جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرستش به چه معناست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرستش به چه معناست؟




    سلام.
    پرستش به چه معناست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۱۷ در ساعت ۰۳:۰۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sajad0313 نمایش پست
    سلام.
    پرستش به چه معناست؟
    باسلام
    پرسش یا سوال ویاسائل وتعابیری اینچنینی که در روایات ما آمده است به معنای این است که انسان چیزی را که نمی داند از علماءوآگاهان به آن بپرسدوخداوند متعال در قرآن ودر دو جا می فرماید:فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون(الانبیاء/7)آنچه را که نمی دانید از آگاهان بپرسید.وامیرالمومنین (ع)در مورد آداب سوال کردن می فرماید:فاسئلوا تفقّها ولا تعنّتا،برای یاد گرفتن بپرس ونه برای امتحان کردن وخراب کردن کسی.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست
    باسلام
    پرسش یا سوال ویاسائل وتعابیری اینچنینی که در روایات ما آمده است به معنای این است که انسان چیزی را که نمی داند از علماءوآگاهان به آن بپرسدوخداوند متعال در قرآن ودر دو جا می فرماید:فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون(الانبیاء/7)آنچه را که نمی دانید از آگاهان بپرسید.وامیرالمومنین (ع)در مورد آداب سوال کردن می فرماید:فاسئلوا تفقّها ولا تعنّتا،برای یاد گرفتن بپرس ونه برای امتحان کردن وخراب کردن کسی.
    سلام سوالشونو درست ظاهرا متوجه نشدید
    سوال در مورد چیستی پرستشو عبادته و نه پرسش به معنای سوال

    در مورد عبادت :
    فکر میکنم اولین سخن این میتونه باشه که بر اساس ایه ی قرانی عبادت وظیفه ی اصلی ما در برابر خدا و حتی فلسفه ی خلفت ما هم هست

    ایه ی قران میفرماید:
    و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون (ذاریات ایه ی 56)
    و ما خلق نکردیم جن و انس را مگر برای عبادت و پرستش

    عبادت از ریشه ی عبد و عبودیت گرفته شده
    و معنای ان تواضع ، خشوع و تسلیم محض بودن انسان است در برابر کسی که قایل به ربوبیت او میباشد.

    به همین معنا هم مرحوم علامه طباطبایی اشاره میکنند:
    «عبادت هر چیز مساوى با اعتقاد به ربوبیت او است، همچنین اطاعت بدون قید و شرط هر چیز نیز مساوى با رب دانستن آن چیز است» ترجمه تفسیر المیزان، ج‏9، ص: 327

    در کنار شرط اعتقاد به ربوبیت ، از دیگر لوازم عقلی عبادت عبارتست از معرفت
    اساسا نمیشه چیزی رو نمشناسیم عبادت کنیم

    برا همینه که برخی از بزرگان ما از مفسرین
    عبادت کردن را به معرفت پیدا کردن تاویل کرده اند.

    عبد بودن و عبادت کردن البته به نوعی ویژگی ذاتی انسان هم محسوب میشه
    و ما سراغ نداریم کسی رو در این عالم که بنده و عبد کسی نباشن
    همه به یه چیزایی تعلق خاطر دارن
    گاهی شخص بنده ی ماشینش میشه
    گاهی ثروتش
    و گاهی غرور و زیباییش


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    با عرض معذرت وتشکر ازتذکر دوست گرامی بله متاسفانه بنده پرسش را با دقت نخوانده ودر خواندن اشتباه رخ داده است.
    اما در جواب سوال ودر مورد چیستی عبادت واینکه عبادت چیست؟علماءاینچنین تعریف کرده اند کخ عبادت خضوع وکرنش در مقابل کسی است که برای او مقام الوهیت قائل است .یا به تعبیر دیگر تواضع در برابر خداوند که معتقد به پروردگاری اوست وبرای او استقلال قائل است.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام

    پرستش در اصل در زبان پارسی به معنای پرستاری است. یعنی مراقبت و نگاهبانی، مثل پرستار که از بیمار مراقبت می کند که در زبان عربی واژه ی معادل آن مراقبت است، نه عبادت. اما در مواجهه زبان عربی با پارسی این کلمه اشتباهاً هم عرض با «عبادت» قرار گرفت.

    عبادت به معنای انجام وظایف بندگی در زبان پارسی می شود : «ستایش»

    یا علی مدد

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرستش که معادل عربی وقرآنی ان عبودیت یا عبادت است که راغب اصفهانی می گوید:عبادت ابلغ ورساتر از عبودیت در رساندن مقصود است ،ایشان در مفردات راغب طریحی در مجمع البحرین ودیگر علماءدر توضیح معنای آن گفته اند نهایت به ذلت انداختن خود وخضوع وخشوع در مقابل خداوند با اعتقاد به ربوبیت واستقلال او از همه چیز عبادت می باشد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    پرستش به چه معناست؟


    پاسخ:
    پرستش که ترجمه عبادت می باشد و در برابر خداوند انجام می گیرد به معنای اظهار نهایت تذلل در برابر خداوندی است که شانیت عبادت دارد و کمال مطلق است.
    راغب در مفردات خود می فرماید:
    «الْعُبُودِيَّةُ: إظهار التّذلّل، و الْعِبَادَةُ أبلغُ منها، لأنها غاية التّذلّل، و لا يستحقّها إلا من له غاية الإفضال، و هو اللّه تعالى، و لهذا قال: أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»؛
    عبودیت اظهار تذلل است وعبادت ابلغ از آن است یعنی غایت تذلل وبه ذلت انداختن خود ومستحق آن نیست مگر کسی که نهایت فضیلت را دارد و او خداوند متعال است.(1)

    قرآن هم می فرماید:
    «وَ لا يُشْرِكْ‏ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»؛ غیر از خداوند را پرستش نکنید.(2)
    «قال الشيخ أبو علي: العِبَادَةُ هي غاية الخضوع و التذلل، و لذلك لا تحسن إلا لله تعالى الذي هو مولى أعظم النعم، فهو حقيق بغاية الشكر.»
    طریحی از شیخ ابوعلی نقل می کند که عبادت نهایت خضوع و ذلت است و لذا برای غیر خداوند خوب نیست، چون او بالاترین ولی نعمت است و اوست که سزاورا نهایت شکر (همان عبادت) است.(3)

    پس عبادت یا همان پرستش نهایت خضوع و تذلل در برابر خداوند است و کس دیگری مستحق عبادت نمی باشد چون صاحب همه نعمت ها و کمال مطلق تمام خوبی ها در حد بی نهایت خداوند متعال است.

    _______________
    (1) راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص542، دارالقلم، بیروت، 1412ه ق، چ اول.
    (2) کهف/ 110.
    (3) طریحی، مجمع البحرین، ج3، ص92، نشر مرتضوی، تهران، 1375ه ش، چ سوم.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۱:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود