جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از"طیبات"درآیه 20سوره احقاف چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از"طیبات"درآیه 20سوره احقاف چیست؟




    خسته نباشید

    منظور از"طیبات"درآیه 20سوره احقاف چیست؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۳:۵۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُواْ عَلىَ النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكمُ‏ْ فىِ حَيَاتِكمُ‏ُ الدُّنْيَا وَ اسْتَمْتَعْتُم بهِا فَالْيَوْمَ تجزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبرِونَ فىِ الْأَرْضِ بِغَير الحقّ‏ِ وَ بما كُنتُمْ تَفْسُقُونَ»

    آن روز كه كافران را بر آتش عرضه مى‏ كنند (به آنها گفته مى ‏شود از طيّبات و لذائذ در زندگى دنيا خود استفاده كرديد و از آن بهره گرفتيد اما امروز عذاب ذلّت‏بار بخاطر استكبارى كه در زمين بناحق كرديد و بخاطر گناهانى كه انجام مى ‏داديد جزاى شما خواهد بود! (احقاف، 20)



    با سلام و درود

    مراد از طیبات، همه نعمتها و مواهبی است که خداوند در زندگی دنیا به انسان عطا فرموده است.

    کافرانی که در این آیه به آنها اشاره شده است کسانی هستند که نعمتهای الهی را در دنیا فقط برای خود دنیا مورد استفاده قرار داده و از آخرت و یاد خدا غافل بوده و غرق در دنیا و کامیابی از لذتهای دنیوی بوده اند.

    به همین خاطر در استفاده از این نعمتها فقط به فکر زندگی دنیا و بهره دنیوی آن بوده و برای زندگی آخرتی خود هیچ توشه و ذخیره ای نفرستاده اند.

    در ادامه با بیان مطالبی از کتب تفسیری، مراد آیه روشنتر می شود:


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ"به معنى بهره‏ گيرى از لذائذ دنياست، و تعبير به "اذهبتم" (برديد) به خاطر آن است كه اين لذائذ و مواهب با بهره‏ گيرى نابود مى ‏شوند و از بين مى ‏روند.

    مسلم است که تمتع از مواهب الهى در اين جهان كار نكوهيده‏ اى نيست، آن چه نكوهيده است غرق شدن در لذات مادى و فراموش كردن ياد خدا و قيامت، يا بهره ‏گيرى گناه آلود و بى ‏قيد و شرط از اين لذات و غصب حقوق ديگران در اين رابطه است.


    اين تعبير اشاره به اين است كه گاه انسان از لذات دنيا چشم مى ‏پوشد، يا جز به مقدار لازم براى نيرو گرفتن در كارهاى الهى از آنها بهره نمى ‏گيرد، در اين صورت گويى اين طيبات را ذخيره براى آخرتش كرده است.

    ولى بسيار مى‏شود كه همچون چهارپايان، بدون قيد و شرط از آنها بهره مى ‏گيرد و همه را به نابودى مى ‏كشاند، و نه تنها چيزى براى آخرت ذخيره نمى‏ كند بلكه كوله ‏بارى از گناه نيز براى خود فراهم مى ‏سازد، قرآن در باره اين گروه مى‏گويد: «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ فِي حَياتِكُمُ الدُّنْيا». (تفسير نمونه، ج ‏21، ص 346)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    كلمه "طيبات"به معناى امورى است كه ملايم با نفس و موافق با طبع آدمى است، و انسان از آنها لذت مى ‏برد.

    و "اذهاب طيبات"به معناى از بين بردن و مصرف كردن آنها است.

    و مراد از "استمتاع از طيبات"استعمال و بهره‏مند شدن از آنها است، به طورى كه اين بهره‏مندى در نظر، هدف باشد، نه وسيله براى زندگى آخرت و آمادگى براى آن.


    و معناى آيه اين است كه:
    وقتى عرضه بر آتش مى ‏شوند به ايشان گفته مى‏ شود: شما همه آن طيباتى كه بايد امروز از آن لذت ببريد در زندگى دنيا از بين برديد، و همان جا از آنها بهره ‏مند شديد، و ديگر چيزى برايتان نمانده كه امروز در اين عالم از آن لذت ببريد. (ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 314)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ»


    در معناى جمله دو قول است:


    1. بهره‏ اى از چيزهاى پاكيزه برايتان نوشته نشده مگر همان كه در دنياتان به آن رسيده و گرفته ‏ايد و آن را از بين برده ‏ايد. بنا بر اين پس از برخوردارى كامل از بهره خود چيزى از آنها براى شما باقى نمانده است.


    2. روزيهاى پاكى كه به شما داده شده در راه شهوتها و لذّتهاى دنيايتان خرج كرديد و در راه رضاى خدا انفاق نكرديد. (تفسير جوامع الجامع، ج ‏4، ص 109)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ فِي حَياتِكُمُ الدُّنْيا»يعنى به آنان گفته مي شود كه نعمتها و لذتهاى دنيا را بر نعمتها و لذتهاى بهشتى ترجيح داديد.

    «وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها» يعنى در لذّات دنيا فرو رفته از آنها بهره ‏مند شديد.

    بعضى گفته‏اند: اين لذات كه از آن بهره برده‏ اند رزق هاى نيكو است كه خداوند مي فرمايد: آن را در راه بر آوردن خواسته ‏هاى نفسانى و لذت هاى زودگذر دنيا صرف نموديد، و آن را در راه رضاى الهى صرف ننموديد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 133)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از"طیبات"درآیه 20سوره احقاف چیست؟ (وَ يَوْمَ يُعْرَض الَّذِينَ كَفَرُوا عَلى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طيِّبَتِكمْ فى حَيَاتِكمُ الدُّنْيَا....)(طيبات) معنى وسيع و گسترده اى دارد و همه مواهب دنيا را شامل مى شود هر چند بعضى از مفسران آن را فقط به معنى نيروى جوانى تفسير كرده اند ولى حق اين است كه جوانى تنها يك مصداق مى تواند باشد.منبع:تفسير نمونه ج 21 ص346 http://anvartaha.net/tafsiri/makhloo...7--qq-20-.html

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    طیبات در قرآن



    پرسش:
    منظور از "طیبات" در آیه 20 سوره احقاف چیست؟


    پاسخ:
    «وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُواْ عَلىَ النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكمُ‏ْ فىِ حَيَاتِكمُ‏ُ الدُّنْيَا وَ اسْتَمْتَعْتُم بهِا فَالْيَوْمَ تجزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبرِونَ فىِ الْأَرْضِ بِغَير الحقّ‏ِ وَ بما كُنتُمْ تَفْسُقُونَ»

    آن روز كه كافران را بر آتش عرضه مى‏ كنند (به آنها گفته مى ‏شود از طيّبات و لذائذ در زندگى دنيا خود استفاده كرديد و از آن بهره گرفتيد اما امروز عذاب ذلّت‏بار بخاطر استكبارى كه در زمين بناحق كرديد و بخاطر گناهانى كه انجام مى ‏داديد جزاى شما خواهد بود!(1)

    با سلام و درود
    مراد از طیبات، همه نعمتها و مواهبی است که خداوند در زندگی دنیا به انسان عطا فرموده است.
    کافرانی که در این آیه به آنها اشاره شده است کسانی هستند که نعمتهای الهی را در دنیا فقط برای خود دنیا مورد استفاده قرار داده و از آخرت و یاد خدا غافل بوده و غرق در دنیا و کامیابی از لذتهای دنیوی بوده اند.
    به همین خاطر در استفاده از این نعمتها فقط به فکر زندگی دنیا و بهره دنیوی آن بوده و برای زندگی آخرتی خود هیچ توشه و ذخیره ای نفرستاده اند.
    در ادامه با بیان مطالبی از کتب تفسیری، مراد آیه روشنتر می شود:
    "أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ" به معنى بهره‏ گيرى از لذائذ دنياست، و تعبير به "اذهبتم" (برديد) به خاطر آن است كه اين لذائذ و مواهب با بهره‏ گيرى نابود مى ‏شوند و از بين مى ‏روند.
    اين تعبير اشاره به اين است كه گاه انسان از لذات دنيا چشم مى ‏پوشد، يا جز به مقدار لازم براى نيرو گرفتن در كارهاى الهى از آنها بهره نمى ‏گيرد، در اين صورت گويى اين طيبات را ذخيره براى آخرتش كرده است.
    ولى بسيار مى‏شود كه همچون چهارپايان، بدون قيد و شرط از آنها بهره مى ‏گيرد و همه را به نابودى مى ‏كشاند، و نه تنها چيزى براى آخرت ذخيره نمى‏ كند بلكه كوله ‏بارى از گناه نيز براى خود فراهم مى ‏سازد، قرآن در باره اين گروه مى‏گويد: «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ فِي حَياتِكُمُ الدُّنْيا».(2)
    علامه طباطبایی(ره) می آورد:
    كلمه "طيبات" به معناى امورى است كه ملايم با نفس و موافق با طبع آدمى است، و انسان از آنها لذت مى ‏برد. و "اذهاب طيبات" به معناى از بين بردن و مصرف كردن آنها است.
    و مراد از "استمتاع از طيبات" استعمال و بهره‏مند شدن از آنها است، به طورى كه اين بهره‏مندى در نظر، هدف باشد، نه وسيله براى زندگى آخرت و آمادگى براى آن.
    و معناى آيه اين است كه: وقتى عرضه بر آتش مى ‏شوند به ايشان گفته مى‏ شود: شما همه آن طيباتى كه بايد امروز از آن لذت ببريد در زندگى دنيا از بين برديد، و همان جا از آنها بهره ‏مند شديد، و ديگر چيزى برايتان نمانده كه امروز در اين عالم از آن لذت ببريد.(3)
    به بیان دیگر؛ به کافران گفته می شود نعمتها و لذتهاى دنيا را بر نعمتها و لذتهاى بهشتى ترجيح داديد و در لذات دنيا فرو رفته از آنها بهره ‏مند شديد بدون این که از این همه نعمت، در راه رضای خدا بهره برده و انفاق کرده باشید.(4)

    _________

    1. احقاف، 20.
    2. تفسير نمونه، ج ‏21، ص 346.
    3. ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 314.
    4. ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 133؛ تفسير جوامع الجامع، ج ‏4، ص 109.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۹/۱۶ در ساعت ۱۹:۱۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود