جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا انجام کاری برای خداوند میتواند دشوار تر از انجام کار دیگر باشد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا انجام کاری برای خداوند میتواند دشوار تر از انجام کار دیگر باشد ؟




    با توجه به آیات زیر :

    أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (النازعات - 27)
    آيا آفريدن شما سخت ‏تر است يا آسمان كه خدايش بنا كرده؟

    فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ (الصافات - 11)
    از آنان سؤال كن آيا آفرينش آنها سخت‏ تر است يا آفريده‏هاى ديگر ما، كه انسانها را از گل چسبناك آفريده‏ايم؟
    چگونه کاری میتواند برای خداوند سخت تر از کار دیگری باشد ؟
    همان خداوندی که وقتی به چیزی میگوید "باش!" بی درنگ موجود میشود و خداوندی که از هیچ چیز تاثیر نمی پذیرد.



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۳:۳۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در اين آيات فرو فرستنده قرآن روى سخن را به پيامبر گرامى مى‏كند و مى‏فرمايد:
    فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا
    هان اى پيامبر! اينك كه كفرگرايان درباره قدرت آفريدگار هستى ترديد مى‏كنند و رستاخيز و زنده شدن مردگان را باور نمى‏دارند، از آنان بپرس كه: آيا آفرينش دگرباره آنان در آستانه رستاخيز سخت‏تر است، يا آفرينش جامعه‏هاى پيشين كه ما آنها را آفريديم؟!
    آيه شريفه گرچه در قالب پرسش آغاز مى‏گردد، امّا در حقيقت بيانگر اين واقعيت است كه هان اى پيامبر! آفرينش اين انكارگران رستاخيز هرگز سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش پيشينيان آنانى نيست كه ما آنان را آفريديم و آنگاه پاره‏اى را به كيفر گناه و بيدادشان به بوته هلاكت سپرديم و پاره‏اى ديگر هم به طور طبيعى و در سرآمد مقرر جهان را بدرود گفتند.
    به باور پاره‏اى از مفسّران منظور اين است كه: هان اى پيامبر! از آنان بپرس كه آيا آفرينش اينان سخت‏تر است يا آفرينش فرشتگان و آسمان و زمين و چيره ساختن خردمندان و صاحبان شعور و دريافت بر پديده‏هايى كه از اين نعمت گران بى‏بهره‏اند؟!
    إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِنْ طِينٍ لَازِبٍ‏
    ما آنان را از گِلى چسبنده آفريديم.
    منظور آيه اين است كه: هان اى پيامبر! اگر اين كفرگرايان مى‏گويند كه آفرينش ما سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش نسل‏هاى پيشين است، به آنان بگو: خداى توانا ريشه و تبار انسانها، آدم را از گِلى چسبنده آفريد و اينان هم از نسل و تبار او هستند و از نظر آفرينش بسان او؛ بنابراين چگونه اينان آفرينش خود را سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش آنان مى‏پندارند؟!


    بدر هر دو آیه خداوند در مقابل کسانی که منکر معاد هستند احتجاج می کند که آیا خلق شما مهم تر است یا خلق آسمان و زمین ؟ و این یک نوع اقرار گرفتن از منکرین معاد و تنبه آنها به این مطلب است که معاد و بازگرداندن آنها برای خدا هیچ سختی و امتناعی ندارد چه این که آسمانها و زمین که بارها از آنها مهمتر و عظیم تر اند را خدا خلق کرده است و هیچ محذوری برایش نبوده است
    این که خدا می فرماید اشد خلقا به نسبت به انسان ها است یعنی انسان با مشاهده آسمانها و زمین و ظرایف و لطایف و نظم موجود در آنها خود به خود اقرار به والا و برتر بودن خلق آنها می کند ولی این به معنای سخت تر بودن خلقت آنها برای خدا نیست چرا که تمامی موجودات امکانی در برابر خدا بالسویه بوده و خلق آنها به محض اراده الهی صورت می پزیرد.
    علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان می فرماید:
    أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها ... وَ لِأَنْعامِكُمْ" اين خطاب، خطابى است توبيخى به مشركين، كه منكر قيامت بوده و آن را مسخره مى‏كردند، خطابى است هم بر سبيل عتاب، و هم متضمن جواب استبعاد آنان بر بعث كه گفتند:" أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحافِرَةِ أَ إِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً"، مى‏فرمايد خداى تعالى چيزهايى خلق كرده كه خيلى بزرگتر از شما است، پس او مى‏تواند دوباره شما را در نشاه ديگر زنده كند، و ايجاد نمايد.
    و نيز متضمن اشاره‏اى است به دليل وقوع قيامت، چون در اين آيه تدبير عام عالمى و ارتباط آن به عالم انسانى را خاطر نشان مى‏سازد، و لازمه اين تدبير، ربوبيت خداى تعالى است، و لازمه ربوبيت او صحت نبوت و تكليف است، و لازمه آن نيز اين است كه روز جزايى باشد، و آن همان روز بعث و حشر است، و به همين جهت مساله بعث را بر اين آيه متفرع نموده، فرمود:" فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‏ ...".
    پس جمله" أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ" استفهامى است توبيخى به داعى رفع استبعاد منكرين بعث بعد از مرگ، و نيز اشاره به تفصيل خلقت آسمان با جمله" بناها ..."، دليلى است بر اينكه مراد تثبيت و مسجل نمودن اين معنا است كه خلقت آسمان شديدتر است.(1)
    پس برای خدا آفرینش همه مخلوقاتش بالسویه است و با " کن " او انجام می شود" إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ"(2) در این آیه فرموده" شیئا " یعنی هر شی و تفاوتی بین آنها برای خدا نیست البته در مقام آفرینش به میزان وجودی که شی دریافت می کند شدت و ضعف معنا پیدا می کند.
    المیزان ذیل ای آیه شریفه می گوید:
    فرمان او هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند اين است كه به آن چيز مى‏فرمايد: باش! آنگاه است كه آن پديده، بى‏درنگ پديدار مى‏گردد.
    تقدير آيه شريفه در حقيقت اين است كه: فرمان او هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند و بخواهد كه آن «پديده» پديد آيد، بى‏درنگ پديدار مى‏گردد. به بيان ديگر در اينجا نه گفتار است و نه سخن بلكه همان خواست و اراده است و از پى آن پديد آمدن پديده‏ها به قدرت آفريدگار هستى؛ امّا از آنجايى كه اين تعبير رساتر است، بدين صورت آمده است وگرنه آيه شريفه خبر از پيدايش پديده‏ها مى‏دهد.
    به باور پاره‏اى مفهوم آيه شريفه اين است كه: چون به پديد آوردن چيزى اراده كند، كارش تنها اين است كه براى آفرينش آن چيز مى‏گويد: باش و آن چيز پديدار مى‏گردد. و در آيه، اين بيان و اين معنا به «كن» تعبير شده است.
    و به باور پاره‏اى ديگر اين تعبير و اين بيان تنها در تبديل چيزى به چيز ديگر يا در امور همانند آن، به كار مى‏رود نظير اين آيه كه مى‏فرمايد: «كونوا قردة خاسئين» پس به آنان گفتيم: بوزينگانى خوار و طرد شده باشيد.
    و نظير اين آيه كه مى‏فرمايد: «و كونوا حجارة او حديداً» بگو سنگ باشيد و يا آهن.

    منابع :
    1.صافات 11
    2. المیزان ج 20صفحه‌ى 288
    روح المعانى، ج 30، ص 31.
    مجمع البيان، ج 10، ص 432.
    3.یس 82




    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۱/۰۸/۰۳ در ساعت ۱۰:۲۴
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت جناب پاسخگو
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    از آنان بپرس كه: آيا آفرينش دگرباره آنان در آستانه رستاخيز سخت‏تر است، يا آفرينش جامعه‏هاى پيشين كه ما آنها را آفريديم؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    كفرگرايان مى‏گويند كه آفرينش ما سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش نسل‏هاى پيشين است
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    در حقيقت [...] آفرينش اين انكارگران رستاخيز هرگز سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش پيشينيان آنانى نيست كه ما آنان را آفريديم
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    خداى توانا ريشه و تبار انسانها، آدم را از گِلى چسبنده آفريد و اينان هم از نسل و تبار او هستند و از نظر آفرينش بسان او؛ بنابراين چگونه اينان آفرينش خود را سخت‏تر و پيچيده‏تر از آفرينش آنان مى‏پندارند؟!
    بنابر عبارات بالا خلقت مجدد انسان در روز قیامت سخت تر از خلقت اولیه او نیست. اما استعمال واژه "سختتر" برای خدا چه معنی میدهد. شاید جوابش در عبارت های زیر باشد :

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    این یک نوع اقرار گرفتن از منکرین معاد و تنبه آنها به این مطلب است که معاد و بازگرداندن آنها برای خدا هیچ سختی و امتناعی ندارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    این که خدا می فرماید اشد خلقا به نسبت به انسان ها است یعنی انسان با مشاهده آسمانها و زمین و ظرایف و لطایف و نظم موجود در آنها خود به خود اقرار به والا و برتر بودن خلق آنها می کند ولی این به معنای سخت تر بودن خلقت آنها برای خدا نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    مى‏فرمايد خداى تعالى چيزهايى خلق كرده كه خيلى بزرگتر از شما است، پس او مى‏تواند دوباره شما را در نشاه ديگر زنده كند، و ايجاد نمايد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    البته در مقام آفرینش به میزان وجودی که شی دریافت می کند شدت و ضعف معنا پیدا می کند.
    در نتیجه: لفظ "اشد"، در مورد نوع و مرتبه وجودی مخلوق به کار می رود ؛ و نه درباره فعل خالق. (درست است ؟). بنابراین بهتر است در ترجمه بجای استفاده از واژه "سختتر" از واژه "پیچیده تر" استفاده کنیم(همانطور که شما نیز به آن اشاره کردید) تا معنای اشتباهی برداشت نشود. اما باید معیار پیچیدگی(؟) مشخص باشد.
    اما در قرآن به واژه های مشابه دیگری هم اشاره شده است (بطور مثال):
    الله اکبر (خدا اکبر از چه چیز است؟)
    خیرُ (الماکرین - الناصرین - الرازقین - الحاکمین - و...) [؟]
    یا مثلا عبارت "احسن الخالقین" چه معنایی میدهد؟ مگر غیر از خدا خالق دیگری هم وجود دارد که الله احسن از آنها باشد؟ (توجیه این مطلب چیست؟)

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    جمله" أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ" استفهامى است توبيخى به داعى رفع استبعاد منكرين بعث بعد از مرگ، و نيز اشاره به تفصيل خلقت آسمان با جمله" بناها ..."، دليلى است بر اينكه مراد تثبيت و مسجل نمودن اين معنا است كه خلقت آسمان شديدتر است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    فرمان او هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند و بخواهد كه آن «پديده» پديد آيد، بى‏درنگ پديدار مى‏گردد .
    اگر خداوند "هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند و بخواهد كه آن «پديده» پديد آيد، بى‏درنگ پديدار مى‏گردد." تفصیل خلقت آسمان و یا حتی سایر موجودات برای چیست؟ یعنی ما هیچ پدیده ای را نمی بینیم که بی درنگ بوجود آمده باشد بلکه هر مخلوقی در گذر زمان و بر اثر علت های متعدد بوجود آمده.

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    اين تعبير و اين بيان تنها در تبديل چيزى به چيز ديگر يا در امور همانند آن، به كار مى‏رود
    اگر "کن" تنها در تبدیلات بین اشیاء بکار میرود. پس خلقت هستی(در ابتدایش) از نیستی چگونه است؟ (قطعا "نیستی" یا "عدم"، شیء نیست که "کن" درباره آن صدق کند).

    با تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    الله اکبر (خدا اکبر از چه چیز است؟)
    خیرُ (الماکرین - الناصرین - الرازقین - الحاکمین - و...) [؟]
    یا مثلا عبارت "احسن الخالقین" چه معنایی میدهد؟ مگر غیر از خدا خالق دیگری هم وجود دارد که الله احسن از آنها باشد؟ (توجیه این مطلب چیست؟)

    نقل قول
    با سلام در حدیث هست الله اکبر یعنی الله اکبر من آن یوصف یعنی خدا بزرگ تر از آن است که توصیف شود و در مورد بقیه موارد هم می توان یک نوع اشعار دادن به این که انسان هایی که فکر می کنند که مثلا دیگران رزقشان را می دهند یا دیگران مکرشان در برابر خدا کارگر است و... خدا از همه این ها بالا تر است
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 6 نمایش پست
    با سلام در حدیث هست الله اکبر یعنی الله اکبر من آن یوصف یعنی خدا بزرگ تر از آن است که توصیف شود و در مورد بقیه موارد هم می توان یک نوع اشعار دادن به این که انسان هایی که فکر می کنند که مثلا دیگران رزقشان را می دهند یا دیگران مکرشان در برابر خدا کارگر است و... خدا از همه این ها بالا تر است
    ......ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ (14 مؤمنون)
    با تشکر از پاسخی که دادید. در مورد "احسن الخالقین" نظرتون چیه؟
    در این آیه بنظر نمیاد مخاطب در تبریک گفتن کسی جز خود خداوند باشد. اگر ممکن است توجیه این مطلب را هم ذکر کنید. چرا خدا بهترینِ خلق کننده ها معرفی شده ؟

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    این آیه در مورد تبریک و تحسین خدا به خویش در پس از خلق انسان است و به خاطر امتیازات و مشخصه هایی که خدا در انسان گذاشته و او را خلق کرده بود خود را تحسین می کند و خود را بهترین خالقین معرفی می کند به این معنی که در مورد این خلقت یعنی انسان بهترین خالق بوده یعنی این مخلوق بهترین مخلوق است
    و به گونه ای دیگر نیز می توان گفت -همان که در قبل گفته شد- که در مقام توهم خالق غیر از خدا، او بهترین خالقین است

    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    خداوند از هیچ چیز تاثیر نمی پذیرد و وقتی به چیزی می گوید "باش" بی درنگ موجود می شود. با توجه به آیات ذیل، چگونه کاری می تواند برای خداوند سخت تر از کار دیگری باشد؟
    «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها» (نازعات/ 27) آيا آفريدن شما سخت ‏تر است يا آسمان كه خدايش بنا كرده؟
    «فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ» (صافات/ 11) از آنان سؤال كن آيا آفرينش آن ها سخت‏ تر است يا آفريده‏ هاى ديگر ما، كه انسان ها را از گل چسبناک آفريده‏ ايم؟


    پاسخ:
    در اين آيات فرو فرستنده قرآن روى سخن را به پيامبر گرامى مى‏ كند و مى ‏فرمايد: «فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا»؛ هان اى پيامبر! اينك كه كفرگرايان درباره قدرت آفريدگار هستى ترديد مى‏ كنند و رستاخيز و زنده شدن مردگان را باور نمى‏ دارند، از آنان بپرس كه: آيا آفرينش دگرباره آنان در آستانه رستاخيز سخت‏ تر است، يا آفرينش جامعه‏ هاى پيشين كه ما آن ها را آفريديم.؟!
    آيه شريفه گرچه در قالب پرسش آغاز مى‏ گردد، امّا در حقيقت بيانگر اين واقعيت است كه هان اى پيامبر! آفرينش اين انكارگران رستاخيز هرگز سخت‏ تر و پيچيده‏ تر از آفرينش پيشينيان آنانى نيست كه ما آنان را آفريديم و آنگاه پاره‏ اى را به كيفر گناه و بيدادشان به بوته هلاكت سپرديم و پاره ‏اى ديگر هم به طور طبيعى و در سرآمد مقرر جهان را بدرود گفتند.
    به باور پاره‏ اى از مفسّران منظور اين است كه: هان اى پيامبر! از آنان بپرس كه آيا آفرينش اينان سخت‏ تر است يا آفرينش فرشتگان و آسمان و زمين و چيره ساختن خردمندان و صاحبان شعور و دريافت بر پديده‏ هايى كه از اين نعمت گران بى‏ بهره‏ اند؟!

    «إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِنْ طِينٍ لَازِبٍ‏»؛ ما آنان را از گِلى چسبنده آفريديم.(1)
    منظور آيه اين است كه: هان اى پيامبر! اگر اين كفرگرايان مى‏ گويند كه آفرينش ما سخت‏ تر و پيچيده‏ تر از آفرينش نسل‏ هاى پيشين است، به آنان بگو: خداى توانا ريشه و تبار انسان ها، آدم را از گِلى چسبنده آفريد و اينان هم از نسل و تبار او هستند و از نظر آفرينش بسان او؛ بنا بر اين چگونه اينان آفرينش خود را سخت‏ تر و پيچيده‏ تر از آفرينش آنان مى‏ پندارند؟!

    در بدو هر دو آیه خداوند در مقابل کسانی که منکر معاد هستند احتجاج می کند که آیا خلق شما مهم تر است یا خلق آسمان و زمین؟ و این یک نوع اقرار گرفتن از منکرین معاد و تنبه آن ها به این مطلب است که معاد و بازگرداندن آن ها برای خدا هیچ سختی و امتناعی ندارد چه این که آسمان ها و زمین که بارها از آن ها مهم تر و عظیم تر اند را خدا خلق کرده است و هیچ محذوری برایش نبوده است
    این که خدا می فرماید اشد خلقا به نسبت به انسان ها است یعنی انسان با مشاهده آسمان ها و زمین و ظرایف و لطایف و نظم موجود در آن ها خود به خود اقرار به والا و برتر بودن خلق آن ها می کند ولی این به معنای سخت تر بودن خلقت آن ها برای خدا نیست چرا که تمامی موجودات امکانی در برابر خدا بالسویه بوده و خلق آن ها به محض اراده الهی صورت می پزیرد.

    علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان می فرماید:
    «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها ... وَ لِأَنْعامِكُم» اين خطاب، خطابى است توبيخى به مشركين، كه منكر قيامت بوده و آن را مسخره مى‏ كردند، خطابى است هم بر سبيل عتاب، و هم متضمن جواب استبعاد آنان بر بعث كه گفتند: «أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحافِرَةِ أَ إِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً»؛ مى‏ فرمايد خداى تعالى چيزهايى خلق كرده كه خيلى بزرگ تر از شما است، پس او مى‏ تواند دوباره شما را در نشاه ديگر زنده كند، و ايجاد نمايد.
    و نيز متضمن اشاره‏ اى است به دليل وقوع قيامت، چون در اين آيه تدبير عام عالمى و ارتباط آن به عالم انسانى را خاطر نشان مى ‏سازد، و لازمه اين تدبير، ربوبيت خداى تعالى است، و لازمه ربوبيت او صحت نبوت و تكليف است، و لازمه آن نيز اين است كه روز جزايى باشد، و آن همان روز بعث و حشر است، و به همين جهت مساله بعث را بر اين آيه متفرع نموده، فرمود: «فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‏ ...»

    پس جمله «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ ...» استفهامى است توبيخى به داعى رفع استبعاد منكرين بعث بعد از مرگ، و نيز اشاره به تفصيل خلقت آسمان با جمله" بناها ... .، دليلى است بر اين كه مراد تثبيت و مسجل نمودن اين معنا است كه خلقت آسمان شديدتر است.(2)
    پس برای خدا آفرینش همه مخلوقاتش بالسویه است و با "کن" او انجام می شود «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»(3)؛ در این آیه فرموده "شیئا" یعنی هر شی و تفاوتی بین آن ها برای خدا نیست البته در مقام آفرینش به میزان وجودی که شی دریافت می کند شدت و ضعف معنا پیدا می کند.

    المیزان ذیل آیه شریفه می گوید:
    فرمان او هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند اين است كه به آن چيز مى‏ فرمايد: باش! آنگاه است كه آن پديده، بى‏ درنگ پديدار مى‏ گردد.
    تقدير آيه شريفه در حقيقت اين است كه: فرمان او هرگاه آفرينش چيزى را اراده كند و بخواهد كه آن «پديده» پديد آيد، بى‏ درنگ پديدار مى‏ گردد. به بيان ديگر در اينجا نه گفتار است و نه سخن بلكه همان خواست و اراده است و از پى آن پديد آمدن پديده‏ ها به قدرت آفريدگار هستى؛ امّا از آنجايى كه اين تعبير رساتر است، بدين صورت آمده است و گرنه آيه شريفه خبر از پيدايش پديده‏ ها مى ‏دهد.
    به باور عده ایی؛ مفهوم آيه شريفه اين است كه: چون به پديد آوردن چيزى اراده كند، كارش تنها اين است كه براى آفرينش آن چيز مى‏ گويد: باش و آن چيز پديدار مى‏ گردد. و در آيه، اين بيان و اين معنا به «كن» تعبير شده است.
    و به باور عده ایی ديگر اين تعبير و اين بيان تنها در تبديل چيزى به چيز ديگر يا در امور همانند آن، به كار مى‏ رود نظير اين آيه كه مى‏ فرمايد: «كونوا قردة خاسئين»؛ پس به آنان گفتيم: بوزينگانى خوار و طرد شده باشيد.
    و نظير اين آيه كه مى‏ فرمايد: «و كونوا حجارة او حديداً»؛ بگو سنگ باشيد و يا آهن.

    ________
    (1) صافات/ 11.
    (2) المیزان، ج 20، ص 288؛ روح المعانى، ج 30، ص 31؛ مجمع البيان، ج 10، ص 432.
    (3) یس/ 82.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۳:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود