جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رحمت الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    6

    رحمت الهی




    به نظر شما حوادثی چون زلزله چطور با رحمت الهی سازگار است؟؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۲:۳۹
    باید ثابت كنیم كه شایسته‌ی سلام و درود عرشیانیم

    باید گوهر درونمان را از هرچه زنگار پاك كنیم...

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    به نظر شما حوادثی چون زلزله چطور با رحمت الهی سازگار است؟


    پاسخ:
    رحمت به معنای دل رحمی و احساس ترحمی است که موجب ایصال و رساندن خیر به کسی می شود.
    (1)
    آنچنان که از آیات و روایات بر می آید زلزله و احادیثی از این قبیل برای هشدار به مومنان و بیدار کردن آنهاست تا از خواب غفلت بیدار شوند و بیش از حد از مسیر راست و صراط مستقیم دور نشوند. و چه رحمتی بهتر از اینکه انسانها را نگذاری به شقاوت ابدی و اخروی دچار شوند. لذا زلزله و بلایای این چنینی عکس العمل گناهان و معاصی انسانها است و مکافات عملی است که انسان در این دنیا می کشد تا عذاب آن به آخرت نماند لذا از این جهت هم نوعی رحمت است.

    خداوند متعال می فرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»؛
    به سبب آنچه دست هاى مردم فراهم آورده، فساد در خشكى و دريا نمودار شده است، تا سزاىِ‏] بعضى از آنچه را كه كرده‏اند به آنان بچشاند، باشد كه بازگردند.(2)
    در توضیح فساد مد نظر این آیه شریفه مرحوم طریحی می فرماید: قوله: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ فسر الفَسَاد بالقحط و قلة الريع في الزراعات و البيوع و محق البركات من كل شي‏ء»، فساد فحطی، کم شدن محصول کشاورزی و خرید و فروش و از بین رفتن برکت از همه چیز است.
    (3)؛ زلزله هم در این راستا می باشد. که عمل گناه انسانها باعث تحقق آن می شود.

    یا در حدیث آمده است؛ «الْعَبَّاسِ بْنِ عَلِيٍّ مَوْلًى لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْلَمُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ‌»؛
    امام رضا علیه السلام می فرماید: هر موقع بنده ها گناهی بدون آگاهی انجامی می دهند، خداوند هم بلایی که آنها نمی شناسند و ملتفت آن نیستند نازل می کند.(4)
    این حدیث شریف نشان می دهد که بین گناه و بلا رابطه مستیقم است. حتی زمانی که گناهی بدون آگاهی صورت می گیرد هر چند معصیت حساب نمی شود ولی بخاطر اثر وضعی که دارد موجب نزول بلا می شود. حال زمانی که این معصیت از روی آگاهی و توجه باشد بالطبع بلا هم واضح خواهد بود مثل: قحطسالی هایی که داشتیم، زلزله ها، تسونامی در کشورهای شرق آسیا و غیره.

    یا در حدیث دیگری امام علی (علیه السلام) می فرماید: «عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ أَنْ يُصِيبَ أَهْلَ الْأَرْضِ بِعَذَابٍ قَالَ لَوْ لَا الَّذِينَ يَتَحَابُّونَ بِجَلَالِي وَ يَعْمُرُونَ مَسَاجِدِي وَ يَسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ لَأَنْزَلْتُ عَذَابِي‌»؛ خداوند وقتی اراده کند اهل زمین را عذاب کند می فرماید: سوگند به جلال خودم اگر نبودند دوستدارانم که مساجد ار آباد کرده وصبح گاهان استغفار می کنند، عذابم را بر شما نازل می کردم.
    (5)

    بنابراین این بلایا با اعمال انسانها رابطه دارند، و خود عمل آنهاست که موجب نزول این بلایا می شود، و اینطور نیست که خداوند این بلایا را بدون اینکه بندگان تقصیری داشته باشند بفرستد. تازه خداوند آنقدر رحمت و گذشت دارد که اگر در بین بندگان افراد مومنی باشند که به وظیفه دینی خود عمل کنند بلا را از دیگر بندگان گنهکار هم بر می دارند. در حدیث دیگری هست که اگر سه نفر مومن اهل مسجد و عبادت سحرگاهی باشند بلا بر آن منطقه نازل نمی شود.
    (6)

    حال اگر این سه نفر هم نبودند و بلا نازل شد. خود این بلا برای بازماندگان تذکری است که مسیر خود را عوض کنند و برای رفتگان رحمت است که جلوی گناه بیشتر آنها را گرفت. چون خداوند کفار واقعی را بیشتر عمر و امکانات می دهد که بیشتر گناه کنند تا عذاب بیشتری داشته باشند.

    «وَ لايَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْإِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ»؛
    و البته نبايد كسانى كه كافر شده‏اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‏ دهيم براى آنان نيكوست؛ ما فقط به ايشان مهلت مى‏ دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند، و [آنگاه] عذابى خفت‏ آور خواهند داشت.(7)

    ____________
    (1) راغب اصفهانی، مفردات راغب، ج1، ص347، دارلقلم، بیروت، چاپ اول، 1412ق.
    (2) روم/ 41.
    (3) طریحی، مجمع البحرین، ج3، ص120، مرتضوی، تهران، چ سوم، 1375ش.
    (4) صدوق، علل الشرایع صدوق، ج2، ص522، كتابفروشى داورى، قم - ايران، اول، 1386 ه‍ ق.
    (5) علل الشرایع، همان، ج2، ص521.
    (6) علل الشرایع، ج2، ص522.
    (7) آل عمران/ 178.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۰:۴۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود