جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تورات و انجیل شارح قران هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا تورات و انجیل شارح قران هستند؟




    آیا کتابهای عهد قدیم و جدید ( تورات و انجیل ) شارح قران هستند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۲:۴۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نسبت قرآن و عهدین




    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    آیا کتابهای عهد قدیم و جدید ( تورات و انجیل ) شارح قران هستند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی نمی توان عهدین را شارح قرآن دانست به این معنا که عهدین که از لحاظ زمانی متقدم بر قرآن هستند ، تنها از آن جهت مورد استفاده قرار میگیرد که برخی از وقایع و داستان ها در آنها به تفصیل ذکر شده است و قرآن کریم به صورت مجمل یا با تکیه بر داستان آنها مطالبی را بیان کرده است . به عبارت دیگر در برخی موارد قرآن کریم مطالبی را ناظر بر عهدین بیان می کند که برای فهم بهتر مراد قرآن باید به عهدین مراجعه کرد ولی این به تنهایی به معنای آن نیست که عهدین شارح قرآن هستند بلکه مسئله تنها این است که آیاتی که در قرآن ناظر بر آنها نازل شده است را با مطالعه آنها تفسیر کنیم.

    مطلب دیگر آن است که عهدین که از نظر اسلام تحریف شده و فاقد اعتبار هستند ، نمی توانند شارح کتابی که از تحریف مصون است باشند و اگر هم نسبتی بین قرآن و عهدین باشد ، تنها در همان حدی است که بیان شده است . به طور مثال قرآن کریم در مورد خلقت جهان چنین می فرماید : وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ؛(1) : ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست در شش روز (شش ‍ دوران) آفریدیم و هیچگونه رنج و تعبی به ما نرسید. همان طور که ترجمه شده است ، خداوند خلقت آسمان ها و زمین را در شش روز معرفی می کند و سپس بیان می کند که این کارموجب خستگی ما نشد . ممکن است به نظر برسد که مراد از خسته نشدن خداوند چیست ؟ در پاسخ باید به داستان خلقت که در تورات بیان شده است ، اشاره کرد که در آن جهان توسط خداوند در شش روز خلق می شود و روز هفتم برای استراحت و رفع خستگی ، تعطیل اعلام می شود . (2) در این آیه قرآن خداوند می فرماید که این کار موجب خستگی و تعب ما نشد که روز دیگری را به این مناسبت تعطیل قرار دهیم .
    در این مثال اطلاع از عهد عتیق موجب می شود که مراد خداوند در قرآن بهتر روشن شود اما این مسئله بدان معنا نیست که عهدین شارح قرآن هستند بلکه تنها در حد اینکه اطلاعاتی به ما بدهند که آیات قرآن (در برخی موارد)ناظر به چه مطالبی نازل شده است ، مفید خواهد بود .

    موفق باشید


    1. ق: ۳۸
    2. سفر پیدایش 2 / 3


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر به قرآن بدون در نظر گرفتن کل سخنان بشر در موردش نگاه کنیم یعنی حذف برفک از سیمای قران می توانیم به نتایج روشنی برسیم که جواب سوالات خواهد بود
    خدا در قرآن از تورات و انجیل یاد کرده است برای این که خدایی که اسلام را به بشر داده است همان خدایی است که تورات و انجیل را به بشر داده است
    بعد خدا از همه بشر می خواهد تمام ادیان گذشته را که یک روزی رواج داشته و صحیح بوده اند را به کناری بگذارند و به اسلام ایمان بیاورند بنا براین هدف خدا تنها مشرکین مکه نبوده است بلکه هدفش اهل کتاب نیزبوده است زیرا بیشترین کسانی که در برابر بعثت پیامبر جدید مقاومت می کنند اهل کتاب هستند نه مردمی که ایمانی ندارند درست مانند طفل که هر جا بدنیا بیاید دین همانجا را قبول می کند اما این طفل پس از قبول دین محل خود به شدت در برابر تغییر دین مقاومت می کند از جمله می توان به شیعه و سنی و مسیحی و یهودی و بودایی و سایرین یاد کرد این مردمان در طفولیت دین محل خود را پذیرفتند اما ایا امروز هر پیروی مدافع سر سخت دین خود هست یا نیست؟
    قضیه عیسی با موسی تفاوت دارد علت ایمان بنی اسرائیل به موسی فشار فرعون بود اما علت مقاومت شدید در برابر عیسی شرایط متفاوت بود
    بنا براین علت مقاومت همانا عدم رشد عقلی و منطقی است چون عقل و منطق فرای شرایط عمل می کند و این دو عنصر امروز نیز غنایی ندارد و اهل کتب آسمانی و غیر آسمانی از این لحاظ فقیر هستند و تکبر و غرور که صفاتی باطل هستند غالب بر روحیه و افکار مردمان است
    اگر به قرآن دقت نمایید متوجه می شوید که پس از فوت موسی دین یهود با بعثت انبیا ادامه یافت و در حقیقت تورات شامل مجموعه ای از تورات بعلاوه اتفاقات بعد ی است و آن چه که تورات واقعی است بسیار محدود است و بیشتر تورات تاریخ بعد از موسی است و سخنان انبیا و علمای بعد از موسی است
    به همین جهت پس از بعثت عیسی در بنی اسرائیل خداوند توراتی را که به موسی داده بود را به او آموزش داد چنانکه می گوید
    وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ
    در این آیه خدا تورات را به عیسی آموخت تا به عیسی نشان دهد تورات واقعی چیست و اضافات را او متوجه شود
    به همین جهت خدا هر جا می خواهد تصدیق را بیاورد نام تورات را هم می آورد
    و می گوید عیسی تورات را تصدیق می کند این تورات همان توراتی است که خدا به او آموزش داد نه توراتی که در دست یهودیان بود کتابی که در دست یهودیان بود مخلوط بود و بعضی از توهمات یهودیان در مورد خدا و پیامبران در آن نوشته شده بود
    وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعَيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ

    اما توراتی که عیسی تصدیق می کند تورات اصلی بود که خدا به موسی آموزش داد چون تورات احکامی داشت که خدا از روی علم نوشته بود و موسی چیزی از این علم نمی دانست راهنمای مردم در طول زمان بود اما این احکام تشریح ناشده بود
    چون انسان موجودی است متغیر و روح انسان در احوال گوناگون است لذا نمی توان حکم قطعی داد و بعضی از رفتارهای انسان را نمی توان با قضاوت خشک تحلیل کرد و حکم صادر کرد
    عیسی معلم حواریون بود و کار او این بود که تورات را تفسیر کند خداوند به موسی کتاب داد اما به عیسی کتب تورات و انجیل را به صورت نوشته نداد بلکه تورات و انجیل را به عیسی آموزش داد آموزش به معنی تعلیم است
    این تفاوت موسی و عیسی است خدا به موسی کتاب داد اما به عیسی کتاب را تعلیم داد
    خدا به عیسی تعلیم داد که علت احکام چیست و گفت که زندگی بشر در روی زمین با احکام خشک اصلاح نمی شود بلکه نظامی گری زندگی را تلخ و تنگ می کند
    زندگی بشر به رحم و مهربانی نیاز دارد بشر برای زندگی امن و آرام نیاز به رشد روحی و روانی و رشد عقل و منطق دارد
    بشری که پلیس باشد یا نباشد فرقی به حالش نمی کند .
    عیسی از خدا اموخت چگونه زندگی باید کرد که نیازی به احکام نباشد و همین را به شاگردانش آموزش داد
    موسی و سلیمان و داوود و همه تا عیسی زندگی ابتدایی را اجرا می کردند و همه در بنی اسرائیل بودند اما عیسی گر چه در بنی اسرائیل بود و رسول آنها بود شیوه زندگی را از تنگ نظری قومی و دینی به سمت نگاه بلند زندگی انسان پیشرفته تغییر داد گر چه موفق نشد و تعالیمش را شاگردانش بدفهمیدند و هرکس به زعم خود سخنانش را قالب بندی کرد و انجیلی نوشت
    قران ضمن بیان احکام تورات و انجیل کتابی برای کل بشر است و محدودیت قومی - جغرافیایی و نژادی ندارد
    خب اگر دقت کنیم عیسی تورات را تصدیق کرد البته قابل قبول هم هست که عیسی تورات در دست یهودیان را تصدیق نکرد زیرا کتاب در دست یهودیان سخنان بسیاری از بشر در آن بود و نمی شد عباراتش را آیه نامید چون آیه یعنی عبارتی که فقط ازخدا صادر شده وسخنان بشر از جمله پیامبران در آن نباشد
    اما آیا قران یا پیامبر کتب تورات و انجیل را تصدیق می کند
    انجیل که معلوم است کتابی است که توسط شاگردان عیسی به رشته تحریر در آمده نه مثل تورات اصلی است نه مثل قران است
    شباهت تورات اصلی با قرآن در این است که هر دو آیه هستند
    اما انجیل هیچ آیه ای ندارد زیرا انجیل توسط شاگردان عیسی به تحریر در آمد و آنها فکر می کردند عیسی فرزند خداست
    حال سوال این است ایا سخنان عیسی اگر توسط ضبط صوت ضبط شده بود آیه بود با آن که بشر بود
    بله آیه بود زیرا عیسی امانت دار تعالیم خدا بود و تعالیم را کامل فهمیده بود مهم این نیست که حرفی واو به واو نقل قول از خدا باشد مانند قرآن بلکه مهم این است که عیسی تعالیم آموزش دیده را عینا به شاگردان آموزش می داد مفاهیم اصلی تعلیم داده می شد
    این که شاگردان بد فهمیدند دلیلی نیست که عیسی بد تعلیم می داد
    مانند اختلافاتی که در مورد قران است دلیلی بر این نیست که قران مشکل دارد مشکل از ما است فرستنده درست است گیرنده مشکل دارد
    اما این شاگردان بودند که نتوانستند قبول کنند که عیسی بشری بی بابا است بلکه بابایش را خدا می دانستند گر چه بابا بودن خدا از نوع بابای خودشان ندانند بلکه اصل مطلب را نفهمیده بودند که تولد عیسی چگونه بوده است درک خود را از تولد عیسی را این گونه بیان کردند که نامش توصیفات وهمی است
    در قران نیز تصدیق آن چه در دست مردم است بیان شده است اما هرگز نامی از تورات و انجیل نیاورده است
    علت هم این است که تورات و انجیل توهمات مردم بوده است و خدا هرگز توهمات مردم را تایید و تصدیق نمی کند
    وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً
    وَهَذَا كِتَابٌ مُّصَدِّقٌ
    لِّسَانًا عَرَبِيًّا لِّيُنذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِينَ وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ
    مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ
    لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ
    این آیات تصدیق را با نام نیاورده است نگفته خدا تصدیق می کند تورات و انجیل را

    کسانی که می گویند خدا تورات و انجیلی که با مردم است را تصدیق کرده است به خدا افترا می زنند چون خدا این کتب را تصدیق نکرده است منطقی هم هست که خدا کتابی را تایید می کند که در آن آیات خودش باشد نه کتاب مخلوطی
    کتاب مخلوطی حتی اگر آیاتی از خدا هم باشد قابل تصدیق جزیی هم نیست زیرا نمی توان آیات را تشخیص داد
    حال سوال این است پس چرا گفته مصدق لما معکم
    خب بر می گردم به این آیه
    وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعَيسَى ابْنِ مَرْيَمَ
    مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ
    وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ
    وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ
    وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
    تورات را با نام آورد که منظورش توراتی است که به موسی داده بود و به عیسی تعلیم داد
    اگر تورات را تعلیم نداده بود نمی نوشت تورات را تصدیق می کنم و نمی نوشت آن چه با شماست را تصدیق می کنم چون او آن چه به نام تورات در دست یهود بود را تصدیق نمی کند آیا ما مسلمانان تورات و انجیل را تصدیق می کنیم یا اصلا این کتب را قبول نداریم پس چگونه است که قبول می کنیم خدا این کتب را تصدیق می کند
    بدیهی است که نام کتاب را تصدیق نمی کند بلکه محتوا ی کتاب را تصدیق می کند
    حال که ما تورات و انجیل را غلط و نادرست می دانیم پس باید مطمئن شویم که خدا هم تورات و انجیل را تصدیق نمی کند.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندی




    پرسش:
    آیا کتابهای عهد قدیم و جدید ( تورات و انجیل ) شارح قران هستند؟
    پاسخ:
    نمی توان عهدین را شارح قرآن دانست به این معنا که عهدین که از لحاظ زمانی متقدم بر قرآن هستند، تنها از آن جهت مورد استفاده قرار میگیرد که برخی از وقایع و داستان ها در آنها به تفصیل ذکر شده است و قرآن کریم به صورت مجمل یا با تکیه بر داستان آنها مطالبی را بیان کرده است . به عبارت دیگر در برخی موارد قرآن کریم مطالبی را ناظر بر عهدین بیان می کند که برای فهم بهتر مراد قرآن باید به عهدین مراجعه کرد ولی این به تنهایی به معنای آن نیست که عهدین شارح قرآن هستند بلکه مسئله تنها این است که آیاتی که در قرآن ناظر بر آنها نازل شده است را با مطالعه آنها تفسیر کنیم.

    مطلب دیگر آن است که عهدین که از نظر اسلام تحریف شده و فاقد اعتبار هستند، نمی توانند شارح کتابی که از تحریف مصون است باشند و اگر هم نسبتی بین قرآن و عهدین باشد ، تنها در همان حدی است که بیان شده است. به طور مثال قرآن کریم در مورد خلقت جهان چنین می فرماید : وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ؛(1) : ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست در شش روز (شش ‍ دوران) آفریدیم و هیچگونه رنج و تعبی به ما نرسید. همان طور که ترجمه شده است ، خداوند خلقت آسمان ها و زمین را در شش روز معرفی می کند و سپس بیان می کند که این کارموجب خستگی ما نشد . ممکن است به نظر برسد که مراد از خسته نشدن خداوند چیست ؟ در پاسخ باید به داستان خلقت که در تورات بیان شده است ، اشاره کرد که در آن جهان توسط خداوند در شش روز خلق می شود و روز هفتم برای استراحت و رفع خستگی ، تعطیل اعلام می شود . (2) در این آیه قرآن خداوند می فرماید که این کار موجب خستگی و تعب ما نشد که روز دیگری را به این مناسبت تعطیل قرار دهیم .
    در این مثال اطلاع از عهد عتیق موجب می شود که مراد خداوند در قرآن بهتر روشن شود اما این مسئله بدان معنا نیست که عهدین شارح قرآن هستند بلکه تنها در حد اینکه اطلاعاتی به ما بدهند که آیات قرآن (در برخی موارد)ناظر به چه مطالبی نازل شده است ، مفید خواهد بود .

    موفق باشید


    1. ق: ۳۸
    2. سفر پیدایش 2 / 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود