جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از "خلق"و"امر"درآیه 54سوره اعراف چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از "خلق"و"امر"درآیه 54سوره اعراف چیست؟




    عرض ادب و احترام

    منظور از "خلق"و"امر"درآیه 54سوره اعراف چیست؟

    با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۳:۳۷
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور از "خلق" و "امر" در آیه 54 سوره اعراف چیست.؟

    پاسخ:
    متن آیه شریفه چنین است: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ»؛ پروردگار شما، خداوندى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] آفريد سپس به تدبير جهان هستى پرداخت با (پرده تاريك) شب، روز را مى پوشاند و شب به دنبال روز، به سرعت در حركت است و خورشيد و ماه و ستارگان را آفريد كه مسخّر فرمان او هستند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير (جهان)، از آن او (و به فرمان او) ست! پر بركت (و زوال‏ ناپذير) است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.(1)

    اين آيه معبود حقيقى و واقعى را با ذكر صفات خاصش معرفى مى‏ كند؛ این که پروردگار همه عالم، يكى است و تدبير همه امور بدست توانای اوست و این که شكر او و خضوع در برابرش بر همگان واجب است.

    و اين يگانگى رب العالمين را از دو راه بیان مى‏ نمايد:
    يكى از اين راه كه خداى تعالى كسى است كه آسمان‏ ها و زمين را آفريده و امور آن را به نظام احسنى كه جميع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط مى‏ سازد تدبير مى‏ نمايد، پس او به تنهايى رب العالمين است. و راه دوم اینكه خداى تعالى آن كسى است كه براى جميع خلايق روزى فراهم نموده و انواع ميوه‏ ها و غلات و هر رزق ديگرى را به عجيب‏ ترين و لطيف‏ ترين وجه آفريده و در اختیار آنان قرار داده است.(2)

    در آیه شریفه پس از ذكر آفرينش جهان هستى و نظام شب و روز و آفرينش ماه و خورشيد و ستارگان، می فرماید: «آگاه باشيد که خلق و امر، تنها به دست اوست.» (أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ).

    استاد مکارم شیرازی معتقد است:
    منظور از«خلق»، آفرينش نخستين، و منظور از «امر»، قوانين و نظاماتى است كه به فرمان پروردگار در عالم هستى حكومت مى‏ كند و آن ها را در مسير خود رهبرى مى‏ نماید؛ اين تعبير در حقيقت پاسخى است به آن ها كه مى‏ پندارند خداوند، جهان را آفريده و آن را به حال خود واگذارده و كنار نشسته است و گمان می کنند که عالم هستى تنها در ايجادش نيازمند به خداست، اما در بقا و ادامه حيات، به او نيازى ندارد! اين قسمت آیه مى ‏فرماید: همان طور كه جهان در حدوثش نيازمند به اوست، در تدبير و ادامه حيات و اداره‏ اش هم وابسته به او مى‏ باشد، و اگر لحظه ‏اى لطف خدا از آن گرفته شود، نظامش به كلى از هم گسسته و نابود مى‏ گردد.

    استاد مکارم این قسمت آیه کریمه را چنین معنا می کنند: «آگاه باشيد آفرينش و اداره امور جهان هستى تنها به دست اوست.»
    ایشان در ادامه توضیحات، نظر برخی دیگر مفسران را نقل نموده که معتقدند: منظور از عالم «خلق»، عالم «ماده» است و منظور از عالم «امر»، عالم «ماوراء ماده» می باشد؛ زيرا عالم خلق، جنبه تدريجى دارد و اين خاصيت جهان ماده است، اما عالم امر جنبه دفعى و فورى دارد و اين خاصيت جهان ماوراء ماده است؛ همچنان كه در آیات دیگر هم می فرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛ هنگامى كه خداوند چيزى را اراده كند، به او فرمان مى‏ دهد موجود باش، آن هم موجود مى‏ شود.(3) و (4)

    البته استاد مکارم این قول را نمی پذیرد و در نقد آن می نویسد:
    با توجه به موارد استعمال «امر» در آيات دیگر قرآن، و نیز عبارت «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ» كه در آيه مورد بحث آمده، «امر» به معنى هر گونه فرمان الهى است؛ خواه در جهان ماده باشد يا جهان ماوراى ماده.(5)


    ــــــــــــــــــ
    (1) اعراف/54.
    (2) ترجمه الميزان، ج‏8، ص 184.
    (3) یس/82.
    (4) برای توضیحات بیشتر، رجوع کنید به: ترجمه الميزان، ج‏8، ص 188.
    (5) تفسير نمونه، ج‏6، ص 206.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ در ساعت ۰۵:۲۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود