صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معصوم بودن فرشتگان به چه معناست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معصوم بودن فرشتگان به چه معناست؟




    سلام و خسته نباشید

    معصوم بودن فرشتگان به چه معناست؟ مگر در عالم بالا که ملائکه هستند چیزی بنام گناه وجود داره ؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۰:۵۵
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی

    اگر گناه را به معنای نافرمانی و سرپیچی از دستورات الهی بدانیم در عالم بالا نیز چنین چیزی متصور است و در همان عالم بود که شیطان از دستور خدا بر سجده به حضرت آدم(ع) سرپیچی کرد و گناه بزرگی را مرتکب شد در حالیکه سایرین که از ملائکه بودند اطاعت دستور الهی کردند.

    اگر عصمت را به معنای عدم ارتکاب گناه به هر دلیل که باشد اعم از عدم توانایی بر انجام گناه بدانیم فرشتگان نیز معصوم اند؛ زیرا در آنها هیچ گونه میل و کششی نسبت به گناه و ارتکاب آن وجود ندارد و همیشه در حال تسبیح و تقدیس پروردگار خویش و امتثال دستورات او هستند.

    حضرت علی (علیه السلام) در بیان ویژگی های ملائکه می­فرماید:
    «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­ کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­ یابد و نه دچار سهو و نسیان می­ شوند و بدن­ هایشان سست نمی­ شود.»[1]

    علامه طباطبايي(ره) ذيل آيه 6 سوره تحريم مي فرمايد: که تکلیف فرشتگان، تکلیف تکوینی است نه تشریعی؛ در نتیجه عقاب و ثواب برای فرشتگان وجود ندارد و با این حساب تمرّد و عصیان هم برای آنان متصور نیست.





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخي از علما نسبت به فرشتگان ديدگاه تفصيلي دارند و مي گويند: ملائكه مختلفند , بعضى از ملائكه ملائكه مقرب هستند يا به اصطلاح فلسفى آنها را مجرد مى دانند . البته مى دانيد كه ما اينها را بايد از منابع نقلى بگيريم و دليل عقلى و فلسفى ندارد , ولى آن مقدارى كه فهميده مى شود اين طور است كه مثلا حضرت على ( عليه السلام ) مى فرمايند ملائكه اى هستند كه : (( سجود لا يركعون و ركوع لا ينتصبون )): بعضى در حال سجودند , ركوع نمى كنند و برخى در ركوع اند , برپا نمى ايستند[2] اينها از اولى كه خداوند آنها را آفريده است نمى دانند كه غير از خودشان هم مخلوقى هست يا نيست و به طورى غرق در خداوند هستند كه غافلند از ماسواى پروردگار , ولى همه ملائكه اين طور نيستند . بعضى از ملائكه را در اخبار و احاديث ملائكه ذمى مى گويند , موجوداتى هستند نامرئى اما شايد خيلى به انسان شبيه اند , يعنى تكليف مى پذيرند , احيانا تمرد مى كنند - حقيقت اينها بر ما روشن نيست و لهذا در بعضى اخبار راجع به بعضى از ملائكه دارد كه تمرد كرد و بعد مغضوب واقع شد . پس درباره ملائكه به طور كلى نمى شود گفت كه حسابشان آن طور حسابى است , حتى در اخبار آمده است كه بعضى از ملائكه را از عنصرهاى اين عالم آفريده اند .[3]

    بعضی هم معتقدند فرشتگان یکسان نیستند. فرشتگان حامل عرش، حامل وحی و مقامی والا دارند: "وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ".[4] فرشتگان حامل وحی معصوم اند و تکامل هم ندارند. دلیلی نداریم که تمام فرشته­ ها از یک سنخ باشند و فرشته ­ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم!. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.[5]


    [1] بحار الانوار، جلد 59، ص 175، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ،مكان چاپ: بيروت‏ ،سال چاپ: 1403 ق‏،نوبت چاپ: دوم‏- تفسیر القمی، جلد 2، ص 207، نويسنده: قمى، على بن ابراهيم‏، محقق / مصحح: موسوى جزائرى، طيّب‏ ، ناشر: دار الكتاب‏،مكان چاپ: قم‏،سال چاپ: 1404 ق‏،نوبت چاپ: سوم
    [2] نهج البلاغه , خطبه 1،
    نويسنده: شريف الرضى، محمد بن حسين‏ ، محقق / مصحح: فيض الإسلام‏ ، ناشر: هجرت‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1414 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [3] توحيد،شهيد مطهري(ره)، ناشر: صدرا ، تاریخ نشر:1373،محل نشر: تهران ،نوبت چاپ: 1
    [4]سوره مبارکه صافات ، آیه 164
    [5] توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87







  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    معصوم بودن فرشتگان به چه معناست؟
    _____________________________________________

    خلاصه ترین جواب این هست که فرشته های با باطن زشت اعمال واقف هستند یک و دوم قدرت بر انجام کار زشت ندارند که البته این خصوصیت هم یک موهبت الهی در حق اینان می باشد
    _______________
    _


  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    445
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط سابقون2 نمایش پست


    _____________________________________________

    خلاصه ترین جواب این هست که فرشته های با باطن زشت اعمال واقف هستند یک و دوم قدرت بر انجام کار زشت ندارند که البته این خصوصیت هم یک موهبت الهی در حق اینان می باشد
    _______________
    _
    با عرض سلام و خسته نباشید، و تشکّر بابت توضیحات.

    جناب سابقون عزیز، فرمایش شما در مورد موجودات مختار، مثل انسان و جن، صحیح است، که معصوم برایشان به این معناست که باطن عمل زشت را می فهمند. ولی فرشتگان مختار نیستند، که اگر مختار بودند حساب و کتاب روز قیامت شامل آنان نیز می شد.

    نظر به اینکه در قرآن و احادیث هیچ اثری مبنی بر وجود حساب برای آنان نیست و نیز بر اساس آموزه ها که هرگز معصیت نمی کنند، باید پذیرفت که مختار نیستند.

    پس به شکل خلاصه: فرشتگان نمی توانند گناه کنند، بلکه نمی توانند میل به گناه داشته باشند.

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 8 نمایش پست
    اگر گناه را به معنای نافرمانی و سرپیچی از دستورات الهی بدانیم در عالم بالا نیز چنین چیزی متصور است
    باسلام خدمت شما

    این سخن شما دارای اشکال است وآن اینکه :
    اولا سوال راجع به فرشتگان وملائکه است ولی شما مثال به ابلیس زدید.
    بله گروه اجنه که قطعا معصوم نیستند .چرا که آنها هم تکلیف و امر ونهی دارند ، آنهم امر ونهی تشریعی

    ثانیا امر به سجده که یک امر هم بیشتر نبوده ، از دو حال خارج نیست ،یا امر تکوینیست ویا تشریعی ، اگر تکوینی است خب در امر تكويني ، جا براي عصيان نيست. ، پس چرا ابلیس عصیان کرد؟

    توضیح اینکه اگر امر، امر تكويني باشد بايد همه اطاعت بكنند و راه معصيت باز نباشد در حالي كه شيطان معصيت كرد و اگر امر تشريعي باشد راه اختيار باز است ممكن است يك عده‌اي اطاعت كنند و يك عده معصيت . ولي فرشتگان با امر تشريعي مأمور نيستند چون براي فرشته تكليف و امر و نهي تكليفي نيست . براي آن‌ها بهشت و جهنّم نيست براي آنها عصيان راه ندارد كه بعضي اطاعت كنند وبه بهشت بروندو بعضي معصيت كنندو جهنّم بروند .


    .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ......





  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متشکرم که وقت گذاشتید و پاسخ دادید
    يارب نظر تو برنگردد

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوان14 نمایش پست
    باسلام خدمت شما

    این سخن شما دارای اشکال است وآن اینکه :
    اولا سوال راجع به فرشتگان وملائکه است ولی شما مثال به ابلیس زدید.
    بله گروه اجنه که قطعا معصوم نیستند .چرا که آنها هم تکلیف و امر ونهی دارند ، آنهم امر ونهی تشریعی

    ثانیا امر به سجده که یک امر هم بیشتر نبوده ، از دو حال خارج نیست ،یا امر تکوینیست ویا تشریعی ، اگر تکوینی است خب در امر تكويني ، جا براي عصيان نيست. ، پس چرا ابلیس عصیان کرد؟

    توضیح اینکه اگر امر، امر تكويني باشد بايد همه اطاعت بكنند و راه معصيت باز نباشد در حالي كه شيطان معصيت كرد و اگر امر تشريعي باشد راه اختيار باز است ممكن است يك عده‌اي اطاعت كنند و يك عده معصيت . ولي فرشتگان با امر تشريعي مأمور نيستند چون براي فرشته تكليف و امر و نهي تكليفي نيست . براي آن‌ها بهشت و جهنّم نيست براي آنها عصيان راه ندارد كه بعضي اطاعت كنند وبه بهشت بروندو بعضي معصيت كنندو جهنّم بروند .

    با سلام خدمت شما

    شیطان که در اینجا که ذکر شد موضوعیت ندارد بلکه منظور امکان تمرد و سرپیچی در عالم بالا بود و اینکه در آنجا هم چنین چیزی ممکن بوده و حتی واقع شده است.

    در مورد قسمت دوم اشکال شما نیز سخن خوبی فرمودید و اینکه باالاخره این امر تشریعی است یا تکوینی؟

    اگر امر، تشریعی و مولوی باشد، محذورش این است که فرشتگان اهل تکلیف نیستند و برای آنها امر و نهی مولوی و وعده بهشت و وعید جهنم نیست؛ آنها اطاعت در مقابل عصیان ندارند اما اگر امر به سجده، تکوینی باشد، محذورش این است که امر تکوینی قابل عصیان نیست و لازمه ی آن، اطاعت است. خصوصیت امر تکوینی آن است که اگر خداوند چیزی را اراده کند و فرمان ایجاد آن را بدهد، آن شیء موجود می شود:
    "إنما أمره إذا أراد شیئا أن یقول له کن فیکون[1]. کـن (باش)، لفظ و کلمه و صوت نیست، بلکه ایجاد است.

    اقوال در مورد نوع این امر متفاوت است:

    برخي مراد از امر به سجده را امر تشريعي دانسته‌اندو امر و نهی به فرشتگان را نیز پذیرفته اند[2]؛ ولي برخي اين نظريه را درست ندانسته‌اند؛ زيرا معتقدند امر تشريعي در مورد فرشتگان معنا ندارد[3]؛ همچنين نمي‌توان اين امر را تكويني دانست، زيرا تخلف از امر تكويني ممكن نيست، در حالي كه ابليس از سجده كردن سرپيچي كرد.[4]برخي نيز آن را دو امر دانسته‌اند[5] كه در اين صورت مي‌توان گفت امر فرشتگان تكويني و امر ابليس تشريعي بود.[6]


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) امربه سجده تمثیل تکوینی است.بنابرا ین آنچه را آیه بیان می کند تمثیل امر است نه امر واقعی. البته این بدان معنا نیست که اصل جریان واقع نشده و به عنوان داستان تخیلی بازگو شده است، بلکه به معنایی دقیقتر از امر اعتباری واقع شده است و نباید توهم شود که اصل این جریان عظیم الهی و واقعیت مهم دینی تحقق خارجی نداشته است.استاد علامه طباطبایی (قدس سره) می فرماید:

    گر چه سياق اين داستان، سياق يك داستان اجتماعى معمولى و متضمن امر و امتثال و تمرد و احتجاج و طرد و رجم و امثال آن از امور تشريعى و مولوى است، ليكن بيان سابق ما- البته در صورتى كه از آيه استفاده شود- ما را هدايت مى‏كند به اينكه اين آيه راجع به امور تشريعى و قانونى نيست، و امرى كه در آن است و همچنين امتثال و تمردى كه در آن ذكر شده مقصود از همه آنها امور تكوينى است. و اگر مى‏گويد كه ابليس تمرد كرد، مقصود اين است كه وى در برابر حقيقت انسانيت خاضع نشد، و جمله‏" فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها" اين بيان ما را تاييد مى‏كند، براى اينكه ظاهر آن اين است كه آن مقام، مقامى است كه ذاتا قابل تكبر نيست، و ممكن نيست بتوان از آن سرپيچى كرد و لذا تكبر ابليس نسبت به اين مقام همان و بيرون شدنش از آن و هبوطش به درجه پايين‏تر همان.
    مؤيد ديگر اين بيان اين است كه امر به سجده بر آدم نسبت به ابليس و ملائكه امر واحدى بوده، و معلوم است كه امر به ملائكه امر مولوى نبوده زيرا امر مولوى آن امرى است كه مامور نسبتش به اطاعت و معصيت و سعادت و شقاوت يكسان باشد، و ملائكه چنين نيستند، زيرا معصيت و شقاوت در باره ملائكه تصور ندارد و آنان مخلوق بر اطاعت و مستقر در سعادتند، پس امر به ابليس هم امر مولوى نبوده، و ابليس در مقابل ملائكه مخلوق بر معصيت و شقاوت بوده است.
    چيزى كه هست مادامى كه آدم خلق نشده بود و خداوند ملائكه و ابليس را امر به سجود بر وى نكرده بود ابليس و ملائكه هر دو در يك رتبه بوده بدون امتياز از هم هر دو در مقام‏ قرب بودند، و پس از آنكه آدم آفريده شد اين دو فريق از هم جدا شده، يكى راه سعادت و ديگرى راه شقاوت را پيش گرفت.[7]


    [1] سوره یس، آیه 82
    [2] مجمع البيان، ج1، ص192 و تفسیر نور ذیل آیه 34 سوره بقره
    [3]ترجمه الميزان، ج 8 ، ص 24
    [4] تفسير موضوعي، ج 6 ، ص 243
    [5] منشور جاويد، ج 11، ص 67
    [6] به نقل از دائره المعارف فرآن کریم ، نوشته مرکز فرهنگ و معارف قرآن ، ج6 ،ذیل بحث امر الهی
    [7] ترجمه تفسير الميزان ج‏8 ص 27




  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از پاسخگوی اعتقادی 8بسیار ممنونم
    واقعا جالب بود خسته نباشید

  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود