صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)


    کلیات دین اسلام در آیینه روایات

    در این مقاله قصد بر این است که کلیاتی از دین مبین اسلام را بررسی کنیم. به عبارتی می خواهیم در یابیم که در لسان شریف ائمه(ع)،کلیاتی چون ایمان ، اسلام ،حقیقت دین ،حق ،گمراهی ،کفر ، هجرت ،قلب و....چگونه تعریف شده اند.توجه بزرگان دین روی این حقایق از چه منظری بوده است؟
    معمولاً برای دین شناسی به شناخت اصول و فروع دین ،پرداخته می شود.اما بررسی کلیات ،نیز جایگاه خود را در آشنایی هر چه بیشتر ،با آخرین و کاملترین دین ،یعنی اسلام دارد. اهمیت دین ،آغاز و فرجام دین،ریشه و رأس دین ،نظام و ملاک دین و...را از لسان شریف اولیاءالهی در یابیم.
    در آغاز تعریفی از دین، برگرفته از سایت تبیان آورده می شود تا ادامه مطالب. ان شاالله.

    دین چیست؟

    برای تعریف دین توجه به دو نکته ضروری است:
    1-
    مراد ما از دين، دين وحيانى و الهى است نه هر چه كه نام‏ دين بر او نهاده مى‏شود. توضيح مطلب آن كه در يك تقسيم بندى كلى ‏دين را به دو دسته الهى و وحيانى و بشرى تقسيم مى‏كنند. اديانى‏كه ساخته انسان است و ريشه در نيازهاى آدمى دارد و انسان به‏دليل برخى نيازهاى روانى يا اجتماعى به پيروى از باورها وعقايد و رفتارهايى، كشانده شده است. دينى كه بر پايه بت پرستى‏يا اعتقاد به نيروهاى جادويى و مانند آن تشكيل شده است دينى‏بشرى است. مراد ما از دين، دين وحيانى و الهى است نه هر چه كه نام‏ دين بر او نهاده مى‏شود.
    اما اديان الهى و وحيانى، اديانى هستند كه ريشه در غيب دارند پايه و اساس آنها بر وحى و پيام الهى استوار است، و انسان نه‏سازنده دين بلكه دريافت كننده پيام الهى است كه بايد به آن‏اعتقاد پيدا كرده و به محتواى وحى ملتزم شده و
    سلوك فردى واجتماعى خود را بر آن اساس تنظيم كند. مراد ما در اين نوشتار،دين الهى و وحيانى است نه دين بشرى.

    2- در تعريف دين بايد از خلط بين دين و تدين، دين و ايمان‏ اجتناب كرده چنانكه در نوشته‏ها گاهى دين را به باور و اعتقاد تعريف كرده‏اند چنانکه بعضى در تعريف دين گفته‏اند: دين اعتقاد به هستيهاى روحانى‏است و يا گفته‏اند: دين نظام يك پارچه‏اى از باورداشتها و عملكردهاى مرتبط به چيزهاى مقدس است كه از طريق آنها گروهى ازآدمها با مسائل غايى زندگى بشرى كلنجار مى‏روند و يا برخى‏گفته‏اند: دين اعتقاد به خدايى سرمدى است. يعنى، اعتقاد به اين‏كه حكومت و اراده‏اى الهى بر جهان حكم مى‏راند، خدايى كه با بشرداراى مناسبات اخلاقى است و بعضى مى‏گويند: جوهر دين عبارت است‏از احساس وابستگى مطلق. در اين گونه از تعاريف بين ايمان و دين و نيز دين‏دارى با دين خلط شده است در حالى كه ايمان و تدين با دين متفاوت است. زيرا تدين و ايمان وصف انسان است در حالى كه دين حقيقتى است كه خداوند آن را به صورت پيام در اختيار انسان قرار مى‏دهد.





    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : ۱۳۹۱/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۰:۰۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)
    در تعريف دين مى‏گوييم:

    «مجموعه عقايد و قوانين و مقرراتى كه هم به اصول فكرى بشر نظردارد؛ و هم در باره اصول گرايشى وى سخن مى‏گويد؛ و هم اخلاق و شئون‏زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏دهد» و به ديگر سخن، «دين مجموعه‏عقايد و اخلاق و قوانين و مقرراتى است كه براى اداره جامعه‏ انسانى و پرورش انسانها در اختيار انسان قرار دارد».

    با توجه به تعريف فوق روشن مى‏شود دينى كه مبتنى بر وحى است ‏از بخشهاى گوناگون تشكيل مى‏شود يك بخش آن عقايد است ‏يعنى حقايق‏ و واقعياتى كه باور و اعتقاد به آنها از مسلمانان خواسته شده‏است مانند خدا، وجود قيامت و معاد، نبوت و بهشت و دوزخ و امثال‏ آنها.
    بخش ديگر آن اخلاقيات است ‏يعنى تعاليمى كه فضائل و رذايل‏اخلاقى را به انسان شناسانده و راه تهذيب نفس از رذايل و تخلق‏به فضائل را به وى ارائه داده است.
    بخش ديگر آن شريعت و مناسك و احكام و مقررات است كه چگونگى‏تنظيم روابط اجتماعى حقوقى و مدنى و سلوك اجتماعى و كيفيت‏روابط اقتصادى و سياسى و نظامى در اين بخش قرار مى‏گيرد.

    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    اهمیت دین

    امام علی (ع) می فرماید:

    هرگاه در کسی خصلتی از خصلتهای خوب را دیدم ، او را به سبب داشتن آن تحمل می کنم
    و بی بهرگیِ او از دیگر خصلتهای نیک را نادیده می گیرم ،اما نا بخردی و بی دینی او را نمی توانم
    نادیده بگیرم،زیرا جدا شدن از دین،جداشدن از امنیت است و زندگی تؤام با ترس، گوارا نیست.
    نابخردی نیز مردن است و کسی با مردگان معاشرت نمی کند.


    میزان الحکمة ج 4 ص 174


    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : ۱۳۹۱/۰۷/۱۷ در ساعت ۱۷:۲۲


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    «. . . دیندار یعنی جستجوگر؛ کسی خود را به پای هیچ کس و هیچ سختی و عقیده‌ای قربانی نمی‌کند؛. . . ».
    «إنَّ الدِّینَ عِندَاللّهِ الاِسْلامُ». همانا دین نزد خداوند اسلام است.
    این آیه صریحاً دین الهی و مورد نظر خداوند را «اسلام» معرفی می‌کند. یعنی حقیقت دینِ مورد نظر خداوند، همان چیزی است که از آن در این آیه و برخی آیات [دیگر، به «اسلام» تعبیر شده است. به طور طبیعی اولین سوالی که پیش می‌آید این است که معنای «اسلام» در این آیه چیست؟




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)



    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)


    معنای اسلام در آیه إنَّ الدِّینَ عِندَاللّهِ الاِسْلامُ


    به دلالت
    روایات فراوان و به مفسرین قرآن، منظور از «اسلام» در این آیه «تسلیم» است.
    یعنی
    حقیقت دین الهی تسلیم در برابر خدا است، یعنی سپردن اختیار خود به خدا! جهت دهی به امیال و خواسته های خود در راستای اراده و خواست خدا! قربانی کردن همه هستی خود در برابر خدا!



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)



    ویرایش توسط عطیه سادات : ۱۳۹۱/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۰:۰۳

    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    معنا و ویژگی «دیندار» با الهام از قر
    آن


    با استفاده از
    تفسیر فوق برای آیه
    «إنَّ الدِّینَ عِندَاللّهِ الاِسْلامُ»،

    می‌توان معنا و ویژگی «دیندار» را چنین بیان کرد: دیندار کسی است که دارای خصوصیت «تسلیم» و
    بندگی است. به عبارت دیگر دیندار کسی است که تسلیم محض و عبد کس دیگری (خدا) است!

    از بدیهی ترین بدیهیات و قطعی ترین قطعیات
    قرآن کریم و سنت معصومین(علیهم السلام) این است که همه انسانها در درجه اول باید در برابر حق مطلق، خالق و رب همه موجودات، مطیع محض؛ تسلیم و عبد به تمام معنی باشند و خودشان را در مقابل اراده او قربانی کنند؛ و در مرتبه بعد و به تبع تسلیم در برابر خدا، باید تابع رسول خدا(صلی الله علیه وآله و پیام آور دین الهی باشند، و از فرامین ایشان تخلف نکنند.



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    ویرایش توسط عطیه سادات : ۱۳۹۱/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۰:۰۸

    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)


    انسان دیندار



    مجموعه
    آیات و روایاتی که به شکل ها و عبارت های مختلف، انسان‌ها را به اطاعت، عبادت، تبعیت و تسیلم در برابر خدا و رسولش(صلی الله علیه وآله) امر می‌کند، از مرز هزاران می‌گذرد.

    بنا بر این حق این است که انسان دیندار کسی است که عبد و تسلیم بی چون و چرا در مقابل خداوند است و حقیقت انسانیت او به این است که خود را در مقابل خداوند و اراده او قربانی کند. با توجه به مطالب یاد شده، این سخن که دیندار کسی است که خود را به پای هیچ کس و هیچ سختی و عقیده ای قربانی نمی‌کند!» سخنی کاملا نادرست است، و در قضاء کامل با معارفقرآن و اهل‌بیت(علیهم السلام) است.


    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)




    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)


    نکته قابل بحث دیگر این است که منظور از جستجوگر بودن فرد دیندار، چیست؟
    اگر منظور این است که فرد دیندار نباید به هیچ عقیده‌ای دل ببندد و نباید در برابر هیچ حقیقتی سر فرود آورد ـ چنان که از ذیل سخن مورد نظر برمی‌آیدـ این برداشت در تضاد کامل با معنای «دیندار» و «دینداری» است، چه، همان طور که بیان شد حقیقت دین همانا تسلیم در برابر حضرت حق جل جلاله است و دیندار کسی است که دل در گرو اراده و خواست خداوند متعال دارد و تسلیم محض او است.
    حال اگر صاحب این سخن از دین و دیندار تعریف دیگری داشته باشد، اگر ایشان دین را همان، تفسیرها و تعبیرهای سیال بشری از تجارب دینی شخصی بداند و آن را در حد یک تجربه روان شناختی تنزل داده و فاقد هرگونه محتوای معرفتی بداند، در این صورت تعریف ایشان از شخص دیندار نیز معقول و منطقی می‌نماید،
    زیرا بر اساس این تعریف از دین، دیندار کسی است که همواره تجربه دینی جدیدی دارد؛
    و هیچ ملاکی برای ترجیح تجربه کسی بر تجربه دیگری وجود ندارد،



    بنا بر این دیندار کسی است که همواره در حال جستجو است و خود را در برابر سخن و عقیده هیچ کس نباید قربانی کند. لکن این گونه تعریف از دین اساساً نادرست است و براهین عقلی و ادله نقلی متعددی بر بطلان چنین تعریف و تصویری از دین، وجود دارد.
    امّا اگر مقصود از جستجوگر بودن دیندار، حقیقت‌جو بودن اوست به این معنی که :


    اولاً: او قائل به
    وجود حقیقی است
    و ثانیاً رسیدن به آن
    حقیقت را ممکن می‌داند،
    و ثالثاً تا وقتی که آن حقیقت را در آغوش نکشد نباید از جستجو و تکاپو دست بردارد، اگر مقصود از جستجوگر بودن این باشد البته این کلامی است بسیار متین و
    استوار. لکن پرواضح است که معنای این تفسیر از جستجوگر، این نیست که فرد حقیقت‌جو پس از آن که به آن رسید همواره باید روی آن پا بگذارد و با سرپیچی از آن دوباره به جستجوی خود ادامه دهد چرا که بعد از حق چیزی نیست مگرگمراهی و ضلالت.


    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)




    ویرایش توسط عطیه سادات : ۱۳۹۱/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۰:۱۳

    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)


    اهمیت دین

    امام علی (ع) می فرماید:

    اعلموا انّ ملاک امرکم الدین و عصمتکم التقوی
    بدانید که پایه و اساس کار شما دین است . نگهبان شما (از گناهان)تقوی است.

    میزان الحکمة ح6401

    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)

    اهمیت دین

    امام علی (ع) می فرماید:

    دین عزت است و دانش گنج و سکوت روشنایی1
    دین شریفترین نسب هاست.2
    هرگاه خداوند بنده ای را برگزیند
    دینداری را در دل او اندازد.3
    هر که در
    دین (دینداری) هوشیار و دقیق باشد در روز قیامت مقام بلندی دارد.4


    1- بحار الانوار
    2-3- غررالحکم
    4-میزان الحکمة

    کلیات دین اسلام در آیینه روایات معصومین (علیهم السلام)




صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۰۲, ۱۸:۰۰
  2. √ (●̪•)...در ســـوگ پـیـامبــر خاتم النبیین (ص)
    توسط *عرفانی* در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۱۴:۰۲
  3. ♠♠♠♠♠--- زیباییهای عاشورا ----♠♠♠♠♠
    توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۶, ۱۴:۴۱
  4. *** آیین های محرم در شهرهای ایران ***
    توسط ابدیت در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۴, ۱۸:۳۸
  5. حرمیین عسکریین بازگشایی شد+عکس
    توسط iranproud در انجمن تصاویر دیدنی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۲/۰۱, ۰۸:۲۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود