جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا جن ها هم به بهشت یا جهنم می روند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا جن ها هم به بهشت یا جهنم می روند ؟




    سلام و خسته نباشید

    من بارها شنیدم جن ها بعضی هاشون خوب هستند و بعضی هاشون بد هستند که موجب آزار انسان میشن. حالا سوالم اینه که آیا جن ها هم در مقابل اعمالشون بهشت و جهنم دارند ؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۱:۳۱
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    سلام و خسته نباشید
    من بارها شنیدم جن ها بعضی هاشون خوب هستند و بعضی هاشون بد هستند که موجب آزار انسان میشن. حالا سوالم اینه که آیا جن ها هم در مقابل اعمالشون بهشت و جهنم دارند ؟
    سلام وعرض ادب
    جواب سوال شما مثبت است یعنی از ایات قرآن کریم استفاده می شود که جن ها هم مانند انسان محشور شده وبعد از حسابرسی بر اساس اعمال خود وارد بهشت یا جهنم خواهند شد چرا که انها هم دارای تکلیف بوده وبرای عبادت خلق شده اند همانطور که فلسفه خلقت انسان نیز عبادت خداوند است.
    وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (ذاریات/56)،جن وانسان را نیافریدم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.وحکمت الهی ایجاب می کند ثواب این عبادتها را بدهد وسزای ان در صورت قبولی بهشت است.
    حشرجن ها
    وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَميعاً يا مَعْشَرَالْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِرَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذي أَجَّلْتَ لَناقالَ النَّارُ مَثْواكُمْ خالِدينَ فيها إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكيمٌعَليمٌ (انعام/128)
    و [ياد كن‏] روزى را كه همه آنان را گردمى‏آورد [و مى‏فرمايد:] «اى گروه جنيان، از آدميان [پيروان‏] فراوان يافتيد.» و هواخواهانآنها از [نوع‏] انسان مى‏گويند: «پروردگارا، برخى از ما از برخى ديگر بهره بردارى كرد،و به پايانى كه براى ما معين كردى رسيديم.» [خدا] مى‏فرمايد: «جايگاه شما آتش است؛در آن ماندگار خواهيد بود، مگر آنچه را خدا بخواهد [كه خود تخفيف دهد]؛ آرى، پروردگارتو حكيم داناست.»

    این آیه اشاره دارد که بعضی انسانها در سایه پیروی از جن ها وارد جهنم می شوند واول آیه اشاره دارد که جن ها در قیامت محشور خواهند شد تا جوابگوی اعمال خود باشند.
    اعتقاد ات مشترک
    آیه دیگری اشاره دارد که انسانها همراه با عده ای از جن ها وارد جهنم خواهند شد.
    قالَ ادْخُلُوا في‏ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْمِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌلَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْرَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ (اعراف/38)مى‏فرمايد: «در ميان امّتهايى از جنّ و انس، كه پيشاز شما بوده‏اند، داخل آتش شويد.» هر بار كه امّتى [در آتش‏] درآيد، همكيشان خود رالعنت كند، تا وقتى كه همگى در آن به هم پيوندند؛ [آنگاه‏] پيروانشان درباره پيشوايانشانمى‏گويند: «پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند،
    پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده.»[خدا] مى‏فرمايد: «براى هر كدام [عذاب‏] دو چندان است ولى شما نمى‏دانيد.»

    از این آیه استفاده م شود که در میان جنیان همان اعتقاداتی که بین انسانها است می باشد چرا که عدا ای از این دو طیف به خاطر اعتقادات فاسد وارد جهنم می شوند. ونکته دیگری که استفاده می شود تاثیری است که این دو طرف بر هم دیگر دارند.
    صفات وخصوصیات اهل جهنم:
    ودر آیه دیگری خداوند علت جهنمی شدن برخی از انسانها وجنیان را بیان می کند واز آن آیه استفاده می شود جن ها هم دارای عقل وشعور هستند وبه علت عدم استفاده از این نعمتهای الهی در راه بندگی خداوند اهل جهنم می شوند.
    وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراًمِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌلا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْهُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ (179)و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخآفريده‏ايم. [چرا كه‏] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند، و چشمانىدارند كه با آنها نمى‏بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند. آنان همانند چهارپايانبلكه گمراه‏ترند. [آرى،] آنها همان غافل‏ماندگانند.
    با توجه به مجموع این آیات چند نکته را بیان می کنم :
    1-جنیان دارای تکلیف بوده وودر مقابل اعمال خود مسئولیت دارند
    2-آنان در قیامت محشور خواهند شد وبر اساس اعمال خود اهل بهشت ویا جهنم خواهند شد.
    3- انسانها می توانند با جنیان ارتباط داشته باشند وپیروی برخی از انسانها از آنها موجب جهنمی شدن آنها می شود.


    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عرض سلام و ادب

    بسیار ممنونم از پاسخگویی شما . سوال دیگری هم در همین ارتباط از محضرتون دارم . آیا بهشت و جهنم جنیان همان بهشت و جهنم آدمیان است و یا اینکه برای آنها بهشت و جهنم دیگری هست.

    باتشکر
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    سوال دیگری هم در همین ارتباط از محضرتون دارم . آیا بهشت و جهنم جنیان همان بهشت و جهنم آدمیان است و یا اینکه برای آنها بهشت و جهنم دیگری هست.
    آنچه که از آیات فوق استفاده می شود جهنمی که وارد می شوند یکسان است امادر رابطه با بهشت نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد وچون به دلیلی صریحی دست نیافتیم اظهار نظر سخت است.وتنها دلیلی که من توانستم پیدا کنم حدیثی است از امام رضا(ع)که نشان می دهد جن های مومن وارد بهشتی که انسانها می شوند وارد نخواهند شد.،
    وَ سُئِلَ الْعَالِمُ ع عَنْ مُؤْمِنِي الْجِنِ‏ أَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ يَكُونُ فِيهَا مُؤْمِنُو الْجِنِ‏ وَ فُسَّاقُ الشِّيعَةِ
    این حدیث در تفسی قمی است که از تفاسیر معتبر نزد شیعه است ودر آن از امام رضا (ع)سوال می شود که آیا جن های مومن وارد بهشت خواهند شد؟حضرت در جواب می فرماید:خیرولکن برای خداوند محل های لذت بخش وخوشایندی است بین بهشت وجهنم که جن های مومن وشیعیان فاسق در آنجا قرار دارند.
    با توجه به ادله ذکر شده اینطور می توان نتیجه گیری کرد که جهنم مشترک بین جن وانس است اما جنیان وارد بهشتی که انسانها می شوندنخواهند شد.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آماده
    سلام علیکم
    35 نکته جالب و خواندنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگی‏های جنّ و تفاوت‏های او با انسان تقدیم می‌‌شود.

    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏» (ذاریات: 56)
    و من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).
    «سَنَفْرُغُ لَکُمْ آیُّهَ الثَّقَلانِ» (الرحمن: 31)

    «ای گروه جنّ و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».
    «جنّ» در لغت؛ به معنای «پوشیده شده» است؛ و چون جنّ از چشم انسانها مخفی و پوشیده است، به آن جنّ می‌گویند، و به دیوانه، «مجنون» می‌‌گویند، چون عقل او پوشیده شده است، و به نوزاد در شکم، جنین می‌‌گویند، چون داخل رحم مادر است و مخفی است.
    «جنّ» در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده، که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده می‏‌‌باشد و مانند انسان مکلّف و مبعوث در آخرت است و مطیع و عاصی و مؤمن و مشرک و... و خلاصه دوش به دوش انسان است.
    تنها فرقشان این است که انسان، محسوس و جن، نامحسوس است و شاید بعضی فرق‏های مختصری هم داشته باشند. در مورد شناخت کامل‏‌‌تر این موجود، آیاتی نازل شده و روایاتی ذکر شده است که با استناد به این آیات و روایات، کیفیت، ویژگیها و اوصاف آن‌‏ها را در ذیل ذکر می‏‌‌کنیم:
    1. جنّ یکی از دو موجود پرارزش (ثقلان) روی زمین است، دقت و تأمل در آیه 31 سوره الرحمن این مطلب را روشن‏‌‌تر می‏‌‌کند:«سَنَفْرُغُ لَکُمْ أیَّهَ الثَّقَلانِ»؛ «ای گروه جن و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».
    2. جنّ از لحاظ رتبه زمانی، اولین «ثَقَل» است[قبل از انسان خلق شده است] «و الجانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ...» و از لحاظ رتبه مقامی، دومین «ثقل» است، زیرا انسان، اشرف مخلوقات است.
    3. ماهیت آن، از آتش است «وَ خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ» (الرحمن:15)؛ «جنّ را از مخلوطی از آتش آفرید».
    4. خلقتش بر خلقت انسان تقدّم دارد اما این که چه مقدار است، ظاهرا دلیل محکمی در دست نیست. برخی گفته‌‌‌اند: بین خلقت جنّ و خلقت آدم، شش هزار سال و برخی گفته‌‌اند هفت هزار سال فاصله بوده است. آیه «27 سوره حجر» دلالت بر تقدم خلقت جن بر انس دارد. همچنین در اکثر آیات قرآن، کلمه جنّ جلوتر از انس آمده که این خود شاهد مدعاست.
    5. جنّیان دارای علم، ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند(آیات مختلف سوره جن).
    6. دارای تکلیف و مسؤلیت هستند(آیات سوره جنّ و الرّحمن).
    7. گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «وَ اِنّا مِنّا الصّالِحوُنَ وَ مِنّا دوُنَ ذلِک» (جنّ: 11).
    8. آنها با بعضی انسان‌‌‏ها ارتباط برقرار می‏‌‌کنند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی دارند به إغوای انسان‌‌‏ها می‏‌‌پردازند (جنّ: 6).
    9. خدا را عبادت می‏‌‌کنند، «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدوُنِ» (ذاریات: 56).روز قیامت به جنّ مانند انسانها گفته می‏‌‌شود آیا پیامبران نیامدند؟ آیا شما را از این روز بیم ندادم؟ هر دو بر کفر خود گواهی دهند. «آیه 130 از سوره انعام» صریح است در اینکه جنّ، مکلف است و همچون انسان، کافر می‏‌‌شوند و پیامبرانی از خود دارند و با مراجعه به سوره جنّ و آیات 29 و 32 سوره احقاف، چنین بر می‏‌‌آید که حضرت رسول (ص) بر آنها پیامبر است. در خصوص اینکه چگونه عبادت می‏‌‌کنند و آیا مسلمانان آنها نیز مانند انسان، نماز می‏‌‌خوانند و روزه می‏‌‌گیرند و یا اینکه عبادت ایشان به نحوه دیگری است؟ ظاهرا دلیل نقلی دردست نیست، اما از آنجایی که آن‌‌‏ها همراه انسان مورد امر الهی قرار گرفته و مکلّف به عبادت هستند و از طرفی پیامبران آنها همان پیامبران انسان‌‌‏ها هستند و پیامبر ما، پیامبر طایفه جنّ نیز است، بعید به نظر نمی‏‌‌رسد که عبادت آنها همچون انسان‌‌‏ها بوده و به تناسب نوع خلقتشان و عالم حیاتشان به پرستش خداوند مشغول باشند.
    10. مانند انسان‌‌‏ها مرگ و میر دارند و گروهی جای گروهی را می‏‌‌گیرند. (فصّلت: 25)
    11. در میان آنها افرادی یافت می‏‌‌شود که از قدرت زیادی برخوردارند همان‌‏گونه که در میان انسان‌‌‏ها چنین است. در سوره نمل، آیات 17 تا 39، لشکرکشی حضرت سلیمان به مملکت «سبأ» نقل شده و در آنجاست که عده‏‌‌ای از جنّ جزء لشگریان او بودند و عفریتی از جنّ به او گفت: من تخت ملکه را پیش از آن که از جای خود حرکت کنی نزد تو می‏‌‌آورم.
    12. آنها مانند انسان، قدرت بر انجام کار دارند. با وجود خلقت لطیفی که دارند، برای حضرت سلیمان که آنها را به امر الهی مسخّر کرده بود، کار می‏‌‌کردند. کاخ‌‌‏ها، تمثال‌‌‏ها و کاسه‌‌‏های بزرگ می‏‌‌ساختند. پس از مرگ حضرت داود (ع)، فرزندش حضرت سلیمان (ع) جانشین او شد و خداوند به او فرمان داد تا ساختمان بیت‏‌المقدس را تمام کند. حضرت سلیمان، آدمیان، جنیان، و شیاطین را جمع کرد و کارها را میان آنها تقسیم کرد و هر گروهی را مأمور به انجام کاری کرد. جنّیان را برای به‌‌‏دست آوردن سنگ‏‌های مرمر سفید صاف از معادن مأمور کرد و پس از ساختن شهر بیت‌‏المقدس، جنّیان را به چند دسته تقسیم کرد: گروهی را مأمور استخراج سیم و زر از معادن؛ و گروهی را مأمور در دریاها و بیرون‏‌آوردن انواع مرواریدها و گوهرها و گروهی دیگر را مأمور کرد برای او مشک و عنبر و سایر مواد خوشبو را فراهم آورند.
    13. مانند سایر موجودات زنده؛ نر و ماده دارند و این موضوع در آیه 36 سوره «یس» قابل تأمل و دقت است. آیه می‏‌‌گوید: نباتات و انسانها، نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را نمی‏‌‌دانیم، نر و ماده دارند و عبارت «وَ ممّا لا یَعْلَموُنَ»؛ جنّ را نیز شامل می‏‌‌شود ولی ما کیفیت آن را نمی‏‌‌دانیم. همچنین در سوره جن از قول آنها نقل شده که می‏‌‌گفتند: مردانی از آدمیان به مردانی از جنّ پناه می‏‌‌بردند(جن: 6). چون قرآن اشاره به مردان جن کرده است، پس حتما زنان جنّ هم وجود دارند.
    14. طبق آیات قرآن، مانند انسان توالد و تناسل دارند و در چند آیه در وصف حوریان بهشتی آمده است: «حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن، دست نزده است»(الرحمن: 74). این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که جنّ هم آفرینش دو جنسی دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می‏‌‌گیرد، اما در کلام وحی، درباره مقاربت آنها سخنی به میان نیامده است.روایاتی نیز در این رابطه در دست می‏‌‌باشد که از جمله آنها بخشی از وصیّت پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) است که فرمودند: «ای علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن، زیرا جنیان در این سه شب برای مقاربت پیش زنان خود می‏‌‌روند...».
    15. از آنجایی که موجودات لطیفی هستند، در شرایط عادی و در هر زمانی نمی‏‌‌توان آنها را دید. اما جنیان، ما انسانها را می‏‌‌بینند، چنانکه درباره برحذرداشتن بنی‏آدم از شیطان و أتباع او آمده است(اعراف: 27).
    16. آنها از نظر قرآن «شیاطین» نام دارند. یکی از مواهبی که خداوند به حضرت سلیمان (ع) بخشید، تسخیر شیاطین یعنی همان جنیان سرکش و متمرّد بود به طوری که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند.
    17. روز قیامت محشور می‏‌‌شوند. (انعام: 128).
    18. آیات قرآن را استماع می‏‌‌کردند.
    19. به زبان قرآن آشنایی دارند.
    20. تفاوت بین کلام عادی و کلام اعجاز آمیز را می‏‌‌دانند.
    21. خود را موظف به تبلیغ می‏‌‌دانند.
    22. به اعجاز قرآن اعتراف می‏‌‌کنند.
    23. مثل انسانها اصل اختیار و آزادی بر آنها حاکم است.
    24. یقین دارند که نمی‏‌‌توانند بر اراده خداوند در زمین غالب شوند و نمی‏‌‌توانند از پنجه قدرت او فرار کنند.
    25. دارای شعور و اراده هستند.
    26. ایمانشان به خداوند متعال ایمان توحیدی است، یعنی مؤمنانِ آنها أحدی را شریک خدا قرار نمی‏‌‌دهند.
    27. مؤمنانِ آنها مشرکین انس و جن را تکذیب می‏‌‌کنند.
    28. منحرفینِ آنها هیزم جهنم هستند.
    29. مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتم‌‌‏الأنبیاء (ص) از تلقّی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شدند.
    30. دارای عقاید مختلف بوده و عده‌‌‏ای از آنها فاسق و فاجر و ظالم هستند و عده‌‌‏ای از آنها صالح و مؤمن و اما این که آنها مانند انسانها، شیعه و غیر شیعه هم دارند، شواهدی وجود دارد که صحّت این مطلب را تأیید می‏‌‌کند. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهل‌‏بیت (ع) عده‏ای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شده‌‏اند. از آن جمله است روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده و گفته است: «روزی جهت شرف‌‌‏یابی به حضور امام باقر (ع) اجازه خواستم، گفتند که عده‏ ای خدمت آن حضرت هستند. لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی‏‌‌شناختم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم: فدایت شوم الآن زمان حکومت بنی‌‌‏امیّه است و شمشیرهای آنها خونریز می‏‌‌باشد (یعنی ورود افراد ناآشنا برای شما خطرناک است!)
    امام (ع) فرمودند: «ای اباحمزه اینان گروهی از شیعیان از طایفه جن بودند آمده بودند تا از مسائل دینی خود سؤال کنند.از برخی از بزرگان نقل شده است که بعضی از جنیان حتی مقلّد مراجع بوده‌‏اند و مسائل خود را از آنان می‏‌‌پرسیده‌‏اند. مثل مرحوم حاج میرزا حسین و حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت، که یکی از جنیان به صورت شخص عادی در سرداب منزل به حضور ایشان می‏‌‌رسیده و مسائل مربوط را می‏‌‌پرسیده است.
    31. دین حضرت موسی (ع) را قبل از اسلام تأیید و تصدیق کردند. وقتی تنی چند از آنان برای شنیدن آیات قرآن نزد رسول خدا (ص) رسیدند به سوی قوم خود برگشتند و گفتند: «ما گروه جنیان آیات کتابی را شنیدیم که پس از موسی(ع) نازل شده است...» (احقاف: 30).
    32. آنها دارای مکان هستند، ولی به این معنا نیست که مانند انسان یک فضای خاصی از ماده خاکی را اشغال کرده‌‏اند و خانه‌‏هایی چون خانه انسان و امکاناتی مثل انسان دارند و چون نوع خلقت آنها با حقیقت خاکی انسان تفاوت دارد، طبیعی است که محل زندگیشان متناسب با حقیقت آنهاست که به‌‏طور قطعی مکان مشخصی از آنها به دست نمی‏‌‌دهند. ما در اینجا به یک نمونه از آن اشاره می‏‌‌کنیم.در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «در وادی شُقْره(بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان زیرا در آنجا منازل جنّ است». در غرب شهر مکه، مسجدی وجود دارد به نام «مسجد الجنّ» که محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز بجا آورند.
    33. آنها می‏‌‌خورند و می‏‌‌آشامند زیرا مانند انسان نیاز به رشد و تولید مثل دارند و طبیعی است که تغذیه نیز داشته باشند. اما این که از چه چیزهایی تغذیه می‏‌‌کنند؛ از روایات چنین بر می‏‌‌آید که آنها از بازمانده غذای انسان و مغز استخوان استفاده می‏‌‌کنند. چنانکه «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جنّ خدمت پیامبرخدا(ص) شرفیاب شدند و عرض کردند ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا به آنها عطا کرد.و نیز امام صادق (ع) می‏‌‌فرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است».
    34. مانند انسان می‏‌‌خوابند. از آیه 255 سوره بقره چنین استنباط می‏‌‌شود که تنها ذات اقدس احدیت است که نمی‏‌‌خوابد و همه مخلوقات از خواب ناگزیرند. چنانکه در روایت آمده امام صادق (ع) فرمودند: «به غیر از خداوند متعال؛ همه خواب دارند حتی فرشتگان».
    35. به محضر ائمه (ع) می‏‌‌آیند و مسائل دینی خود را می‏‌‌پرسند. در اصول‌‌‏ کافی (ج1، ص394) بابی تحت عنوان «جنّ در محضر ائمه (ع)» وجود دارند و در این باره هفت حدیث نقل شده؛ از جمله «سدیر صیرفی» نقل می‏‌‌کند که امام باقر(ع) در مدینه به من سفارش‌‌‏‌‌هایی فرمود. از مدینه بیرون رفتم در میان راه «روحا» (محلی است چهل یا سی میلی مدینه) بودم که مردی با لباس خود به من اشاره کرد. به سوی او برگشتم و خیال کردم که تشنه است.
    ظرف آب را به او دادم گفت: نیاز به آب ندارم، نامه‏ای به من داد که جوهر آن خشک نشده بود. ملاحظه کردم مهر امام باقر (ع) بود، گفتم: این نامه را چه زمانی به تو داد؟ گفت: الآن. در نامه دستورهایی بود. چون متوجه آن مرد شدم، دیدم کسی نیست، بعد از امام باقر(ع) به مکه آمدند، به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود، فرمود: ای «سُدیر» ما خدمتکارانی از جنّ داریم، وقتی بخواهیم کاری به فوریت انجام پذیرد، آنها را می‌‌فرستیم.
    منابع:
    قاموس قرآن - تفسیر نمونه - وسایل الشیعه تفسیرالمیزان - میزان ‏الحکمه - معارف قرآن - اصول کافی - جنّ و شیطان - قرآن بر فراز اعصار




    ویرایش توسط آماده : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۵:۱۵

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:آیا جن ها هم به بهشت یا جهنم می روند ؟
    سوال: جنّ چه نوع موجودی است، ومانند انسانها بهشت وجهنم دارند واگر بله با انسانها تفاوت دارد یا نه؟
    جواب: «جنّ» در لغت؛ به معنای «پوشیده شده» است؛ و چون جنّ از چشم انسانها مخفی و پوشیده است، به آن جنّ می‌گویند،«جنّ» در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده، که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده می‏‌‌باشد و مانند انسان مکلّف و مبعوث در آخرت است و مطیع و عاصی و مؤمن و مشرک و... و خلاصه دوش به دوش انسان است.
    از ایات قرآن کریم استفاده می شود که جن ها هم مانند انسان محشور شده وبعد از حسابرسی بر اساس اعمال خود وارد بهشت یا جهنم خواهند شد چرا که انها هم دارای تکلیف بوده وبرای عبادت خلق شده اند همانطور که فلسفه خلقت انسان نیز عبادت خداوند است.
    وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ،[1]
    جن وانسان را نیافریدم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.وحکمت الهی ایجاب می کند ثواب این عبادتها را بدهد وسزای ان در صورت قبولی بهشت است.
    در اثبات این نکته می توان دلایل زیر را که اخذ شذه از آیات قرآن است بیان داشت:

    1- حشرجن ها:
    وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَميعاً يا مَعْشَرَالْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذي أَجَّلْتَ لَناقالَ النَّارُ مَثْواكُمْ خالِدينَ فيها إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكيمٌ عَليمٌ.[2]
    و [ياد كن‏] روزى را كه همه آنان را گردمى‏آورد [و مى‏فرمايد:] «اى گروه جنيان، از آدميان [پيروان‏] فراوان يافتيد.» و هواخواهان آنها از [نوع‏] انسان مى‏گويند: «پروردگارا، برخى از ما از برخى ديگر بهره بردارى كرد،و به پايانى كه براى ما معين كردى رسيديم.» [خدا] مى‏ فرمايد:
    «جايگاه شما آتش است؛در آن ماندگار خواهيد بود، مگر آنچه را خدا بخواهد [كه خود تخفيف دهد]؛ آرى، پروردگارتو حكيم داناست.»
    این آیه اشاره دارد که بعضی انسانها در سایه پیروی از جن ها وارد جهنم می شوند واول آیه اشاره دارد که جن ها در قیامت محشور خواهند شد تا جوابگوی اعمال خود باشند.
    2- اعتقاد ات مشترک
    آیه دیگری اشاره دارد که انسانها همراه با عده ای از جن ها وارد جهنم خواهند شد.
    قالَ ادْخُلُوا في‏ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ.[3])
    مى ‏فرمايد: «در ميان امّتهايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بوده ‏اند، داخل آتش شويد.» هر بار كه امّتى [در آتش‏] درآيد، همكيشان خود را لعنت كند، تا وقتى كه همگى در آن به هم پيوندند؛ [آنگاه‏] پيروانشان درباره پيشوايانشان مى‏ گويند: «پروردگارا، اينان ما را گمراه كردند،
    پس دو برابر عذاب آتش به آنان بده.»[خدا] مى ‏فرمايد: «براى هر كدام [عذاب‏] دو چندان است ولى شما نمى‏ دانيد.»
    از این آیه استفاده م شود که در میان جنیان همان اعتقاداتی که بین انسانها است می باشد چرا که عدا ای از این دو طیف به خاطر اعتقادات فاسد وارد جهنم می شوند. ونکته دیگری که استفاده می شود تاثیری است که این دو طرف بر هم دیگر دارند.

    3- صفات وخصوصیات اهل جهنم:
    ودر آیه دیگری خداوند علت جهنمی شدن برخی از انسانها وجنیان را بیان می کند واز آن آیه استفاده می شود جن ها هم دارای عقل وشعور هستند وبه علت عدم استفاده از این نعمتهای الهی در راه بندگی خداوند اهل جهنم می شوند.
    وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراًمِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.[4]
    ، و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ ايم. [چرا كه‏] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى ‏كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏ بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى ‏شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند. [آرى،] آنها همان غافل ‏ماندگانند.
    جواب: آنچه که از آیات فوق استفاده می شود جهنمی که وارد می شوند یکسان است امادر رابطه با بهشت نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد، چون در حدیثی از امام رضا(ع)که نشان می دهد جن های مومن وارد بهشتی که انسانها می شوند وارد نخواهند شد.،

    وَ سُئِلَ الْعَالِمُ ع عَنْ مُؤْمِنِي الْجِنِ‏ أَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ يَكُونُ فِيهَا مُؤْمِنُو الْجِنِ‏ وَ فُسَّاقُ الشِّيعَةِ[5]
    این حدیث در تفسی قمی است که از تفاسیر معتبر نزد شیعه است ودر آن از امام رضا (ع)سوال می شود که آیا جن های مومن وارد بهشت خواهند شد؟حضرت در جواب می فرماید:خیرولکن برای خداوند محل های لذت بخش وخوشایندی است بین بهشت وجهنم که جن های مومن وشیعیان فاسق در آنجا قرار دارند.
    با توجه به ادله ذکر شده اینطور می توان نتیجه گیری کرد که جهنم مشترک بین جن وانس است اما جنیان وارد بهشتی که انسانها می شوندنخواهند شد.
    خلاصه بحث:
    1-جنیان دارای تکلیف بوده وودر مقابل اعمال خود مسئولیت دارند
    2-آنان در قیامت محشور خواهند شد وبر اساس اعمال خود اهل بهشت ویا جهنم خواهند شد.
    3- انسانها می توانند با جنیان ارتباط داشته باشند وپیروی برخی از انسانها از آنها موجب جهنمی شدن آنها می شود.
    4- جهنم انسانها وجن ها یکی است اما در مورد بهشت فرق می کند، آنها با فساق مومنان در محلی مابین بهشت وجهنم متنعم خواهند بود.




    [1] . ذاریات/56.

    [2] . انعام/128.

    [3] . اعراف/38.

    [4] . اعراف/179

    [5] .قمی علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج2، ص300، ناشر: دارالکتاب، قم، 1404ق، چ سوم.



    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۰:۵۳
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود