صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اوصاف الاشراف

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اوصاف الاشراف




    اوصاف الاشراف اوصاف الاشراف اوصاف الاشراف
    اوصاف الاشراف

    اوصاف الاشراف

    آسانترین راه برای سیر و سلوک
    و تهذیب نفس





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف

    خلقت انسان برای نیل به کمال و شناخت و ستایش خدای سبحان است و او می فرماید:
    و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون 1
    من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه عبادتم کنند.

    این مطلب با سیر باطنی بشری از مبادی (که ایمان ، ثبات در عقاید ، نیت قربت ، راستی و درستی در راه ، رو نمودن به سوی خالق ) برای وصول به مقاصد عالی و هدف نهایی (که فنای در ذات ربوبی است)حاصل می شود ،با مراعات مراحل دیگر ان چون توبه ، بی رغبتی به امور دنیوی و مادی، ممانعت نفس از پیروی از شهوات، محاسبه و مراقبه ، تقوا ، عدم توجه به محسوسات ظاهری ، تفکر ، خوف و رجا ، صبر و شکر ، اشتیاق به حصول کمال ، اعتقاد مطابق با واقع و اطمینان ، توکل ، رضا و تسلیم ، و بالاخر] توحید واقعی و اتحاد و وحدت ، که سبب کمال غایی نفس انسانی می گردد.

    خدای منان برای رسیدن نفس به ترقی و تعالی مطلوب کراراً به تفکر و تدبّر توصیه نموده است.

    1- ذاریات 56




    اوصاف الاشراف





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف



    مبدأ سیر به سوی کمال از تفکر حاصل می شودکه در روایات اسلامی نیز از سالها عبادت، ارزشمندتر قلمداد شده است ، و سبب پرهیز از هواهای نفسانی و رسیدن به پاداش الهی و بی کران اخروی خواهد شد.

    با خرد ورزی و خوف و رجا و تهذیب نفس و تصفیه باطن است که سالک حقیقی می تواند از زیان واقعی جلو گیری نماید و هر روز ، گامی به سوی تکامل روحی و معنوی پیش رود، و این کلام رسول خدا (ص) را همواره مد نظر داشته باشد:
    من استوی یوماه فهو مغبون 2
    هر کس دو روزش یکسان باشد ضرر کرده است

    عمل به سفارشات معصومین (ع) تنها راه تضمین شده ایست که اهل سلوک را به مقصد نهایی و قرب ربوبی رهنمون می سازد.
    در این زمینه عارفان بزرگ کوی دوست ! کتب فراوانی از خود بر جای نهاده اند ، که یکی از آنها ،استاد البشر، عقل حادی عشر ، خواجه نصیر الدین طوسی است.
    او در کتاب اوصاف الاشراف خود ، مراحل سیر و سلوک را مختصر و مفید بیان داشته ، و ویژگیهای شرافتمندان درگاه ربوبی را بر شمرده است.

    2-بحار ج71



    اوصاف الاشراف





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف

    لوازم سیر و سلوک

    هر کس به خود و کردار خود بنگرد بی تردید خود را نیازمند دیگران می بیند، و هر که نیاز مند به غیر باشد ذاتاً ناقص است . هرگاه انسان از نقص خویش آگاه باشد در درون خویش انگیزه ای برای کمال می یابد. لذا احساس نیاز به حرکت به سوی کمال پیدا می کند. اهل طریقت این حرکت را سلوک نامیده اند.

    برای چنین کسی که به سلوک رغبت پیدا کرده توجه به شش امر لازم است:
    1-مبدأ سیر و سلوک و تهیه مقدمات و زاد و توشه .
    یعنی بداند که از کجا باید سلوک را آغاز نماید و چه مقدماتی را باید فراهم نمود.

    2-رفع موانع سیر و سلوک .
    یعنی باید موانعی که انسان را از حرکت و سیر و سلوک باز می دارد شناسایی و رفع کند.

    3-سیر و سلوک .
    یعنی پیمودن راه وآغاز حرکتی که انسان را از مبدأ به مقصد می رساند و حالاتی که در آغاز برای سالک پیش می آید.



    اوصاف الاشراف




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف

    4- حالاتی که در اثنای سیر و سلوک برای سالک پیش می آید.

    5- حالاتی که پس از سلوک ،برای به مقصد رسیدگان و واصلان رخ می دهد.

    6-پایان سلوک که ان را "فنای در توحید " می نامند.

    وهر یک از این امور (بغیر از امر ششم که پایان حرکت است)مشتمل بر امور دیگری است که به یاری پروردگار ارائه خواهد شد.
    اما امر ششم چون قابل تکثر نیست ،از این امر مستثنی است،حصول هر بخشی مسبوق به حرکت بخش قبل از آن است و سابق بر بخشی که در پی آن خواهد آمد، و امر ششم پایان راه است و بعد از آن حرکتی نیست.
    اما هر حالتی برای سالک ،در اثنای سیر و سلوک رخ می دهد واسطه ای بین حالت قبلی و بعدی است که اگر نسبت به حال قبلی مقایسه شود کمال و پسندیده ،و چون با حال بعدی قیاس شود نقص و ناپسند است.لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
    من استوی یوماه فهو مغبون

    در بیان بعدی مبدأ و تهیه مقدمات را بررسی خواهیم کرد.ان شاالله



    اوصاف الاشراف






  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف


    مبدأ سیر و سلوک و تهیه مقدمات آن

    ایمان



    خداوند تبارک و تعالی می فرماید :
    الذین امنو و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون
    آنان که ایمان آوردند و ایمان خود را به ستم نیامیخته اند دارای امنیت هستند و هدایت یافته اند.

    ایمان در لغت به معنای هر گونه تصدیق و باور داشتن است و در اصطلاح محققان تصدیق به معلومات یقینی و باور قلبی به فرموده های پیامبر اکرم(ص) می باشد،و شناخت پیامبر از شناخت خدا جدا نیست.
    خدای قادر و دانا و سمیع و بصیری که پیامبران را فرستاده و قران را نازل فرموده،و واجب و مستحب و حلال و حرام مورد قبول و اتفاق امت اسلامی را بیان کرده است. پس ایمان در بر دارنده این مسائل است ،کمتر از این ایمان نیست و بیشتر از این کمال ایمان است نه خود ایمان.




    اوصاف الاشراف





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف


    علامت و نشانه ایمان

    نشانه ایمان آن است که انسان به آنچه که باید بداند آگاه باشد، و آنچه را که گفتنی است بگوید و آنچه انجام دادنی است عمل نموده ،و از آنچه که احتراز از آن لازم است پرهیز کرده و دوری جوید. اینها که گفتیم "عمل صالح " نام داردکه لازمه ایمان و قابل افزایش و کاهش است.لذا عمل صالح همه جا با ایمان ذکر می شود،چنانکه خداوند می فرماید :


    الّا الذین امنو و عملوا الصالحات 1
    مگر آنانکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند(در خسران و زیان نیستند)

    1-سوره عصر ایه 3



    اوصاف الاشراف




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0





    اوصاف الاشراف

    مراتب ایمان

    1-کمترین مرتبه ایمان ،ایمان زبانی است که خداوند در مورد آن می فرماید:

    یا ایّهاالذین امنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذی نزّل علی رسوله 1
    ای مؤمنان به خدا و پیامبر و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده ایمان بیاورید

    2-مرتبه بالاتر از آن ایمان تقلیدی است.یعنی مؤمن به آنچه باید بدان ایمان داشته باشد ایمان قطعی دارد ولی ایمان او قابل زوال است.البته اگر ایمان قطعی حاصل شود عمل صالح نیز به دنبال آن خواهد آمد ، که خداوند می فرماید:

    انّما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثمّ لم یرتابو و جاهدوا 2
    مؤمنان کسانی هستند که ایمان به خدا و پیامبرش داشته و دچار تردید نشده و جهاد کردند.

    3-مرتبه بالاتر ایمان غیبی است که این گونه ایمان همراه با یک نوع بصیرت درونی است و مقتضی ثبات قدم می باشد و گویا مؤمن حقایقی را از پشت پرده غیب می بیند.
    الذین یؤمنون بالغیب 3
    آنانکه ایمان به غیب دارند

    1-نساء136
    2-حجرات 15
    3-بقره 5



    اوصاف الاشراف






  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف

    4- مرتبه بالاتر ایمان کامل است که خداوند می فرماید:
    انما المؤمنون اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا 1
    مومنان کسانی هستند که وقتی نام خدا را می شنوند قلبهایشان می لرزد و وقتی ایات الهی برای انها خوانده می شود ایمان انها افزوده می گردد.

    این ایمان همراه با یقین است.

    در سیر و سلوک ایمانی کمتر از ایمان غیبی و حداقل کمتر از ایمان تقلیدی فایده ای ندارد.چون ایمان زبانی در حقیقت ایمان نیست،که خداوند می فرماید:
    و ما یؤمن اکثرهم بالله و ما هم مشرکون 2
    اکثر انها ایمان به خدا نیاوردند مگر اینکه مشرک هستند.

    و انسان برای سیر و سلوک حتماً به ایمان بالاتری نیاز داردکه در سایه آن روح انسان آرامش پیدا کرده و حرکت برای او ممکن شود.




    اوصاف الاشراف



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اوصاف الاشراف




    فصل دوم : ثبات

    خداى تعالى درباره ثبات مى فرمايد:

    يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت فى الحيوة الدنيا و فى الآخره
    ثبات حالتى است كه تا با ايمان همراه نگردد اطمينان نفس و در نتيجه طلب كمال ميسر نمى شود، زيرا هر كس كه در عقايد خود متزلزل باشد نمى تواند طالب كمال باشد، و ثبات ايمان عبارت است از حصول قطع به اينكه كامل و كمالى وجود دارد، و تا اين قطع حاصل نشود طلب كمال وجود نمى گيرد، و تا تصميم بر طلب كمال و ثبات در راه آن به دست نيايد و سير و سلوك ممكن نيست ، و كسى كه تصميم دارد ولى ثبات نداشته باشد مصداق اين آيه است كه خداوند مى فرمايد:
    كالذى استهوته الشياطين فى الارض حيران

    بلكه مى توان گفت متحير و سرگردان ، تصميم هم ندارد و تا به يك سمت معين رو نياورد حركت و سير و سلوك از او صادر نمى شود و اگر هم حركتى بكند حركتى بى حاصل و بدون فائده است .
    و اما علت ثبات يك فرد بصيرت درونى و اعتقاد به حقانيت عقايد خود و دريافت لذت نيل به كمال و ملكه (3)شدن اين حالت درونى است به گونه اى كه زوال نپذيرد، و بدين گونه است كه از انسانهاى ثابت قدم همواره اعمال صالح صادر مى گردد.

    پاورقی

    1- سوره ابراهيم : آيه 27. خداوند مؤ منان را با قول ثابت در زندگى دنيا و آخرت تثبيت مى كند
    2- سوره انعام : آيه 71. مانند كسى است كه شياطين او را در زمين افكنده و حيران است
    3- ملكه در مقابل حال است . حال آن حالتى است كه زود از بين مى رود مثل زردى رنگ انسان ترسيده و سرخى رنگ انسان خجالت زده ، ولى ملكه حالتى است كه به زودى زوال نمى پذيرد مثل شجاعت و حسادت و ساير ملكات اخلاقى .




    اوصاف الاشراف



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود