جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه‌هاي كنار گذاشتن بدبيني و تقويت خوش‌بيني چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راه‌هاي كنار گذاشتن بدبيني و تقويت خوش‌بيني چيست؟




    خسته نباشید فراوان
    راه‌هاي كنار گذاشتن بدبيني و تقويت خوش‌بيني چيست؟
    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۸:۳۱
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    راه‌هاي كنار گذاشتن بدبيني و تقويت خوش‌بيني چيست؟
    باسلام و عرض ادب
    در کل سه روش را می توان برای مقابله با بدبيني ذکر کرد.:
    از این سه روش، دو روش، به جنبه شناختی، توجه دارد و یک روش به جنبه عملی و کاربردی.

    1. توجه و شناخت علل و ريشه هاي بدبيني
    2. شناخت زيان هاي فردي و اجتماعي.
    3. راه هاي عملي: براي رهايي از بدبيني بايد در مرحلة نخست با خيال هاي خود ساخته مخالفت كرد.

    پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: راه نجات از بدبيني آن است كه آن را تصديق نكند و به آن ترتيب اثر ندهد مخالفت با تلقين و پرهيز از شتابزدگي در داوري و حمل بر صحت كردن كار ديگران حاصل مي شود.
    راه درمان عملي، ترتيب اثر ندادن به خطورات ذهني است.
    امام علي(ع) مي فرمايد: كار برادر درني خود را به بهترين وجه آن حمل كن تا آن جا كه راه توجيه بر تو بسته شود و به هيچ سخني كه از برادرت صادر مي شود بدگمان مباش تا محمل خوبي براي آن بيابي.
    ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ‏ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا.(کافی، ج 2، ص 362)

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۵:۰۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    اما از جنبه های شناختی و زیانهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    الف) احساس تنهایی: افراد بدبين بر اساس توهماتي كه دربارة اشخاص و حوادث دارند، فوق العاده رنج مي برند. آنان از معاشرت با مردم گريزانند و احساس تنهايي مي كنند. امام علي(ع) مي فرمايد: بدبين از همه مردم وحشت دارد.
    همچنبن فرمودند: بدبینی و سوء ظن به دوست بر تو غالب نشود که بین تو و دوستت، صلحی باقی نمی گذارد.
    امیرالمومنین فرمودند: لَا يَغْلِبَنَّ عَلَيْكَ سُوءُ الظَّنِّ فَإِنَّهُ لَا يَدَعُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ خَلِيلٍ صُلْحا(تحف العقول، ص 77)
    ب) نوعا این افراد احساس پوچی می کنند،
    ج) قطع روابط اجتماعي: بدبيني بزرگ ترين مانع همكاري هاي اجتماعي و به هم پيوستگي دل ها است. امام علي(ع) مي فرمايد: بر هر كس بدگماني چيره شد صلح و صفاي بين او و دوستش به هم مي خورد.
    د) تجسس های بی مورد در زندگیشان فراوان است.،
    ه) روحیه نفاق در آنها زیاد خواهد شد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چون شناخت انگیزه ها، رسیدن به درمان را آسان می کند لذا لازم است به مواردی از این انگیزه ها که نوعاً در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است اشاره گردد:

    1- صفات رذیله :

    در کُتب اخلاقی مطرح شده است عامل بسیاری از اعمال ناپسند از جمله تجسس، بودن صفات و ویژگیهای رذیله در وجود انسان است از قبیل : حسادت ، بدخواهی دیگران ، کینه توزی ، عداوت ، تنگ نظری ، غرور و عقده حقارت.

    2- بدبینی :

    بعضی انسانها در اثر عوامل متعدد ژنتیکی ، تربیتی و محیطی آدمهای بدبینی هستند و در ارتباط با همه پدیده ها دیدگاه منفی دارند لذا از جمله آثار و تبعات بدبینی تجسس در اسرار دیگران است که به شدت مورد نکوهش قرار گرفته اند.

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید :

    شَرُّ النّاسِ الظّانُّونَ وَ شَرُّ الظّانّینَ اَلْمُتَجَسِّسُونَ وَ شَرُّ الْمُتَجَسِّسینَ اَلْقَوّالوُنَ وَ شَرُّ الْقَوّالینَ اَلْهَتّاکُون

    بدترین مردم سوء ظن برندگانند و بدترین سوءظن برندگان تفتیش کنندگانند و بدترین تفتیش کنندگان پُرحرفان نند و بدترین پرحرفان هتاکان هستند.

    4- قدرت طلبی :

    در جامعه هستند افرادی که علاقه دارند با از بین بردن آبروی دیگران خودشان را در میان مردم محبوب القلوب ببینند و برای رسیدن به این هدف روش تجسّس از عیوب آنان را انتخاب می کنند.
    در نهاد گروهي از افراد، أخلاق زشتی وجود دارد كه پيوسته آنها را به تجسس در لغزشها و تحقيقات پيرامون اسرار مردم برمي­انگيزد و به انتقاد و بدگوئي از آنها كه با سرزنش و استهزاء آميخته است تشويق و ترغيب مي­كند با اينكه خود داراي عيوب فراواني هستند و نواقص در وجودشان بر فضائل چيرگي دارد.

    http://www.askdin.com/thread10696.html




    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راه‌هاي كنار گذاشتن بدبيني و تقويت خوش‌بيني چيست؟

    تعريف خوش‌بين: آن كه هميشه به همه كارها به نظر خوب بنگرد و جهت خوب امور و مردم را مورد توجه قرار دهد[2] و به قول معروف هميشه به جاي تمركز به نيمه خالي ليوان (بدي‌ها) به نيمه ديگر پر ليوان (خوبي‌ها) توجه داشته باشد، حالتي كه نتيجه اين صفت است را خوش بيني گويند.
    در كل، ‌در روايات و آيات ما مستقيم و غيرمستقيم به اين دو صفت اشاره شده و مضرات بدگماني و آثار بد فردي و اجتماعي آن گوشزد شده است و نسبت به خوش گماني ترغيب و تشويق شده و آثار خوب فردي و اجتماعي آن شمرده شده است.
    مراد از بدگماني: گمان بد اگر تنها در دل خطور كند، گناه نيست. چون كه يك امر غيرارادي است و انسان نسبت به چنين امور غيرارادي تكليفي ندارد ولي اگر فرد به آن ترتيب اثر دهد و در دل ميل به تغيير محبت به دشمني و نفرت پيدا كند و در رفتار و معاشرت با ديگران برخلاف گذشته عمل كند، گناه و حرام است.[3]


    http://www.andisheqom.com/Files/faq....515&urlId=1288



    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    راه‌های كنار گذاشتن بدبينی و تقويت خوش‌بينی چيست.؟


    پاسخ:
    در کل سه روش را می توان برای مقابله با بدبينی ذکر کرد:
    از این سه روش، دو روش، به جنبه شناختی، توجه دارد و یک روش به جنبه عملی و کاربردی.

    1- توجه و شناخت علل و ريشه های بدبينی
    2- شناخت زيان های فردی و اجتماعی.
    3- راه های عملی: برای رهايی از بدبينی بايد در مرحله نخست با خيال های خود ساخته مخالفت كرد.

    پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مي فرمايد: راه نجات از بدبينی آن است كه آن را تصديق نكند و به آن ترتيب اثر ندهد مخالفت با تلقين و پرهيز از شتابزدگی در داوری و حمل بر صحت كردن كار ديگران حاصل می شود.(1)
    راه درمان عملی، ترتيب اثر ندادن به خطورات ذهنی است.
    امام علی (علیه السلام) می فرمايد:
    «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ‏ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا.»؛ كار برادر دینی خود را به بهترين وجه آن حمل كن تا آن جا كه راه توجيه بر تو بسته شود و به هيچ سخنی كه از برادرت صادر می شود بدگمان مباش تا محمل خوبی برای آن بيابی.(2)

    اما از جنبه های شناختی و زیان های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    الف) احساس تنهایی: افراد بد بين بر اساس توهماتی كه درباره اشخاص و حوادث دارند، فوق العاده رنج می برند. آنان از معاشرت با مردم گريزانند و احساس تنهايی می كنند.
    امام علی (علیه السلام) می فرمايد: بدبين از همه مردم وحشت دارد.(3)
    همچنبن فرمودند: «
    لَا يَغْلِبَنَّ عَلَيْكَ سُوءُ الظَّنِّ فَإِنَّهُ لَا يَدَعُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ خَلِيلٍ صُلْحا.»؛ بدبینی و سوء ظن به دوست بر تو غالب نشود که بین تو و دوستت، صلحی باقی نمی گذارد.(4)

    ب) نوعا این افراد احساس پوچی می کنند،
    ج) قطع روابط اجتماعی: بدبينی بزرگ ترين مانع همكاری های اجتماعی و به هم پيوستگی دل ها است.
    امام علی (علیه السلام) می فرمايد: بر هر كس بدگمانی چيره شد صلح و صفای بين او و دوستش به هم می خورد.(5)
    د) تجسس های بی مورد در زندگیشان فراوان است.
    ه) روحیه نفاق در آن ها زیاد خواهد شد.

    ____________
    (1) جامع السعادات، ج 1، ص 282.
    (2) کافی، ج 2، ص 362.
    (3) فهرست موضوعی غرر، ص 227.
    (4) تحف العقول، ص 77.
    (5) غررالحکم و دررالکلم، ج5، ص 406.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۹:۴۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود