جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل عظمت آیات انتهایی سوره حشر چیه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلیل عظمت آیات انتهایی سوره حشر چیه ؟




    با سلام و تحیات

    باتوجه به روایات متعدد مبنی بر مهم بودن آیات انتهایی سوره حشر ، دلیل عظمت این آیات چیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی حدیث 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۰:۳۱
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلیل عظمت آیات انتهایی سوره حشر چیه




    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام بر شما دوست عزیز ؛ابتدا ثواب تلاوت این سوره را خدمت شما عرض کنیم که نقل شده است:

    «از ابىّ بن كعب نقل شده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود: هر كس سوره حشر را قراءت كند از بهشت و دوزخ و عرش و كرسى و حجب و آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه و هوا و بادها و پرندگان و درختها و كوهها و خورشيد و ماه و فرشتگان هيچ يك نماند جز اينكه بر او درود فرستد و برايش آمرزش طلبد، و چنانچه در آن روز يا آن شب بميرد شهيد از دنيا رفته است.»
    و اما این که این سوره تنها سوره‏اى است كه آغاز و پايانش با تسبيح الهى است. سَبَّحَ لِلَّهِ‏ ... يُسَبِّحُ لَهُ‏ ... آيه اول آن سخن از عزّت و حكمت است و آيه آخر آن با عزيز حكيم پايان يافت.
    واما نکته دیگر در این مورد این که :در روایات وارد شده است که آیات آخر این سوره از ادعیه اسم اعظم الهی است .چنانچه در کتاب مهج الدعوات آمده که ابن عباس از وجود نازنین پیامبر اکرم (ص)نقل کرده که فر مودند :«اسم اعظم در شش آیه است که در آخر سوره حشر است وآن از یا ایها الذین امنوااغاز شده وتا هو العزیز الحکیم ادامه دارد.


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تحیات

    تشکر از پاسخگویی بسیار خوب شما . وحالا یک سوال شما فرمودید :

    هر كس سوره حشر را قراءت كند از بهشت و دوزخ و عرش و كرسى و حجب و آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه و هوا و بادها و پرندگان و درختها و كوهها و خورشيد و ماه و فرشتگان هيچ يك نماند جز اينكه بر او درود فرستد و برايش آمرزش طلبد، و چنانچه در آن روز يا آن شب بميرد شهيد از دنيا رفته است.»
    خب اگر این آیات را یک قاتل ، یا یک دزد و یا یک فرد لاابالی بخواند زمین و اسمان و کوه و دشت و بیابان بر او درود می فرستند و با خواندن این سوره چنانچه همان روز بمیرد شهید مرده ؟
    پس تکلیف حق الناس چی میشه ؟ تکلیف اعمال ناپسندش چی میشه ؟ و این مهفوم عمیق که بهشت را به بها میدهند نه به بهانه دیگر چه معنایی پیدا می کنه ؟؟؟؟؟

    فکر نمی کنید باید قیدی قبل از این مطلب باشد که مشخص شود این امتیازات نصیب هرکس نمی شود مگر اینکه سایر اعمال و افعال او درست باشه ؟
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلیل عظمت آیات انتهایی سوره حشر چیه ؟




    باصلوات بر محمد و آل محمد
    وبا سلام وعرض ادب خدمت شما دوستان پویای حق وحقیقت
    باید به یک نکته اساسی اشاره شود که :پشتوانه اعمال نيك و شايسته، ايمان است اگر ايمان نباشد عمل فاقد ارزش است. فقها يكى از شرايط قبولى عبادات، بلكه يكى از شرايط صحت آن را ايمان ذكر نموده‏اند يعنى اعمالى از قبيل حج، نماز، روزه، انفاق، كمك به ديگران، دست‏گيرى از مستمندان و مانند اینها، بدون ايمان به خدا و رسولش هيچ ارزشى ندارد
    .
    برای مثال درباره «ولايت» نيز چنين بحثى مطرح شده است. برخى آن را فقط شرط قبولى طاعات و عبادات شمرده‏اند. بدين جهت، اعمال عبادى منكران ولايت از نظر فقه شيعه صحيح محسوب مى‏گردد (يعنى تكليف از عهده آنها ساقط است)، اگر چه مقبول درگاه الهى نيست و اجر و پاداشى به او تعلق نمى‏گيرد، ولى عده‏اى توسعه نظر داده، آن را همچون ايمان، شرط صحت تكاليف دانسته‏اند.
    در اين باره روايات زيادى در كتاب‏هاى روايى شيعه به چشم مى‏خورد كه به يك نمونه از آن بسنده مى‏شود.
    امام باقر (ع) مى‏فرمايد: «لَوْ انَّ رَجُلَا قامَ لَيْلَهُ وَ صامَ نهارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهْرِهِ وِ لَمْ يَعْرِفْ وِلايَةَ وَلِىِّ اللّهِ فَيُو اليهِ وِ يَكُونَ جَميعُ اعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ الَيْهِ ما كانَ لَهُ عَلَى اللّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ ابَداَ اگر مسلمانى تمام شب‏ها شب زنده‏دارى كند و تمام روزها (غير از عيد فطر و قربان كه روزه آن حرام است) روزه‏دارى نمايد و تنها به پرداخت وجوه شرعيه واجب اكتفا نكند، بلكه تمام اموال و سرمايه‏اش را در راه خدا صدقه بدهد و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولايت نباشد و «ولىُّ الله» را نشناسد تا ولايتش را به گردن نهد و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنين مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد».(1)
    در آيه 39 سوره نور آمده است: «كسانى كه كافر شدند، اعمالشان همچون سرابى است در يك كوير كه انسان تشنه از دور آن را آب مى‏پندارد اما هنگامى كه به سراغ آن مى‏آيد، چيزى نمى‏يابد، و خدا را نزد آن مى‏يابد كه حساب او را به طور كامل مى‏دهد».
    وخداوند در آيه 23 سوره فرقان مى‏فرمايد: «و قدمنا الى ما عملوا من عملٍ فجعلناه هباء منثورا و ما به سراغ اعمالى كه كافران بى‏ايمان انجام داده‏اند مى‏رويم، و همه را همچون ذرّات غبار پراكنده در هوا قرار مى‏دهيم».
    بنا بر این آيه و ديگر آيات قرآن مجيد، اعمال خوب انسان در صورتى كه ناشى از ايمان و اعتقاد درونى او به خداوند متعال نباشد اثرى ندارد و سودى به او نمى‏بخشد.
    همچنین در آيه 54 سوره توبه آمده است: «و ما منعهم ان تقبل نفقاتهم الّا انَّهم كفروا باللّه و برسوله و لا يأتون الصَّلوة الّا و هم كسالى ولا ينفقون الّا و هم كارهون هيچ چيز مانع قبول انفاقهاى آنها نشد، جز اينكه آنها به خدا و پيامبرش كافر شدند، و نماز بجا نمى‏آورند جز با كسالت، و انفاق نمى‏كنند مگر با كراهت».
    اين آيه نيز ايمان را شرط قبولى اعمال مى‏داند. بنابراين، آيات مذكور و ديگر آيات و روايات فراوانى كه از معصومان (ع) به ما رسيده است ايمان را به شرط صحت و كمال اعمال مى‏دانند همچنين بنابر آيات و روايات، ولايت نيز شرط كمال، بلكه شرط صحت اعمال شمرده شده است.حال اگر شخصی مرتکب این اعمالی که شما بزرگوار نوشته اید شود ،و به قول شما حق الناس بر گردنش باشد ،آیا دارای ایمان می باشد ،تا اعمالش پذیرفته گردد.
    .................................................. .................................................. ............................
    پى‏نوشت‏
    (1)) وسايل الشيعه، 1/ 91)

    اما در باره ثوابی که در فضیلت سوره های قرآن واردشده است به چند نكته اشاره می کنیم :
    1. ثواب‏ها براساس لطف و تفضل از سوى خداوند است و نيازى نيست كه تساوى در آن ملاحظه شود برخلاف كيفرها كه بايد عدالت در آن رعايت گردد.
    2. اين‏گونه روايات كه بيانگر ثواب بسيار براى يك كار نيك است- بر فرض صحت به جهت تشويق مردم و ترويج يك فرهنگ هدايتگر در جامعه است يعنى، اگر چنين كارهاى پسنديده به طور مستمر به وسيله افراد جامعه انجام پذيرد، شايسته چنان ثواب‏هاى فراوان از سوى خداوند است. به ويژه آنكه صفت رحمت خداوند، غالب است و در لطف و بخشش به بندگان هيچ‏گونه بخل و محدوديتى ندارد. از اين رو، اين گونه روايات براى ايجاد انگيزه انجام كارهاى خير است نه آنكه انگيزه عمل به كارهاى بزرگ و گسترده را در ميان مؤمنان از بين ببرد.

    3. برخى از سوره‏ها كه ثواب تلاوت براى آنها ذكر مى‏شود، به تناسب تدبّر و عمل به آنها، تحليل شده است.(1)
    4. برخى از پيام‏ها و محتواهايى كه در سوره‏اى خاص وجود دارد، نقشى كليدى در عمل كردن و باور به محتواى ديگر سوره‏هاى قرآن دارد به گونه‏اى كه با پذيرش و ايمان به آن، پذيرش و باور نسبت به ديگر سوره‏ها حاصل مى‏شود. قرآن گاه مطلبى را به طور اجمال و كلى در جايى مطرح كرده و سپس تفصيل آن را در چندين سوره بيان مى‏كند براى مثال عصاره قرآن در سوره حمد است و به عنوان كليد پذيرش تمام معارف قرآن مطرح شده است و مجموعه توحيد ذاتى، صفاتى و افعالى خداوند و تنزّه كامل او در سوره «اخلاص» آمده است. به عبارت ديگر بعضى از سوره‏ها، مواضع اصولى اسلام است كه در ديگر سوره‏ها به تبيين و تفصيل آن پرداخته مى‏شود.
    5.علت فضيلت يافتن يك سوره، گاهى با شرايط خاص فرهنگى و اجتماعى ارتباط دارد يعنى، روايتى از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله يا ائمه اطهارعليهم السلام در فضيلت سوره‏اى و آيه‏اى وارد شده، كه تكرار آن در ميان مردم به حفظ كيان انديشه و عقيده جامعه كمك فراوانى مى‏كند و يا در زنده ماندن برخى رخدادهاى مهم اسلامى تأثير بسزايى دارد.
    6. ختم يك دوره قرآن با ختم تمام سوره‏ها و ثوابى كه هر يك از آنها به تنهايى دارد، محاسبه مى‏شود يعنى، اگر ختم سوره حمد و يا اخلاص و يا انعام داراى فضيلتى در حد ختم كل قرآن است، ظاهراً اين گونه توجيه مى‏شود كه ختم تلاوت خود قرآن برابر با ثواب تلاوت اين سوره‏ها به تنهايى است زيرا در غير اين صورت ثواب تلاوت همين سوره هم بر ختم كل قرآن افزون خواهد شد و ختم قرآن جامع، عبارت است از: ثواب ختم قرآن به اضافه، ختم سوره‏اى كه ثواب آن برابر با ختم كل قرآن است.
    7. آنچه اهميت دارد «پايدارى ثواب» و عمق‏بخشى به «نورانيت» كار خير در دل و جان است كه با انجام كارهاى خير گسترده و طولانى بودن زمان انجام كارهاى خير، مانند تلاوت قرآن به طور پيوسته، نورانيت را در دل و جان عمق بيشترى مى‏دهد، شرايط «پايدارى ثواب» را بيشتر فراهم مى‏سازد و آنچه براى سعادت دنيا و آخرت مهم است، پايدارى ثواب و ثبات نورانيت است و همين
    نكته مهم كافى است كه انگيزه كارهاى خير گسترده و زمان طولانى عبادت در ميان مؤمنان وارسته و مشتاق تقرب به خدا روزافزون گردد. به همين جهت بيشتر رواياتى كه براى ثواب برخى سوره‏ها آمده شرط آن را تلاوت هر شب و يا تكرار آن را به تعداد خاصى قرار داده است.
    8. مقصود از روايت‏هايى كه آثار خاصى را براى برخى از اعمال ذكر كرده‏اند اين نيست كه فلان عمل «علت تامه» آن اثر است بلكه مقصود اقتضاى اثر است. «علت تامه» مجموع علل مؤثر بر يك چيز با رفع تمام موانع است. تأثير چنين علتى بر معلول حتمى و ضرورى است و به هيچ وجه تخلف بردار نيست. در حالى كه «مقتضى» يكى از شرايط مؤثر بر يك پديده است كه در صورت فقدان موانع مى‏تواند اثر كند ولى اگر مانعى بر سر راه آن قرار گيرد توان تأثير ندارد.
    .................................................. .................................................. ..
    پى‏نوشت‏
    (1) ر. ك: تفسير نمونه، مباحث آغاز سوره‏ها و روايات فضيلت سوره‏ها
    التماس دعا

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۵:۰۱


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی موضوع

    پرسش:
    با سلام و تحیات
    باتوجه به روایات متعدد مبنی بر مهم بودن آیات انتهایی سوره حشر ، دلیل عظمت این آیات چیست؟


    پاسخ:
    با سلام عرض ادب واحترام بر شما پرسشگر گرامی ؛
    ابتدا ثواب تلاوت این سوره را خدمت شما عرض کنیم که:
    « من قرأ سورة الحشر لم يبق جنة و لا نار و لا عرش و لا كرسى و لا حجاب و لا السماوات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الرياح و الطير و الشجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائكة الا صلوا عليه، و استغفروا له و ان مات من يومه او ليلته مات شهيدا!؛
    هر كس سوره حشر را بخواند تمام بهشت و دوزخ و عرش و كرسى و حجاب و آسمان ها و زمين هاى هفت گانه و حشرات و بادها و پرندگان و درختان و جنبندگان و خورشيد و ماه و فرشتگان همگى بر او رحمت مى‏ فرستند، و براى او استغفار مى‏ كنند، و اگر در آن روز يا در آن شب بميرد شهيد مرده است.»(1)

    و امّا این که این سوره تنها سوره ‏اى است كه آغاز و پايانش با تسبيح الهى است. سَبَّحَ لِلَّهِ‏ ... يُسَبِّحُ لَهُ‏ ... آيه اول آن سخن از عزّت و حكمت است و آيه آخر آن با عزيز حكيم پايان يافته است.
    واما نکته دیگر در این مورد این که :در روایات وارد شده است که آیات آخر این سوره از ادعیه اسم اعظم الهی است، چنان چه در حدیثی آمده است: «از ابن عبّاس مروى است كه گفت پيغمبر خدا( صلى اللَّه عليه و آله) فرمودند كه: اسم خداى اعظم در شش آيه است كه در آخر سوره حشر است و آن از يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا است تا به‏ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏.»(2)


    پی نوشت:
    1) تفسير نمونه، ج‏23، ص: 481
    2)
    مهج الدعوات / ترجمه طبسى، ص: 489


    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۲:۵۷

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود