جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت مرگ های دسته جمعی چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0

    مطلب علت مرگ های دسته جمعی چیست؟




    ضمن عرض سلام وخسته نباشیدخدمت کاربران وپاسخگویان محترم



    باتوجه به اینکه دونوع اجل دومعنی دارد (اجل حتمی واجل غیرحتمی) درمرگ های دسته جمعی مثل تصادف ها و حوادث طبیعی (زلزله و...)شاهدمرگ افرادزیادی هستیم.

    گاهی ظاهراین امورحاکی ازآن است که این مرگ هاعذاب الهی نیست .

    سوال اول.پس علت این مرگ ها چیست؟آیااجل حتمی است یاغیرحتمی ؟

    چرا خداوند تصمیم گرفته است جان این همه انسان یک جا گرفته شود؟یعنی زمان مرگ همه آنهایک باره فرارسیده است؟

    سوال دوم. گاهی افراد باخواندن آیة الکرسی واذکاردیگروصدقه دادن نیز ازچنین مرگ هایی درامان نبوده اند. روش جلوگیری ازچنین مرگ هایی چیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۷:۲۷


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    باتوجه به اینکه دونوع اجل دومعنی دارد (اجل حتمی واجل غیرحتمی) درمرگ های دسته جمعی مثل تصادف ها و حوادث طبیعی (زلزله و...)شاهدمرگ افرادزیادی هستیم.

    گاهی ظاهراین امورحاکی ازآن است که این مرگ هاعذاب الهی نیست .

    سوال اول.پس علت این مرگ ها چیست؟آیااجل حتمی است یاغیرحتمی ؟
    هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ (انعام/2) اوست كسى كه شما را از گِل آفريد. آنگاه مدّتى را [براى شما عمر] مقرّر داشت. و اَجَل حتمى نزد اوست. با اين همه، [بعضى از] شما [در قدرت او] ترديد مى‏كنيد.
    متکلمان ومفسران بر اساس این آیه شریفه گفته اند که اجل دو نوع است:1-اجل محتوم که در لوح محفوظ است وتنها خداوند از آن آگاه است.2- اجل معلق که در لوح محو واثبات است وبراساس شرایط تفاوت می کند.اگر شخصی مشکلی جسمی مانند مریضیهای مختلف ویا تصادف واتفاق ناگواری برای او پیش نیامد در اجل محتوم ومشخص خواهد مرد واین اجل هیچ کم وکاستی ندارد وعلم آن نزد خداست.اما اگر در طول زندگانی یکی از مشکلات گفته شده پیش آمد قبل از آن اجل مشخص دار فانی راوداع خواهد گفت.(المیزان ج7ص6و7،میزان الحکمةج1ص36)
    علامه طباطبایی در توضیح این دو نوع از اجل می فرماید:
    اجل محتوم قابل تغییر وتبدیل نیست.(وقتی زمانش رسید انسان خواهد مرد)وآن اجلی است که در ام الکتاب نوشته شده است.وغیر مسمی اجلی است که در لوح محو واثبات نوشته شده است.اجل محتوم زمانی است که تمام اسباب وشرایط برای ادامه زندگی وجود داشته ومانعی از تاثیر این شرایط وجود نداشته باشد.ولوح محو واثبات که برای اجل معلق است زمانی است موانعی برای تاثیر عوامل ادامه حیات پیش بیاید.(مانند بیماریهای غیر قابل علاج ویا تصادف)
    خلاصه اینکه ترکیب جسمی وبنیه وجودی انسان برای ادامه حیات طبیعی تا 100یا 120 سال توان دارد. ولی از آنجایی که اسباب واشیاءموجود در عالم با هم ارتباط داشته وروی هم تاثیر می گذارند،لذا امکان دارد در اثر تاثیر این اسباب طبیعی موجود در عالم اجل انسان قبل از زمان موعود برسدواین همان أجل اخترامی است.(المیزان،ج7ص6و7).
    با توجه به این توضیحات نتیجه می گیریم مرگهای دسته جمعی أجل غیر حتمی است.ولزومی هم ندارد که این نوع أجل بلا باشد بلکه از جمله همان موانع طبیعی است که اجازه نمی دهد انسان عمر طبیعی خود را به پایان برساند.وعالم براساس علل واسباب طبیعی می چرخد.
    [quote=خادمة المهدی;579802]چرا خداوند تصمیم گرفته است جان این همه انسان یک جا گرفته شود؟یعنی زمان مرگ همه آنهایک باره فرارسیده است؟

    سوال دوم. گاهی افراد باخواندن آیة الکرسی واذکاردیگروصدقه دادن نیز ازچنین مرگ هایی درامان نبوده اند. روش جلوگیری ازچنین مرگ هایی چیست؟[/qu
    این به خاطر اسباب وعلل طبیعی است وخداوند می خواهد عالم براساس علل طبیعی جلو رود.علامه مجلسی در کتاب مرآةالعقول نقل می کند:
    " أبي‏ الله‏ أن يجري‏ الأشياء إلا بالأسباب‏( مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏2 ؛ ص312)،خداوند اباءدارد از اینکه عالم را بر غیر اسباب وعلل طیعی خود جاری کند. در این میان یکی از این اسباب تاثیر گذار در امور عالم دعا است.
    الحاصل أن لوجود الكائنات و عدمها شروطا و أسبابا، و أبي‏ الله‏ سبحانه أن يجري‏ الأشياء إلا بالأسباب‏، و من جملة الأسباب لبعض الأمور الدعاء(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏12 ؛ ص5).

    دعا یکی از اسباب برای بعضی از امور است. اما باید توجه داشت که اینطور نیست که حتما دعا جلوی این حادثه را بگیردوچه بسا علل دیگر که موجب مرگ می شوند تحقق پیدا کنند.وخداوند ثواب آن دعا را در قیامت اعطاءکند.
    برای مطالعه بیشتر می توانید به کتابمیزان الحکمه ج1ص34الی37مراجعه کنید.




    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۸/۰۶ در ساعت ۰۷:۴۴
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    باسلام

    باتشکرازپاسخگوی محترم

    یعنی اجل معلق همه این انسانهایک باره فرارسیده؟

    اگرعلت عذاب نباشدپس غیرازآن چه چیزی علت مرگ یاهمان اجل معلق این همه انسان آن هم درزمان واحداست؟
    ویرایش توسط خادمة المهدی : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۰:۴۸


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    اگرعلت عذاب نباشدپس غیرازآن چه چیزی علت مرگ یاهمان اجل معلق این همه انسان آن هم درزمان واحداست؟
    باسلام
    عالم براساس اسباب وعلل مشخص اداره می شود وخواست خداوند هم همین است.
    يأبى اللّه الا أن تجرى الامور باسبابها(شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏3 ؛ ص234)
    أبى اللّه أن يجري الامور إلّا بأسبابها(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏17 ؛ ص272)
    اباءدارد خداوند از اینکه امور عالم برغیر اسباب وعلل خود جاری شود.
    وقتی در اثر تصادف سر انسان به جایی می خورد یا در اثرخونریزی شدید وامثال اینها شخص می میرد،واسباب طبیعی هم همین را اقتضاءمی کند،وشخص به اجل محتوم که معلوم عندالله است نمی رسد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست
    باسلام
    عالم براساس اسباب وعلل مشخص اداره می شود وخواست خداوند هم همین است.


    .
    باسلام

    همین علل مشخص مثلابرای اجل های معلق چیست ؟


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    همین علل مشخص مثلابرای اجل های معلق چیست ؟
    شما اگر به کتب فلسفی مانند،نهایةالحکمةعلامه طباطبایی فصل هشتم بحث علت ومعلول ویا کتاب آموزش فلسفه اسلامی آیةالله مصباح یزدی جلد دوم به بحث مذکور رجوع کنید،می بینید که مابین پدیده هایی که در عالم وجود دارد رابطه علیت ویا تأثیر وتأثر پذیری برقرار است.یعنی هر پدیده از علت خاصی سر می زند.مثلا علت حرارت آتش است،وقتی آتشی باشد ومانعی هم از روشن کردن آن وجود نداشته باشد مسلماًحرارت وگرما هم وجود خواهد داشت. وآب موجب حرارت وگرما نمی شود.در اینجا آتش علت است وحرارت معلول واین رابطه در تمام پدیده های عالم وجود دارد.
    شما می دانید اگر با چاقوی تیزرا در قلب کسی فرو کنند می میرد. ویا با گلوله قلب کسی را هدف قرار دهند.اینها همان علل طبیعی است که خداوند این تاثیر گذاری واثر پذیری را مابین آنها قرار داشته باشد.حال سخن این است در بحث ما وقتی مثلا عمر یک انسان به طور طبیعی وأجل محتوم که خدا می داند،120سال است ولی در سن 20 سالگی این آدم در اثر تصادف ماشین وضربه خوردن سر می میرد،این همان أجل معلق است که به سراغش می آید.وخداوند می خواهد در تمام زمینه ها عالم براساس همین رابطه علت ومعلول بچرخد.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اقسام اجل را توضیح دهید و بفرمایید که مرگ های دسته جمعی از کدام نوع است؟


    پاسخ:
    متکلمان و مفسران بر اساس آیه شریفه «هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»؛ اوست كسى كه شما را از گِل آفريد. آنگاه مدّتى را [براى شما عمر] مقرّر داشت. و اَجَل حتمى نزد اوست. با اين همه، [بعضى از] شما [در قدرت او] ترديد مى‏ كنيد.(1) گفته اند که اجل دو نوع است:
    1- اجل محتوم که در لوح محفوظ است و تنها خداوند از آن آگاه است.
    2- اجل معلق که در لوح محو و اثبات است.

    علامه طباطبایی می فرماید:
    اجل محتوم قابل تغییر و تبدیل نیست. (وقتی زمانش رسید انسان خواهد مرد) و آن اجلی است که در ام الکتاب نوشته شده است. و غیر مُسمی اجلی است که در لوح محو واثبات نوشته شده است. اجل محتوم زمانی است که تمام اسباب و شرایط برای ادامه زندگی وجود داشته و مانعی از تاثیر این شرایط وجود نداشته باشد. و لوح محو و اثبات که برای اجل معلق است زمانی است که موانعی برای تاثیر عوامل ادامه حیات پیش بیاید.(مانند بیماری های غیر قابل علاج و یا تصادف و ...)

    خلاصه اینکه ترکیب جسمی و بنیه وجودی انسان برای ادامه حیات طبیعی تا 100 یا 120 سال توان دارد. ولی از آنجایی که اسباب و اشیاء موجود در عالم با هم ارتباط داشته و روی هم تاثیر می گذارند، لذا امکان دارد در اثر تاثیر این اسباب طبیعی موجود در عالم اجل انسان قبل از زمان موعود برسد و این همان أجل اخترامی است.(2)

    با توجه به این توضیحات نتیجه می گیریم مرگ های دسته جمعی اجل غیر حتمی است. و لزومی هم ندارد که این نوع اجل بلا باشد بلکه از جمله همان موانع طبیعی است که اجازه نمی دهد انسان عمر طبیعی خود را به پایان برساند. و عالم بر اساس علل و اسباب طبیعی می چرخد.
    وقتی در اثر تصادف سر انسان به جایی می خورد یا در اثرخونریزی شدید و امثال اینها شخص می میرد، و اسباب طبیعی هم همین را اقتضاءمی کند، و شخص به اجل محتوم که معلوم عندالله است نمی رسد.


    ______
    (1) انعام/ 2.
    (2) طباطبایی، المیزان،ج7ص6و7؛ ناشر: جامعه مدرسین، قم، 1417ق، چاپ، پنجم.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۱:۴۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود