صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در ضریح برخی ائمه از طلا استفاده میشود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در ضریح برخی ائمه از طلا استفاده میشود ؟




    سلام یک سئوالی مدتیست ذهن مرا مشغول کرده به ویژه بعد از آنکه دیدار برخی از آیات عظام را از ساخت ضریح حضرت امام حسین علیه السلام دیدم . واقعا برای من سئوال شده که براساس کدام دلیل عقلی یا نقلی میتوان از فلزات گرانبها برای ساخت ضریح استفاده نمود .
    از دوستانی که زحمت راهنمایی بنده را میکشند بسیار سپاسگزار هستم فقط چند نکته را قبل از پاسخگویی جهت جلوگیری از انحراف پاسخ بیان میکنم .
    1-من یک شیعه اثنی عشری هستم .2- اصلا بدنبال مقایسه یا سخنان وهابیون در این زمینه نیستم پس لطفا به آنها پاسخ نفرمایید و فقط بر همین سئوال متمرکز باشید .
    خلاصه :من بدنبال دانستن دلیلی عقلی یا نقلی مبنی بر استفاده طلا در ضریح ائمه هستم و البته بسیار ممنون خواهم بود که بر اساس قضیه "كل ما حكم به الشرع حكم به العقل" راهنمایی فرمایید .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شعایر الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست
    سلام یک سئوالی مدتیست ذهن مرا مشغول کرده به ویژه بعد از آنکه دیدار برخی از آیات عظام را از ساخت ضریح حضرت امام حسین علیه السلام دیدم . واقعا برای من سئوال شده که براساس کدام دلیل عقلی یا نقلی میتوان از فلزات گرانبها برای ساخت ضریح استفاده نمود .
    از دوستانی که زحمت راهنمایی بنده را میکشند بسیار سپاسگزار هستم فقط چند نکته را قبل از پاسخگویی جهت جلوگیری از انحراف پاسخ بیان میکنم .
    1-من یک شیعه اثنی عشری هستم .2- اصلا بدنبال مقایسه یا سخنان وهابیون در این زمینه نیستم پس لطفا به آنها پاسخ نفرمایید و فقط بر همین سئوال متمرکز باشید .
    خلاصه :من بدنبال دانستن دلیلی عقلی یا نقلی مبنی بر استفاده طلا در ضریح ائمه هستم و البته بسیار ممنون خواهم بود که بر اساس قضیه "كل ما حكم به الشرع حكم به العقل" راهنمایی فرمایید .

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد سوال شما چند نکته حایز اهمیت است :

    - در مورد امور دینی گاهی دلایل نقلی مشخصی وجود دارد که طبق آن عمل می شود . به طور مثال در مورد آداب نماز خواندن و مستحبات قبل و بعد و حین آن ، احادیث مختلفی وجود دارد بنابراین وجه دینی بودن این گونه اعمال مشخص است .

    - گاهی اوقات دلایل عقلانی وجود دارد که شرعی بودن برخی امور را مشخص می کند . به طور مثال می دانیم که وقتی دین راضی به ظلم کردن در مورد یک فرد نیست ، قطعا در مورد ظلم کردن به یه گروه نیز رضایت نخواهد داد .
    - گاهی دین اموری کلی را مشخص می کند و ما را به انجام آنها فرا می خواند . در برخی موارد مصادیق این عمل کلی مشخص نشده است یا تمامی آن مشخص نشده است و این بر عهده مومنان است که به نحوی مطلوب آن امر را به جا بیاورند . به طور مثال عزاداری برای اهل بیت (ع) امر کلی است که بدان سفارش بسیار زیادی شده است . در این بین در مورد نحوه عزاداری ، رسوم کلی وجود دارد ولی در جوامع مختلف ، نحوه های مختلفی از عزاداری وجود دارد که بر اساس آن عزاداری ها برگزار می شود .
    در مورد اموری مانند ساختن ضریح ، حرم و گنبد و بارگاه ، باید عرض شود که این امور در ذیل عناوین کلی قرار می گیرد که مومنان را به برپا داشتن یاد خداوند فرا می خواند . خداوند در قرآن کریم می فرماید : وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ (1)کسانی که شعاير خدا را بزرگ می شمارند کارشان نشان پرهيزگاری دلهايشان باشد .
    ((شعائر)) جمع ((شعره )) به معنى علامت و نشانه است ، بنابراين ((شعائرالله )) به معنى ((نشانه هاى پروردگار)) است كه شامل سر فصلهاى آئين الهى و برنامه هاى كلى و آنچه در نخستين برخورد با اين آئين چشمگير است و از جمله مناسك حج مى باشد كه انسان را به ياد خدا مى اندازد.
    گر چه بدون شك ((مناسك حج )) از جمله شعائرى است كه در اين آيه مقصود بوده است ، مخصوصا مساءله قربانى كه در آيه 36 همين سوره صريحا جزء شعائر محسوب گرديده جزء آن است ولى روشن است كه با اين حال عموميت مفهوم آيه نسبت به تمام شعائر اسلامى به قوت خود باقى است و هيچگونه دليلى بر تخصيص آن به خصوص قربانى يا همه مناسك حج وجود ندارد، بخصوص ‍ اينكه قرآن در مورد قربانى حج با ذكر كلمه ((من )) كه براى ((تبعيض )) است اين حقيقت را گوشزد كرده كه قربانى يكى از آن شعائر است ، همانگونه كه در مورد ((صفا و مروه )) نيز در آيه 158 سوره بقره مى خوانيم كه ((آنهم از شعائر الهى است )) (ان الصفا و المروة من شعائر الله ).
    كوتاه سخن اينكه تمام آنچه در برنامه هاى دينى وارد شده و انسان را به ياد خدا و عظمت آئين او مى اندازد شعائر الهى است و بزرگداشت آن نشانه تقواى دلها است . (2)

    با توجه به مطالب فوق ، آنچه در مورد بزرگداشت معارف اهل بیت که همان معارف دینی است ، انچام می شود در ضمن بزرگداشت شعایر الهی محسوب می شود . در این مورد نیز علاوه بر پرداختن به اموری مانند نشر معارف اهل بیت و ترویج آنها ، اموری که به ظاهر ابنیه و حرم های مقدسه آنها مربوط است نیز ، دارای اهمیت است .
    آنچه از مطالب فوق به دست آمد بیان گر برپاداشتن امر الهی و شعایر الهی است . این امر گاهی به همراه اعمال خاصی دستور داده شده است ، مانند مناسک حج که به تفصیل اعمال آن بیان شده است و گاهی نیز به نحو کلی بیان شده است . در مورد استفاده از طلا و زینت های این چنینی ، دستور مستقیمی از سوی اهل بیت وجود ندارد و ایت عمل تنها سنت شیعیان است که برای احترام به پیشوایان خود ، سعی می کنند از گران بها ترین اشیاء استفاده کنند تا نشانه ای بر گذشتن از اموال خود در راه دین و نیز احترام به ساحت مقدس اهل بیت پیامبر (ص) باشد .

    موفق باشید


    1. حج 32
    2. تفسیر نمونه ، ذیل آیه فوق

    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۲۱:۳۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چون طلا یکی از چیزهای گران و با ارزش برای ما انسانهاست نه اینکه نزد امامان معصومین ع هم مثل نزد ما ارزش دارد

    برای امامان بین سنگریزه و طلا فرقی نیست امام ع با قدرت خودش سنگریزه را هم طلا می کند همانطور که

    در بعضی روایات آمده است

    چرا در ضریح برخی ائمه از طلا استفاده میشود ؟

    عکس از http://night-skin.com/blogcode/tasvi...p?id=10&page=3


    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۸:۲۷
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    آنچه از مطالب فوق به دست آمد بیان گر برپاداشتن امر الهی و شعایر الهی است . این امر گاهی به همراه اعمال خاصی دستور داده شده است ، مانند مناسک حج که به تفصیل اعمال آن بیان شده است و گاهی نیز به نحو کلی بیان شده است . در مورد استفاده از طلا و زینت های این چنینی ، دستور مستقیمی از سوی اهل بیت وجود ندارد و ایت عمل تنها سنت شیعیان است که برای احترام به پیشوایان خود ، سعی می کنند از گران بها ترین اشیاء استفاده کنند تا نشانه ای بر گذشتن از اموال خود در راه دین و نیز احترام به ساحت مقدس اهل بیت پیامبر (ص) باشد .
    با تشکر از پاسخ شما
    چون یک هفته از ارسال سئوالم گذشته بود و متوجه شدم این موضوع قفل شده دیگر بدنبال جواب نیامدم و الان هم اتفاقی دوباره با آن برخورد کردم .بهرحال من مجبور شدم همین سئوالم را در تالار اسک دین مطرح کنم و پس از گفتگوهای زیاد فعلا به این نتیجه رسیدم که اولا تعظیم شعائر همانگونه که خودتان گفتید از دستورات خداوند هست و و در موارد غیر اختصاصی مانند قبور شریف ائمه علیهم السلام تعیین دستور خاصی نشده و مردم براساس سلیقه و سبک زندگی خود به اینکار یعنی تعظیم شعائر میپردازند .
    براین اساس ضمن تاکید بر لزوم زیبا سازی و مقاوم سازی مضاجع شریف و همچنین تهیه امکاناتی هرچه بهتر برای زائران آن به نظرم میرسد استفاده از طلا و نقره به هیچ گونه عقلانی نیست و مصداقی از اسراف هست .چرا که با هزینه کمتر میتوان حرم ائمه را مقاومتر بزرگتر زیباتر و با امکانات بیشتر فرهنگی و مادی برای زائران قرار داد . استفاده از طلا ونقره فقط هزینه را بالا میبرد بدون آنکه کارکرد واقعی در جهت بهره وری داشته باشد .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هزینه های مضاجع اهل بیت (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست
    با تشکر از پاسخ شما
    چون یک هفته از ارسال سئوالم گذشته بود و متوجه شدم این موضوع قفل شده دیگر بدنبال جواب نیامدم و الان هم اتفاقی دوباره با آن برخورد کردم .بهرحال من مجبور شدم همین سئوالم را در تالار اسک دین مطرح کنم و پس از گفتگوهای زیاد فعلا به این نتیجه رسیدم که اولا تعظیم شعائر همانگونه که خودتان گفتید از دستورات خداوند هست و و در موارد غیر اختصاصی مانند قبور شریف ائمه علیهم السلام تعیین دستور خاصی نشده و مردم براساس سلیقه و سبک زندگی خود به اینکار یعنی تعظیم شعائر میپردازند .
    براین اساس ضمن تاکید بر لزوم زیبا سازی و مقاوم سازی مضاجع شریف و همچنین تهیه امکاناتی هرچه بهتر برای زائران آن به نظرم میرسد استفاده از طلا و نقره به هیچ گونه عقلانی نیست و مصداقی از اسراف هست .چرا که با هزینه کمتر میتوان حرم ائمه را مقاومتر بزرگتر زیباتر و با امکانات بیشتر فرهنگی و مادی برای زائران قرار داد . استفاده از طلا ونقره فقط هزینه را بالا میبرد بدون آنکه کارکرد واقعی در جهت بهره وری داشته باشد .
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد اینکه استفاده از طلا و نقره تنها هزینه را بالا می برد و کارکرد دیگری ندارد ، باید عرض شود که بسیاری از محبین اهل بیت (ع) هستند که واقعا علاقه مند هستند تا ثروت خود را در راه تزیین هرچه بیشتر مضاجع و حرم های اهل بیت (ع) صرف کنند و این امر را نوعی احترام به آن بزرگواران می دانند . از سوی دیگر این امر نشان دهنده گذشتن از مال و ثروت در راه امور دینی است . البته از سوی دیگر باید این نکته نیز در نظر گرفته شود که مبالغ موجود ، با حفظ اولیت ها هزینه شود و برای اموری که ضرورت بیشتری دارند مصرف شود و خدایی نکرده چنین اموالی اسراف نشوند . در این بین با توجه به سنت شیعیان و نیز رسوم موجود ، به نظر نمی رسد ساختن گنبد طلا و نیز ضریح نقره ای ، از مصادیق اسراف باشد .

    موفق باشید



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد اینکه استفاده از طلا و نقره تنها هزینه را بالا می برد و کارکرد دیگری ندارد ، باید عرض شود که بسیاری از محبین اهل بیت (ع) هستند که واقعا علاقه مند هستند تا ثروت خود را در راه تزیین هرچه بیشتر مضاجع و حرم های اهل بیت (ع) صرف کنند و این امر را نوعی احترام به آن بزرگواران می دانند . از سوی دیگر این امر نشان دهنده گذشتن از مال و ثروت در راه امور دینی است . البته از سوی دیگر باید این نکته نیز در نظر گرفته شود که مبالغ موجود ، با حفظ اولیت ها هزینه شود و برای اموری که ضرورت بیشتری دارند مصرف شود و خدایی نکرده چنین اموالی اسراف نشوند . در این بین با توجه به سنت شیعیان و نیز رسوم موجود ، به نظر نمی رسد ساختن گنبد طلا و نیز ضریح نقره ای ، از مصادیق اسراف باشد .

    موفق باشید
    هرچند این که استفاده از طلا ونقره اسراف هست یانه موضوعی سلیقه ای است و نمیتوان پاسخ قاطعی به آن داد اما بدلیل اینکه فرمودید این سنت شیعیان است خدمتتان عرض کنم که سنت یک مردم دلیل بر درستی آن نیست !
    از طرف دیگر خود شما مخالف اسراف در این امور هستید ولی بکار بردن طلا ونقره را مصداق اسراف نمیدانید !خب بفرمایید مصداق اسراف در این راه چیست ؟! مثلا اگر ساختمان چگونه ساخته شود میشود مصداق اسراف ؟!


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مضجع و بارگاه




    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست
    هرچند این که استفاده از طلا ونقره اسراف هست یانه موضوعی سلیقه ای است و نمیتوان پاسخ قاطعی به آن داد اما بدلیل اینکه فرمودید این سنت شیعیان است خدمتتان عرض کنم که سنت یک مردم دلیل بر درستی آن نیست !
    از طرف دیگر خود شما مخالف اسراف در این امور هستید ولی بکار بردن طلا ونقره را مصداق اسراف نمیدانید !خب بفرمایید مصداق اسراف در این راه چیست ؟! مثلا اگر ساختمان چگونه ساخته شود میشود مصداق اسراف ؟!
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب حایز اهمیت است :

    - ابتدا عرض شود که نمی توان اسراف بودن یا نبودن امری را سلیقه ای عنوان کرد . در این رابطه ملاک هایی وجود دارد . با توجه به اینکه اسراف از محرمات است و طبیعتا بحث از ملاک ها و معیار های آن نیز در حیطه ی بحث های فقه و احکام جای میگیرد ، در مورد اسراف بودن یا نبودن می توانید از کارشناسان احکام ، سوال بفرمایید . و بررسی این سوال در این موضوع ، خارج از محدوده ی بحث است .

    - در مورد اینکه بنده عرض کردم که با توجه به سنت شیعیان ، این کار صحیح است ، این مطلب حایز اهمیت است که اگرچه وجود یک سنت به تنهایی دلیل بر صحیح بودن عملی نیست ولی باید به این مطلب توجه داشت که در این بحث در پی اثبات اصل اعتبار این کار نیستم ، در واقع چنانچه در پاسخ نخست بیان شد ، اصل تعظیم شعایر از سوی دین مبین اسلام بیان شده است و تکریم این امور ، فرمان خداوند است ، در این بین با توجه به اینکه نحوه و جزئیات این فرمان بیان نشده است ، می توان از رسوم و آداب هر منطقه تا زمانی که با دیگر آموزه های دینی منافات ندارد ، استفاده کرد . ساختن حرم و بارگاه نیز چنین است . رسم شیعیان در تکریم اهل بیت (ع) چنین است و از آنجایی که این امر با دیگر آموزه های دینی منافاتی ندارد ، می تواند تحت عنوان کلی ، تعظیم شعایر قرار بگیرد فلذا اشکالی ندارد . (در مورد اسراف بودن یا نبودن هم ، می توانید از کارشناس مباحث احکام سوال بفرمایید -هر چند اشاراتی در پاسخ های قبلی به این مطلب شد-)

    موفق باشید



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باتشکر وقدر دانی از جواب بسیار ارزنده شما


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    ساختن حرم و بارگاه نیز چنین است . رسم شیعیان در تکریم اهل بیت (ع) چنین است و از آنجایی که این امر با دیگر آموزه های دینی منافاتی ندارد ، می تواند تحت عنوان کلی ، تعظیم شعایر قرار بگیرد فلذا اشکالی ندارد . (در مورد اسراف بودن یا نبودن هم ، می توانید از کارشناس مباحث احکام سوال بفرمایید -هر چند اشاراتی در پاسخ های قبلی به این مطلب شد-)
    با تشکر از پاسخگوی محترم بابت وقتی که جهت روشنگری من گذاشتند.
    فکر میکنم سوءتفاهمی شده و شاید من سئوالم را درست مطرح نکرده باشم .! مشکل من با ایجاد گنبد و بارگاه و ضریح نیست و همه آنها را لازم میدانم .مشکل من استفاده از طلا و نقره در این مکانها است چون با استفاده از تکنولوژی روز ساختمان میتوان همین گنبد و بارگاه و ضریح را زیبا تر مقاومتر اما با هزینه کمتر ساخت .لذا استفاده از طلا ونقره در اینجا حداقل در امروز کاربرد ندارد و از اینرو آنرا اسراف میدانم .
    اگر فکر میکنید بحث در باره اسراف بودن آن مربوط به بخش احکام میشود لطف نموده و این موضوع را به بخش احکام انتقال دهید .چون نمیخواهم باعث ایجاد موضوع تکراری شوم یا اگر صلاح میدانید از کارشناس بخش احکام بخواهید که در اینجا پاسخ لازم را بدهند چون من نحوه تماس موثر با آن کارشناسان محترم را نمیدانم .


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست
    سلام یک سئوالی مدتیست ذهن مرا مشغول کرده به ویژه بعد از آنکه دیدار برخی از آیات عظام را از ساخت ضریح حضرت امام حسین علیه السلام دیدم . واقعا برای من سئوال شده که براساس کدام دلیل عقلی یا نقلی میتوان از فلزات گرانبها برای ساخت ضریح استفاده نمود .
    از دوستانی که زحمت راهنمایی بنده را میکشند بسیار سپاسگزار هستم فقط چند نکته را قبل از پاسخگویی جهت جلوگیری از انحراف پاسخ بیان میکنم .
    1-من یک شیعه اثنی عشری هستم .2- اصلا بدنبال مقایسه یا سخنان وهابیون در این زمینه نیستم پس لطفا به آنها پاسخ نفرمایید و فقط بر همین سئوال متمرکز باشید .
    خلاصه :من بدنبال دانستن دلیلی عقلی یا نقلی مبنی بر استفاده طلا در ضریح ائمه هستم و البته بسیار ممنون خواهم بود که بر اساس قضیه "كل ما حكم به الشرع حكم به العقل" راهنمایی فرمایید .
    امیدوارم پاسخ اینجانب حذف نگردد که جز آیات قرآن نمی باشد که اگر چنین کنند گویا آیات خدا را منکر شده اند

    طبق آیات قرآن شیطان برای گمراهی اعمال را زینت می دهد

    طبق آیات قرآن آن کسانی که شما می خوانید جز انسان هایی مانند شما نیستن و توانایی انجام هیچ کاری را ندارند

    طبق آیات قرآن برای بت ها هم این چنین کارهایی می کردند و همین طوری درباره کار آن سامری که گوساله رو.......

    در آخر بهتر است بدانید برای تراشیدن بت از قلم استفاده می شد و آن را با طلا می آراستند
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود