جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا به انسان موهبت «آزادى اراده و اختيار» داده شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا به انسان موهبت «آزادى اراده و اختيار» داده شده است؟




    سلام و خسته نباشید

    چرا به انسان موهبت «آزادى اراده و اختيار» داده شده است؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۱:۱۰
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اختیار انسان




    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    چرا به انسان موهبت «آزادى اراده و اختيار» داده شده است؟
    ممنونم
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    برای درک چرایی آزادی اعطا شده به انسان باید ابتدا به انسان و هدف از خلقت او توجه کرد . انسان موجودی است که توسط خداوند خلق شده است و خداوند خواهان آن است که انسان ها به کمال خود برسند . انسان ها دارای استعداد و توانایی رسیدن به بالاترین مراتب کمال هستند. با توجه به این مقدمه کوتاه می توان گفت هدف از خلقت انسان به کمال رساندن اوست . (در این مورد بحث های مفصلی وجود دارد که در تاپیک مرتبط بحث شده است .)

    حال سوال این است که برای رسیدن به کمال ، انسان ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند ؟ یکی از ویژگی هایی که انسان ها حتما باید دارا باشند تا بتوانند به کمال برسند این است که دارای اختیار و آزادی باشند . به عبارت دیگر فردی که مجبور است نمی تواند به کمال برسد زیرا که کارهای نیکی که انجام می دهد از روی انتخاب خویش نیست بلکه به خاطر مجبور بودن است . به همین خاطر اعمالی که از روی اختیار انسان باشد موجب به کمال رسیدن می شود . به طور خلاصه می توان گفت : لازمه رسیدن به کمال ، داشتن اختیار است . زیرا فرد در حالی که مختار است عمل نیک را انتخاب می کند و به راه صحیح می رود . در حالیکه می توانست عمل قبیح را هم انتخاب کند .

    با توجه به مطالب فوق برای اینکه هدف از خلقت انسان که به کمال رسیدن آن است ، تحقق یابد ، باید انسان ها دارای اختیار باشند و از همین روست که خداوند به انسان اختیار و آزادی عطا کرده است .

    موفق باشید


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و احترام

    اصلا نوشته شما قابل پذیرش نیست .

    اگر اختیار کمال میاورد موجوداتی هستند که جبر دارند ولی دارای کمالات یکسان نیستند .

    مثل حیوانات و فرشتگان که هر دو جبر دارند ولی دارای کمالات یکسان نیستند
    اینرا چگونه توجیه میکنید ؟

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کمال اکتسابی و غیر اکتسابی




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با عرض سلام و احترام

    اصلا نوشته شما قابل پذیرش نیست .

    اگر اختیار کمال میاورد موجوداتی هستند که جبر دارند ولی دارای کمالات یکسان نیستند .

    مثل حیوانات و فرشتگان که هر دو جبر دارند ولی دارای کمالات یکسان نیستند
    اینرا چگونه توجیه میکنید ؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    با تشکر از سوال به جای شما ، برای پاسخ به این سوال باید به نکات زیر توجه کرد .

    - کمال را به یک اعتبار می توان به دو دسته کمال اکتسابی و غیر اکتسابی (موهبتی) تقسیم کرد . کمال اکتسابی کمالی است که فرد با تلاش خود آن را به دست می آورد و در واقع کسب می کند و کمال غیر اکتسابی به اموری اطلاق می شود که فرد در به دست آوردن آن نقشی ندارد .

    - بحث مطرح شده در پاسخ قبلی مربوط به کمال اکتسابی است . به عبارت دیگر برای به دست آوردن کمال (اکتسابی) راهی جز اختیار وجود ندارد . البته برای کمال غیر اکتسابی نیازی به اختیار نیست .

    - با توجه به مطالب فوق برای اینکه انسان ها واجد کمال اکتسابی بشوند ، خداوند باید آنها را مختار می آفرید و به همین دلیل است که این ویژگی به انسان اعطا شده است .

    - مطلب پایانی نیز این نکته است که کمال اکتسابی به مراتب ارزشمند تر از کمال غیر اکتسابی است . فلذا آن چیزی که باعث می شود بین انسان ها تفاوت ایجاد ، آن چیزی نیست که خداوند ابتدا به آنها داده است بلکه چیزی است که آنها با تلاش خود به دست می آورند . خداوند در قرآن کریم می فرماید : لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (1) براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.


    -(در ضمن ملائکه موجوداتی مجبور نیستند بلکه بنا به ویژگی هایی که دارند با اراده خویش مرتکب گناه نمی شوند)

    موفق باشید


    1. نجم 39



  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متشکرم از پاسخ گویی شما ممنونم که وقت گذاشتید
    يارب نظر تو برنگردد

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست

    -(در ضمن ملائکه موجوداتی مجبور نیستند بلکه بنا به ویژگی هایی که دارند با اراده خویش مرتکب گناه نمی شوند)
    موفق باشید
    سلام مجدد خدمت پاسخگو
    شما در قسمتی که نقل قول کردم سخن خود را نقض کرده اید .از طرفی میگویید اختیار کمال میاورد و از طرفی میگویید فرشتگان اختیار دارند اما این چه اختیاری است که کمال بیشتری به واسطه این اختیار برای انان حاصل نیست .مگر میشود خداوند موهبتی را در اختیار مخلوقش قرار دهد ولی ان موجود از ان موهبت استفاده ای نکند مگر اینکه به این نتیجه برسیم گاهی از خداوند افعال بی هدف سر میزند که البته میدانیم خداوند فعل پوچ و بی هدف ندارد .
    پس میتوانیم بگوییم فرشتگان اختیار ندارند و کمال غیر اکتسابی دارند یا بگوییم اختیار کمال اور نیست تا بتوانیم این تضاد را حل کنیم .

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرشته و کمال




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام مجدد خدمت پاسخگو
    شما در قسمتی که نقل قول کردم سخن خود را نقض کرده اید .از طرفی میگویید اختیار کمال میاورد و از طرفی میگویید فرشتگان اختیار دارند اما این چه اختیاری است که کمال بیشتری به واسطه این اختیار برای انان حاصل نیست .مگر میشود خداوند موهبتی را در اختیار مخلوقش قرار دهد ولی ان موجود از ان موهبت استفاده ای نکند مگر اینکه به این نتیجه برسیم گاهی از خداوند افعال بی هدف سر میزند که البته میدانیم خداوند فعل پوچ و بی هدف ندارد .
    پس میتوانیم بگوییم فرشتگان اختیار ندارند و کمال غیر اکتسابی دارند یا بگوییم اختیار کمال اور نیست تا بتوانیم این تضاد را حل کنیم .
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    سوال خوبی مطرح کردید ولی نتیجه ای که گرفته اید صحیح نیست . بنده نگفتم که اختیار کمال می آورد . عرض بنده این بود که برای بدست آوردن کمال اکتسابی ، اختیار یکی از شروط است . یعنی کمال اکتسابی زمانی حاصل می شود که فرد در حالتی که اختیار دارد از انجام عمل قبیح منصرف شود و به عمل نیک روی بیاورد . این معنای اختیار است که انسان دارای قدرت انتخاب باشد . لزوم وجود چنین شرطی برای به دست آوردن کمال اکتسابی روشن است .

    مطلب دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مورد فرشتگان این بحث چگونه است ؟ همان طور که در پاسخ قبلی اشاره کردم فرشتگان دارای شرایط خاصی هستند. آنها اگرچه دارای اختیار هستند که یکی از شرایط به دست آوردن کمال است اما با انسان ها تفاوت عمده ای دارند . تفاوت عمده آنها با انسان ها در این است که زمینه های گناه و معصیت و عصیان که در انسان ها وجود دارد ، در فرشتگان موجود نیست . به عبارت دیگر انسان ها دارای نفس وسوسه گر هستند و نیز وسوسه های شیطانی نیز موجب غلطیدن در جاده عصیان می شوند و در چنین حالتی وقتی فردی انسانی ، با اختیار خود از انجام عمل قبیح منصرف می شود و بر فرمان الهی گردن می نهد ، این عمل ارزشمند است و موجب کمال او می شود . اما اینکه فردی (فرشته ای ) دارای اختیار باشد ولی هیچ زمینه عصیان و گناهی برای او وجود نداشته باشد ، و همیشه راه نیک در فراروی او باشد ، موجب کمال او نخواهد شد . به عبارت دیگر آنچه موجب کمال می شود این است که فرد با داشتن اختیار بین خوب و بد ، خوب را انتخاب کند . در مورد فرشتگان اگرچه دارای اختیار هستند ولی گزینه ی بدی برای آنها متصور نیست . فلذا به کمالی که برای انسان ها قابل فرض است ، نخواهد رسید.

    موفق باشید


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندی مطلب




    سوال :
    چرا به انسان موهبت «آزادى اراده و اختيار» داده شده است؟

    پاسخ :
    برای درک چرایی آزادی اعطا شده به انسان باید ابتدا به انسان و هدف از خلقت او توجه کرد . انسان موجودی است که توسط خداوند خلق شده است و خداوند خواهان آن است که انسان ها به کمال خود برسند . انسان ها دارای استعداد و توانایی رسیدن به بالاترین مراتب کمال هستند. با توجه به این مقدمه کوتاه می توان گفت هدف از خلقت انسان به کمال رساندن اوست .

    حال سوال این است که برای رسیدن به کمال ، انسان ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند ؟ یکی از ویژگی هایی که انسان ها حتما باید دارا باشند تا بتوانند به کمال برسند این است که دارای اختیار و آزادی باشند . به عبارت دیگر فردی که مجبور است نمی تواند به کمال برسد زیرا که کارهای نیکی که انجام می دهد از روی انتخاب خویش نیست بلکه به خاطر مجبور بودن است . به همین خاطر اعمالی که از روی اختیار انسان باشد موجب به کمال رسیدن می شود . به طور خلاصه می توان گفت : لازمه رسیدن به کمال ، داشتن اختیار است . زیرا فرد در حالی که مختار است عمل نیک را انتخاب می کند و به راه صحیح می رود . در حالیکه می توانست عمل قبیح را هم انتخاب کند .

    با توجه به مطالب فوق برای اینکه هدف از خلقت انسان که به کمال رسیدن آن است ، تحقق یابد ، باید انسان ها دارای اختیار باشند و از همین روست که خداوند به انسان اختیار و آزادی عطا کرده است .

    کمال را به یک اعتبار می توان به دو دسته کمال اکتسابی و غیر اکتسابی (موهبتی) تقسیم کرد . کمال اکتسابی کمالی است که فرد با تلاش خود آن را به دست می آورد و در واقع کسب می کند و کمال غیر اکتسابی به اموری اطلاق می شود که فرد در به دست آوردن آن نقشی ندارد .

    بحث مطرح شده مربوط به کمال اکتسابی است . به عبارت دیگر برای به دست آوردن کمال (اکتسابی) راهی جز اختیار وجود ندارد . البته برای کمال غیر اکتسابی نیازی به اختیار نیست .
    با توجه به مطالب فوق برای اینکه انسان ها واجد کمال اکتسابی بشوند ، خداوند باید آنها را مختار می آفرید و به همین دلیل است که این ویژگی به انسان اعطا شده است .
    نکته ی دیگر این است که کمال اکتسابی به مراتب ارزشمند تر از کمال غیر اکتسابی است . فلذا آن چیزی که باعث می شود بین انسان ها تفاوت ایجاد ، آن چیزی نیست که خداوند ابتدا به آنها داده است بلکه چیزی است که آنها با تلاش خود به دست می آورند . خداوند در قرآن کریم می فرماید : لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (1) براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.

    در ضمن ملائکه موجوداتی مجبور نیستند بلکه بنا به ویژگی هایی که دارند با اراده خویش مرتکب گناه نمی شوند

    مطلب دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در مورد فرشتگان این بحث چگونه است ؟ همان طور که در پاسخ قبلی اشاره کردم فرشتگان دارای شرایط خاصی هستند. آنها اگرچه دارای اختیار هستند که یکی از شرایط به دست آوردن کمال است اما با انسان ها تفاوت عمده ای دارند . تفاوت عمده آنها با انسان ها در این است که زمینه های گناه و معصیت و عصیان که در انسان ها وجود دارد ، در فرشتگان موجود نیست . به عبارت دیگر انسان ها دارای نفس وسوسه گر هستند و نیز وسوسه های شیطانی نیز موجب غلطیدن در جاده عصیان می شوند و در چنین حالتی وقتی فردی انسانی ، با اختیار خود از انجام عمل قبیح منصرف می شود و بر فرمان الهی گردن می نهد ، این عمل ارزشمند است و موجب کمال او می شود . اما اینکه فردی (فرشته ای ) دارای اختیار باشد ولی هیچ زمینه عصیان و گناهی برای او وجود نداشته باشد ، و همیشه راه نیک در فراروی او باشد ، موجب کمال او نخواهد شد . به عبارت دیگر آنچه موجب کمال می شود این است که فرد با داشتن اختیار بین خوب و بد ، خوب را انتخاب کند . در مورد فرشتگان اگرچه دارای اختیار هستند ولی گزینه ی بدی برای آنها متصور نیست . فلذا به کمالی که برای انسان ها قابل فرض است ، نخواهد رسید.


    1. نجم 39



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود