صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن مجازات زانی وزانیه را در حضور جمع مقرر کرده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قرآن مجازات زانی وزانیه را در حضور جمع مقرر کرده است؟




    عرض ادب و احترام

    چرا قرآن مجازات زانی وزانیه را در حضور جمع مقرر کرده است؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۱۲:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    چرا قرآن مجازات زانی وزانیه را در حضور جمع مقرر کرده است؟
    در آيه 2 سوره مباركه نور آمده است :
    الزانيه والزاني فاجلدوا كل واحد منهما مايه جلده ولا تاخذكم بهما رافه في دين الله ان كنتم تومنون بالله واليوم الآخر وليشهد عذابهما طايفه من المومنين
    به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند
    لذا امر شده است كه هنگام اجراي حد الهي ، گروهي از مومنين حضور داشته باشند .
    اينكه اين گروه بايد چند نفره باشند بنا بر شرايط مختلف ، متفاوت است و به تشخيص قاضي واگذار مي شود .
    امابعضي چهار نفر و بالاتر ، و برخي ده نفر و بيشتر دانسته‌اند (1)
    و اما علت اينكه چرا بايد گروهي از مومنين شاهد اجراي حد زنا باشند علل مختلفي نزد مفسرين مطرح گرديده است :
    مرحوم علامه طباطبايي علت آنرا عبرت گرفتن ديگران و ايجاد مانع براي ارتكاب اين عمل شنيع مي دانند (2)
    برخي نيز ، علل مختلف و متعددي را براي حضور جمع در هنگام اجراي حد زنا بيان كرده اند :
    اولا درس عبرتى براى همگان است و سبب پاكسازى اجتماع. ثانيا شرمسارى مجرم مانع ارتكاب جرم در آينده خواهد شد.
    ثالثا هر گاه اجراى حد در حضور جمعى انجام شود قاضى و مجريان حد متهم به سازش يا اخذ رشوه يا تبعيض و يا شكنجه دادن و مانند آن نخواهند شد.
    رابعا حضور جمعيت مانع از خودكامگى و افراط و زياده روى در اجراى حد مى گردد.
    خامسا ممكن است مجرم بعد از اجراى حد به ساختن شايعات و اتهاماتى در مورد قاضى و مجرى حد بپردازد كه حضور جمعيت موضع او را روشن ساخته و جلو فعاليتهاى تخريبى او را در آينده مى گيريد و فوائد ديگر.(3)

    (1)- ر.ك: تفسير نور ،ذيل آيه 2 سوره مباركه نور
    (2)- ر.ك: الميزان ، ج 15 ، ص 114
    (3)- تفسير نمونه ، ج 14 ، صص 364 و 365



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام

    در آيه 2 سوره مباركه نور آمده است :
    الزانيه والزاني فاجلدوا كل واحد منهما مايه جلده ولا تاخذكم بهما رافه في دين الله ان كنتم تومنون بالله واليوم الآخر وليشهد عذابهما طايفه من المومنين
    به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند
    لذا امر شده است كه هنگام اجراي حد الهي ، گروهي از مومنين حضور داشته باشند .
    اينكه اين گروه بايد چند نفره باشند بنا بر شرايط مختلف ، متفاوت است و به تشخيص قاضي واگذار مي شود .
    امابعضي چهار نفر و بالاتر ، و برخي ده نفر و بيشتر دانسته‌اند (1)
    و اما علت اينكه چرا بايد گروهي از مومنين شاهد اجراي حد زنا باشند علل مختلفي نزد مفسرين مطرح گرديده است :
    مرحوم علامه طباطبايي علت آنرا عبرت گرفتن ديگران و ايجاد مانع براي ارتكاب اين عمل شنيع مي دانند (2)
    برخي نيز ، علل مختلف و متعددي را براي حضور جمع در هنگام اجراي حد زنا بيان كرده اند :
    اولا درس عبرتى براى همگان است و سبب پاكسازى اجتماع. ثانيا شرمسارى مجرم مانع ارتكاب جرم در آينده خواهد شد.
    ثالثا هر گاه اجراى حد در حضور جمعى انجام شود قاضى و مجريان حد متهم به سازش يا اخذ رشوه يا تبعيض و يا شكنجه دادن و مانند آن نخواهند شد.
    رابعا حضور جمعيت مانع از خودكامگى و افراط و زياده روى در اجراى حد مى گردد.
    خامسا ممكن است مجرم بعد از اجراى حد به ساختن شايعات و اتهاماتى در مورد قاضى و مجرى حد بپردازد كه حضور جمعيت موضع او را روشن ساخته و جلو فعاليتهاى تخريبى او را در آينده مى گيريد و فوائد ديگر.(3)

    (1)- ر.ك: تفسير نور ،ذيل آيه 2 سوره مباركه نور
    (2)- ر.ك: الميزان ، ج 15 ، ص 114
    (3)- تفسير نمونه ، ج 14 ، صص 364 و 365


    با سلام خدمت پاسخگوي محترم قرآني 3
    اگر حكم خداوند صد ضربه شلاق در حضور جمع است
    پس حكم سنگسار از كيست؟!


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام خدمت شما كاربر گرامي
    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    با سلام خدمت پاسخگوي محترم قرآني 3
    اگر حكم خداوند صد ضربه شلاق در حضور جمع است
    پس حكم سنگسار از كيست؟!
    صد تازيانه حد زناي زن و مرد زناكاري است كه مجرد هستند .حد زناي محصنه - زناي زن و مردي كه متاهل هستند - سنگسار است و اين حكم مستفاد از سنت است .(1)
    هر چند زنا گناه كبيره و بزرگي است وهر كس مرتكب آن شود بايد مجازات گردد اما آنكه همسر دارد و زنا مي كند حدش سخت تر از آن كسي است كه همسر ندارد و زنا مي كند .
    ضمنا بايد بدانيد كه تحقق شرايط اثبات زناي محصنه كه حد آن سنگسار است آنقدر سخت و بعيد است كه عملا بسيار بسيار نادر اتفاق مي افتد كه شهود شرايط لازم براي اثبات آن را بتوانند ارائه نمايند .

    (1)- تفسير نور ، ذيل آيه 2 سوره مباركه نور

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    با سلام خدمت شما كاربر گرامي

    صد تازيانه حد زناي زن و مرد زناكاري است كه مجرد هستند .حد زناي محصنه - زناي زن و مردي كه متاهل هستند - سنگسار است و اين حكم مستفاد از سنت است .(1)
    هر چند زنا گناه كبيره و بزرگي است وهر كس مرتكب آن شود بايد مجازات گردد اما آنكه همسر دارد و زنا مي كند حدش سخت تر از آن كسي است كه همسر ندارد و زنا مي كند .
    ضمنا بايد بدانيد كه تحقق شرايط اثبات زناي محصنه كه حد آن سنگسار است آنقدر سخت و بعيد است كه عملا بسيار بسيار نادر اتفاق مي افتد كه شهود شرايط لازم براي اثبات آن را بتوانند ارائه نمايند .

    (1)- تفسير نور ، ذيل آيه 2 سوره مباركه نور
    من از قرآن يك برهان سراغ دارم كه ثابت مي كند صد ضربه شلاق مربوط به زنان و مردان متأهل نيز مي شود:

    ومن لم يستطع منكم طولا أن ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت أيمانكم من فتياتكم المؤمنات ۚ واللـه أعلم بإيمانكم ۚ بعضكم من بعض ۚفانكحوهن بإذن أهلهن وآتوهن أجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات ولا متخذات أخدان ۚ فإذا أحصن فإن أتين بفاحشة فعليهن نصف ما على المحصنات من العذاب ذلك لمن خشي العنت منكم ۚ وأن تصبروا خير لكم ۗ واللـه غفور رحيم﴿٢٥

    آيه دارد مي گويد مجازات كنيزان شوهر دار نصف زنان شوهردار آزاد است
    سئوال: اگر مجازات زنان شوهر دار آزاد سنگسار و مرگ است آنگاه نصف مرگ چيست تا ما آن را در مورد كنيزان شوهر دار اعمال كنيم؟!

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    من از قرآن يك برهان سراغ دارم كه ثابت مي كند صد ضربه شلاق مربوط به زنان و مردان متأهل نيز مي شود:

    ومن لم يستطع منكم طولا أن ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت أيمانكم من فتياتكم المؤمنات ۚ واللـه أعلم بإيمانكم ۚ بعضكم من بعض ۚفانكحوهن بإذن أهلهن وآتوهن أجورهن بالمعروف محصنات غير مسافحات ولا متخذات أخدان ۚ فإذا أحصن فإن أتين بفاحشة فعليهن نصف ما على المحصنات من العذاب ذلك لمن خشي العنت منكم ۚ وأن تصبروا خير لكم ۗ واللـه غفور رحيم﴿٢٥﴾

    آيه دارد مي گويد مجازات كنيزان شوهر دار نصف زنان شوهردار آزاد است
    آيه چنين چيزي را نمي گويد جناب نوح !
    لطفا در معناي " احصان " و " محصنات " دقت بفرماييد :
    كلمه محصنات ، از نظر لغوي يعني آنچه در حصن و حريم باشد و از دسترسي ديگران منع شود .ريشه اين كلمه در قرآن در مورد سه گروه استعمال شده است :

    1. زنان عفيف و پاكدامن .چنانچه خداوند متعال درباره مريم (س) مي فرمايد :" التي احصنت فرجها" (1)
    2. زنان شوهر دار . زيرا شوهر نقش حفاظت از عفت زن را برعهده دارد .مراد از المحصنات من النساء [در آيه 24 سوره نساء ] همين معني است .
    3. زنان آزاده كه اسير جنگي نبوده و كنيز نيستند . زيرا اسارت سبب پاره شدن پرده هاي عفت و حياي زن مي گردد و بي عفتي در ميان كنيزان شايع بوده است، مراد از "المحصنات المومنات " اين معنا بوده است . (2)


    لذا محصنات در جمله " نصف ما علي المحصنات من العذاب " به معناي زنان شوهر دار نيست بلكه به معناي زنان آزاد است .


    (1)- تحريم/12
    (2)- ر.ك: تفسير نور ، ج 4، ص 45



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۲:۴۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    محصنات در آيه قبلى به معناى زنان آزاد شوهردار بود ، كه مى ‏فرمود : ازدواج با آنان حرام است ، و محصنات در آيه مورد بحث به معناى زنان آزاد است كه مى ‏فرمود : اگر توانائى آن را نداريد كه با زن آزاد ازدواج كنيد با كنيزان( ازدواج كنيد )(1)

    لطفا در همين ايه 25 سوره مباركه نساء دقت كنيد . سه بار كلمه "محصنات " بكار رفته است .حال اگر "محصنات " صرفا يك معنا داشته باشد و آن هم زن شوهر دار و متاهل باشد معناي آيه چنين خواهد شد :
    وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِمِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
    و هر كس از شما از نظر مالى نمى ‏تواند زنان شوهر داربا ايمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال با ايمان شما كه مالك آنان هستيد [ازدواج كند] و خدا به ايمان شما داناتر است [همه] از يكديگريد پس آنان را با اجازه خانواده ‏شان به همسرى [خود] درآوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنكه] شوهر دارباشند نه زناكار و دوست‏گيران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتكب فحشا شدند پس بر آنان نيمى از عذاب [=مجازات] زنان شوهرداراست اين [پيشنهاد زناشويى با كنيزان] براى كسى از شماست كه از آلايش گناه بيم دارد و صبر كردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است
    ممكن است از نظر شما كلمه " محصنات " در انتهاي آيه به معناي زنان شوهر دار باشد اما آيا اين واژه با معنايي كه مد نظرتان است در دو مورد اول آيه هم قابل انطباق است ؟ ! آيا قرآن به مومنين دستور مي دهد كه اگر نمي توانند زنان شوهر دار با ايمان را به همسري بگيرند با كنيزان مومن ازدواج كنند ؟آيا زن شوهر دار مي تواند با فرد ديگري ازدواج كند ؟ اين اشكال در مورد دوم استعمال اين كلمه در ميانه آيه نيز وجود دارد زيرا معنايش چنين شده است :" مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنكه] شوهر دارباشند"
    كه باز هم شرط نموده كه با كنيزاني ازدواج كنيد كه شوهر دارباشند .
    لذا تصديق مي فرماييد كه كلمه "محصنات" معاني مختلفي دارد كه با توجه به ريشه مشترك آنها – كه از تفسير نور نقل كرديم – در جملات مختلف كاربرد دارد بشرط آنكه معناي دقيقش رابا توجه به قرائن و شواهد بكار بگيريم نه اينكه يك معنا را در همه جا سرايت دهيم.

    (1)- ر.ك: الميزان ، ج 4، ص444


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۲:۴۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    لذا كلمه " محصنات " درابتداي آيه 25 سوره مباركه نساء ، به معناي زن آزاد است زيرا " المحصنات المومنات " در مقابل " فتيات المومنات" قرار گرفته است يعني آزاد در برابر كنيز بيان شده است لذا "محصنات در اين بخش " به معناي " زن آزاد " است .
    در قسمت ميانه آيه ، "محصنات" به معناي عفيف و پاكدامن است زيرا هم صفاتي كه از آنها حذر داده يعني " غيرمسافحات" و " لا متخذات اخدان" دلالت بر پاكدامني و عفيف بودن دارد و هم در خصوص زن شوهر دار نيست و هم در مورد زن آزاد نيست زيرا دارد مي گويد اگر با زن آزاد نمي توانيد ازدواج كنيد با كنيزي ازدواج كنيد كه چنين صفاتي داشته باشد لذا مراد زن آزاد ويا كنيز شوهر دار نيست ، بنابراين تنها يك مورد باقي مي ماند و آن عفيف بودن كنيز است .
    در قسمت انتهاي آيه نيز كلمه " محصنات" با الف و لام عهد ذكر شده است يعني محصناتي كه در بالا و قبلا ذكر شد و در ابتداي آيه نيز مراد از" محصنات " به معناي زن آزاد بي شوهر بود – زيرا زن آزاد بي شوهر را مي توان به همسري گرفت نه زن‌آزاد شوهر دار را – بنابراين نصف عذاب و حد زن آزاد بي شوهر ، معادل با پنجاه تازيانه است كه قابل اجرا نيز مي باشد . (1)

    (1)- همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۲:۴۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    [SIZE=3][FONT=tahoma]
    لذا محصنات در جمله " نصف ما علي المحصنات من العذاب " به معناي زنان شوهر دار نيست بلكه به معناي زنان آزاد است .


    با سلام و تقديم امتنان
    من هم با شما كاملاً موافقم و حقيقتاً كلمه « محصنات» در اين آيات فقط به معناي زن شوهر دار نيست.
    اما همانگونه كه مي دانيد معني انتزاعي محصن «پاكدامن» و «پارساست » حال شما از چه رو محصنات را آزاده معنا كرده ايد؟
    در قرآن كريم "محصنات» در مقابل « مسافحات » قرار ميگيرد و با «آزادگي» هيچ ترادف و تعاملي ندارد و با توجه به اينكه محصن از ريشه حصن به معناي حصار است از لحاظ ريشه اي نيز با آزاده جور در نمي آيد و نمي توان از آن آزادگي را انتزاع كرد و به كسي كه در حصر است نمي توان گفت آزاده.
    با اين حال دليل اينكه قرآن به زعم شما بجاي آزاده محصن را گذاشته چيست؟
    اگر بگوييد فقط زنان آزاده محصن هستند كه قرآن چنين چيزي را رد مي كند چرا كه مي فرمايد كنيز مورد نكاح بايد محصن باشد و مؤمنين بايد با كنيزان محصن ازدواج كنند نه مسافحات يعني اينكه بردگان نيز مي توانند محصن باشند و اين محصن بودن بين بنده و آزاد عموميت دارد.
    حقيقت اين است كه جامعه آغازين اسلام يك جامعه طبقاتي بوده كه در آن دسته اي آزاد و رب و دسته اي بنده و عبد بوده اند حال نكاح بسته به وسع تو دارد (المحصنات من النساء او من ما ملكت أيمانكم)
    اگر وسعت مي رسد محصنات مؤمنات از زنان آزاد را بگير و اگر نمي رسد محصنات مؤمنات از بردگان را به نكاه خود در آور و همانگونه كه در ابتداي آيه 24 نساء ديده مي شود المحصنات من النساء در تقابل با ( المحصنات) ما ملكت ايمان قرار گرفته است. يعني زنان شوهردار آزاد در مقابل زنان شوهردار برده بنا براين آزاد با محصن هيچ ترادفي ندارد و همانگونه كه گفتيد در مقابل «ملكت ايمان» مي باشد.
    مثال: ما در آيه 24 از كجا فهميديم منظور «المحصنات من النساء» زنان آزاد است
    آيا درست است بگوييم به دليل وجود « المحصنات» كه به قول شما معني آزاد مي دهد؟مسلماً خير.
    ما از «ملكت أيمانكم» پي به آزادگي نساء برديم نه از كلمه« المحصنات» و دقيقاً در آيه 25 وقتي مي فرمايد
    ومن لم يستطع منكم طولا أن ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت أيمانكم كلمه المحصنات معرف آزاده بودن نيست بلكه مشابه آيه 24 تقابل المحصنات المؤمنات( من النساء) با من ما ملكت أيمانكم است كه به ما مي فهماند منظور زنان آزاد است.




    حال در عبارت: « نصف ما على المحصنات من العذاب » اگر منظور از محصنات زنان شوهردار نيست پس چيست؟
    ویرایش توسط Nooh : ۱۳۹۱/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۸:۲۵

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    من هم با شما كاملاً موافقم و حقيقتاً كلمه « محصنات» در اين آيات فقط به معناي زن شوهر دار نيست.
    اما همانگونه كه مي دانيد معني انتزاعي محصن «پاكدامن» و «پارساست » حال شما از چه رو محصنات را آزاده معنا كرده ايد؟
    از اين رو كه اسارت سبب پاره شدن پرده هاي عفت و حياي زن مي گردد و بي عفتي در ميان كنيزان شايع بوده است لذا زن آزاد كه بواسطه عدم بردگي و آزادي خويش ، عفيف است را محصنه مي گويند .در جايي كه محصنات با قرينه اي بكار رود كه گوياي صفت آزاد بودن زنان باشد ، آن را به زنان آزاده تعبير مي كنند مثلامحصنات اگردر مقابل فتيات بكار رود به دليل اينكه فتيات به معني زنان جوان كنيز است ، لذا محصنات به معناي زنان آزاد است .


    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    در قرآن كريم "محصنات» در مقابل « مسافحات » قرار ميگيرد و با «آزادگي» هيچ ترادف و تعاملي ندارد و با توجه به اينكه محصن از ريشه حصن به معناي حصار است از لحاظ ريشه اي نيز با آزاده جور در نمي آيد و نمي توان از آن آزادگي را انتزاع كرد و به كسي كه در حصر است نمي توان گفت آزاده.
    با اين حال دليل اينكه قرآن به زعم شما بجاي آزاده محصن را گذاشته چيست؟
    جناب نوح! قبلا عرض شد كه محصن از نظر لغوي يعني آنچه در حصن و حريم باشد و از دسترسي ديگران منع شود .حال با توجه به هر عاملي كه اين عفت و صيانت را ايجاد كند، آن زن را محصنه مي نامند مثلا به زن شوهر دار از باب اينكه شوهرش وظيفه صيانت از عفت او را بر عهده دارد ، محصنه مي گويند .
    به زن عفيف و مومنه به دليل اينكه خود حافظ عفت و ايمان خويش است محصنه مي گويند .
    به زن آزاده از باب اينكه از عامل بي عفتي اسارت محفوظ است ، محصنه مي گويند .
    بزرگوار!مگر زن شوهر دار چه اشتراك لفظي با كلمه حصن دارد كه به او محصنه مي گويند ؟ يا زن عفيف چه اشتراك لفظي با كلمه حصن دارد كه به او محصنه مي گويند؟ همه ي اين انتساب ها به دليل اشتراك معنوي در معناي نگهداري و حفظ است كه در آزاد بودن زن نيز اين حفظ به نوعي وجود دارد لذا به زن آزاد نيز محصن مي گويند .



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود