جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام به كیفیت بیشتر توجه دارد یا به كمیت ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اسلام به كیفیت بیشتر توجه دارد یا به كمیت ؟




    سلام و عرض ادب

    اسلام به كیفیت بیشتر توجه دارد یا به كمیت ؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۱:۲۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی

    در اسلام هم کمیت مهم است و هم کیفیت و جاي ترديد نيست كه به عنوان مثال تعداد گفتن اذكاري كه در روايات مأثور آمده، نقش مهمي در ذكر و دعا و هر عمل عبادي دارد.

    در مورد کمیت در بسیاری از مواقع میزان تعیین شده موضوعیت دارد و نمی توان به بهانه کیفیت از کمیت چشم پوشی کرد مانند تعداد رکعات نماز و یا عباداتی که کمیت در آن موضوعیت دارد.

    بنابراين عدد نيز نقش مهمي دارد، اما بايد تلاش شود كه عدد و كميت با كيفيت همراه شود و گرنه عدد خاص به تنهايي آثار مطلوب را در پي نخواهد داشت. در روايات آمده است:

    «طوبي لمن شغل قلبه بالفكر و لسانه بالذكر»[1]
    خوشا به حال كسي كه دلش را با فكر و زبانش را با ذكر مشغول كند.

    از طرفی ارزش هر عملی به کیفیت بیشتر و بهتر آن است مثلا در همین نماز که رکعات آن مشخص شده است حضور قلب و کیفیت آن نیز مورد تاکید است. هرگاه ذكر با فكر و كيفيت با كميت همراه شد، آثار و بركات خاصي را در پي خواهد داشت.اخلاص روح عبودیّت و بندگی است و عبادت جز با اخلاص مفهومی ندارد. به فرمایش امام صادق(علیه السلام) :


    «نیّت برتر از عمل است و آگاه باشید که نیّت، حقیقت عمل است».[2]




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید این سوال پیش بیاید در صورت تعارض بین کیفیت و کمیت کدام مقدم است؟مثلا آیا یک نماز مستحبی با کیفیت بالا و خلوص نیت بهتر است یا اینکه 10 نماز مستحبی بدون کیفیت و خلوص؟

    پاسخ این است که در صورت تعارض ميان كيفيت و كميت، انسان بايد كيفيت عمل را مورد توجه قرار دهد، يعني كمتر دعا كند ولي با تفكر و حضور قلب.اسلام به کیفیت عمل بیشتر اهمیّت می دهد تا به کمیّت آن. زیاد بودن عمل موجب تقرّب نمی شود، بلکه خلوص نیّت مهم است.

    دين اسلام از مسلمانان، اعمال زياد نخواسته است، بلكه اعمال خالص خواسته است؛ بدين جهت در روز قيامت، گاهى كوهى از اعمال را در ترازوى سنجش اعمال مى‏ نهند، ولى هيچ وزنى ندارد؛بنابراين، آنچه دين مقدّس اسلام به آن اهمّيّت مى‏دهد، عمق عمل است؛ به همين لحاظ اسلام هيچ گاه توصيه به كثرت و كمّيّت عمل نمى‏كند، بلكه پيوسته توصيه به كيفيّت و چگونگى آن مى‏نمايد؛ قرآن مجيد در اين رابطه مى‏فرمايد:

    «لِيَبْلُوَكُمْ ايُّكُمْ احْسَنُ عَمَلًا»[3][4]

    لذا، در اين كه منظور از «أَحْسَنُ عَمَلًا» چيست؟ در بعضى از روايات اسلامى از پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده:
    أَتَمُّكُمْ عَقْلًا، وَ أَشَدُّكُمْ لِلَّهِ خَوْفاً، وَ أَحْسَنُكُمْ فِيْما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ وَ نَهى‏ عَنْهُ نَظَراً، وَ إِنْ كانَ أَقَلُّكُمْ تَطَوُّعاً!:[5]
    «منظور اين است: كدام يك از شما عقل و خرد كامل‏تر، و خداترسى بيشتر، و آگاهى فزون‏تر بر اوامر و نواهى الهى داريد، هر چند اعمال مستحبتان كمتر بوده باشد».



    بديهى است، عقل كامل، عمل را پاك‏تر، نيت را خالص‏تر و پاداش را بيشتر مى‏كند.
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۶:۰۰


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم:

    لَيْسَ يَعْنِي أَكْثَرَ عَمَلًا، وَ لكِنْ أَصْوَبُكُمْ عَمَلًا، وَ إِنَّمَا الْاصابَةُ خَشْيَةُ اللَّهِ وَ النِّيَّةُ الصَّادِقَةُ، ثُمَّ قالَ الْابْقاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ، أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ، وَ الْعَمَلُ الْخالِصُ الصَّالِحُ الَّذِى لاتُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَاّ اللَّه عَزَّوَجَلَّ:
    «منظور اين نيست كدام يك بيشتر عمل مى‏كنيد، بلكه منظور اين است كداميك صحيح‏تر عمل مى‏كنيد، و عمل صحيح آن است كه، توأم با خداپرستى و نيت پاك باشد، سپس فرمود: نگهدارى عمل از آلودگى، سخت‏تر است از خود عمل، و عمل خالص صالح، عملى است كه نمى‏خواهى احدى جز خدا تو را به خاطر آن بستايد».[6] [7]

    از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل شده که حضرت می فرمود:

    لا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقَوى وَ كَيْفَ يَقِلِّ ما يُتقَبَّلُ [8]

    كارى كه با اخلاص و پرهيزگارى توأم باشد، هر قدر به ظاهر كم باشد، كم نيست، چگونه ممكن است عملى كه مقبول درگاه خداست، كم باشد؟!


    [1] غرر الحكم و درر الكلم، ص: 820 ، نويسنده: تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد ، محقق / مصحح: رجائى، سيد مهدى‏ ، ناشر: دار الكتاب الإسلامي‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1410 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [2] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 16 ، ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏
    [3] سوره ملک آیه 2
    [4] مثالهاى زيباى قرآن، ج‏2، ص: 137 ، نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
    [5] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏67، ص: 233 ، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [6] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 16
    [7] تفسير نمونه، ج‏24 ص 328
    [8] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 75







اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تاریخچه تشكیل بسیج
    توسط دايي حسن در انجمن ولایت و پایداری
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۰۵, ۱۶:۲۷
  2. بهره‌گیری از مغز مصنوعی در مطالعات كیهان شناسی
    توسط MOHAMMAD REZA در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۵/۱۷, ۱۸:۴۹
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۷/۰۵, ۱۹:۵۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود