جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا تبرك جستن به آثار اولياء، مايه شرك مى شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا تبرك جستن به آثار اولياء، مايه شرك مى شود؟




    عرض ادب و احترام
    آيا تبرك جستن به آثار اولياء، مايه شرك مى شود؟
    متشکرم

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باعرض سلام و تشکر
    هيچ يك از اعمال، دست كشيدن، بوسيدن و توقف در كنار قبر پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مكروه و يا حرام نيست زيرا هدف از اين اعمال تبرك جستن از قبر است و هيچ مسلماني شك ندارد كه قبر به علت در بر گرفتن بدن شريف پيامبر(ص) و امامان معصوم (ع) بويژه آنكه به حيات برزخي آن بزرگواران معتقد مي باشيم داراي تقدس و بركت گشته است. در منابع اهل سنت از بزرگان خود نقل نموده اند كه آنها منعي در بوسيدن قبر پيامبر(ص) ندانسته اند از جمله احمد بن حنبل در پاسخ به گفته پسرش كه گفت مردم براي تبرك به منبر پيامبر(ص) دست مي كشند و ميبوسند و به همين گونه قبر مطهر را لمس كرده مي بوسند(احمد) مي گويد كه با كي نيست(1) و نيز در منابع اهل سنت روايت شده كه مردي حضور رسول خدا(ص) شرفيات شد و عرض كرد: اي رسول خدا(ص) من سوگند خورده ام كه آستانه بهشت و پيشاني حورالعين را ببوسم! پيامبر(ص) فرمود برو پاي مادر و پيشاني پدر را ببوس، عرض كرد يا رسول الله(ص) اگر پدر و مادر در قيد حيات نباشد چه كنم فرمود: برو قبر آنان را ببوس!
    مسلم بن حجاج قشيري در صحيح خود (معروف به صحيح مسلم) در كتاب حج آورده است كه پيامبر اكرم(ص) يكبار سواره طواف مي كرد و ركني را با عصاي خويش استلام نموده و عصا را بوسيد و در شرح اين مطلب امام نووي از بزرگان اهل سنت مي گويد اين امر كه كسي با عصا استلام كند و آن را ببوسد از مذهب و عقايد ماست به نقل مسلم بن حجاج و امام نووي بوسيدن عصائي كه متبرك به ركن كعبه (حجر الاسود) شده است جائز است و پيامبر اكرم(ص) نيز اينگونه عمل كرده است علماء اهل سنت به گفته سمهودي اتفاق نظر و اجماع درند كه قبر متضمن به جسد و اعضاي پيامبر(ص) بر كعبه فضيلت دارد و آنگاه سمهودي اضافه مي كند كه اين اجماع را قاضي عياض و پيش از او قاضي ابوالوليد باجي نقل كرده اند چنانكه خطيب بن جمله به نقل از ابواليمن بن عساكر و ديگران با كمال صراحت مدينه را بر مكه فصيلت داده اند به خاطر وجود پيامبر اكرم(ص) در شهر مدينه.
    بنابراين اهل سنت بوسيدن قبر و ساير اموري كه از ديدگاه اسلام مقدس مي باشند موجب شرك نمي دانند زيرا هيچ گونه ملازمه عقلي و شرعي بين بوسيدن و احترام گذاشتن چيزي و بين شرك و عبادت وجود ندارد.

    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۲۳:۲۰

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود