صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "سابقون"که درآیه 10سوره واقعه آمده چه کسانی هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    "سابقون"که درآیه 10سوره واقعه آمده چه کسانی هستند؟




    سلام و خسته نباشید
    "سابقون"که درآیه 10سوره واقعه آمده چه کسانی هستند؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۳۰ در ساعت ۰۲:۰۴
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئكَ الْمُقَرَّبُون‏» (واقعه، 10 و 11)



    با سلام و درود


    "سابقون" كسانى هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، كه در اعمال خير و صفات و اخلاق انسانى نيز پيشقدمند، آنها "اسوه" و "قدوه" مردمند، و امام و پيشواى خلقند، و به همين دليل مقربان درگاه خداوند بزرگند.


    تفسیر به سبقت در طاعة اللَّه (اطاعت خدا) يا نماز هاى پنجگانه، يا جهاد، يا هجرت، يا توبه، و امثال آن، اشاره به گوشه ‏اى از اين مفهوم وسيع است.

    و نيز اشاره روایات به هابيل، مؤمن آل فرعون، حبيب نجار و همچنين امير مؤمنان على بن ابى طالب (ع)، در حقيقت بيان مصداق هاى روشن آن است، و به معنى محدود ساختن مفهوم آيه‏ نیست. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 204)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علامه طباطبایی (ره) می آورد:


    به استناد آیات:

    «وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ»(فاطر، 32)
    «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» (بقره، 148)
    «وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ» (آل عمران، 114)

    به دست مى‏ آيد مراد از سابقون اول، كسانى هستند كه در خيرات سبقت مى ‏گيرند.

    و قهرا وقتى به اعمال خير سبقت مى ‏گيرند، به مغفرت و رحمتى هم كه در ازاى آن اعمال هست سبقت گرفته ‏اند.

    و لذا در آيه «سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ» (حدید، 21) به جاى امر به سبقت در اعمال خير، دستور فرموده: به مغفرت و جنت سبقت گيرند.

    پس سابقون به خيرات، سابقون به رحمت و مغفرتند.


    بنا بر این:

    «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ»
    مراد از سابقون اول، سابقين به خيرات، و مراد از سابقون دوم سابقين به اثر خيرات يعنى مغفرت و رحمت است.


    اما اشاره به افرادی مانند انبیاء، مؤمن آل فرعون، علی بن ابی طالب(ع) و ...، از باب تمثیل است. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 199و 200)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0








    بیانی دیگر



    سبقت گیرندگان به طاعت خداوند، سبقت گیرنده به رحمت و مغفرت او هستند.

    سابقین، دو گروهند، یکی رهبر و پیشرو، و دیگری تابع و پیرو.

    گروه اول، افضل و بالاترند، لذا سابقون دوم بهتر از سابقون اول است. و با این تفسیر، سابقون دوم، خبر از سابقون اول است.

    و ممکن است سابقون دوم، تاکید سابقون اول باشد که خبر آن «أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون‏» می شود. (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 325)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۷:۵۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام با توجه به توضيحات شما كه فرموديد سابقون منظور كساني هستند كه در خيرات از هم پيشي مي گيرند چرا قران كريم مي فرمايد كه تنها عده كمي از آيندگان جزء سابقون هستند (و قليل من الاخرين)

    آيا آيندگان نمي توانند در كارهاي خير از هم پيشي بگيرند؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نور نمایش پست
    با سلام با توجه به توضيحات شما كه فرموديد سابقون منظور كساني هستند كه در خيرات از هم پيشي مي گيرند چرا قران كريم مي فرمايد كه تنها عده كمي از آيندگان جزء سابقون هستند (و قليل من الاخرين)

    آيا آيندگان نمي توانند در كارهاي خير از هم پيشي بگيرند؟



    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته ذکر شده:


    1. در امت اسلامى پيشگامان در پذيرش اسلام در صدر اول گروه اندكى بودند كه نخستين آنها از مردان على (ع) و از زنان خديجه (س) بود، در حالى كه كثرت پيامبران پيشين و تعداد امت هاى آنها و وجود پيشگامان در هر امت، سبب مى ‏شود كه آنها از نظر تعداد فزونى يابند.


    2. كثرت عددى دليل بر كثرت كيفى نيست، و به تعبير ديگر ممكن است تعداد سابقون اين امت كمتر باشند ولى از نظر مقام بسيار برتر، همان گونه كه در ميان خود پيامبران نيز تفاوت است: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ» ما بعضى از رسولان را بر بعض ديگرى برترى داديم. (بقره، 253)


    3. ممكن است بعضى از مؤمنان در زمره پيشگامان در ايمان نباشند، اما داراى صفات و ويژگي هاى ديگرى باشند كه آنها را همرديف سابقون قرار مى‏ دهد و از نظر پاداش و اجر همرديف آنها هستند.
    در روایتی از امام باقر (ع) آمده: "نحن السابقون السابقون و نحن الآخرون"؛ ما پيشگامان پيشگام، و ما آخرون هستيم. (تفسير الصافي، ج ‏5، ص 120)
    و در روايتى امام صادق (ع) در خطاب به جمعى از پيروان خود چنین می فرمایند:
    "انتم السابقون الاولون، و السابقون الآخرون، و السابقون فى الدنيا الى ولايتنا، و فى الآخرة الى الجنة"؛ شما سابقون نخستين و سابقون آخرين هستيد، در دنيا پيشگام در ولايت ما بوديد و در آخرت پيشگام در بهشتيد. (الكافي، ج ‏8، ص 213)


    5. بعضى تعبير به اولين و آخرين را به اولين امت اسلام، و آخرين امت اسلام، تفسير كرده ‏اند، طبق اين تفسير همه مقربان از امت اسلامند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 207 و 208)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشکر فراوان از پاسخی که دادید
    يارب نظر تو برنگردد

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست


    و در روايتى امام صادق (ع) در خطاب به جمعى از پيروان خود چنین می فرمایند:
    "انتم السابقون الاولون، و السابقون الآخرون، و السابقون فى الدنيا الى ولايتنا، و فى الآخرة الى الجنة"؛ شما سابقون نخستين و سابقون آخرين هستيد، در دنيا پيشگام در ولايت ما بوديد و در آخرت پيشگام در بهشتيد. (الكافي، ج ‏8، ص 213)

    5. بعضى تعبير به اولين و آخرين را به اولين امت اسلام، و آخرين امت اسلام، تفسير كرده ‏اند، طبق اين تفسير همه مقربان از امت اسلامند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 207 و 208)
    با عرض سلام

    اگر این احادیث صحت داشته باشند اینطور ازشون برداشت میشود که قلیل من الاخرین فقط امت شیعه است و طبق همان تفسیرهایی که ارایه دادید جایگاه مسلمانان و به خصوص شیعه در بهشت است .

    درسته ؟
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۸/۰۳ در ساعت ۱۱:۱۹


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با عرض سلام

    اگر این احادیث صحت داشته باشند اینطور ازشون برداشت میشود که قلیل من الاخرین فقط امت شیعه است و طبق همان تفسیرهایی که ارایه دادید جایگاه مسلمانان و به خصوص شیعه در بهشت است .

    درسته ؟


    با سلام و درود

    بله، همین است. شیعه حق است و بقیه باطل. البته منظور این نیست که غیر شیعه به بهشت نمی رود.

    هر کس مطابق با فطرت انسانی عمل کرده باشد، اگر حجت بر او تمام نبوده است، مأجور است. حجت تمام نبودن یعنی این که اگر حقیقت اسلام و تشیع برای او بیان می شد حتما می پذیرفت.

    چنین شخصی اگر در این دنیا بر اساس فطرت انسانی عمل کرده باشد، پس از مرگ و وقتی حقایق بر او آشکار می شود، می پذیرد لذا شیعه می شود و با اعتقاد صحیح وارد بهشت می شود.

    پس کسانی که وارد بهشت می شوند با عقیده صحیح و شیعه وارد بهشت می شوند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست

    با سلام و درود

    بله، همین است. شیعه حق است و بقیه باطل. البته منظور این نیست که غیر شیعه به بهشت نمی رود.

    هر کس مطابق با فطرت انسانی عمل کرده باشد، اگر حجت بر او تمام نبوده است، مأجور است. حجت تمام نبودن یعنی این که اگر حقیقت اسلام و تشیع برای او بیان می شد حتما می پذیرفت.

    چنین شخصی اگر در این دنیا بر اساس فطرت انسانی عمل کرده باشد، پس از مرگ و وقتی حقایق بر او آشکار می شود، می پذیرد لذا شیعه می شود و با اعتقاد صحیح وارد بهشت می شود.

    پس کسانی که وارد بهشت می شوند با عقیده صحیح و شیعه وارد بهشت می شوند.
    سلام و عرض ادب
    انتظار همچین پاسخی را داشتم برای اطمینان بیشتر پرسیدم .
    ولی یکی دو سوال برایم پیش امد :
    چرا خداوند با وجود راه اندازی این همه تشکیلات عظیم و مسخر کردن ان برای ادمی و فرستادن این همه پیامبر و رسل و امام (برای اینکه همه بندگانش به کمال برسند و هدف خداوند از خلقتش همین بوده است ) فقط عده کمی باید هدایت شده باشند و به راه مستقیم و درست قدم بردارند ؟؟؟؟
    چرا بقیه نباید وارد راه مستقیم شوند و این با هدف خداوند منافات دارد ؟؟
    با وجود این همه انسان که به دنیا امده اند و از دنیا رفته اند و همچین انسانهایی که در زمان حال زندگی میکنند هدایت این عده کم (شیعه ) در مقابل کسانی که وارد راه هدایت نشده اند خیلی اندک است .
    یعنی با این همه فعل خداوند ،هدف به اینجا ختم میشود که عده ای ندای هدایت به گوششان نرسد و با این مجوز و تبصره وارد بهشت شوند ؟؟!!!


    و سوال اخر : دیگر چه نیازی به فرستادن رسل و پیامبر بوده که از یک طرف تعداد افراد هدایت یافته اینقدر کم باشد و دیگر اینکه کروشه ای باز شود برای کسانی که ندای حق به گوششان نرسیده و ماجور هستند برای ورود به بهشت ؟


  13. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود