جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از "عباد" در آیه 53 سوره اسراء مومنانند یا مشرکان؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از "عباد" در آیه 53 سوره اسراء مومنانند یا مشرکان؟




    سلام و عرض ادب

    منظور از "عباد"درآیه 53 سوره اسراء مومنانند یا مشرکان؟

    متشکرم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۳:۱۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    منظور از "عباد"درآیه 53 سوره اسراء مومنانند یا مشرکان؟
    دو عقيده متفاوت در ميان مفسران وجود دارد كه هر يك با قرائنى تاييد مى ‏شود:
    1 -منظور از عباد بندگان مشركند ، گر چه آنها راه خطا را پيش گرفته‏ اند اما خداوند براى تحريك عواطف انسانى آنها با تعبير به عبادى ( بندگانم ) از آنها ياد كرده و آنانرا دعوت مى‏ كند كه به سراغ احسن يعنى كلمه توحيد و نفى شرك بروند و مراقب وسوسه‏ هاى شيطان باشند ، و به اين ترتيب هدف از بيان اين آيات بعد از ذكر دلائل توحيد و معاد نفوذ در دل مشركان است تا آنها كه آمادگى دارند ، بيدار شوند و به راه آيند .
    مكى بودن اين سوره با توجه به اينكه در آن زمان حكم جهاد نازل نشده بود و تنها راه مبارزه ، مبارزه منطقى بود نيز اين معنى را تاييد مى ‏كند.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۵:۲۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    2 -كلمه عبادى اشاره به مؤمنان است ، و روش بحث با دشمنان را به آنها مى ‏آموزد چرا كه گاهى مؤمنان تازه كار طبق روشى كه از پيش داشتند با هر كس كه در عقيده با آنها مخالف بود به خشونت مى ‏پرداختند ، و آنها را صريحا اهل جهنم و عذاب و شقى و گمراه مى ‏خواندند ، و خود را اهل نجات ، و اين سبب مى ‏شد كه مخالفان يك حالت منفى در برابر دعوت پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله‏ و سلّم‏) به خود بگيرند .


    از اين گذشته تعبيرات توهين آميز مخالفان نسبت به پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله‏ و سلّم‏) كه بعضى از آنها در آيات پيشين گذشت مانند مسحور ، مجنون ، كاهن ، شاعر ، گاهى سبب مى ‏شد كه مؤمنان عنان اختيار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در يك مشاجره لفظى خشن برخيزند و هر چه مى ‏خواهند بگويند.

    قرآن مؤمنان را از اين كار باز مى ‏دارد و دعوت به نرمش و لطافت در بيان و انتخاب بهترين كلمات را مى‏ كند تا از فساد شيطان بپرهيزند.





    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۵:۳۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    البته كلمه بينهم ( در ميان آنها ) طبق اين تفسير مفهومش اين است كه شيطان ، سعى مى ‏كند ميان مؤمنان و مخالفانشان فساد كند و يا سعى مى‏ كند در دلهاى مؤمنان به طرز مرموزى نفوذ كند و آنها را به فساد و افساد دعوت نمايد ( زيرا ينزغ از ماده نزغ به معنى ورود در كارى به نيت افساد است ) .

    ولى با توجه به مجموع قرائن ، تفسير دوم با ظاهر آيه سازگارتر است چرا كه در قرآن كلمه عبادى معمولا براى مؤمنان ذكر مى‏ شود.
    علاوه بر اين در شان نزولى كه بعضى از مفسران نقل كرده ‏اند مى ‏خوانيم مشركان در مكه ياران پيامبر (
    صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله‏ و سلّم) را آزار مى‏ كردند ، هنگامى كه آنها در فشار قرار مى‏ گرفتند به پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله‏ و سلّم‏) اصرار مى‏ كردند كه به ما اجازه جهاد بده ( يا اجازه خشونت در سخن و مبارزه به مثل ) پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله‏ و سلّم‏) مى‏ فرمود هنوز چنين دستورهائى به من داده نشده است : در اين هنگام آيات فوق نازل گشت ( و به آنها دستور داد تنها به مبارزه منطقى ادامه دهند ) .(1)

    (1)- تفسير نمونه ، ج 12، صص158 و 159

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۵:۳۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود