جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟




    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۰:۵۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط geologist نمایش پست
    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    قَالَتِ الْأَعْرَابُ ءَامَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَ لَاكِن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْايمَانُ فىِ قُلُوبِكُمْ وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (حجرات/14)

    عربهاى باديه‏ نشين گفتند: «ايمان آورده‏ ايم» بگو: «شما ايمان نياورده‏ ايد، ولى بگوييد اسلام آورده‏ ايم، امّا هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت كنيد، چيزى از پاداش كارهاى شما را فروگذار نمى‏ كند، خداوند، آمرزنده مهربان است.»

    ايمان معنايى است قائم به قلب و از قبيل اعتقاد است، و اسلام معنايى است قائم به زبان و اعضاء، چون كلمه اسلام به معناى تسليم شدن و گردن نهادن است. تسليم شدن زبان به اينست كه شهادتين را اقرار كند، و تسليم شدن ساير اعضاء به اين است كه هر چه خدا دستور مى‏دهد ظاهرا انجام دهد، حال چه اينكه واقعا و قلبا اعتقاد به حقانيت آنچه زبان و عملش مى‏گويد داشته باشد، و چه نداشته باشد، و اين اسلام آثارى دارد كه عبارت است از محترم بودن جان و مال، و حلال بودن نكاح وارث او. (ترجمه الميزان، ج‏18، ص492.)



    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در تفسیر مجمع البیان نیز در تفاوت ایمان و اسلام آمده است :

    اسلام عبارت است از اظهار تسليم و پذيرش آنچه را كه پيامبر از طرف خدا آورده است، و با همين است كه خون حفظ مى‏ شود، اگر همراه اين اظهار يك اعتقاد و تصديق قلبى باشد آن را ايمان مى‏ خوانند، و صاحب آن بحق مؤمن و مسلمان است، اما كسى كه تظاهر به قبول شريعت كرده و به خاطر دفع مكروه تسليم شده است، اين گونه افراد در ظاهر مسلمانند و در باطن اسلام را تصديق نمى‏ كنند، و خداوند اين گونه افراد را از دائره ايمان خارج دانسته مى‏ فرمايد: وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ يعنى: پس از آنكه از ترس قتل تسليم شديد تصديق نكرديد، بنا بر اين مؤمن كسى است همانگونه كه تظاهر به اسلام مى‏ كند در باطن نيز تصديق داشته باشد، و مسلمان تمام عيار كسى است علاوه بر اينكه در ظاهر فرمانبردارى مى‏ كند ايمان به فرمان الهى هم داشته باشد، و كسى كه از ترس كشته شدن اظهار اسلام كرده است در حقيقت مؤمن نيست، ولى در ظاهر نسبت به او حكم به اسلام مى‏ شود. (ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏23، ص226-225.)


    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نتیجه: طبق اين آيه تفاوت" اسلام" و" ايمان"، در اين است كه" اسلام" شكل ظاهرى قانونى دارد، و هر كس شهادتين را بر زبان جارى كند در سلك مسلمانان وارد مى‏ شود، و احكام اسلام بر او جارى مى‏ گردد.
    ولى ايمان يك امر واقعى و باطنى است و جايگاه آن قلب آدمى است، نه زبان و ظاهر او. (تفسير نمونه، ج‏22، ص211.)

    در روایات نیز به این تفاوت اشاره شده است از جمله :

    امام صادق علیه السلام می فرمایند: الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ الْإِسْلَامُ إِقْرَارٌ بِلَا عَمَلٍ . (بحارالأنوار،ج 65 ،ص245 ؛ الکافی، ج2، ص24.) ایمان اقرار به زبان و عمل است اما اسلام اقرار بدون عمل است.

    پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :

    الْإِسْلَامُ عَلَانِيَةً وَ الْإِيمَانُ فِي الْقَلْبِ وَ أَشَارَ إِلَى صَدْرِهِ . (بحارالأنوار،ج 65،ص 239 .) اسلام آشکار است و ایمان در قلب است و اشاره به سینه شان کردند.


    تذکر : اين تفاوت مفهومى در صورتى است كه اين دو واژه در برابر هم قرار گيرند، اما هر گاه جدا از هم ذكر شوند ممكن است اسلام بر همان چيزى اطلاق شود كه ايمان بر آن اطلاق مى‏ شود، يعنى هر دو واژه در يك معنى استعمال گردد. (تفسير نمونه، ج‏22، ص211.)


    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام با اين اوصاف چرا به ايمان آورندگان مسلمان (اسلام آورده) اطلاق ميشود؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط geologist نمایش پست
    باسلام با اين اوصاف چرا به ايمان آورندگان مسلمان (اسلام آورده) اطلاق ميشود؟

    با سلام خدمت شما

    با توضیحاتی که در پست های قبل ذیل آیه 14 سوره مبارکه حجرات داده شد ، می توان این نتیجه را گرفت که :

    هر مومنی ، مسلمان است ولی هر مسلمانی ،مومن نیست.

    لذا به تمامی مومنین (ایمان آوردگان) می توانیم مسلمان بگوییم.

    همچنین طبق تذکری که در پست قبل داده شد گاهی این دو واژه در یک معنا استفاده می شوند.


    فرق اسلام آوردن با ايمان آوردن با توجه به آيه 14 سوره حجرات چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست

    با سلام خدمت شما

    با توضیحاتی که در پست های قبل ذیل آیه 14 سوره مبارکه حجرات داده شد ، می توان این نتیجه را گرفت که :

    هر مومنی ، مسلمان است ولی هر مسلمانی ،مومن نیست.

    لذا به تمامی مومنین (ایمان آوردگان) می توانیم مسلمان بگوییم.

    همچنین طبق تذکری که در پست قبل داده شد گاهی این دو واژه در یک معنا استفاده می شوند.
    ممنون از توضیحاتتون

    آیه 17 سوره حج هم مؤید این گفته است. ببینید خداوند چگونه مؤمنین، مسلمین و مشرکین را در 3 گروه جداگانه آورده است:
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم


    إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا

    وَ الَّذينَ هادُوا وَ الصَّابِئينَ وَ النَّصارى‏ وَ الْمَجُوسَ

    وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا

    إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ

    صدق الله العلی العظیم


    آیت الله مشکینی البته کسانی که ( به محمّد و کتاب او ) ایمان آورده اند و کسانی که یهودی اند و صابئان و نصاری و زرتشتیان و کسانی که شرک ورزیده اند ، بی تردید خداوند میان آنها ( از نظر صحت و فساد مذهب و استحقاق پاداش و کیفر ) در روز قیامت جدایی خواهد افکند ، همانا خداوند بر هر چیزی شاهد و گواه است. [ نظرات / امتیازها ]


    آیت الله مکارم شیرازی مسلّماً کسانی که ایمان آورده اند ، و یهود و صابئان [ ستاره پرستان ] و نصاری و مجوس و مشرکان ، خداوند در میان آنان روز قیامت داوری می کند ( و حق را از باطل جدا می سازد ) خداوند بر هر چیز گواه ( و از همه چیز آگاه ) است

    آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان) کسانی که ایمان آوردند و آنان که یهودی شدند و صابئی ها و نصاری و مجوس و کسانی که شرک آوردند خدا در روز رستاخیز میانشان امتیاز می نهد ، و از هم جدایشان می کند که خدا به همه چیز گواه است


    استاد الهی قمشه‌ای البته خدا بین اهل ایمان و یهود و صابئان و نصاری و گبران و آنان که به خدا شرک آوردند محققا روز قیامت جدایی افکند ( و هر کس را به جایگاه استحقاقش برد ) که خدا بر ( احوال و پاداش ) همه موجودات عالم ( بصیر و ) گواه است


    استاد مهدی فولادوند کسانی که ایمان آوردند و کسانی که یهودی شدند و صابئی ها و مسیحیان و زرتشتیان و کسانی که شرک ورزیدند ، البته خدا روز قیامت میانشان داوری خواهد کرد ، زیرا خدا بر هر چیزی گواه است


    جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان) کسانی که به محمّد ایمان آورده و کسانی که یهودی اند و صابئان و مسیحیان و زرتشتیان و کسانی که شرک ورزیده اند ، قطعاً خدا روز قیامت میان آنان در آنچه اختلاف کرده اند داوری می کند و حقگرایانشان را از باطل گرایانشان جدا می سازد . به یقین ، خدا بر هر چیزی گواه است . [ نظرات / امتیازها ]


    حجت الاسلام انصاریان همانا آنان که ایمان آوردند و آنان که یهودی اند و صابئان و نصاری و زرتشتیان و کسانی که شرک ورزیده اند ، حتماً خدا روز قیامت میانشان داوری می کند [ تا گرویدگان به حق از آلودگان به باطل جدا شوند و حق پیشگان به بهشت و باطل گرایان به دوزخ درآیند ] بی تردید خدا بر همه چیز گواه است


    پس نتیجه می گیریم که یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان بواسطه ی قبول 3 اصل توحید، نبوت و معاد، دیگر مشرک به حساب نمی آیند. البته یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان واقعی، نه یهودیان گوساله پرست، نه مسیحیانی که عیسی (ع) را خدا، یا پسر خدا می دانند، و نه زرتشتیانی که به همراه خدا، خورشید و آتش و ... را هم می پرستند.
    توحید خالص.
    این تازه یعنی اسلام.
    پس طبق نص این آیه:
    کسانی که مؤمن هستند،
    کسانی که مسلمان هستند،
    کسانی که مشرک هستند
    از یکدیگر جدا خواهند شد.

    یا مهدی ادرکنی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود