صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جاودانه بودن یا نبودن عذاب جهنم و حکمت آن !

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جاودانه بودن یا نبودن عذاب جهنم و حکمت آن !




    با سلام و عرض ادب و احترام

    آیا عذاب جهنم همیشگی است و یا پایان پذیر؟ با توجه به اینکه آیات قرآن هر دو دیدگاه را تایید می کند.
    استفاده از واژه "خالد" برای جهنمیان نشان از جاودانه بودن آن دارد اما تطبیق آیه 93 سوره مریم و آیه 53 سوره زمر نشان میدهد که باید برای جهنم پایانی وجود داشته باشد.
    همچنین میخواهم حکمت الهی درصورت رد یا تایید هر کدام از این دو دیدگاه برایم روشن بشود.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۵ در ساعت ۰۱:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    آیا عذاب جهنم همیشگی است و یا پایان پذیر؟ با توجه به اینکه آیات قرآن هر دو دیدگاه را تایید می کند.
    استفاده از واژه "خالد" برای جهنمیان نشان از جاودانه بودن آن دارد اما تطبیق آیه 93 سوره مریم و آیه 53 سوره زمر نشان میدهد که باید برای جهنم پایانی وجود داشته باشد.
    مروری گذرا بر آيات قرآن کریم،‌ پایان پذیر بودن جهنم را برای اکثر مردم ثابت می کند، می ماند تعداد اندکی که جرائم سنگینی همچون جلوگیری راه حق و توحید و بازی کردن با دستورات دینی و غیره را دارند.(1)

    آیه مورد اشاره شما:
    إِن كُلُّ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا ءَاتىِ الرَّحْمَانِ عَبْدًا، هيچ كس در آسمان‏ها و زمين نيست مگر اينكه [ذاتاً] بنده [و مملوك‏] به سوى [خداى‏] رحمان مى‏آيد.

    برای درک بهتر آیه 93 سوره مبارکه مریم، لازم است به فضای آیه توجه بیتشری کنید،
    اهل کتاب برای خدا فرزند قائلند، آیات قبلی، مُهر باطل بر پندار غلط تفکر می زند، آنها هستند، اما وقتی همه اهل آسمان و زمین دست نیاز به سوی او دارند چه نیازی به فرزند دارد، فرزند برای ما انسانها کمک کار، مونس و عصای پیری است اما خدای بی نیازی که همه محتاج اویند فرزند می خواهد چه کند؟!

    از اینجا مشخص شد که کلمه عبد در آیه به معنای فرمانبردار و مطیع نیست بلکه به معنای مملوک است یعنی همه هرچه دارند از اوست، لذا امکان دارد به وظیفه عمل نکنند و اهل آتش باشند.
    به سوی خدا آمدن یک تعبیر کنائی است، یعنی رفع نیاز همه موجودات از ناحیه خداست، گوئی با او کار دارند و سوی او می آیند.

    آیه 53 زمر را باید با آیات 48 و 116 نساء تخصیص زد،‌ در 53 زمر می فرماید:
    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود تجاوز كار بوده‏ايد! از رحمت خدا نوميد نشويد، يقيناً خدا همه گناهان را مى‏آمرزد زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است‏.

    و در سوره نساء می فرماید:
    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاء، مسلماً خدا اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏آمرزد، و غير آن را براى هر كس كه بخواهد مى‏آمرزد.

    درست است که خداوند همه گناهان را می بخشد اما نه هر گناهی زیرا شرک را نمی آمرزد، و سائر گناهان را برای هر که بخواهد می بخشد و نه برای همه مردم.

    یکی از راه های بخشش خدا توبه و جبران گذشته است، پس اگر کسی از فرصتهای متعدد توبه استفاده نکرد مستحق مجازات خواهد بود.
    ــــــــــ

    (1) از منظر قرآن کریم گناهانی که باعث مخلد بودن در آتش جهنم می شود از این قرار است: تکذیب کنندگان آیات الهی، غوطه ور شدن در گناه، ارتداد، پذیرش ولایت طاغوت، رباخوار، کفار، مشرکین، منافقین، سرپیچی از دستور خدا و رسول، جنیانی که باعث انحراف انسانها گشتند، کسانی که عملشان حبط گشته، دشمنی با خدا و رسول، مرتکبان بدی های زیاد، آنان که مانع نفوذ قرآن شوند،‌ جلوگیری کنندگان راه خدا، شیطان. از مجموع این موارد روشن می شود،‌ خلود در آتش جهنم غالبا به گناهانی تعلق می گیرد که اثر منفی اجتماعی داشته و به گمراهی عده کثیری انجامیده است.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۰:۴۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7




    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    حکمت الهی درصورت رد یا تایید هر کدام از این دو دیدگاه برایم روشن بشود.
    حکمت خدای حکیم بر این تعلق گرفته که هر عملی عکس العملی به دنبال داشته باشد،‌ در عالم تکوین به کنش و واکنش تعبیر می شود، زندگی مادی ما مرتبا با این فرایند روبروست که اگر نباشد نظام هستی فرو می پاشد، در عالم ماده فاصله میان کنش و واکنش زیاد نیست، زنجیروار متصل به همند، اما در مسائل تشریعی و نظام هدفمندی که برای انسان در نظر گرفته شده گاه فاصله میان عمل و عکس العمل فاصله میان دنیا و آخرت است، قرآن کریم جهنم و پذیرفتن آثار بدی را اکتسابیمی داند(1) یعنی کاری کرده که باید آتش بگیرد.

    البته بعضی اوقات عمل و عکس العمل در زمان واحد رخ می دهد، گناه آتش در همین دنیا دامنش را می گید، آتشی که با چشم سَر دیده نمی شود و باید چشم سِرّ را باز نمود، خداوند از خوردن مال یتیم تعبیر به خوردن آتش می کند(2)

    پس انسان در گرو اعمال خویش است،‌ و این مطلب را بارها و بارها در زندگی مادی و رعایت نکردن مسائل بهداشتی و امنیتی دیدیم،‌ هرچه به سرش آمده در اثر غفلت و سهل انگاری است.

    بعضی کارها یک مدت کمی بیشتر طول نمی کشد اما آثار خوب و بد آن دائمی است، یک لحظه غفلت و صحبت کردن با موبایل حین رانندگی تصادف و قطع نخاع ابدی را به دنبال دارد، قطعا کسی نمی تواند اشکال کند چرا یک صحبت یک دقیقه ای مکافات ابدی داشته باشد؟

    بعضی گناهانی که در پست قبلی بدان اشاره رفت به مدت چند روزه عمر دنیاست، اما آثار به جا مانده از آن (که ضلالت گروه زیادی از مردم را به دنبال دارد) عذابی دائمی و خالد را به دنبال دارد، مگر نه اینکه محکومیت به قدر جرم باید باشد؟؟!!

    بنابراین اگر خداوند متعال به بعضی وعده عذاب جاودان داده چون آثار گناه آنان بیشمار است.(دقت کنید)

    علاوه بر اینها بعضی انسانهای کافر و گنهکار هستند که شاید بازتاب گناه آنان اجتماعی نباشد، اما از سر لجبازی به مخالفت با خدا و رسول ادامه داده و هرچه عُمر و امکانات داشته باشند همه را در راه معصیت صرف می کنند، صدهزار سال نیز عمر کنند دست از معصیت نمی کشند، سزای چنین کسانی که بنای بر معصیت دائم گذاشتند جز عذابی دائمی نمی تواند باشد.

    از طرفی دیگر خداوند مهربان امکانات
    (3) فراوان غیر قابل شمارش(4) را برای ما تهیه و تمام این نعمات را بعنوان امانت در راه بندگی خویش به ما داده است(5) انسانی که عمرش را به گناه سپری کرده است،‌ سزای خیانت به امانت های بی شمار مجازاتی بی شمار خواهد بود.

    موف باشید.
    ـــــــــــــــ
    (1)مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُون‏، سوره توبه آیه 95.
    (2)إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعيرا، سوره نساء آیه 10.
    (3)واژه های خلق لکم، جعل لکم، انزل لکم و... در قرآن کریم زیاد به کار رفته است.
    (4) سوره نحل آیه 18 و سوره ابراهیم آیه 34.
    (5)در قرآن کریم 14 بار لعلکم تشکرون آمده که قبل از آن صحبت از آفرینش شب و روز و آب و رزق طیّب و دریا و موجودات آبزی و آفرینش چشم و گوش و شتر و باد و کشتی نموده است، پس نعمات خدا بی حساب نیست، و معصیت کار، به جای تشکر همه آنها را کفران نموده، حال حساب کنید کفرانِ چه تعداد نعمت را نموده و سزای چنین کسی جز عذاب دائم نخواهد بود.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۰:۴۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    اهل کتاب برای خدا فرزند قائلند
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    به سوی خدا آمدن یک تعبیر کنائی است
    البته من با عقاید مسیحیت آشنا نیستم اما ممکن نیست آنها هم یک تعبیر کنایی از فرزند داشته باشند؟ بنظر عاقلانه نمیرسد که کسی واقعاً برای خدا فرزند قائل باشد.
    کنایی، همانند اسلام: که مومنان را یاران خدا می داند(با اینکه خدا صمد است) و یا مفاهیمی همچون عرش(تخت) خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    درست است که خداوند همه گناهان را می بخشد اما نه هر گناهی زیرا شرک را نمی آمرزد
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    از منظر قرآن کریم گناهانی که باعث مخلد بودن در آتش جهنم می شود از این قرار است: تکذیب کنندگان آیات الهی، غوطه ور شدن در گناه، ارتداد، پذیرش ولایت طاغوت، رباخوار، کفار، مشرکین، منافقین، سرپیچی از دستور خدا و رسول، جنیانی که باعث انحراف انسانها گشتند، کسانی که عملشان حبط گشته، دشمنی با خدا و رسول، مرتکبان بدی های زیاد، آنان که مانع نفوذ قرآن شوند،‌ جلوگیری کنندگان راه خدا، شیطان. از مجموع این موارد روشن می شود،‌ خلود در آتش جهنم غالبا به گناهانی تعلق می گیرد که اثر منفی اجتماعی داشته و به گمراهی عده کثیری انجامیده است.
    یعنی خداوند همه گناهان را می بخشد بجز این گناهان ؟
    بعد از ظهور اسلام خداوند مشرکینی که توبه کردند را بخشید.. آیا منظور آمرزش در صورت مرگ بدون توبه است که میگوید آمرزیده نمی شود؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    بعضی کارها یک مدت کمی بیشتر طول نمی کشد اما آثار خوب و بد آن دائمی است، یک لحظه غفلت و صحبت کردن با موبایل حین رانندگی تصادف و قطع نخاع ابدی را به دنبال دارد، قطعا کسی نمی تواند اشکال کند چرا یک صحبت یک دقیقه ای مکافات ابدی داشته باشد؟
    آیا واقعاً قطع نخاع مکافات ابدی در پی دارد؟ اگر طول ابدیت تنها چند سال ( مثلاً 60 سال ) باشد حرف شما درست است. اما آیا ابدیت در قیامت هم به این معناست؟ اینجا ابدیت پایان دارد و تمام میشود اما آنجا ابدیت پایان ندارد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    مگر نه اینکه محکومیت به قدر جرم باید باشد؟؟!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    بنابراین اگر خداوند متعال به بعضی وعده عذاب جاودان داده چون آثار گناه آنان بیشمار است.(دقت کنید)
    اگر قرار بر اجرای عدالت باشد حرف شما صحیح است و این نکته ایست که من بر آن تاکیید خواهم داشت (محکومیت باید به قدر جرم باشد).
    بله ممکن است آثار بعضی گناهان حتی چندهزار سال تداوم داشته باشد. قبول دارم جرم بسیار بسیار عظیم است اما نه بیشمار. چرا که میتوان از ابتدا شروع به شمردن آثار گناه کرد و به انتهای آن رسید.
    مثلاً اگر قوم لوط را در نظر بگیریم اینان گناهشان باعث یک انحراف بزرگ در اجتماع شد اما برای اینکه نشان بدهم آثار گناهشان بیشمار نیست چند نکته را بیان میکنم:
    آثار گناه این قوم محدود به موجودات کره زمین است، محدود به انسانهای زمان خودشان و بعد از زمان خودشان تا مدتی محدود (حداکثر تا آخر عمر زمین و حداقل تا زمان نزول عذابشان) است.
    حال آیا می توان گناه اینان را بی شمار و نامحدود دانست؟ من بین "زیاد" و "بیشمار" تفاوت قائلم.

    از طرفی اگر عذاب جهنم جاویدان باشد آیا اینکه افراد جاویدان در جهنم هیچگاه از گناه پاک نمیشوند و هیچ گاه قابلیت رشد ندارند، عبث و منافی با حکمت الهی نیست؟

    با تشکر
    موفق باشید

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    سلام دوست عزیز و گرامی
    بنده شما را از لیست سیاهم حذف کردم به چند دلیل که یکی از آنها حس می کنم دنبال حقیقت هستید

    یعنی خداوند همه گناهان را می بخشد بجز این گناهان ؟
    نه دوست عزیز بحث را قاطی فرمودید این گناهان باعث جاودانه بودن می شوند (مسئله بخشش نیست. هر چند که اگر کسی توبه کند بخشیده می شود)
    بعد از ظهور اسلام خداوند مشرکینی که توبه کردند را بخشید.. آیا منظور آمرزش در صورت مرگ بدون توبه است که میگوید آمرزیده نمی شود؟
    بله مرگ بدون توبه بخشیده نمی شود.(البته توبه ی واقعی)
    آیا واقعاً قطع نخاع مکافات ابدی در پی دارد؟ اگر طول ابدیت تنها چند سال ( مثلاً 60 سال ) باشد حرف شما درست است. اما آیا ابدیت در قیامت هم به این معناست؟ اینجا ابدیت پایان دارد و تمام میشود اما آنجا ابدیت پایان ندارد!
    ببینید جناب کودک اصلا مسئله زمان نیست
    بگذارید ابتدا یک شمای کلی از گناهان را بیان کنم
    1- گناهانی که باعث جاودانه بودن انسان در جهنم می شوند
    (مانند قطع شدن دست که تا ابد فاقد آن هستید)
    2- گناهانی که بعد از مجازات انسان پاک می شود
    (مانند اینکه دستتان را زخم کردید که بعد از مداوا خوب شود)
    البته دقت کنید که اینها مثال دنیوی هستند . و قصد دارم بیان کنم در آخرت هم چنین اعمالی وجود دارد و بعضی اعمال باعث از بین رفتن تمام اعمال ما می شوند
    و یا مثلا : کسی می خواهد میوه بخرد بجای اینکه برود پیش میوه فروش به نزدسوپر مارکت میرود . خوب بنظر شما میوه گیرش می آید؟ تاموقعی که از راه خود برنگردد و نزد یک میوه فروش برود میوه نسیب او نمی شود

    اگر قرار بر اجرای عدالت باشد حرف شما صحیح است و این نکته ایست که من بر آن تاکیید خواهم داشت (محکومیت باید به قدر جرم باشد).
    بله ممکن است آثار بعضی گناهان حتی چندهزار سال تداوم داشته باشد. قبول دارم جرم بسیار بسیار عظیم است اما نه بیشمار. چرا که میتوان از ابتدا شروع به شمردن آثار گناه کرد و به انتهای آن رسید.
    مثلاً اگر قوم لوط را در نظر بگیریم اینان گناهشان باعث یک انحراف بزرگ در اجتماع شد اما برای اینکه نشان بدهم آثار گناهشان بیشمار نیست چند نکته را بیان میکنم:
    آثار گناه این قوم محدود به موجودات کره زمین است، محدود به انسانهای زمان خودشان و بعد از زمان خودشان تا مدتی محدود (حداکثر تا آخر عمر زمین و حداقل تا زمان نزول عذابشان) است.
    حال آیا می توان گناه اینان را بی شمار و نامحدود دانست؟ من بین "زیاد" و "بیشمار" تفاوت قائلم.
    بیان کلمه بیشمار درست نیست چون تعداد گناهان در ذهن تصور می شود در حالی که کیفیت یا جنس عمل است که باعث جاودانی می شود نه تعداد گناه

    اگر به مثال قبلی دقت کنید بنده نگفتم چون یک بار نزد سوپر مارکت رفت محکوم به نداشتن میوه است بلکه عملی که انجام داد اشتباه است و باید از این عمل برگردد و نزد یک میوه فروش برود و گر نه میوه ای گیرش نمی آید

    از طرفی اگر عذاب جهنم جاویدان باشد آیا اینکه افراد جاویدان در جهنم هیچگاه از گناه پاک نمیشوند و هیچ گاه قابلیت رشد ندارند، عبث و منافی با حکمت الهی نیست؟
    نه دوست من, نه عبث است نه منافاتی با حکمت دارد عبث آن است که مجرمان انجام می دهند و نباید انتظار غیر از چیزی که انجام داده اند داشته باشند که غیر عقلانی است و منافات با حمکت دارد مثلا انسانی بدون آب و غذا به بیابان خشک برود .(جهنم همانجاست)
    ولی شخصی در خلاف جهت بیابان به سمت یک باغ می رود (بهشت همانجاست)
    و هر دوی آنها خارج از حکمت نیست و هر کدام نتیجه ی کار خود را دیدند
    این مثالها فقط برای مسیر اصلی زندگی است
    حال چه کسانی بعد از عذاب به بهشت می روند؟ این اشخاص دسته ی اول را شامل نمی شود (کسانی که به سمت بیابان خشک رفتند مانند مشرک و مواردی که جناب پاسخگو فرمودند ) و فقط آنهایی که به سمت باغ رفتند را شامل می شود که ممکن است در مسیر باغ دچار لغزش هایی شدند و توبه نکردند
    ---------
    از بس میوه و باغ گفتم فکر کنم دهن همه آب افتاد. دفعه بعد مثالهای شکلاتی میزنم.

    موفق باشید دوست عزیز
    ویرایش توسط هو الحق : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۰۱:۳۷

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    سوال از پاسخگوی محترم و یا دوست عزیز wintryflame
    آیا میتوانید تعریفی از ابد داشته باشید؟ لطفا تعریفی را مطرح بفرمایید که در ذهن ما قابل تصور باشد.
    با تشکر

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    سلام خدمت دوست عزیز جناب محمد

    آیا میتوانید تعریفی از ابد داشته باشید؟ لطفا تعریفی را مطرح بفرمایید که در ذهن ما قابل تصور باشد.
    همانطور که میدانید تصور ابد برای ذهن امری محال است و بیرون از محدوده ی ذهن است ولی اگر می خواهید یک تصوری مشابه داشته باشید مثالی که به ذهن بنده می رسد فقط خواب است که انسان در خواب زمان برای او مفهومی ندارد

    یک مثال :

    بر روی دفتر نقاشی یک نقطه ای قرار دهید این نقطه هیچ گونه بعدی ندارد و همین نقطه را به نقطه ی دیگری در راستای محور y به هم وصل کنید تا یک خط ایجاد شود که یک بعد دارد خط را در راستای محور x امتداد دهید تا یک صفحه تشکیل شود همین صفحه را امتداد دهید تا یک cube ساخته شود اگر به روند اینها دقت کنید ابعاد بالاتر کاملا ابعاد پایینتر را احاطه دارند به عبارتی دیگر ابعاد بالا تصویر ابعاد پایین را کاملا دارند . برای تصور بهتر همین سطوح کیوب را امتداد دهید تا تبدیل به هایپر کیوب شود متوجه میشوید که هایپر کیوب احاطه کامل بر کیوب دارد و کیوب هیچ کونه احاطه ای بر هایپر کیوب ندارد . برای زمان هم به همین شکل است یعنی اگر بعد زمان حذف شود(یعنی سطحی بالاتر از زمان) احاطه ی کامل بر زمان داریم و می توانیم در طول زمان حرکت کنیم و هم گذشته و هم آینده را کاملا ببینیم همانطور که خدا هم از گذشته , حال و آینده ی ما خبر دارد چون محصور به زمان نیست

    موفق باشید دوست عزیز

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام حضور دوست عزیز وینتری فلیم
    از توضیحات شما ممنونم ولی همانطور که خودتان اشاره کرده اید
    نقل قول نوشته اصلی توسط wintryflame نمایش پست
    تصور ابد برای ذهن امری محال است و بیرون از محدوده ی ذهن است
    و واقعا غیر از این نیست و هزکونه تعریف دیگری از ازل و ابد و بینهایت غیر واقعی است. حال این سوال پیش میاید که با توجه به تاکید اسلام در شروط یک معامله که باید دو طرف معامله از جوانب و شرایط معامله آکاهی داشته باشند، این چگونه معامله ای بین خداوند و انسان است که انسان نمیتواند درکی از مورد معامله داشته باشد؟ آیا واقعا برای انسان این سوال پیش نمی اید که جزا یا پاداش ابدی یعنی چه؟ واقعا چه جوابی برای این سوال وجود دازد؟ این سوال برای ما بدون پاسخ است چه رسد به اعراب جاهلی که 14 قرن پیش می زیسته اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط wintryflame نمایش پست
    بر روی دفتر نقاشی یک نقطه ای قرار دهید این نقطه هیچ گونه بعدی ندارد و همین نقطه را به نقطه ی دیگری در راستای محور y به هم وصل کنید تا یک خط ایجاد شود که یک بعد دارد خط را در راستای محور x امتداد دهید تا یک صفحه تشکیل شود همین صفحه را امتداد دهید تا یک cube ساخته شود اگر به روند اینها دقت کنید ابعاد بالاتر کاملا ابعاد پایینتر را احاطه دارند به عبارتی دیگر ابعاد بالا تصویر ابعاد پایین را کاملا دارند . برای تصور بهتر همین سطوح کیوب را امتداد دهید تا تبدیل به هایپر کیوب شود متوجه میشوید که هایپر کیوب احاطه کامل بر کیوب دارد و کیوب هیچ کونه احاطه ای بر هایپر کیوب ندارد . برای زمان هم به همین شکل است یعنی اگر بعد زمان حذف شود(یعنی سطحی بالاتر از زمان) احاطه ی کامل بر زمان داریم و می توانیم در طول زمان حرکت کنیم و هم گذشته و هم آینده را کاملا ببینیم همانطور که خدا هم از گذشته , حال و آینده ی ما خبر دارد چون محصور به زمان نیست
    ما هزگونه تعریفی از ابدیت و بینهایت داشته باشیم باز محدود به ذهن محدود به زمان و مکان ماست.

    با تشکر

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    با عرض سلام حضور دوست عزیز وینتری فلیم
    از توضیحات شما ممنونم ولی همانطور که خودتان اشاره کرده اید

    و واقعا غیر از این نیست و هزکونه تعریف دیگری از ازل و ابد و بینهایت غیر واقعی است. حال این سوال پیش میاید که با توجه به تاکید اسلام در شروط یک معامله که باید دو طرف معامله از جوانب و شرایط معامله آکاهی داشته باشند، این چگونه معامله ای بین خداوند و انسان است که انسان نمیتواند درکی از مورد معامله داشته باشد؟ آیا واقعا برای انسان این سوال پیش نمی اید که جزا یا پاداش ابدی یعنی چه؟ واقعا چه جوابی برای این سوال وجود دازد؟ این سوال برای ما بدون پاسخ است چه رسد به اعراب جاهلی که 14 قرن پیش می زیسته اند.
    درپاسخ شمادوست گرامی بایدعرض کنم ماباخداوندنسبتی مساوی نداریم و.مابندگان خداوندهستیم وبنده بایداطاعت کند.

    امانکته ای که درباره جزاوپاداش گفته میشوداین است که الذین یومنون بالغیب یعنی ارزش مومنان به این است که به چیزهای نادیده ایمان میاورند.

    یعنی ماآنقدربه مبشرغیب(پیامبر)ایمان واطمینان داریم که وعده ووعیدهایش نسبت به بهشت ودوزخ رامیپذیریم درحالی که ندیده ایم.

    عقل سلیم ایجاب میکندکه وعده ووعیدهای پیامبران الهی رابپذیریم.چون این تعدادبسیارزیادانسان صادق دروغ نمی گویند.

    انسان ذاتا به دبال لذت وراحتی است خوب بااعمال خوب میتوانداین لذت هارادرجهان دیگرابدی کندبه این معنی که آن راهرگز ازدست ندهد.

    وانسانهاباسطوح بالاترلذت مناجات وعبادت باخداراچشیده اندپس یه دنبال سرچشمه لذت وآرامش (خداوندمتعال)هستند.


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دلیل خلود همیشگی بهشتیان در بهشت و جاودانگی همیشگی جهنمیان در دوزخ به علت نیات آنها در دنیاست

    یعنی اگر آنها عمری جاودانه داشتند کارهای درست یا غلطشان را ادامه می دادند


    در حدیث نبوی هم داریم الاعمال بالنیات

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود