونه توجیه می کنید ؟ جبر است دیگر .
    بهر حال من فکر میکنم اندکی مسائل برای شما خلط شده است و یا با پیش داوری که در ذهن شریفتان نشسته است با اسلام و احکام آن برخورد می فرماید . گواه صدق آن هم همین چند سطری است که از شما نقل قول نمودم و جناب صبا هم از شما تقاضای توضیح داشتند .


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فیض و سلامتی بر شما : لطفا به فکر من هم باشید . شما حرفی را میزنید . خب. آیا من با آن محدودیتها ( که شما سروران بهتر میدانید ) در شرایط مساوی با شما قرار دارم.؟؟؟؟؟
    مهیات و صبا جان از آنجا که به من گفته اند در مورد ادیان دیگر اصلا حرفی نزنم بخاطر احترام به خواست آنها نمیتوانم در این باره با شما بحث کنم ( اگر چه جواب دارد)
    درباره تبلیغ : آیا تبلیغ بعضیها را با مسیح میسنجید. جای شگفتی است. بگذریم!!!
    مهدی تا اندازه خون خواهد ریخت تا خدا !!!!! تا خدا!!! راضی وخشنود شود ( میدانم که بسیار دلگیر میشوید و میگویید این حدیث جعلی ست. به خدای آسمان من هم قبول میکنم این حدیث جعلی ست . من هم میدانم که بخاطر مسائل سیاسی و.... که میدانی اینها را از خود ساخته اند. مگر خدا ( زبانم لال) چنگیز و تیمور است . مگر آن امام نازنین خونریز است ) مگر او به خون و پوست احتیاج دارد. منجی در حمایت خدای خود است . کدام احمقی میتواند ادعا کند در برابر او توان مقاومت دارد؟؟ )
    مهدی چیزی جز شمشیر به مردم نمیدهد!!!!
    مهدی بر جن وانس غلبه میکند وبر تمام افراد فرومایه غلبه میکند ویک نفر از آنها را در روی زمین باقی نمیگذارد
    این امر واقع نمیشود مگر آنکه نه دهم از مردم از بین بروند
    به خدا قسم !! از هر صد نفر بلکه هزار نفر یک نفر را زنده نمیگذارد
    لشکریان امام قصد هر شهری را که میکنند آنرا خراب و ویران میکنند
    نقل از بحار ج 13

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۵
    نوشته
    84
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohajer نمایش پست
    فیض و سلامتی بر شما : لطفا به فکر من هم باشید . شما حرفی را میزنید . خب. آیا من با آن محدودیتها ( که شما سروران بهتر میدانید ) در شرایط مساوی با شما قرار دارم.؟؟؟؟؟
    جناب مهاجر عزيز در فضاي گفتگو و بحث
    از شما مي خواهم اگر واقعاً دنبال حقيقت هستيد بايسته است به جاي كلي گويي و حرف هاي كه اصلاً به جاي استناد ندارد بهتر است با ارائه مستندات و مدراك بحث شود
    شما بفرماييد محدوديت شما چيست كه در شرايط مساوي با ما نمي باشيد
    من هم قبول میکنم این حدیث جعلی ست
    اگر شما خودتان قبول داريد اين حديث جعلي است، چرا آن را ذكر مي كنيد ، حداقل براي اثبات گفته هاي خود از احاديثي استفاده كنيد كه خودتان هم قبول داشته باشيد!

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صبا جان
    پس شما هم میگویی تمام حدیثهایی که من در بالا نوشتم جعلی ست . پس دیگر چرا اینچنین کتابی پر از دروغ و حرفهای ناسازگار با عقل از مهمترین کتب شیعه است. میگویی نه خیر تعدادی از آنها جعلیست!!!!!!!! اما خودشان این احدیث جعلی را قبول دارند و استناد میکنند . آن بخشی که من حدیث را از آن گرفتم همه احادیث همینگونه است ؟ پس شما میگوی همه آنها جعلی ست ؟ آیا شما از مجلسی بیشتر میدانی و شیعه تری ؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود