جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهل سنت بر چه اساسی خون، مني و شراب را نجس نمي‌دانند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اهل سنت بر چه اساسی خون، مني و شراب را نجس نمي‌دانند؟




    سلام

    اهل سنت بر چه اساسی خون، مني و شراب را نجس نمي‌دانند در حالیکه شیعیان اینها را نجس میدانند ؟


    متشکرم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۳:۳۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    قبل از پاسخ به سوالتان ذکر این مقدمه لازم به نظر می رسد و آن اینکه علل و سرچشمۀ اختلاف فتاوی میان فقهای دو مذهب شیعه و مذاهب اهل سنت در چیست؟ که در اینجا به اختصار مطالبی بیان می گردد:

    1. اختلاف در منابع استنباط توضیح: هر چند که شیعه و سنی در این امر که قرآن و سنت مهمترین مصدر استخراج احکام اند اتفاق نظر دارند؛ اما در فهم قرآن و اینکه طریق رسیدن به سنت چیست با هم اختلاف نظر گسترده ای دارند.اهل سنت با توجه به کنار گذاردن مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام ، به ناچار قول و فعل صحابی را حجت دانسته اند و در بسیاری از موارد به روایاتی تمسک می کنند که این روایات چه از لحاظ متن و چه از لحاظ طریق رسیدن آن(که بحث رجال و راویان اخبار است) از منظر شیعه غیر قابل قبول است. همچنین مباحثی همچون حجيّت عقل نظرى و حجيّت رأى صحابى و قياس و استحسان و مانند آن مباحثی اند که هر کدام موجب اختلاف فتوا چه میان شیعه و سنی و چه در میان مذاهب فقهی اهل سنت و چه در میان یک و مذهب و فقه خاص شده است.

    2. عدم دسترسى بعضى از فقها به برخى از احاديث و دسترسى بعضى ديگر به آنها.

    3. اختلاف نظر در حجيّت اسناد پاره‏اى از روايات به جهت اختلاف در معيار وثاقت راويان و مانند آن.

    4. اختلاف در جهت صدور حديث، مانند احتمال تقيّه يا موقّتى بودن حكم.

    5. اختلاف در نسخ حكم به سبب اختلاف در ضوابط نسخ احكام، مانند نسخ قرآن به خبر واحد.

    6
    . اختلاف در قرائت بعضى از آيات از نظر اعراب و مانند آن و اختلاف در نقل متون بعضى از احاديث.

    7. اختلاف در برداشت از آيات و روايات و فهم و تفسير آنها.

    8. تعارض ادلّه و اختلاف در چگونگى مرجّحات.

    9. اختلاف نظر در پاره‏اى از اصول عمليّه مانند حجيّت استصحاب و برائت در شبهه تحريميّه و غير آن.

    10. اختلاف نظر در مورد محدوده قواعد فقهيّه.

    11. اختلاف در حكومت عقل در بعضى از مسائل.

    12. اختلاف در كيفيت تحقّق اجماع و حجيّت آن.

    13. تأثيرپذيرى بعضى از فقها از پيش فرض‏هاى ذهنى يا فرهنگ‏هاى حاكم بر محيط يا تعصبات غير منطقى و افراطى كه احياناً بعضى از فقهاى نسبت به مذهب يا مكتب خاصّى داشته‏اند.[1]

    جهت اطلاع بیشتر در این زمینه به این کتب مراجعه فرمائید:
    1. کتاب دائرة المعارف فقه مقارن»،آیت الله مکارم شیرازی.

    2. کتاب «اصول فقه مقارن»، علی اصغر رضوانی، چاپ ذوی القربی قم.

    3. درآمدی بر سیرۀ نبوی، جعفر مرتضی عاملی، ترجمه محمد سپهری.

    [1].برگرفته از کتاب دائرة المعارف فقه مقارن، آیت الله مکارم شیرازی.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۲۱ در ساعت ۲۲:۴۸
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  5. تشکر


  6. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طهارت و نجاست منى:

    در مورد حکم به طهارت و یا نجاست منی عرض می شود:
    این مساله در بین خود اهل سنت نیز اختلافی است و حتی در یک مذهب هم اختلاف فتوی دیده می شود. البته در میان مذاهب اختلافی وجود ندارد که جنابت موجب وجوب غسل می گردد.

    بیان:
    الف) شافعى‏ها، حنبلى‏ها [1] و اصحاب حديث منى را پاك دانسته و نماز كسى را كه لباس يا بدنش آلوده به آن است صحيح مى‏دانند. البته در این میان تفصیلی قائلند: شافعیه می گویند: منی انسان و هر حیوانی بجز سگ و خوک پاک است ولی حنابله می گویند منی انسان و حیواناتی که گوشتشان حلال است پاک می باشد ولی منی سایر حیوانات نجس است.[2]

    البته این فتوای در حالی است که قول به نجاست منی، در میان شافعیان و حنابله وجود دارد.
    [3]
    دليل قائلین به طهارت منی، روايت منقول از ابن عباس و عايشه است كه در روايت ابن عباس چنين آمده است:«سُئل النبىّ صلى الله عليه و آله عن المني يصيب الثوب. فقال: إنّما هو بمنزلة المخاط و البصاق و إنّما يكفيك أن تمسحه بخرقة أو اذخرة»؛[4]از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله راجع به حكم منى كه به لباس برخورد مى‏كند، پرسيده شد. حضرت فرمود:منى مانند آب بينى و آب دهان است، براى شما كافى است كه با پارچه‏اى يا علفى آن را بزدايى.[5]

    ب) حنفى‏ها و مالكى‏ها آن را نجس مى‏دانند و نماز را با آن باطل. اما حنفى‏ها گفته‏اند كه اگر منى خشك شده باشد با پاك كردن آن، نماز صحيح مى‏شود.
    آنان اوّلًا براى اثبات نجاست منى روايت ديگرى از عايشه و نيز روايت عمّار را نقل مى‏كنند.در روايت عمّار آمده که پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودندإنّما يغسل الثوب من خمس: من البول، و الغائط، و المني، و الدّم و القئ»؛[6] پنج چيز است كه اگر لباس به آنها آلوده شود لازم است شسته شود: ادرار، مدفوع، منى، خون و قى.

    و دليل قول حنفى‏ها (پاكى جامه با محو منى اگر خشك باشد): روايت سومى از عايشه است:پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمودند:«إغسليه إن كان رطباً و افركيه إن كان يابساً»؛[7]اگر مرطوب است آن را بشوى، و اگر خشك است آن را بساى.ج) ولى فقهاى اماميّه اتفاق نظر دارند كه منى مطلقاً نجس است و روايات متعددى از ائمّه اهل بيت عليهم السلام در اين زمينه نقل نموده اند.[8]



    [1]. سنن دارقطنى، به نقل از: اثرالاختلاف فى القواعد الاصولية فى اختلاف الفقهاء، ص 108.
    [2].الفقه علی المذاهب الخمسة، محمد جواد مغنیه، ص25.
    [3].«ذَهَبَ الْحَنَفِيَّةُ وَالْمَالِكِيَّةُ وَهُوَ قَوْلٌ عِنْدَ الشَّافِعِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ إِلَى أَنَّ الْمَنِيَّ نَجِس وَلَهُمْ فِي ذَلِكَ تَفْصِيلٌ».
    [4]. الفقه على المذاهب الاربعة، ج 1، ص 9.
    [5].الفقه على المذاهب الاربعة، ج 1، ص 9.
    [6].نصب الراية، ج 1، ص 211 به نقل از اثرالقواعد الاصولية فى اختلاف الفقهاء، ص 109.
    [7].همان مدرك.
    [8]. جواهرالكلام، ج 5، ص 290.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۲۱ در ساعت ۲۲:۴۲
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  7. تشکر


  8. #4
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طهارت و یا نجاست خون

    در میان مذاهب فقهی اختلافی نیست که خون نجس است؛ اما بحث در رابطه با برخی مصادیقی است که مورد عفو واقع شده است؛ همچون خون شهید هنگامی که بر روی بدن اوست، خونی که بعد از ذبح حیوان از حیوان خارج می شود، خون ماهی و پشه و نظائر آن و...[1]شیعه، خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد (يعنى اگر رگ آن را ببرند خون از آن به سرعت جارى مى‏شود) را نجس می داند، ولى خون حيواناتى كه خون جهنده ندارند مانند ماهى و مار و همچنين خون پشه را پاك می داند.

    همچنین شیعه يكى از موارد عفو از طهارت را، خون كمتر از درهم می داند(درهم به اندازه بند انگشت اشاره است)، كه اگر در لباس نمازگزار باشد، نماز خواندن با آن جايز است، به شرط اين كه از خون حيض، نفاس، استحاضه، خون سگ، خوك، مردار، خون حيوان حرام گوشت، و همچنين خون كافر نباشد .

    نجاست شراب

    جمهور علمای اهل سنت قائل به نجاست شراب (چیزی که مست کننده است:خمر) می باشند. [2]اما در بحث شراب نبیذ و فقاع اختلافاتی است که در پست آینده ان شاءالله می آید.

    موفق باشید.



    [1].الفقه علی المذاهب الخمسة، محمد جواد مغنیه، ص24.
    [2].الموسوعة الکویتیة، ج5، 25.«ذَهَبَ جُمْهُورُ الْفُقَهَاءِ إِلَى أَنَّ الْخَمْرَ نَجِسَةٌ نَجَاسَةً مُغَلَّظَةً ، كَالْبَوْل وَالدَّمِ لِثُبُوتِ حُرْمَتِهَا وَتَسْمِيَتِهَا رِجْسًا؛ كَمَا وَرَدَ فِي الْقُرْآنِ الْكَرِيمِ : إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَْنْصَابُ وَالأَْزْلاَمُ رِجْسٌ . . .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۲۱ در ساعت ۲۲:۴۵
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود