صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***رسالت های زن منتظر ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0

    مطلب ***رسالت های زن منتظر ***




    ***رسالت های زن منتظر ***




    ***رسالت های زن منتظر ***




    ***رسالت های زن منتظر***




    ***رسالت های زن منتظر ***







    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0




    ***رسالت های زن منتظر ***




    ضرورت بحث ازرسالت های زن منتظر



    براي رسيدن به پله اي كه بتوان از آن، درآرمانشهر مهدوي به عنوان يك «زن منتظر» گام گذاشت، اولين پله، ضرورت شناخت جايگاه و منزلت زن درانديشه ديني است.
    بدون شناخت ميزان اعتماد خداوند به زنان و توانمندي هايي كه در آنان به وديعه نهاده،
    پيمودن پله هاي نردبان ايمان در ذهن زن مسلمان، دشوار و ناممكن به نظر مي رسد.

    درميان فرازهاي تاريخ، دين مبين اسلام و رسول خاتم صلي الله عليه واله شرايطي را رقم زدند كه در آن،
    جايگاه و منزلت واقعي زن و پرورش زناني اسوه و الگو، صد چندان شد.
    مقايسه وضعيت زنان پيش از اسلام و پس از اسلام، بهترين گواه بر اين مطلب است.

    در شرايطي كه در فرهنگ جاهليت، خبر تولد دختر همراه با سرشكستگي و خشم پدر بود
    و در زمانه اي كه دختر عصر جاهليت، در انتخاب همسر، اختياري نداشت و از مهريه نصيبي نمي گرفت
    و پس از مرگ شوهر، در كنار اموال او به ارث برده مي شد، پيامبر اكرم
    )
    به چند اقدام مهم دست زد كه يكي از آنها، همتا دانستن زن و مرد بود.

    برابر دانستن زن و مرد در انسانيت و دستيابي به قله هاي كمال معنوي، از اصول نگرشي اسلام است.
    قرآن با كمال صراحت بيان مي كند كه زن و مرد داراي يك سرشت و طينت مي باشند.

    آياتي از قرآن كريم به زن و مرد يكسان وعده بهشت مي دهد و هر دو را
    در اقامه نماز، اعطاي زكات و اصلاح جامعه اسلامي
    در قالب امر به معروف و نهي از منكر، مسئول مي شمارد.


    پيامبر(ص)ضمن توجه دادن به جايگاه ويژه دختران در زندگي،
    از آنان به عنوان مونس، اهل مدارا و نيكي، با خيرو بركت و سبب طراوت زندگي ياد كرده
    و با سنت سنگدلانه دختر كشي در ميان عرب جاهلي به مبارزه بر مي خيزد.

    همچنين در قالب عباراتي كه بهترين مردم را خيرخواه ترين آنان در حق زنان مي داند، اهانت به زنان را ناشي از پستي بر مي شمارد و پاداش حمايت از دختران و زنان را بهشت قرار مي دهد.

    حضرت ختمي مرتبت (ص) در جامعه اي كه زن عنصري پست و همچون كالا قلمداد مي شد،
    دست به يك انقلاب عظيم سياسي- فرهنگي زد.

    یكي از راه هاي شناخت هر مكتب، بررسي آثار ناشي از برنامه هاي آن مكتب، خصوصا كساني است كه براساس آموزه هاي آن مكتب، پرورش يافته اند.
    خديجه سلام الله علیها، فاطمه سلام الله علیها و... نمونه هايي از زناني هستند كه تحت آموزه هاي غني و هويت بخش اسلام، به عنوان الگوي جامعه بشري درخشيد ند.

    انتقال فرهنگ چنانچه از مجراي صحيح آن صورت نگيرد، يا انتقالي ناقص بوده و يا دوام و پايايي نخواهد داشت. بدون شك، ويژگي هاي شخصيتي زنان همچون ارتباط گيري مناسب، وجود احساسات سرشار،
    انتقال عواطف، صبر و حوصله فراوان و...
    بي ارتباط با سپردن مسيوليت فرزند آوري و تربيت نسل از سوي خداوند متعال به زنان نيست.

    اگر در روايات، آماده شدن افراد جامعه براي پذيرش حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) به عنوان يكي از نشانه هاي ظهور ذكر شده، بدون ترديد سخن از اين نسل مومن و آماده،
    بدون هنرنمايي و ايفاي نقش زنان به عنوان تربيت كنندگان اين نسل، سخني گزاف و دور از واقع خواهد بود.

    لذا جايگاه و نقش زنان در جامعه مهدوي از حيث جايگاه فردي، نقش هاي آنان در عرصه هاي خانوادگي و تاثيرات آنان بر اجتماع در پيش و پس از ظهور، قابل بررسي مي باشد.

    برخي از زنان، چنان شايستگي و منزلتي مي يابند كه جزو اصحاب و كارگزاران ويژه حضرت مهدي(عج)
    مي گردند. به گونه اي كه 50 نفر از ميان یاران حضرت زن هسند.

    نعماني از امام باقرعليه السلام نقل كرده كه فرمودند:
    « به خدا سوگند! سيصد و اندي خواهند آمد و پنجاه نفر زن نيز در ميان آنان است ».

    حضرت در ادامه، در بيان ويژگي هاي اين 313 نفر مي فرمايند:

    «و آنان برگزيدگان، قضاوت كنندگان، حاكمان و فقيهان در دين مي باشند»

    كه اين خصايص، حكايت از منزلت و جايگاه اين 50 زن برگزيده دارد.

    علاوه بر اين پنجاه صحابي خاص، چهارصد بانوي برگزيده نيز به همراه حضرت عيسي (ع)
    به كمك حضرت مهدي(عج) خواهند شتافت.

    چنانچه از پيامبراكرم (ص) نقل شده كه :

    «عيسي بن مريم، به همراه هشتصد مرد و چهار صد زن از بهترين و شايسته ترين افراد روي زمين خواهد آمد».

    از ديگر زناني كه ياري گر حجت بن الحسن(عج)مي باشند،
    زنان برجسته اي هستند كه بار ديگر زنده شده و رجعت مي نمايند.
    برخي از اين زنان، نام و نشانشان در متون ديني آمده است و برخي ديگر، فقط از آمدنشان خبر داده شده است. طبري در دلايل الامامه از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق عليه السلام فرمودند:

    « همراه قائم، سيزده زن خواهند بود... عرض كردم نام آنهارا بفرماييد.
    فرمود: قنواء دختر رشيد هجري، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه (مادر عمار ياسر)، زبيده ام خالد احمسيه، ام سعيد حنفيه، صيانه ماشطه، ام خالد جهنيه ».

    برخي زنان چنان فعال و پويا عمل مي نمايند كه نه تنها در رسالت اصلي خود
    كه آماده سازي تربيت جامعه مهدوي است، سرافراز عمل مي نمايند
    و علي رغم دشواري هاي دينداري در آخرالزمان،
    نه تنها ايمان خويش را با صلابت حفظ نموده و نسلي مهدي باور را تربيت مي كنند،
    بلكه در عرصه هاي فعاليت دولت جهاني حضرت (عج) ، نيز كارگزاري و ياوري ايشان را برعهده مي گيرند.



    *نعماني، محمد بن ابراهيم،الغيبه، ص 279. مجمع الزوا يد،ج 7، ص 315

    معجم الاما م المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، ج 1، ص 500،ص534

    طبري، محمد بن جرير، دلايل الامامه، ص 314.


    فروغ هدا يت، ج 1، ص 50.

    زن و خانواده در باز خواني سيره پيامبر، نشريه حورا، شماره 20.

    وسايل الشيعه، ح6 2730 و 4 2731 ونهج الفصاحه، ح 1 248.






    ***رسالت های زن منتظر ***

    ویرایش توسط خادمة المهدی : ۱۳۹۲/۰۲/۰۶ در ساعت ۱۵:۴۵


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0








    ***رسالت های زن منتظر ***




    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی



    خداشناسی وهستی شناسی



    بخشي از رسالت هاي شناختي زن منتظر، مربوط به آن معارف و بينش هايي است
    كه هر فرد مسلمان و شيعه معتقد به ظهور حضرت مهدي (عج) بايد با آن آشنا باشد.
    اين معارف را مي توان مبناي نظام فكري هر زن منتظر دانست و بدون شناخت آنها، سخن از رسالت هاي زن منتظر به عنوان عضو موثري از خانواده و اجتماع، گزاف و بي جا خواهد بود.

    بدون شناخت از روي اعتقاد وايمان راسخ نسبت به ذات الهي و صفات او، هدفمندي خلقت و تمامي اجزاي هستي، جايگاه انسان به عنوان خليفه الله، جامعيت دين و برنامه عمل و نيز موانع و دشمنان فراروي انسان،
    نمي توان گام در مسير شناخت ساير رسالت هاي شناختي و رفتاري يك زن منتظر گذارد.

    در بدو امر، بسياري از اين رسالت ها، ساده و سهل مي نمايد وليكن بسياري از مشكلات انسان در ضعف بندگي الهي و تسليم درمقابل ولايت شيطان، ناشي از ضعف در شناخت اين مولفه ها مي باشد.

    البته شناخت صحيح، دقيق و جامع اين بخش از رسالت ها، بر عهده كتب اعتقادي و كلامي مي باشد وليكن در اين مجال، به آنچه شناختش ضروري است، اشاره كوتاهي مي گردد.

    قرآن كريم براي خروج انسان از عادات روزمره، انسان را به تدبر در آسمانها و زمين فرا مي خواند.
    راز آن چيست؟

    انسان هايي كه از نجوم و رخدادهاي فلكي آگاهند، بيش از ديگران، اهميت اين سفارش قرآن كريم را در مي يابند. آدمي اگر بداند كه خورشيد، يك ميليون و پانصد هزار برابر! بزرگتر از كره زميني است كه وسعت آن، به سختي درتصور فرد مي گنجد، چه احساسي مي يابد؟
    انسان اهل فكر و تامل ، اگر بداند كهكشان راه شيري، داراي چهارصد هزار ستاره مي باشد،
    چه حالي پيدا مي كند؟
    سرعت 150 كيلومتر در ساعت كهكشان راه شيري،
    فاصله 4 سال نوري نزديكترين ستاره به خورشيد و يا فاصله دو ميليون سال نوري نزديكترين كهكشان با ما، مطالبي است كه تصور آن، يك پيام كليدي دارد:

    عظمت غيرقابل تصور عالم هستي و خالق آن؛

    علت فراخوان قرآن به تدبردرآسمانها و زمين بي ارتباط با اين عظمت و شكوه هستي نمي باشد.
    زيرا تلقي انسان از هستي، درنوع نگرش به خود، خالق و عالم خلقت تاثير شگرفي مي گذارد.

    قطعا خداي حاضر در زندگي روزمره كه بارها نام او را در چيزهاي بي ارزش مورد قسم قرار مي دهيم،
    با خداي حاكم بر كاينات و عظمت هستي متفاوت است.
    اگر اين قدرت عظمت درك شود، ديگر انسان خود را محتاج بشر و ماديات نمي بيند
    و زيورآلات دنيا، تمام همت و تلاش او را به خود
    معطوف نمي كند.


    توحيد واقعي كه يك زن منتظر به دنبال آن است،
    معنايي جز درك عظمت خداوند و پرستش او در تمام ابعاد زندگي وخود را در همه جنبه ها، محتاج او دانستن، ندارد. اين چنين مي شود كه ذكر خدا، برتر از هر ذكر ديگر، در زندگي انسان جريان مي يابد.

    به خاطر اهميت اين درك از هستي و عظمت خالق هستي است كه

    حضرت آيت الله بهجت رحمه الله به عنوان يك سالك الي الله مي فرمايد:

    « بارها گفته ام و بار دگر مي گويم: كسي كه بداند هر كه خدا را ياد كند، خدا همنشين اوست،
    احتياج به هيچ وعظي ندارد؛ مي داند چه بايد بكند و چه بايد نكند»
    1

    يك زن منتظر مي بايست هماهنگ باتمام اجزاي عالم، در حركت خويش به سمت پروردگار، به شناخت صحيح و جامعي از صفات الهي دست يابد تا درحركت خويش،
    كمالات و مطلوبيت ها را به اشتباه در امور ديگر جستجو نكند.

    استمرار بر ذكر هزار اسم و كمال الهي در دعاي جوشن كبير و تفكر در مضامين آن،
    اين امكان را به زن منتظر مي دهد كه به حركت خويش در جهت الهي، سرعت و شتاب بيشتري ببخشد.
    فراواني اسماء الهي در متون ديني، تذكردهنده به اين مطلب است كه هر صفت و نام، پاسخ به يك نياز انسان است و لذا خداوند حضور فعال و پرثمر در زندگي انسان دارد.
    مرور راه هاي عقلي و فطري شناخت خدا، صفات ذاتيه و فعليه و نيز صفات سلبيه،
    از جمله رسالت هاي شناختي زن منتظر است.


    مكن است اين شبهه پيش آيد كه شناخت ذات و صفات الهي و بررسي برهان هاي مربوطه، براي ما كه به اسلام ايمان آورده ايم چه ضرورتي دارد؟

    در پاسخ بايد بگوييم كه اساس همه مشكلات بشر از يك سو و ما به عنوان كساني كه قرار است مومنين آخرالزمان باشيم از سوي ديگر، به عدم شناخت عظمت و قدرت لايزال الهي باز مي گردد.

    خدا را به ظاهر پذيرفته ايم ولي در عمل و رفتار خويش، ديگران را شريك او قرار مي دهيم .

    اگر به عنوان كسي كه مي خواهد منجي بشريت را ياري كند، سنت هاي الهي را به درستي بشناسيم، گام هاي خويش درمسير انتظار را با سهولت بيشتري بر مي داريم.

    سنت غلبه مومنان بر كفار ولو با تعداد و امكانات كمتر 2


    و برتري اسلام بر ساير اديان3،


    سنت روزي رساندن به متقين از طرق غيرقابل پيش بيني 4



    و يا توصيه آموزه هاي ديني به انفاق و يا دعوت از ميهمان و بخشش از اموال در زمان هاي فقر و ناداري، و...
    اين كمك را مي نمايد كه برعكس بشر غربي كه خدا را از معادلات خويش خارج كرده و به صرف اسباب و علل مادي و محاسبات رياضي اكتفا كرده است،
    عنصر اصلي و قدرت تاثيرگذار الهي را داخل در محاسبات خويش نماييم
    و همه چيز را از ناحيه او ببينيم و از او مدد بگيريم.



    عنايت الهي بر اين تعلق گرفته كه هر شيئي به نقطه كمال مطلوب برسد
    مگر اينكه بخاطر تزاحم اسباب در دنياي مادي، اين مسير با خلل روبرو شود .

    مهم اين است كه بدانيم عالم بر پايه خير بنا نهاده شده
    و آنچه از شرور به ما مي رسد، شر نسبي است و حتما داراي خيرات مي باشد .

    خداوند متعال با رحمت بي منتهاي خويش نعمات را گسترانيده است.

    آيه شريفه 83 سوره اسراء اين رحمت الهي را به خوبي تصوير نموده است. 5
    پروردگار رحمان و رحيم به وسيله استفاده از صيغه متكلم، اعطاي نعمت را به خود نسبت مي دهد

    ولي تعبير
    « اذا مسه الشر: هنگامي كه بدي او را لمس مي كند»
    نشان مي دهد كه خداوند به كسي شرو نقمت نمي دهد
    و شرور، محصول نظام تزاحم در نظام مادي و سوءرفتار آدمي است.

    اينكه يك پرنده در يك زمان با مهرباني دانه دردهان جوجه هاي خود مي گذارد
    و لحظه اي بعد، آنان را نوك زده و از لانه به بيرون پرتاب مي كند تا پرواز را فرا بگيرند،
    هر دو كار مادر نسبت به فرزندانش رحمت است كه در دو چهره متفاوت بروز كرده است.

    اگر اين مسئله براي زن منتظر روشن نشود كه

    «عسي ان تكرهوا شييا و هو خير لكم: چه بسا چيزي را ناپسند بشماريد در حالي كه درآن خير شماست »،6

    در مفابل سختي ها و مصايب ممكن است مايوس از رحمت الهي- كه بزرگترين معصيت استشده
    و دچار تزلزيمان شود.
    از طرف ديگر، شر و باطل قطعا نابودشدني و از بين رفتني است7.


    ليكن مطابق آيه 18 سوره انبياء اين باطل خود به خود از بين رفتني نيست
    بلكه بايد براي از بين بردن آن اقدام و عمل صورت گيرد
    و اگر چنين شود، باطل امكان مقابله در مقابل حق را نخواهد داشت.

    وظيفه اصلي ما كه در اين بخش مورد تاكيد قرار مي گيرد
    اين است كه بدون شناخت صحيح هستي و خالق آن، عبادت كه ميوه شناخت است، حاصل نمي گردد.
    اگر هدف از خلقت جن وانس، و ساير اجزاي عالم هستي عبادت پروردگار است،

    « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون »،8

    اين عبادت با عباداتي كه بدون حضور قلب و از سر رفع تكليف انجام مي دهيم، متفاوت خواهد بود.

    اين عبادتي است از روي شناخت عظمت و متناسب با جايگاه خالق هستي.

    پس مي بايست مدام با تامل و مرور در آيات و اسماء و صفات الهي،

    آنها را ملكه ذهن خويش گردانيم.








    1.ماهنامه ا خلاقي- تربيتي خلق، شماره هفتم، مهر و آبان87


    2. «كم من فيه قليله غلبت فيه كثيره باذن الله: چه بسا گروهي اندك به خواست خدا بر گروه بسياري غلبه يافته ». (بقره_ 249).

    3. « ليظهره علي الدين كله ولوكره المشركون: تا آن را بر همه دين ها پيروز گرداند هر چند مشركان را خوش نيايد».(توبه_33)


    4. « ومن يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب:

    و هركه از خدا پروا كند، براي او راه خروجي (از گناه و مشكلات ) پديد مي آورد

    و او را از جايي كه گمان نمي برد روزي مي د هد ». (طلاق_ 2،3).




    5.« واذا انعمنا علي الانسان اعرض ونيا بجانبه و اذا مسه الشر كان يوسا:
    و چون به انسان نعمت ارزاني داريم روي مي گرداند و دوري مي گزيند، و چون به وي بدي رسد نوميد مي گردد».


    6.بقره.216



    7. «ان الباطل كانا زهوقا: بي شك باطل نابود شدني است ». (اسراء_ 81).


    8 .« وجن و انس را نيافريديم مگر بر اي اينكه مرا بندگي كنند» (ذاريات_56).





    ***رسالت های زن منتظر ***



    ویرایش توسط خادمة المهدی : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۵۴


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0







    ***رسالت های زن منتظر ***





    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی



    انسان شناسی





    انسان پيچيده ترين موجود عالم خلقت است؛

    به گونه اي كه كل هستي با تمام عظمت آن، گنجايش خدا را ندارد

    وليكن قلب مومن مي تواند ميزبان خدا باشد.
    انسان اشرف مخلوقات و خليفه و جانشين خدا در زمين است.

    امانت بزرگ الهي كه آسمان و زمين از پذيرفتن آن سرباز زدند و توان پذيرفتن آن را در خود نديدند،

    از سوي خالق هستي به انسان سپرده شد.1

    اگربخواهیم پیچیدگی این مخلوق الهی رادرک کنیم

    کافی است بگوییم که انسان موجودی است که جسمش به خاک وروحش به خدامتصل است.

    چنانچه اگرعالم خلقت راچون مخروطی تصور کنیم

    انسان درمرکزاین مخروط،بانیروهایی ازقاعده وراس هرم مواجه است.

    گرچه برآیندنیروهابه گونه ای است که اورابه سمت خدامی کشاند

    ولی چنانچه خودبخواهدمی تواندباشتاب خیره کننده ای به سمت علایق دنیوی وامورغیرالهی سقوط کند

    ودراین صعودوسقوط حدومرزی ندارد.

    این تعبیرکه انسان میان برزخی ازحیوان وفرشته قراردارد

    به وضوح گویای اختیارمندی انسان درانتخاب مسیرالهی یاشیطانی است.

    انسان ازیک سومی تواندمسجودفرشتگان شود

    وازسوی دیگر،به تعبیرقرآن می تواندحیوان وبلکه پست ترازآن شود.2


    گاهی انسان برای دنیاوپرداختن به جنبه ها وغرایزحیوانی پرورش داده می شود

    وگاهی برای خداورسیدن به کمالات معنوی.

    عبرت های تاریخی هردونوع پرورش رابه خوبی تصویرکرده اند.

    اگردرقدیم انسان آنقدرتحت حیوانیت خودبودکه دختران رازنده زنده ،داخل قبرمی گذاشت

    وازبیرون قبرشاهدجان کندنشان می ماند

    ویا اگرچنان پست می شدکه درزمان مرگ مولی همراه دفن کوزه آب وغذابرای آن میت،

    عبداوراهم به صورت زنده درکناراودفن می کردند،

    بشربه ظاهرمدرن امروزنیزکم بهره ازچنین صفات حیوانی نیست.

    واقعیت گریزناپذیرآن است که تدبیرخلقت به گونه ای است

    که چنانچه افق وجهت حرکت انسان حرکات واعمال غیرالهی باشد تبدیل به حیوان وبدترازآن می گردد.

    این چنین انسانی که تمام عقل وتوانمندی خویش رادرخدمت تمتع وبهره بیشترازدنیاقرارداده است ،

    دیگرقاعدتا نیازی به وجودمقدس انسان کاملی چون حضرت مهدی(عج) درخوداحساس نمی کند

    وحتی ایشان رامانعی برسرراه لذت طلبی بی حدومرزخودمی داند.

    اسلام معتقداست که انسان برای خوردن وآشامیدن آفریده نشده است

    والادیگرتفاوتی باحیوان نداشت ولایق مقام خلیفه خداوندبودن نمی شد.

    این دین جامع به همه غرایزانسان به صورت هماهنگ می نگرد وبیان می دارد

    که همانگونه که انسان حس بویای ،چشایی ولامسه داردبرای کمال جویی وحقیقت طلبی نیزفطرت دارد.

    خداوندحقیقت انسان راهمراه باسلامت ودرستی ودارای گرایش به تقواودوری کننده ازفجورخلق نمود.

    بیماری های آدمی منحصردربیماری های جسمی نیست

    وتسلیم درمقابل فجورودسیسه های شیطانی که آثارخودرادرنگاه به نامحرم،تمایل به گناه و...می گذارد

    چنان روح انسان رابیمارمی کندکه دیگرکسی رایارای درمان آن نیست.


    تعابیری چون انه کان ظلوماجهولا3


    که درقرآن پیرامون انسان به کاررفته اشاره به انسانی داردکه صرفاوجهه همت خویش را مادیات قرارداده است

    وازبیماری های روحی خویش غفلت نموده است.


    کل یعمل علی شاکلته4 نشان می دهدکه خداوندکسی رابرسرشت وشاکله بدنیافرید.


    چه بلال سیاه چهره وچه یوسف زیباروی همگی به واسطه دارابودن فطرت الهی وشرایط اولیه حرکت


    به سمت قرب الهی دارای خلقت احسن می باشند.

















    1. « انا عرضنا الامانه علي السموات والارض والجبال فابين ان يحملنها واشفقن منها وحملها الانسان:
    ماامانت الهی رابه آسمانهاوزمین وکوههاعرضه کردیم وآنهاازپذیرفتن آن سرباززدند.(احزاب_72)



    2.اولئک کالانعام بل هم اضل :آنان مانند چهارپایان بلکه گمراه ترند(اعراف_179)


    3.احزاب_72






    ***رسالت های زن منتظر ***






    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    ***رسالت های زن منتظر ***




    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی



    شخصیت انسانی زن منتظر

    زن منتظر، آمده است كه پله هاي نردبان را بسوي صعود الي الله طي كند

    و به سمت انسان كامل كه نزديك ترين انسان به پروردگار و وجودش سراسر كمال و فضيلت است، حركت نمايد.

    او اميال و غرايزش را در خدمت رشد و تعالي خويش قرار مي دهد

    و به همين خاطر است كه لذت و نشاط او بيش از انسان مادي است.

    او مي داند كه انسان ناهمگون در پرداختن به استعدادها، تمايلات و غرايز، همچون يك كاريكاتور است

    و همانگونه كه يك كاريكاتور، خنده دار و مضحك است، انسان تك بعدي و ناهماهنگ نيز، خنده دار خواهد بود.


    زن منتظر، جهت حركت خود را به سمت انسان كامل تنظيم نموده است

    و هر لحظه از حركتش را به اميد نزديك تر شدن به او طي مي كند.

    اگر ويژگي انسان كامل اين است كه به همه ارزش هاي انساني خود مي پردازد

    وآنهارا در حد اعلا رشد مي دهد و در اين رشد، هماهنگي و انسجام را مورد توجه قرار مي دهد،

    زن منتظر نيز مي داند كه رشد بيش از حد يك ميل و حتي يك ارزش و غفلت از ساير اميال و ارزش ها،

    نتيجه اي جز از بين رفتن ساير ملكات و ارزش ها ندارد. 1


    او همچون منتظرين واقعي كه خود معصومين عليهم السلام مي باشند،

    اين گفتار پر معناي آنان درالگو قرار دادن انسان كامل را نصب العين خود قرار مي دهد كه:


    «چنانچه او (مهدي _عج_ ) را دريابم و درك كنم، تمام عمر به خدمت او درمي آ يم ». 2


    حركت در مسير انتظار، حركت در مسيرانسان كامل است

    و در اين مسير است كه انسان از مرحله محب خدا بودن به مرحله محبوب خدا بودن مي رسد.

    اين نجواي امام حسن (ع) سراسر وجود زن منتظر را فرا گرفته است كه:

    « اي فرزند آدم! تو پيوسته از وقتي كه از شكم مادر خود به دنيا آمدي،

    در حال نابودي و سپري كردن عمرخويش هستي.

    پس سرمايه اي كه در دست داري، براي آنچه در پيش داري، به كارگير؛

    چرا كه مومن در انديشه تهيه زاد و توشه است و كافر در فكر لذت گرايي و بهره گيري از اين عالم گذران »
    3

    نكته مهم اين است كه زن منتظر بداند كه در انتخاب نوع و وسيله حركت به سمت انسان كامل،

    خالق هستي، تفاوت هايي ميان او و مردان قرار داده است.

    اين تفاوت ها گرچه موجب تفاوت در رسيدن به قرب و كمال نمي شود

    وليكن در ناحيه تكوين و تشريع، تفاوت هايي را بوجود مي آورد.

    زن منتظر ابتدا مي بايست توصيف مناسبي از ويژگي ها و تفاوت هاي طبيعي و تكويني

    در ابعاد روحي، رواني، انگيزشي و رفتاري بيابد.

    سپس به ارزش ها و آثار هر يك از اين ويژگي ها و تفاوت ها واقف شود

    تا در پرتو آن، بتواند به اهداف خداي قادر و حكيم از قرار دادن آنها در وجود خويش پي ببرد

    و الگوي مطلوب و مورد انتظار اسلام از يك زن مسلمان را درك كند.

    اگر چنين شد، مي تواند تفاوت در حقوق و تكاليف و نيز برخورداري هايي كه براي او قرار داده شده تحليل نموده

    و به وظايف و رسالت هاي خويش در مقابل ديگر اعضاي خانواده و اجتماع، پي ببرد.

    خالق قادر متعال، هستي را با عظمت وصف ناشدني، بصورت هدفمند خلق نمود

    و انسان را به عنوان خليفه خود در زمين قرار داد.

    اين هدفمندي در خلقت انسانها، موجب گرديد تفاوت هايي در زن و مرد بوجود آيد

    اسلام، علي رغم وجود اين تفاوت ها وتوانمندي ها، برعكس بسياري از مكاتب ديگر،

    زن ومرد را در انسانيت برابر دانسته و براي زن، آفرينش اصيل قايل است.

    نگاه اسلام به زن، علاوه بر موارد فوق، داراي ابعاد ديگري است

    كه مي توان از مجموعه آنها، به «اصول حاكم بر شخصيت زن در اسلام »تعبير نمود..






    1.مطهري، مرتضي،انسان كامل

    2. نعما ني، محمد بن ا بر ا هيم،الغيبه، باب 13، ج 46، ص 252.

    3. (بحارالانوار، ج 75، ص 112).





    ***رسالت های زن منتظر ***



    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    ***رسالت های زن منتظر ***





    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی






    اصول حاکم برشخصیت زن



    1.اعتقادبه متفاوت بودن راههای کمال زن ومرد


    اسلام، زن ومرد را در رسيدن به سعادت جاودانه و قرب الهي، برابر و هر دو را داراي هدف مشترك مي داند.
    اما اين حركت به سوي كمال، براساس تدبير حكيمانه خالق هستي، بدون توجه به تناسب آن با ظرفيت ها و استعدادها نبوده است.

    همانگونه كه هدف تمامي دانشجويان يك دانشگاه، رشد علمي است وليكن هر يك براساس علايق و استعدادهاي خود، به گرايش و تخصص خاصي مي پردازد، خداوند نيز گرچه هدف غايي خلقت را براي زن و مرد بصورت يكسان ترسيم كرده است وليكن وظايف و مسيوليت هاي آنان را بصورت كاملا مشابه و بدون توجه به علايق، استعداد و ظرفيت ها تعريف ننموده است.

    چنانكه پيامبراكرم صلي الله عليه واله وسلم نيز بصورت مكرر، جهاد مردان را بذل مال و جان در راه خدا و جهاد زنان را شوهر داري نيكو دانسته اند.1

    لذا مرد با انجام يكسري از وظايف و فعاليت هايي به كمال و قرب الهي مي رسد
    و زن با انجام مجموعه اي ديگر از رسالت ها؛

    ضمن آنكه اين وظايف و فعاليت ها به گونه اي ميان زنان و مردان تقسيم شده است كه در مجموع، هيچ يك از دو جنس، برتر از ديگري نيست. ضمن آنكه هر دو در رسيدن به كمال و قرب با هم برابرند ولي در مسير با يكديگر متفاوتند. مهم آن است كه زن منتظر، اين تفاوت ها را به خوبي بشناسد و مطابق با همان برنامه ريزي نمايد


    2.وجودتفاوت های تکوینی زن ومردوهماهنگی آن باشریعت


    زن ومرد گرچه در انسانيت برابرند و هر دو در مقابل تكاليف الهي مسيول مي باشند
    ولي زنان داراي تفاوت هايي در طبيعت خويش با مردان مي باشند.

    تفاوت هايي همچون قدرت باروري و فرزند آوري ونيز تامين شيركودك، بدون دليل و هدف از سوي خالق حكيم و عليم، در زنان قرارداده نشده است.

    آنچه از ملاحظه آيات و روايات و نيز يافته هاي قطعي علمي بدست مي آيد اين است كه اين تفاوت ها علاوه برابعاد جسمي، در ناحيه احساسات، روح ، ذهن و رفتار نيز وجود دارد
    و وجودشان در هر يك از جنس مرد و زن، داراي هماهنگي و ارتباط با ساير ويژگي هاي آنان مي باشد.

    از اين انسجام و ارتباط، به وضوح، هدفمندي پروردگار از قرار دادن اين ويژگي ها در هر يك از دو جنس مشخص مي گردد. بطوري كه در شريعت اسلام، معارف و مقررات نيز متناسب با اين ويژگي ها قرارداده شده و در احكام شرعي، ميان زن و مرد تفاوت وجود دارد. لذا هم تكوين و طبيعت و هم تشريع و قانونگذاري الهي، داراي هدف مشخص و واحد هستند.


    3.مکملیت زن ومرد

    از اسرار شگفت انگيز عالم هستي، زوجيت و تفاوت ميان جنس مذكر و مونث در تمامي موجودات موجود است2كه موجب ايجاد دلبستگي و پيوستگي ميان دو جنس گرديده است.

    از آنجا كه خداوند، از يك سو انسان را به منظور رسيدن به كمال و قرب الهي آفريد و از سوي ديگر، هر يك از آنها در اين مسير دچار نقصان و كمبودهايي مي باشد، در تدبير حكيمانه خويش، ميان دو جنس پيوند متقابل و نيازمندي به يكديگر آفريد تا هريك از دو جنس، ديگري را براي رشد وتعالي خويش، لازم و ضروري ببيند.3

    قاعده كلي خلقت بر اين است كه نه مرد بدون زن و نه زن بدون مرد، هيچ يك قدرت رسيدن به كمال مطلوب را ندارد و هر يك، نقص و ضعف ديگري را جبران مي نمايد.ديدگاه مكمليت آنچنان كليدي و مهم است كه مي توان سر منشا نابودي خانواده در غرب و از بين رفتن شخصيت انساني زن و مرد غربي را در بي توجهي به آن و احساس استغناي هر يك از ديگري جستجو نمود..



    4.خانواده به عنوان رکن اساسی

    زن و مرد به عنوان دو موجود متفاوت و مكمل يكديگر، عرصه اي بهتر ومناسب تر از خانواده را براي بهره مندي از توانمندهاي جنس ديگر به منظور رفع نواقص خود نمي يابد. مامن خانواده، مي تواند بيشترين نقش را در رسيدن آن دو به كمال ايفا نمايد.



    5.ضرورت نگاه هماهنگ به اخلاق وحقوق درخانواده


    سياري از مشكلات خانواده به نگاه حقوقي زن ومرد به يكديگر باز مي گردد. برخي، بدون توجه به اهميت اخلاق در تلطيف رابطه ها، ايجاد نشاط و تحريك انگيزه ها براي تفاهم و حسن ارتباط، صرفا به حقوق خود وتكاليف و وظايفگري در مقابل خويش مي پردازند.

    برنامه تربيتي اسلام اين است كه علاوه بر مشخص كردن مرزها و ضوابط هر يك از زن و مرد، به تحكيم روابط اخلاقي و پيوندهاي عاطفي پرداخته و به مسامحه در مقابله اشتباهات و كم كاري هاي ديگري تا آنجا كه باعث لطمه به كيان خانواده نشود، دستور داده است.



    همانگونه كه نمي توان خانواده را با توصيف هاي اخلاقي صرف و بدون مشخص كردن وظايف و ضوابط اداره كرد، با حقوق و تكاليف خالي از رعايت مصالح اخلاقي نيز نمي توان انتظار خانواده اي پويا و با نشاط داشت.




    1. بحارالانوار، ج 10، ص 99 وج 18، ص107 وج77، ص 66 وج100،ص7وج103،ص247.

    2. «ومن كل شيء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون: و از هر چيز يك جفت آفريديم شايد متذكر شويد». (ذ ا ريات/ 49).

    3.و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه: و از نشانه هاي او اين است كه از خودتان همسراني براي شما آفريد تا در كنارشان آرام بگيريد، و ميانتان دوستي و مهرباني نهاد». (روم/ آ يه 21)..





    ***رسالت های زن منتظر ***







    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن منتظر واقعی سعی کند با پراکندن عطر مهدوی در خانواده و جامعه اش

    منتظران دیگری برای ظهور با ایمان و اعمال صالح ایجاد کند و بسازد

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0




    ***رسالت های زن منتظر ***







    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی



    دین شناسی




    از جمله ويژگي هاي انسان، ميل فطري و غريزي او به شناختن حقايق و اطلاع از واقعيت هاست كه در تمام عمر، همراه و قرين اوست.

    اين فطرت حقيقت جويي به انسان كمك مي كند تا حوادث عالم خلقت را بررسي نمايد.

    از آنجا كه اين ميل، داري ابعاد گسترده اي بود و با سعادت و يا شقاوت ابدي انسان پيوند خورده است، داراي اهميت ويژه اي مي باشد. البته برخي اين گرايش فطري را خاموش نموده و يا عامدانه خود را به تغافل مي زنند .

    امروزه، اديان مختلفي دردنيا وجود دارد كه برخي از آنها از سوي پيامبران الهي آورده شده
    و برخي ديگر، ساخته دست بشر است.


    مسلمانان معتقدند كه كاملترين و جامع ترين و آنچه كه همه انبياء و رسولان از ابتداي خلقت، براي آن زمينه سازي نموده اند، «دين اسلام » است كه توسط خاتم انبیا(ص) آورده شده است.

    برهان ها و قراين فراوان حاكي از آن است كه اين دين، جهاني و جاوداني بوده و برنامه نهايي پروردگار هستي براي بشريت است.

    از ويژگي هاي منحصر به فرد اسلام آن است كه تك تك افكار و اعمال انسان و تمام حوزه هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي را تحت پوشش خود قرارداده
    و عبادت و ارتباط با خدا را منحصر در زمان خاصي و مكان ويژه اي نكرده است.

    در حوزه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي و... برنامه ها و راهكارهاي متقن و محكمي ارايه داده است كه پس از گذشت هزارو چهارصدسال، همچنان پويا، شاداب و اثربخش است.

    هر مكتب و نظام فكري، داراي سيستم و اجزاي به هم پيوسته است اما ويژگي اسلام آن است كه اين سيستم، جامع، هماهنگ و هدفمند است. بطوريكه تمام معارف و احكام اسلامي، برخاسته از يك نگاه عميق و همه جانبه به هستي، سعادتمندي و سرنوشت انسان است و سعادت فرد و اجتماع را تواما به ارمغان مي آورد.

    اسلام، ديني حداكثري، جامع و نسبت به هر آنچه كه مربوط به سعادت انسان است، گويا مي باشد و سخن از جنبه اي از ابعاد سعادت را ساكت نگذارده است.

    ماهيت اسلام چيزي جز سعادت همه جانبه انسان نيست و سعادت را نيز صرفا در جهان آخرت تعريف نمي كند و آمده است تا هم دنيا و هم آخرت را با فرح، شادي، رفاه و امنيت همراه كند.

    هر سيستم، يك مركب پيچيده است كه داراي پيوستگي بوده و هماهنگي كامل ميان عناصر و اجزاي آن وجود دارد و يك هدف و غايت مشخص را دنبال ميكند هر يك از عناصر سيستم، در كل سيستم تاثير دارند و اگر ارتبا ط عناصر با يكد يگر را قطع كنيم، ديگر آن عناصر نمي توانند در كل سيستم تاثير گذار باشند.

    اسلام نيز به عنوان يك سيستم، از اهداف، خرده نظام ها (مانند نظام اقتصادي، نظام سياسي، نظام اجتماعي و...)، مباني نظري و... تشكيل شده است.

    در برنامه اسلام، بينش، اخلاق، حقوق و تكاليف بصورت يكسان مورد توجه قرار گرفته و مكرر بيان شده است كه چنانچه به يك يا چند برنامه توجه شود
    و ساير برنامه ها مورد غفلت قرار گيرد، نتيجه مطلوب از سيستم اسلام حاصل نمي گردد. تمام سيستم اسلام، سعادتمندي فرد را دنبال مي كند و تمام اجزاي آن نيز بصورت هماهنگ متناسب با همين هدف تنظيم شده اند.


    اگر برخي، عبادت را امري تكلف آور و مشقت بار مي دانند و از خواندن نماز لذت نمي برند، بخاطراين است كه اسلام را بصورت سيستمي و يك نظام هماهنگ نديده اند.

    آنان نيازمند اصلاح در ديدگاه خود نسبت به خدا، هستي، انسان و... مي باشند. و تا اين موارد اصلاح نگردد، عبادت نيز براي آن فرد لذت بخش نخواهد برد.

    اينكه سلمان فارسي به مقام
    «منا اهل البيت » دست يافت، بخاطر آن بود كه براي رشد و كمال و قرب به پروردگار تلاش مي كرد نه براي رفع تكليف و برايت ذمه خويش.

    فرد فاقد نگاه سيستمي، رابطه پروردگار عالم با خود را صرفا رابطه عبد و مولي تعريف كرده و براي فرار از عذاب الهي، تن به عبادات مي دهد و فقط قصدش رفع تكليف است و بس؛

    حال آنكه خداوند علاوه بر مورد اطاعت بودن، محبوب و معشوق نيز هست. نمازي كه براي عشق بازي با پروردگار خوانده مي شود كجا و نماز از روي تكلف و برايت ذمه كجا؟!

    زن منتظر براي دستيابي به نگاه سيستمي و جامع به اسلام نيازمند سه كاراست:


    1.آشنايي با تمام اجزا و بخش هاي دين (نظام توصيفي)


    2. آشنايي با ارزش و اهميت هر يك از اين اجزا و آثار

    و نقشي كه مي توانند در زندگي سعادتمندانه او ايفا نمايند (نظام ارزشي)


    3. انجام تكاليف و وظايف مشخص شده در دين (نظام تكليفي)


    شكل اغلب ما اين است كه فقط قسمت سوم (نظام تكليفي) و بايدها و نبايدها و تكاليف شرعي مشخص شده در دين را مي بينيم
    و توجه نداريم كه تا دو بخش ديگر مورد اهتمام قرار نگيرد، بخش سوم بصورت صحيح و كامل انجام نخواهد شد.

    مثلا در نظام توصيفات، اين كه صفات الهي چيست و جايگاه خدا به عنوان تعيين كننده و تغييردهنده تمام روابط عالم هستي، درچه مرتبتي است؟

    و يا در نظام ارزشگذاري، اين كه اگر نماز را بصورت جامع و كامل انجام دهيم چه آثار و فوايدي به ارمغان مي آورد؟
    بصورت مستقيم درنحوه انجام تكليفي همچون نماز اثردارد.

    نتيجه بي توجهي به دو بخش فوق آن مي شود كه پس از اقامه نماز بدون حضور قلب و از روي رفع تكليف، مجددا مشغول به دروغ گويي، كم فروشي، بي توجهي به خانواده و... مي شويم.


    زن منتظر براي شناخت صحيح دين، به اهداف، مباني نظري، بدنه دين (احكام و بايدها و نبايدها)، رابطه عناصر بدنه با يكديگر و نسبت ميان آنهابصورت يكسان توجه مي كند.

    لذا مثلا اهداف تشريع نماز براي دوري از فحشا و منكر و قرب الهي را فراموش نمي كند و به صرف انجام يكسري حركات به عنوان نماز، اكتفا نمي نمايد.

    او تهذيب را در زهد و گوشه نشيني و خلوت با خود تعريف نمي كند و با درك رابطه خود با اجتماع و تاثير و تاثر اين دو بر يكديگر، به اصلاح خود و جامعه بصورت توام مي انديشد.

    زن منتظر به جاي حركت در تمام كوچه پس كوچه هاي كلان شهر شيعه،
    از بالا به آن نگاه كرده و خيابان هاي اصلي، محدوده جغرافيايي، مسيرهاي حركت از يك سمت به سمت ديگر و... را شناسايي مي كند تا به بهترين و كاملترين بينش و نگاه دست يابد و حركت سريعتر و آسانتري داشته باشد.


    در ميان آنچه كه يك دين برپايه آن بنيان گذارده شده، بخشي از آن اصول اعتقادي، حكم پايه، اساس و ريشه آن دين را دارد. بخشي ديگرنيز از لوازم و ملزومات و توابع آن اعتقادات ريشه اي نشات گرفته است .


    زن منتظر مي بايست شناخت كاملي از اين دو بخش بدست آورد.

    در بخش اول، شناخت و اعتقاد تفصيلي به توحيد، نبوت، معاد، امامت و عدالت ضروري است

    و در بخش دوم، به ساير اعتقادات و احكام برخاسته از اين اصول، پرداخته مي شود.

    زن منتظر در گام اول به شناخت دين و اصل توحيد مي پردازد.

    وي، درمرحله بعدي به بررسي نيازمندي بشر به وحي و نبوت، و مطالب مربوط به آن مي پر د ا زد.





    امر بعدي مربوط به شناخت اصل معاد و جوانب آن است .

    اصل امامت نيز از جمله مسايل خطير و حساسي است كه شناخت تفصيلي آن، ضروري است .





    *
    دعايم الاسلام، ج 1، ص 133

    مصباح يزدي، آموزش عقا يد، ص 12 و 14.






    ***رسالت های زن منتظر ***



    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0






    ***رسالت های زن منتظر ***




    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظردرعرصه فردی



    مهدی شناسی




    1.جایگاه ومفهوم امامت


    معرفت به ذات مقدس الهي زماني حاصل مي شود كه خدا را در آيات او ببينيم و اين آيات براي آن آمده اند كه حاكي و نشان دهنده خداوند باشند.
    بهترين آيه و نشانه الهي، انسان كامل يعني حضرات معصومين عليهم السلام مي باشند و لذا در ادعيه، مقام آنان چنين توصيف شده:

    «بنا عبدالله: بوسيله ما خدا اطاعت مي شود» و «بنا عرف الله: بوسيله ما خدا شناخته مي شود» و «من عرفكم فقد عرف الله: هركس شما را شناخت پس به تحقيق خدا را شناخته است » و...

    مسئله جايگاه و منزلت امامت آنقدر اهميت دارد كه عامل اصلي به وجودآمدن دو فرقه تشيع و اهل تسنن در تاريخ اسلام گرديده است.

    شيعه معتقد است كه امامت ادامه نبوت و جزو اصول دين بوده و امام، حجت خدا در ميان خلق و واسطه فيض و رحمت الهي به بندگان است و نصب آن تنها از طريق خداوند و توسط پيامبر(ص) مي باشد.
    اما نه تنها سرپرست و مدير جامعه اسلامي، بلكه بيان كننده احكام الهي،
    مفسر قرآن كريم و راهبر راه سعادت است ..

    ضرورت نياز به امام نيز به واسطه همان ادله ضرورت انبياء اثبات مي گردد. زيرا امامت استمرار همان نبوت است. شيعه معتقد است كه علم امام برگرفته از علم بيكران الهي است و ائمه عليهم السلام داراي مقام عصمت از هرگونه خطا و لغزشي بوده و آنان بهترين و كاملترين مصداق انسان كامل مي باشند



    2.شخصیت شناسی حضرت مهدی(عج)


    در ميان شيعه اثني عشري، اتفاق وجود دارد كه امام زمان (عج)،
    فرزند امام يازدهم شيعيان- امام حسن عسكري (ع)و از مادري به نام نرجس خاتون در صبحگاه جمعه 15 شعبان 255 هجري قمري در سامرا چشم به جهان گشود.
    بنا به حكمت الهي و براي دفع خطرات، دوران حمل حضرت به صورت مخفيانه صورت گرفت و از چشم ديگران مخفي ماند.

    درنگاهي گذرا، دوران زندگي آن حضرت را مي توان به سه دوره تقسيم نمود:

    1. دوران اختفاء:

    آن حضرت از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسگري عليه السلام به مدت 5 سال بصورت مخفيانه زندگي نمود.


    2. دوران غيبت صغري:

    از هنگام شهادت امام يازدهم (ع)به مدت هفتاد سال ادامه داشت و حضرت از طريق نواب اربعه
    به رفع نيازمندي هاي مردم مي پرداختند.

    3. دوران غيبت كبري:

    پس از دوران طولاني غيبت صغري، دوران طولاني غيبت كبري آغاز شد كه همچنان ادامه دارد.

    موضوع حكومت و ظهور جهاني حضرت مهدي (عج) در آيات و روايات متعددي به تفصيل بيان گرديده است .


    مسئله اعتقاد به ظهور منجي نه تنها درمه اديان و مذاهب بلكه در همه فرق اسلامي، اتفاقي و غيرقابل خدشه است. به طوري كه احاديث مربوط به حضرت مهدي (عج) در منابع معتبر اهل سنت به وفور نقل شده و علما و دانشمندان اهل سنت، كتب مستقلي را در خصوص آن حضرت و رد منكران نوشته اند.




    3.فلسفه غیبت وانتظار



    این غيبت كه اختصاص به ايشان نداشته و درميان تعدادي از پيامبران گذشته همچون خضرنبي (ع) و حضرت عيسي (ع) ، نيز رخ داده است،
    به معني حاضر نبودن نيست بلكه به معناي پوشيده بودن ازنگاه و توجه ديگران است.
    لذا در برخي موارد غيبت آن حضرت به صورت پنهان ماندن از ديدگان مردم است و در برخي موارد ديگر به حضور درميان مردم و ناشناخته ماندن است.

    اقتضاي حكمت خداوند متعال و هدفمندي عالم هستي اين است كه غيبت امام زمان (عج) امري تصادفي و بدون دليل نباشد.
    لذا در خصوص فلسفه و علت آن، دلايل متعددي ذكر شده است كه از جمله آنهامي توان به :


    ضرورت حفظ جان حضرت، آزمايش مردم، تاديب مردمان قدر ناشناس نسبت به نعمت ولايت و... اشاره نمود.

    انتظار نسبت به ظهور امام عصر(عج) به عنوان محور هستي و واسطه همه فيوضات الهي، روح اميد، نشاط و پويايي را در جامعه مي دمد و آثار تربيتي جدي در اصلاح و خود سازي مردم بر جاي خواهد گذارد.

    انتظار صحيح، معنايي جز چشم به راه بودن ندارد و لازمه آن، بي تفاوت نبودن و تلاش در جهت رسيدن به هدف مورد نظر است.

    به خاطر همين، از انتظار ظهور حضرت مهدي (عج) به عنوان بهترين عمل ياد شده
    و پاداش منتظران، مساوي با پاداش شهداي صدر اسلام دانسته شده است.



    4.شرایط وعلایم ظهور


    ظهور امام مهدي (عج)شرايط و نشانه هايي دارد كه از آنها به عنوان زمينه هاي ظهور و علايم آن ياد مي شود.

    تفاوت زمينه ها با علايم در اين است كه زمينه ها در تحقق ظهور تاثير واقعي دارند و با فراهم شدن آنها، ظهور اتفاق مي افتد ولي علايم در وقوع ظهور نقشي ندارند و تنها نشانه هايي هستند كه به وسيله آنها مي توان به اصل ظهور يا نزديك شدن آن پي برد.

    از جمله زمينه هاي قيام انقلاب جهاني امام مهدي (عج) مي توان به موارد زير اشاره كرد:


    1. طرح و برنامه براي مبارزه با ناهنجاري هاي موجود و تدوين قانون كامل و جامع



    .2رهبري توانمند 3. وجود ياران شايسته



    علايم ظهور نيز نشانه هايي است كه خبر از نزديكي قيام آن حضرت مي دهد. از جمله اين علايم مي توان به:


    1.خروج سفيانی،2. خسف بيداء،3. خروج يماني ،4. صيحه آسماني ،5. قتل نفس زكيه ، 6.خروج دجال

    7.خورشيد گرفتگي وماه گرفتگی درماه رمضان و...اشاره مود.




    ویژگی های دوران حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)



    در دوران حكومت امام مهدي (عج)، كتاب الهي و سنت پيامبر(ص) احيا شده،
    اخلاق گسترش يافته، علم شكوفا شده و مبارزه با بدعت ها گسترش مي يابد.

    در عرصه اقتصادي، اين حكومت، بهره وري كامل از منابع طبيعي و گسترش عمران و آباداني جهان را در پي خواهد داشت. در عرصه اجتماع، امر به معروف و نهي از منكر احيا شده و احكام الهي درجامعه اجرا مي گردد.

    عدالت فراگير، رشد اخلاق و ايمان، اتحاد و همدلي، سلامتي جسمي و روحي جامعه، فزوني بركات، رفع فقر، امنيت عمومي، رشد علم و نابودي كفر و حاكميت جهاني اسلام، دستاوردهايي است كه حكومت جهاني حضرت، آنقدر ادامه مي يابد تا همه آنهاحاصل گردد.


    از آنجا كه تمام تلاش زن منتظر آن است كه در زمره اصحاب و ياران حضرت قرار گيرد، به برخي از ويژگي هاي اصحاب و ياوران مهدي موعود (عج )اشاره مي گردد:



    1.آنان افرادي مخلص هستند و آنچه در نظر آنان مهم است، كسب رضايت الهي است.

    امام جواد(ع)به عبدالعظيم حسني مي فرمايند:

    « و هنگامي كه براي او (عج)، اين تعداد (313 نفر) از «اهل اخلاص » جمع شده،
    خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد».


    2.آنان چنان يقين و استقامتي دارند كه به تعبير امام صادق (ع):

    «گويا قلب هاي آن ها به مانند تكه هاي آهن است، شكي در قلوب آنهاراجع به خدا وجود ندارد، محكمتر از سنگ است... ».


    3. آنان حقيقتا به توحيد، معتقدند و به صورت كامل و جامع خدا را شناخته اند. حضرت علي (ع) اين صفت اصحاب مهدي (عج)را چنين توصيف مي كنند:

    «مردماني مومن خواهند آمد كه به خداوند معرفت واقعي دارند و آنان انصار مهدي آخرالزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مي باشند».




    نكته جالب اين است كه وزيران دولت حضرت مهدي (عج) از ميان جوانان هستند.

    حضرت علي (عج)در اين زمينه مي فرمايند:

    «همانا اصحاب قايم جوان اند و هرگز در ميان آنها كهنسال وجود ندارد مگر به مانند سرمه در چشم و يا همانند نمك در توشه و كمترين توشه، نمك است »





    *بحارالانوار،ج52،ص122


    صدوق،محمدبن علی بابویه،کمال الدین،ج2،باب31،ص592



    نگین آفرینش(آموزش معارف مهدویت)ص19.ص43.ص48تا53


    کمال الدین واتمام النعمه،ج2ص377و388

    بحارالانوارج52 ص307

    بحارالانوارج51ص82






    ***رسالت های زن منتظر ***




    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0






    ***رسالت های زن منتظر ***







    رسالت های شناختی واعتقادی زن منتظ
    ردرعرصه فردی






    دشمن شناسی



    وقتي نور خدا از طريق آيات الهي كه برترين آنهااهل بيت عليهم السلام هستند شناخته شد،
    راه ديگري تازه آغاز مي گردد كه همان راه شناخت دشمنان خداست.

    بسياري از افراد، بخش زيادي از راه اول را مي پيمايند و به موفقيت هايي دست مي يابند ولي بواسطه ناكامي در راه دوم، در رسيدن به سرمنزل مقصود ناكام مي مانند.

    چه بسيار افرادي كه مي خواهند خوب باشند، منتظر واقعي و يار دلبسته حضرت مهدي (عج) باشند
    ولي عدم تاب درمقابل هجوم باطل، آنان را از پاي درآورده و به جاي تسليم در مقابل ولي خدا، تسليم در برابر دشمن خدا مي شوند.

    معرفت خدا و اعتقاد به توحيد وقتي به كمال مطلوب مي رسد كه بساط باطل جمع شود. چرا كه اگر بهترين و خوشبوترين عطر در كنار لجن زار استشمام شود، بوي لجن، طراوت و خوشبويي عطر را مي گيرد.

    بدين جهت است كه اولين اقدام حضرت صاحب (عج)برچيدن بساط باطل است
    تا پس از آن، جامعه آماده پذيرش ولي خدا و دين حق شود.

    حضرت مهدی(عج) عصاره فضايل و خوبي ها است و لذا جنگ و نبرد حق و باطل كه از ابتداي نزول انبياء الهي آغاز شده است، با ظهور مهدي (عج)به نقطه عطف و حساس خود مي رسد.

    امام مهدي (عج) و تمام خوبي ها، با تمام زشتي ها و پليدي ها مي جنگند و لذا اگر زن منتظر، در نبردهاي شخصي خود با باطل در پيش از ظهور شكست خورده باشد، و نتواند حقايق و خوبي ها را از جمله دشمن حفظ كند، نمي تواند در جبهه حق قرار گيرد.


    دعاي بسياري از ما در هنگام قنوت نماز كه از خدا مي خواهيم

    « الهي لاتكلني الي نفسي طرفه عين ابدا: خداوند مرا هرگز حتي به اندازه به هم خوردن چشم، به خودم وامگذار»


    نشان مي دهد كه اگر خدا، فقط لحظه اي انسان را «رها كند» و به حال خودش واگذارد، كافي است تا انسان در بيابان دنيا، طعمه گرگان وحشي و دشمنان قسم خورده پروردگار شود.

    مهمترين ياران باطل، كه دشمنان زن منتظر را تشكيل مي دهند شيطان و دستياران او و نفس خود انسان است.



    ضرورت شناخت شیطان


    براساس روايات رسيده، شيطان از لحظه سرپيچي در مقابل فرمان خدا تا روز قيام
    حضرت مهدی(عج) زمين را عرصه تاخت و تاز خود مي نمايد،

    لذا هميشه شيطان و شيطان صفتان، يكي از موانع جدي در برابر ظهور بوده اند

    پس به جهت آنكه ظهور مبارك امام عصر (عج) ناقوس مرگ ابليس و انهدام سپاه او را به صدا درخواهد آورد،
    طبيعي است كه شيطان و لشكريان او، تمام تلاش و توان خويش را براي به تعويق انداختن وقت ظهور و بازداشتن مردم از توجه به امام عصر (عج) به كار گيرند.

    شيطان كه از عالمان به قدرت الهي و از عبادت گذاران در محضر خداوند بود، پس از تكبر و سرپيچي از فرمان الهي مبني بر فروتني و سجده در مقابل ولي خدا، خشم خود را از رانده شدن از درگاه الهي را چنين نشان داد:


    « فبعزتك لاغوينهم اجمعين الا عبادك منهم المخلصين: به عزتت سوگند، همه آنان را گمراهخواهم كرد، مگر آن بندگان خالص شده تو از ميان آنها».
    1


    خداوند نيز كه تدبير خلقت را براساس اختيارمندي و آزمايش و ابتلاي انسان رقم زده بود، جدي بودن اين دشمني را به تمامي انسان ها چنين گوشزد فرمود:

    « ان الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا: در حقيقت شيطان دشمن شماست، پس او را دشمن بگيريد».2


    اميرالمومنين (ع)در خطبه 7 نهج البلاغه اين مطلب راچنين توصيف و تشبيه مي نمايند:


    « برخي افراد، هرچه براي شيطان مطلوب است، آن را مي پذيرند. شيطان نيز اين افراد را به دام مي كشد و هنگامي كه وارد دل آنهاشد، در آنجا آشيانه مي كند، پس از مدتي تخم گذاري مي نمايد و از آن تخم ها، جوجه در مي آيد. اين جوجه ها كم كم فضاي سينه و قلب او را محل بازي و تحرك خود قرار مي دهند. در اين دامن فراخ، رشد مي كنند و كم كم، گوش و زبان و تمام وجود او را محل زندگي خود قرار مي دهند».


    شيطان اگر بخواهد به چيزي نگاه كند، از طريق چشم او نگاه مي كند و اگر بخواهد چيزي بشنود، از گوش او استفاده مي كند. اعضا و جوارح چنين فردي منزلگاه شيطان مي باشد.

    چنين فردي هر روز از كنار مسجد عبور مي كند، بندگان صالح خدا در سر راه اوا قرار مي گيرند، كرامات اولياي الهي را مي شنود و... ولي گويي نه آنهارا مي بيند و نه حقايق را مي شنود.

    گرچه كر و لال و نابينا نيست ولي چون دريچه هاي چشم و گوش را به سمت خدا بسته است فقط مي تواند. با چشم و گوش و زبان، نامحرم بيند.

    اينكه در قرآن، از محشور شدن اين افراد در قيامت به صورت كر و لال و نابينا سخن گفته شده بخاطر بازتاب همين اعمال دنيوي آنهاست.

    زن منتظر مي بايست با تلقين فراوان، اين مطلب را براي خود ملكه سازد كه شيطان، امري موهوم نيست و دشمني آن با انسان، سطحي نمي باشد. بايستي درجاي جاي زندگي مراقب جاي پاي او بود.



    ابزارشیطان وراه مقابله باآن


    1.اغواء و فريب انسان



    2. زينت اشياء در نظر انسان:

    نكته قابل توجه آن است كه زينت، معمولا در جاهايي بكار مي رود كه آنجا زيبايي نداشته باشد و يا استفاده از زينت، موجب افزايش زيبايي ظاهري آن چيز گردد.

    لذا پليدترين و كثيف ترين چيزها توسط شيطان در نظر انسان زينت داده شده و زيبا نمايانده مي شود و فرد بخاطرسستي در ايمان، فريب اين تدليس را مي خورد.

    زن منتظر مي بايست بيش از ديگران مراقب باشد تا شيطان به واسطه تبرج و تجمل، از حس تنوع طلبي و زيبايي خواهي او براي فريب و اغواء وي استفاده نكند

    دقت بر رفتار و حركات و سكنات و مراقبت از آنها در مقابل تهاجمات شيطان از مسئوليت هاي مهم زنان منتظر است.

    آنان هم مي بايست ديده باني از سنگرهاي اعتقادي مرزهاي وجود خود نمايند و راه رسوخ شيطان دركشور جان خويش را ببندند و هم ديده باني تيزبين و با بصيرت براي قلمرو خانواده و جامعه اسلامي باشند
    و مراقب اطرافيان خود بوده و به محض احساس خطر از حضور فرهنگ شيطاني، اقدامات لازم را براي مقابله به عمل آورند.

    البته شيطان گرچه يك تهديد محسوب مي شود ولي انسان خردمند مي تواند آنرا به يك فرصت براي كمال طلبي خود بدل كند.

    اگر شيطان را رقيب خود بدانيم، انسان هوشمند از رقيب براي رقابت بيشتر جهت كمال خود استفاده مي كند. زيرا رقيب موجب ايجاد انگيزه، تمركز و هدفمند شدن ما مي شود




    شناخت جاهلیت مدرن



    بدون اغراق مي توان جاهليت مدرن در دوران آخرالزمان را اوج موفقيت شيطان دانست.

    آنجا كه شيطان توانست نيروهاي خويش را چنان سامان دهي كند كه انسان در نهايت طغيان گري،

    خود را به جاي خدا نشانده و بي نيازي خويش راازهرپروردگاری اعلام نماید.

    اين سركشي و جهالت چنان قدرتي يافته كه حتي عده اي بصورت علني به پرستش شيطان اقدام مي كنند. چنين طغيان علني و صريح با چنين وسعت و دامنه اي را به سختي بتوان در عصر تاريخي ديگري يافت نمود.

    از رسالت هاي مهم امام عصر (عج) احياي سيره نبوي و مبارزه با فرهنگ شيطاني است

    كه امروزه در قالب « مدرنيته »،

    تمام ارزش هاي انساني را به زوال كشانده است.

    همان گونه كه پيامبر(ص) با گرفتن انسانيت از زن در عصر جاهليت به مبارزه پرداخت،

    حضرت مهدي (عج) نيز با جاهليت مدرني كه در آن، زن بودن را از زن گرفته است، به مبارزه برخواهد خواست.

    جاهليتي كه در آن، اصل بر تلذذ و رفاه مادي است و همه چيز درخدمت ابعاد حيواني انسان است.

    اين فرهنگ مدرن، به تعبير برخي، حتي در حياط خلوت ما نيز وارد شده است و بصورت خزنده و آهسته، همچون موريانه، ريشه هاي جامعه ديني ما را مي جود و مي خشكاند.

    لذا شناخت ابعاد آن يكي از رسالت هاي مهم زن منتظر است.





    شناخت نفس اماره


    یكي ديگر از دشمنان زن منتظر در راه رسيدن به اردوگاه ياوران حضرت مهدي (عج)، نفس خود انسان است.
    اختيارمندي انسان موجب شده است كه در هر لحظه، انسان بتواند در انتخاب مسيرالهي يا شيطاني، آزادانه دست به انتخاب بزند.

    لذا چنانچه قواي اصلي خود يعني انديشه، شهوت و غضب را در مسير فطرت الهي كه همان مسير تعادل است، حفظ نكند، خواسته يا ناخواسته از شيطان براي مديريت آنان دعوت نموده است.

    كسب قدرت كنترل برنفس و مهار اين اسب سركش در چراگاه لذايذ دنيوي،

    يكي از رسالت هاي مهم زن منتظر است.








    1.سوره ص،آیه82و83


    2.سوره فاطر،آیه6


    درآمدی برنظام شخصیت زن دراسلام ص15تا31


    کمال الدین واتمام النعمة ج2،ص371







    ***رسالت های زن منتظر ***



    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود