صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47

    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360








    پس از پايان موفقت‌آميز عمليات ثامن‌الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالاي ارتش و سپاه جهت تقديم گزارش
    به امام خميني (ره) بوسيله يک فروند هواپيما ي سي ـ 130 عازم تهران شدند.
    هواپيما درساعت 19:59 روز هفتم مهرماه در جنوب غربي کهريزک دچار سانحه مي‌شود و به علتي نامشخص
    هرچهار موتور هواپيما همزمان خاموش مي‌شود . خلبان تلاش مي‌کند هواپيما را در همان منطقه به زمين بنشاند.
    چرخ‌هاي هواپيما بوسيله دستگيره دستي باز مي‌شود و هواپيما در زمين ناهموار فرود مي‌آيد اما پس از طي مسافتي،
    در نقطه‌اي متوقف و بال چپ هواپيما به زمين اصابت مي‌کند. هواپيما آتش مي‌گيرد و 49 نفر سرنشين آن از جمله 5 تن از سرداران رشيد اسلام به درجه شهادت نائل آمدند.
    اين 5 شهيد بزرگوار که در حال خدمت به ميهن اسلامي به جوار رحمت حق تعالي شتافتند عبارت بودند از:
    1ـ سرلشکر فلاحي (رييس ستاد مشترک ارتش) 2ـ سرلشکر سيد موسي نامجو (وزير دفاع) 3ـ سرلشکر يوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران) 4ـ‌ سرلشکر فکوري (‌مشاور جانشين رييس ستاد مشترک ارتش) 5ـ سرلشکر جهان‌آرا (‌فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان)‌




    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360

    ویرایش توسط گلپر : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۳:۵۳
    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    كساني كه دستي در تحقيقات جنگ وهمچنين در آن برهه ي زماني بودند مي دانند كه اين قضيه يك سوء قصد موفق بود كه باعث به شهادت رسيدن 5 نفر از بهترين ومتفكرترين افراد جنگ بود.
    به طور مثال:زماني كه آمريكا به عراق حمله كرد 9 نفر از بهترين وزبده ترين طراحان واستراتژيك ترين فرماندهان نظامي گارد رياست جمهوري عراق در اتاق جنگ بغداد جمع مي شوند تا نقشه ها وطرح هاي خود را براي مقابله با آمريكا وهمپيمانانش را عملي كنند اما به يكباره در همان روز خبري منتشر شد كه همه آن فرماندهان در اتاق جنگ بغداد با تير خلاص كشته شده اند!!!اين يعني چي؟؟؟؟
    تا قبل از كشته شدن اين افراد آمريكا بعد از دو هفته حمله به عراق هنوز نتوانسته بود وارد خاك عراق شود!!!
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    من هم بر مطلب جناب سلمان صحه می گذارم.همان روزها خبری غیر رسمی مبنی بر خرابکاری توسط منافقین ،منتشر شد.
    این هواپیما علاوه بر فرمانده هان ارشد نظامی ارتش و سپاه،حامل مجروحین و شهدای عملیات پیروزمند ثامن الائمه(ع) نیز بود.و طبق این گزارش_که هیچگاه رسما تأیید و یا رد نشد_،در یک یا چند تابوتی که حامل اجساد مطهر شهدا بوده مواد منفجره ای با قدرت قابل ملاحظه،تعبیه شده بود که انفجار حاصل از آن،موجب این خسارت عظیم و جبران ناپذیر شد.
    من افتخار می کنم که برادرم در این سانحه به خیل یاران شهیدش شتافت.البته من سالها بعد او به دنیا آمدم و از فیض وجود او بی بهره بوده ام.هرچند شهدا زنده اند و ما از برکات آنان استفاده می کنیم حتی اگر خودمان متوجه نباشیم.
    یاد همه آن سرو قامتان را گرامی می داریم.

    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    مختصری از زندگی نامه شهید سرتیپ خلبان سید موسی نامجو

    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360
    وی در سال 1317 در بندر انزلی به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تحصیل در دانشکده افسری ادامه داد. وی در سال 1349 ازدواج کرد.ثمره این وصلت پاك 3 فرزند(2 پسر و یك دختر) است. دو فرزند شهید نامجو پزشك هستند. از سال 1350 فعالیت های سیاسی خودش را در ارتش شروع کرد به گونه ای که اگر انقلاب نمی شد اعدامش حتمی بود. با پیروزی انقلااب اسلامی زندگی خود را وقف انقلاب کرد. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به اتفاق شهید محمد منتظری و شهید کلاهدوز و تعداد دیگری از دوستانش اقدام به تاسیس سپاه پاسداران کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت هایی چون عضو هیئت علمی و فرماندهی دانشکده افسری و همچنین در دوره ی ریاست جمهوری شهید رجائی در تاریخ 26/6/1360 به سمت وزیر دفاع منصوب گردید.
    وی سرانجام در شامگاه هفتم مهرماه 1360 در حادثه هواپیمایی C130 به دیدار معبود شتافت و به آرزوی دیرینه اش نائل آمد.

    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    مختصری از زندگی نامه شهید سرلشگر ولی الله فلاحی
    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360
    او در سال 1310 در طالقان متولد شد.در سال 1330 در دانشگاه افسری مشغول به تحصیل شد.از سال 1351 تا اواسط سال1353 شمسی با درجه سرهنگ دومی به همراه گروهی از افسران ایرانی به عنوان ناظر صلح سازمان ملل در آتش بس ویتنام،به آن کشور اعزام شد.شهید فلاحی به علت اعتقادات مذهبی از نظر ضد اطلاعات ارتش،مظنون بود و به همین جهت به او فقط مشاغل یا ماموریتهای فرهنگی محول می شد.ارتقای درجه امیری او هم به شرطی پذیرفته می شد که به وی شغل فرماندهی لشکر داده نشود.پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،سرتیپ فلاحی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد.
    امیر فلاحی پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان،بخصوص بحران و تشنج در منطقه کردستان که به دست ضد انقلاب وابسته صورت می گرفت و همچنین پس از موفقیت در تحکیم نظم و انضباط و مقررات و سازماندهی نیروی زمینی،در تاریخ 28 مرداد 1358 شمسی به ریاست ستاد مشترک ارتش برگزیده شد.
    با شروع جنگ عراق با ایران،شهید فلاحی همواره د مناطق جنوب یا غرب کشور حضور داشت و از نزدیک ناظر طرح های مختلف عملیاتی و لجستیکی بود.
    وی هفته ای 48 ساعت در ستاد مشترک حضور می یافت،جلسه ای تشکیل می داد و پس از اعلام دستورهایی جهت تسریع در امور و ایجاد هماهنگی با ارگان های ستادی و سایر نیروها پس از ارائه گزارشی مستقیم به حضرت امام خمینی(ره)،بار دیگر به مناطق عملیاتی عزیمت می کرد.آخرین حضور او در منطقه،همزمان با عملیات ثامن الائمه(شکست حصر آبادان)بود.در هفتم مهر ماه سال 1360 پس از اتمام این عملیات و هنگامی که هواپیمای حامل ایشان و شهید فکوری،شهید کلاهدوز،نامجوی،جهان آرا و تعدادی از رزمندگان و مجروحان عملیات به تهران بازمیگشت دچار سانحه شد و همراه با یاران خود به شرف شهادت نایل آمد.

    ویرایش توسط گلپر : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۳:۵۸
    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    مختصری از زندگی نامه شهید سرتبپ خلبان جواد فکوری


    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360
    دریکی از روزهای سرد زمستان دی ماه سال 1317 در محله چرنداپ شهر تبریز در یک خانواده مذهبی متولد شد.پس از مهاجرت خانواده به تهران به تحصیل پرداخت.او با موفقیت در کنکور پزشکی سال1338قبول شدولی به خاطر علاقه زیادی که به خلبانی داشت، با انصراف دادن از تحصیل در دانشگاه در مهر ماه همین سال وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد.
    خلبانی جنگنده اف-۴ را در ایران و
    آمریکاآموزش دید.
    او در سال 1343 ازدواج کرد که ثمره این ازدواج 2 فرزند پسر و یک دختر است. فکوری در تمام دوران خدمتش در ارتش، به عنوان فردی مذهبی و قاطع شناخته می‌شد و به همین علت پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم او به ترتیب به عنوان فرمانده پایگاه هوایی تبریز، فرمانده منطقه هوایی مهرآباد، معاونت عملیات نیروی هوایی و به علت جدیت در کار و مسئولیت های محوله، در هفتم خرداد سال 1359 به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
    فکوری به عنوان وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی، مسئولیت سختی در زمان جنگ داشت. به طوری که بعد از شروع جنگ 20 روز فرصت پیدا نکرد به منزل شان سر بزنند. سرتیپ خلبان جواد فکوری، مردی بزرگ و وارسته بود که در برهه ای از زمان پا در رکاب رزم نهاد و با طرح ها و ابتکارات خود ضربه شستی به دشمن نشان داد، که دیگر نامردانه یا دزدانه به حریم مقدس ایران پای نگذارد.
    او در طراحی
    عملیات کمان ۹۹ و عملیات اچ-۳ و عملیات اوسیراک شرکت داشت.


    پس از فرار خائنانه بنی صدر رئیس جمهور معزول و رجوی رهبر سازمان منافقین به وسیله یک فروند هواپیمای 707 نیروی هوایی در سال 1360 از ایران، سیل اتهامات به سوی فکوری سرازیر شد و تا جایی پیش رفت که منجر به استعفای او از وزارت دفاع و نیروی هوایی شد. البته پس از این ماجرا سرلشکر فلاحی با حکمی از سوی امام خمینی (ره) ایشان را به سمت مشاور ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
    سرانجام در شامگاه هفتم مهر 1360 در سانحه هوایی C_130 به دیدار معبود شتافت


    ویرایش توسط گلپر : ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ در ساعت ۱۵:۴۰
    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلپر نمایش پست
    من افتخار می کنم که برادرم در این سانحه به خیل یاران شهیدش شتافت.
    سلام!!!
    خداوند متعال برادر شما وهمه كساني كه در اين دفاع مقدس هركه را از دست داده اند را غريق رحمت بي منتهاي خويش گرداند واز فيوضاتش بهره مند گرداند.
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    مختصری از زندگی نامه سرلشگر پاسدار شهيد يوسف كلاهدوز


    سانحه هواپیمای c-130 هفتم مهرماه 1360

    «يوسف كلاهدوز» در اول ديماه 1325 در شهر «قوچان» متولد شد. از همان ابتداي كودكي، از هوش و حافظه سرشاري برخوردار بود. دوران ابتدايي و دبيرستان را با موفقيت پشت سر گذاشت. استعدادهاي فراواني از خود نشان داد و به آگاهيهاي اجتماعي، علمي و ديني خود وسعت بخشيد و به فعاليتهاي جمعي و اجتماعي خود نيز افزود.

    «شهيد يوسف كلاهدوز»، پس از دريافت ديپلم، علي‌رغم انتظار نزديكانش، وارد دانشكدة افسري شد. در واقع مي‌خواست از اين طريقن نيروهاي مذهبي و مستعد ارتش را جذب و عليه رژيم شاه از آنان استفاده، كند او با تيزهوشي در فعاليتهاي مخفيانة مذهبي و سياسي، توانست خود را به گارد شاهنشاهي منتقل كند.

    شهيد يوسف كلاهدوز، با چند واسطه، با حضرت امام(ره) ارتباط برقرار مي‌كرد. طراحي به رگبار بستن دهها نفر از افراد عالي رتبة گارد در «پادگان لويزان» و از كار انداختن تانكهاي رژيم پهلوي در شب 21 بهمن 1357، كه قرار بود محل استقرار حضرت امام(ره) و چند نقطه حساس شهر تهران را تصرف كنند، از جمله كارهاي انقلابي اين شهيد بزرگوار است.

    از جمله اقدامات وي پس از انقلاب، شركت در تشكيل كميته نظامي در مدرسه علوي (اقامتگاه حضرت امام خميني(ره))-تشكيل سپاه پاسداران به فرمان حضرت امام(ره) و راه‌اندازي واحدهاي آموزشي سپاه و توسعة آنهاست. همچنين ايشان در تدوين اساسنامه سپاه نقش اساسي داشت. آخرين مسؤوليت وي، قائم مقامي فرماندهي سپاه بود. شهيد كلاهدوز در كنار اين وظيفه حساس، در شورايعالي دفاع نيز نقش مؤثري را بر عهده داشت.



    سرانجام در روز هفتم مهر ماه 1360 هنگامي كه با ديگر همرزمانش، با هواپيما از جبهه‌هاي جنوب بازمي‌گشت، بر اثر سانحة غمبار هوايي، به درجه رفيع شهادت رسيد.

    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    گزارشی از سانحه هوایی به نقل از وبلاگ نیروی هوایی ایران


    شامگاه هفتمین روز مهر ماه سال 1360، بعد از شکسته شدن حصر آبادان به فرمان امام (ره) و توسط رزمندگان اسلام، سرداران تصمیم می گیرند که گزارش فتح و پیروزی را به اطلاع امام خمینی (ره) برسانند.

    هواپیمای سی 130 که از تهران برای انتقال مجروحان به اهواز آمده بود به زمین می نشیند. پس از انتقال مجروحین، خلبان از تیمسار فلاحی می خواهد به دلیل این که می خواهد در اسرع وقت مجروحان را برساند، او و همراهان با پروازی دیگر به تهران بیایند که فلاحی موافقت می کند.
    بعد از انتقال مجروحان به داخل هواپیما، خلبان متوجه می شود که فلاحی، نامجو، فکوری، کلاهدوز و جهان آرا نیز سوار بر هواپیما شده اند.
    خلبان مجددا نزد فلاحی می رود و او به خلبان می گوید چون هواپیمای دیگری فعلا نمی تواند پرواز کندف ما با شما می آئیم.
    هواپیما به سمت تهران حرکت می کند، همه چیز تا 70 مایلی تهران نرمال است. هواپیما با سرعت 200 نات در ارتفاع 24000 پایی درحال پرواز است که ناگهان صدای انفجار مهیبی در قسمت راست هواپیما روی می دهد. در پی این انفجار برق هواپیما قطع می شود و هواپیما هر چهار موتور خود را از دست می دهد.
    در این لحظه هواپیما در وضعیت بدی قرار دارد و با سرعت درحال کم کردن ارتفاع می باشد. خلبان بلافاصله از کادر پرواز می خواهد که چرخ های هواپیما را باز کنند تا در موقع برخورد باز زمین ضربه کم تر باشد. چرخ های سمت راست باز می شود ولی چرخ های سمت چپ ...
    فکوری با شنیدن صدای انفجار، سراسیمه به داخل کابین هواپیما می رود و علت را جویا می شود. خلبان با چراغ قوه تمامی علائم کابین را که بر روی صفر بود به فکوری نشان می دهد. که فکوری می گوید:
    - همه چیز تمام شد، امیدی نیست، به خدا توکل کنید.
    او کابین را ترک می کند و در کنار دیگر سرداران می نشیند و قرآن کوچک جیبی خود را باز کرده و شروع به تلاوت قرآن می کند.
    خلبان در آخرین لحظات از طریق باتری هواپیما با برج مراقبت تماس می گیرد و تاکید می کند:
    - هیچی ندارم، هیچی ندارم.
    لحظاتی بعد از مخابره این پیام، هواپیما به سختی با زمین برخورد می کند و بر اثر برخورد، چرخ قسمت راست هواپیما کنده می شود. خلبان و کمک به سختی و از پنجره کوچک کابین خارج می شوند، در این هنگام کپسول اکسیژن کابین منفجر می شود و کابین خلبان را منهدم می کند.
    قسمت دم و بال چپ هواپیما آتش می گیرد و درنتیجه آن تمامی مسافرینی که در این قسمت بودند در دم شهید می شوند و حفره ای در کنار هواپیما ایجاد می شود که خلبان و کمک خلبان، موفق می شوند تعدادی از مسافرین را نجات بدهند.
    به دلیل وجود تابوت شهدا در هواپیما و درست بسته نشدن آنها، تعدادی از تابوت ها با مسافرین برخورد کرده و آنها را بیهوش می کنند که این خود باعث سوختن تعدادی در آتش می شوند.

    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    154
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 5 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روحشان شاد
    و یادشان گرامی





صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ܓ✿ هشتم شهريورماه 1360 ؛ پرواز دو کبوتر عاشق ܓ✿
    توسط قاری قرآن در انجمن سایر مباحث تاریخی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۹, ۲۱:۰۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود