جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟




    با عرض سلام
    با توجه به اینکه اصول دین باید با مطالعه و بررسی پذیرفته شود، تکلیف کسی که پس از مطالعات لازم بنا به هر دلیلی نتواند این اصول را بپذیرد چیست و اصولا چه میزان از مطالعه و بررسی برای این کار لازم است؟
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۳:۲۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    با عرض سلام
    با توجه به اینکه اصول دین باید با مطالعه و بررسی پذیرفته شود، تکلیف کسی که پس از مطالعات لازم بنا به هر دلیلی نتواند این اصول را بپذیرد چیست
    با سلام خدمت شما

    برای پاسخ به این سوال احتیاج به یک مقدمه داریم:


    لَا إِكْرَاهَ فىِ الدِّينِ قَد تَّبَينَ‏َ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىّ‏ِ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّغُوتِ وَ يُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى‏ لَا انفِصَامَ لَهَا وَ اللَّهُ سمَِيعٌ عَلِيمٌ (بقره/256)


    در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنا بر اين، كسى كه به طاغوت -بت و شيطان، و هر موجود طغيانگر- كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست. و خداوند، شنوا و داناست.

    از آیه فوق به دست می آید که :

    اولا ؛ از آنجا كه دين و مذهب با روح و فكر مردم سر و كار دارد و اساس و شالوده‏ اش بر ايمان و يقين استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى‏ تواند داشته باشد.
    (تفسیر نمونه،ج2،ص280.) و اصولا کسی را در پذیرش امور قلبی و اعتقادی نمی توان مجبور کرد.

    ثانیا ؛ خداى تعالى دنبال جمله"
    لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ"، جمله " قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ"، را آورده، تا جمله اول را تعليل كند، و بفرمايد كه چرا در دين اكراه نيست، و حاصل تعليل اين است كه اكراه و اجبار- كه معمولا از قوى نسبت به ضعيف سر مى‏ زند- وقتى مورد حاجت قرار مى‏ گيرد كه قوى و ما فوق (البته به شرط اينكه حكيم و عاقل باشد، و بخواهد ضعيف را تربيت كند) مقصد مهمى در نظر داشته باشد، كه نتواند فلسفه آن را به زير دست خود بفهماند، (حال يا فهم زير دست قاصر از درك آن است و يا اينكه علت ديگرى در كار است) ناگزير متوسل به اكراه مى‏ شود، و يا به زيردست دستور مى‏ دهد كه كوركورانه از او تقليد كند و ...
    و اما امور مهمى كه خوبى و بدى و خير و شر آنها واضح است، و حتى آثار سوء و آثار خيرى هم كه به دنبال دارند، معلوم است، در چنين جايى نيازى به اكراه نخواهد بود، بلكه خود انسان يكى از دو طرف خير و شر را انتخاب كرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى‏ پذيرد و دين از اين قبيل امور است، چون حقايق آن روشن، و راه آن با بيانات الهيه واضح است، و سنت نبويه هم آن بيانات را روشن‏تر كرده پس معنى" رشد" و" غى" روشن شده، و معلوم مى‏ گردد كه رشد در پيروى دين و غى در ترك دين و روگردانى از آن است، بنا بر اين ديگر علت ندارد كه كسى را بر دين اكراه كنند.
    (ترجمه تفسیر المیزان،ج2،ص524.)




    اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    با توجه به مقدمه فوق (بخصوص قسمت دوم مقدمه) می توان گفت که:

    محال است کسی از طریق تحقیق واقعی و مطابق با موازین عقلی ــ نه بر اساس تحقیق غلط و غرضمند ــ ، بتواند دیگر ادیان مثل دین مسیحیت ، یهودیت ، زرتشتی یا ... را بر اسلام شیعی ترجیح دهد ؛ چون:

    1. اسلام تنها دینی است که وجود تاریخی آن و وجود تاریخی پیامبر و کتاب آسمانی آن اثبات شده است و غیر قابل انکار می باشد و تاریخنگاران بسیاری آن را تائید و ثبت کرده اند اما وجود تاریخی بقیه ادیان مورد تردید است به گونه ای که از نظر تاریخی، نه وجود تاریخی انبیای آن ادیان قابل اثبات است نه صحت انتساب کتب آسمانی آنها به انبیاء. ما مسلمانان نیز اگر به وجود انبیای گذشته یقین داریم به دلیل گزارشات قرآن و معصومین علیهم السلام است نه به خاطر ادعاهای پیروان آن ادیان.

    2. اساسی ترین اعتقادات این ادیان با مشکلات عقلی جدی مواجه می باشد که هیچ عقل منطقی نمی تواند آنها را بپذیرد. برای مثال عقیده به تثلیث در مسیحیت ، جسمانیت خداوند و ... که تعارض آشکاری با منطق و عقل سلیم دارد.


    اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    و اصولا چه میزان از مطالعه و بررسی برای این کار لازم است؟
    با تشکر
    تحقیق و مطالعه باید متناسب با درک و فهم انسان و به اندازه ای باشد که به یقین برسد. لذا لازم نیست که تمامی استدلال ها ، کتب و ... را مطالعه و بررسی کند.
    پس آنچه مهم است رسیدن به یقین در اعتقادات است حتی اگر کتابی هم مطالعه نکند و بر اساس فطزتش به دلایلی دست یابد که موجب یقینش شود. مانند پیرزن ریسنده ای که در اثبات خداوند اینگونه استدلال می کند چرخ ساده و كوچك من اگر گرداننده‏ اى نداشته باشد، متوقف می شود پس چگونه جهانى با اين عظمت و بزرگى گرداننده ای نداشته باشد؟!

    البته بدیهی است بعد رسیدن به یقین در اصول دین نیز کسانی که توانایی و شرایط را دارند هرچقدر تفکر و مطالعات بیشتری داشته باشند بر یقینشان افزوده می شود و حقانیت اسلام بیشتر برایشان هویدا می شود.


    اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت پاسخگوی گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    اصولا کسی را در پذیرش امور قلبی و اعتقادی نمی توان مجبور کرد.
    با توجه به (بقرة، ۱۹۳٫) و آیه مذکور : به نظر میرسد در پذیرش قلبی دین اجباری نیست (و عقلا هم نمیتواند اجباری باشد) اما در رعایت ظاهر و شئونات اسلامی در جامعه اکراه و اجبار وجود دارد ؟
    آیا میتوانیم "اکراه" را به معنای "زشتی" و "کریه" و "قبیح و ناپسند(لغتنامه دهخدا)" در نظر بگیریم؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام

    مطالب مطروجه شما در پست شماره 2 بسیار واضح و روشن کننده است. ممنونم.



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    محال است کسی از طریق تحقیق واقعی و مطابق با موازین عقلی ــ نه بر اساس تحقیق غلط و غرضمند ــ ، بتواند دیگر ادیان مثل دین مسیحیت ، یهودیت ، زرتشتی یا ... را بر اسلام شیعی ترجیح دهد
    من در صدد مقایسه دین اسلام با ادیان دیگر نیستم و اصولا در این رابطه نمیخواهم بحث یا سوالی داشته باشم، هر چند عبارت (محال است) در فرمایش شما تامل بر انگیز است چون موضوع مورد بحث ما انسان ها هستند و دیدکاه های انسانی نسبت به مسائل مختلف. البته جهت تایید ضمنی فرمایش شما باید عرض کنم در گفتگو های مستقیم با برخی معتقدین به ادیان مسیحی و بودایی واقعا به منطق قابل توجهی در استدلالات آنها نرسیده ام.
    سوال من در رابطه با پذیرش خود اسلام از طریق مطالعه اصول دین است. اگر برای فردی تمام اصول دین قابل قبول نباشد (به قول معروف بینی و بین الله) چه میشود؟ با فرض اینکه آنچه در اسلام در مورد آخرت آمده درست باشد و این فرد آنها را نپذیرقته باشد، تکلیف او در آن دنیا چیست و با او چه برخوردی میشود؟ اگر بر اساس فرمایش زیرین شما به یقینی رسید که این اصول را نفی میکند چه میشود؟:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    تحقیق و مطالعه باید متناسب با درک و فهم انسان و به اندازه ای باشد که به یقین برسد. لذا لازم نیست که تمامی استدلال ها ، کتب و ... را مطالعه و بررسی کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    پس آنچه مهم است رسیدن به یقین در اعتقادات است حتی اگر کتابی هم مطالعه نکند و بر اساس فطزتش به دلایلی دست یابد که موجب یقینش شود.
    با تشکر


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    مدت زیادی از سوال بنده گذشته و هنوز پاسخی نگرفته ام. سوال را مجددا عرض میکنم:

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    سوال من در رابطه با پذیرش خود اسلام از طریق مطالعه اصول دین است. اگر برای فردی تمام اصول دین قابل قبول نباشد (به قول معروف بینی و بین الله) چه میشود؟ با فرض اینکه آنچه در اسلام در مورد آخرت آمده درست باشد و این فرد آنها را نپذیرقته باشد، تکلیف او در آن دنیا چیست و با او چه برخوردی میشود؟ اگر بر اساس فرمایش زیرین شما به یقینی رسید که این اصول را نفی میکند چه میشود؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    تحقیق و مطالعه باید متناسب با درک و فهم انسان و به اندازه ای باشد که به یقین برسد. لذا لازم نیست که تمامی استدلال ها ، کتب و ... را مطالعه و بررسی کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    پس آنچه مهم است رسیدن به یقین در اعتقادات است حتی اگر کتابی هم مطالعه نکند و بر اساس فطزتش به دلایلی دست یابد که موجب یقینش شود.

    ویرایش توسط محمد 0202 : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۲۳:۳۳

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    برای سوال پست 7 که نقلی از پست های پیشین آن است جوابی نیست؟ مدت زیادی از آن گذشته است....

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    با عرض سلام

    مطالب مطروجه شما در پست شماره 2 بسیار واضح و روشن کننده است. ممنونم.

    سوال من در رابطه با پذیرش خود اسلام از طریق مطالعه اصول دین است. اگر برای فردی تمام اصول دین قابل قبول نباشد (به قول معروف بینی و بین الله) چه میشود؟ با فرض اینکه آنچه در اسلام در مورد آخرت آمده درست باشد و این فرد آنها را نپذیرقته باشد، تکلیف او در آن دنیا چیست و با او چه برخوردی میشود؟ اگر بر اساس فرمایش زیرین شما به یقینی رسید که این اصول را نفی میکند چه میشود؟:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    تحقیق و مطالعه باید متناسب با درک و فهم انسان و به اندازه ای باشد که به یقین برسد. لذا لازم نیست که تمامی استدلال ها ، کتب و ... را مطالعه و بررسی کند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    پس آنچه مهم است رسیدن به یقین در اعتقادات است حتی اگر کتابی هم مطالعه نکند و بر اساس فطزتش به دلایلی دست یابد که موجب یقینش شود.
    با تشکر
    با سلام خدمت شما

    اگر کسی بدون پیش داوری و با منطق صحیح به تحقیق در اصول دین اسلام بپردازد قطعا تمامی اصول دین اسلام را قبول می کند. بر فرض (قبلا هم بیان شد که این فرض محال است) اگر بعد از تحقیق منطقی ، منصفانه و عاقلانه شخصی یکی از اصول دین را قبول نکند معذور است و تکلیفی در پیشگاه خداوند ندارد.
    البته باز تاکید می کنم که این فرض، امکان وقوعی ندارد زیرا از کسی که فطرتش پاک و سالم است بدون هیچگونه تحقیقی نیز می تواند اصول دین اسلام را قبول و تاکید کند.


    تذکر: این تذکر صرفا برای یادآوری است منظور از اصول دین، توحید (اعتقاد به وجود خدایی یگانه) ، نبوت و معاد است. عدل و امامت نیز جزء اصول مذهب است که برخی آن را داخل در اصول دین قرار می دهند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد 0202 نمایش پست
    با فرض اینکه آنچه در اسلام در مورد آخرت آمده درست باشد و این فرد آنها را نپذیرقته باشد، تکلیف او در آن دنیا چیست و با او چه برخوردی میشود؟

    توجه کنید قبول اصل معاد ( اینکه بعد از زندگی این دنیا ، سرای دیگری وجود دارد و در انجا انسان ها زندگی جاودان دارند و پاداش و جزای اعمال دنیای خود را می بینند .) از اصول دین است.اما جزئیات معاد مانند چگونگی محشر و رستاخیز، کیفیت پرسش و پاسخ ، نعمت های بهشتی ، عذاب های جهنم و ... از اصول دین نمی باشد و عقل انسان اکثریت قریب به اتفاق آنها را نمی تواند درک کند مگر آن چیزهایی که از طریق وحی(قرآن) و روایات به دست ما رسیده است.

    همانگونه که گفته شد فقط در اصول دین تحقیق لازم و واجب است و در بقیه امور می توان تقلید کرد و تعبدا مطلبی را پذیرفت. حال اگر کسی یک مطلب تعبدی مانند یکی از امور مربوط به اخرت مثلا انواع عذاب های جهنم را قبول نکند، اگر این انکار به انکار قرآن و معصومین علیهم السلام منتهی نشود و تاثیری در اعمالش نداشته باشد انشاءالله که مورد عفو خداوند قرار می گیرد و در آینده ایمانش قوی تر می شود و به اینگونه امور یقین می کند.


    اگر کسی نتواند اصول دین را منطقا بپذیرد چه میشود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    اگر بعد از تحقیق منطقی ، منصفانه و عاقلانه شخصی یکی از اصول دین را قبول نکند معذور است و تکلیفی در پیشگاه خداوند ندارد.
    این پاسخ شما بسیار صریح و روشن است. بسیار متشکرم


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    اگر کسی بدون پیش داوری و با منطق صحیح به تحقیق در اصول دین اسلام بپردازد قطعا تمامی اصول دین اسلام را قبول می کند.
    اتفاقا من قکر میکنم این قرمایش شما پیش داوری باشد. باید چنین قطعیتی را به خود شخص واگذار کرد نه اینکه از او چنین انتظاری داشت. چه بسا اقرادی که بدون پیش داوری این بررسی را کرده و به نتیجه مورد نظر شما نرسیده باشند، خوب اینکه با قرمایش قبلی شما تناقض پیدا میکند. به عبارت دیگر اگر چنین قطعیتی وجود داشته باشد، پاسخ این سوال آن چیزی نیست که شما در پارگراف قبل فرموده اید. آنگاه پاسخ میتواند این باشد که:
    چون اگر کسی بدون پیش داوری و با منطق صحیح به تحقیق بپردازد باید قطعا تمامی اصول دین را قبول کند پس اگر قبول نکرد معنایش این است که با پیش داوری بررسی کرده و سزایش خشم الهی است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    کسی که فطرتش پاک و سالم است بدون هیچگونه تحقیقی نیز می تواند اصول دین اسلام را قبول و تاکید کند.
    تصور بنده این است که کنکاش و تحقیق از جمله خصوصیات قطری انسانی میباشد بنا بر این اصولا انسان دارای قطرت پاک و سالم نمیتواند بدون تحقیق موضوعی را بپذیرد. صرف نظر و مبرا از موضوع بحث، شاید پذیرش بدون تحقیق را بیشتر بتوان به ساده انگاری نسبت داد تا قطرت پاک و سالم.

    با تشکر
    ویرایش توسط محمد 0202 : ۱۳۹۱/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۸:۵۳

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود