جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا فرشتگان و جنینان موجودی همانند شیطان برای وسوسه دارند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا فرشتگان و جنینان موجودی همانند شیطان برای وسوسه دارند ؟




    سلام و خسته نباشید

    آیا شیطان یا فریب دهنده ای در بین فرشتگان و جنیان هست که موجب وسوسه و فریب و گناه فرشتگان و جنینان شود

    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۵:۰۴
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و وقت بخیر
    در مورد فرشتگان :
    پاسخ اين است كه، فرشتگان درجاتي دارند: (وما منّا إلاّ له مقامٌ معلوم)، برخي از آنان در عالم تجرّدِ تامّ و برخي در عالم مثال و گروه سومي در عالم مادّه و مسيطر بر زمين و زمينيان هستند. فرشتگاني كه در عالم ماده و زمين هستند اگر چه چون فرشتگانِ دو عالم تجرد عقلي و مثالي، معصيت نمي‏كنند، زيرا داراي روح مجرد و معصومند،همانطور که در قرآن کریم به این مطلب تصریح شده است (لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون) - هر چه خدا بگويد نافرمانى نمى‏كنند و همان مى‏كنند كه به آن مأمور شده‏ اند - ليكن راه براي ورود شيطان و معصيت در ميان آنان باز است؛ چنان كه معصومين (صلوات‏الله عليهم) با آن‏كه اهل عصيان نيستند در دنيايي زندگي مي‏كنند كه ظرف معصيت است و اختلاط غير معصوم با آنان ممكن است. بنابراين، ممكن است ابليس در جمع گروه خاصي از ملائكه واقع شده باشد، نه در جنب مقرّبان و حاملان عرش الهي.
    اما در مورد شیطان و جنیان :
    اصل طرح سؤال مزبور آن است كه اگر عصيان انسان بر اثر وسوسه ابليس است، معصيت ابليس و جنیان بر اثر وسوسه كدام عامل بيروني است؟
    پاسخ سؤال ياد شده مي‏تواند اين باشد كه، قياس جنّ به انسان نارواست؛ يعني اگر عصيان انسان مسبوق به وسوسه بيروني از ابليس است، لازم نيست معصيت ابليس كه از جنّ است و بالاخره نوع ديگري غير از انسان است، مسبوق به عامل بيروني باشد. ثالثاً، عامل دروني در حدّ اقتضاي غالب بودن، مستلزم جبر نيست؛ يعني ابليس مي‏تواند بدون تهييج خارجي، تن به تباهي دهد و خوي تنمّر و تمرّد دروني او براي عصيان كافي است، نه حتمي. بنابراين، نه نيازي به عامل بيرون است و نه مستلزم جبر.
    همانطور که در مورد شیطان که از طائفه جنیان است خداوند می فرماید:
    (كان من الكافرين) که (كان) دراین جمله نشان آن است كه در درون شيطان، كفر مستتري بود كه بر اثر امتحان الهي آشكار گرديد و به فعليت رسيد. از اين رو در سوره «اعراف» مي‏فرمايد: (لم يكن من الساجدين)؛ يعني اساساً او اهل سجده نبود.
    پس معلوم مي‏شود كه او از قبل، كفر و استكباري را در درون خود داشت كه آن را مخفي مي‏كرد .



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از اینکه پاسخ دادید متشکرم
    يارب نظر تو برنگردد

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود