صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات متافيزيك

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    494
    مورد تشکر
    732 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اثبات متافيزيك




    با عرض سلام
    وجود دنياي متافيزيك و ماوراء طبيعي چگونه اثبات مي شود؟
    در صورت اين كه مقاله يا منبع خوبي در اين زمنيه سراغ داريد لطفا معرفي كنيد.
    با تشكر!

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    982
    مورد تشکر
    768 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاد اثبات ماورا




    نقل قول نوشته اصلی توسط divine love نمایش پست
    با عرض سلام
    وجود دنياي متافيزيك و ماوراء طبيعي چگونه اثبات مي شود؟
    در صورت اين كه مقاله يا منبع خوبي در اين زمنيه سراغ داريد لطفا معرفي كنيد.
    با تشكر!
    با سلام به دوست گرامی
    برای اثبات دنیای متافیزیک راههای گوناگونی وجود دارد. ولی بنده بهترین راه را در بکارگیری عقل می دانم. انسان از طریف عقل و تفکر در خلقت میتواند به این سوال جواب دهد. امروزه علم خط بطلانی بر عقاید تاریخ گذشته مادیون کشیده و انسان آگاه و حقیقت جو با کمک خداوند میتواند به بسیاری از سوالات خود جواب دهد. انسانی که به خدا و رسول خدا و کتاب خدا ایمان و اعتقاد دارد میتواند به آنچیزهائی که به چشم دیده نمیشوند معتقد باشد. متاسفانه مادیون فقط به آنچه که می بینند و حس می کنند معتقدند. بنده بشخصه معتقدم همین اعتقاد به عالم متافیزیک یا مابعدالطبیعه از نشانه های ایمان آدمی است! باری با مراجعه به کتابخانه ها و یا جستجو در محیط مجازی میتوانید به مقالات و گفتارهای زیادی در این مورد دست یابید. بعنوان برادر کوچکتان تقاضا دارم قرآن مجید ترجمه مرحوم الهی قمشه ای و نهج البلاغه ترجمه استاد محمد دشتی را در کنار سایر کتابها و مقالات مطالعه فرمائید . مطمئنم به جواب تمام سوالاتتان خواهید رسید. انشاا...
    موفق و موید باشید

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    46 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Divine Love نمایش پست
    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط Divine Love نمایش پست

    وجود دنياي متافيزيك و ماوراء طبيعي چگونه اثبات مي شود؟
    در صورت اين كه مقاله يا منبع خوبي در اين زمنيه سراغ داريد لطفا معرفي كنيد.
    با تشكر!
    با سلام دوست گرامی
    کاش ابتدا منظور و برداشت خود را مشخص می کردید زیرا مابعد الطبیعه گاه به مطلق غیر مادی اطلاق می شود و گاه به مباحث وجود و ماهیت و اثبات علت العلل
    کتابهای استاد مطهری جای جای در سری مجموعه آثار مجلدات فلسفی به این مبحث پرداخته و در مورد مجردات هم به کتب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی می توانید رجوع کنید کتاب فلسفه مابعد الطبیعه نجم الدین کاتبی و اثیر الدین ابهری نیز که ترجمه استاد مرتضی مدرسی گیلانی چاپ موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی است مفید است در منابع غربی نیز عمده ترین کتاب ، کتاب مابعد الطبیعه ژان وان چاپ خوارزمی در هزار صفحه بسیار جالب و از منابع اصلی تحقیقی است کتاب متافیزیک چیست ؟ مارتین هایدگر چاپ ققنوس نیز از منابع دیگر است مبانی مابعد الطبیعه چاپ حکمت نیز بسیار پر نکته است امید وارم با رجوع به این کتب بتوانید به مقصود خود نائل شوید .


  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    54 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بروید هر چی کتاب در این خصوص هست مطالعه کنید. ولی بدانید این تقسیم بندی مورد تایید نظریه توحید نیست.
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    58 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بروید هر چی کتاب در این خصوص هست مطالعه کنید. ولی بدانید این تقسیم بندی مورد تایید نظریه توحید نیست.
    جناب alijohar بنده دیده ام شما بارها و بارها از این نظریه توحیدی سخن به میان آوردید . اما هرگز اشاره نکردیدکه این نظریه متعلق به کیست ؟ کجاست و مبانی اصولی و اثباتی آن چیست ؟
    لطفا"‌تقریر مطلب بفرمایید .(این چندمین بار است که بنده این سوال را از شما میپرسم )

    با سلام دوست گرامی
    کاش ابتدا منظور و برداشت خود را مشخص می کردید زیرا مابعد الطبیعه گاه به مطلق غیر مادی اطلاق می شود و گاه به مباحث وجود و ماهیت و اثبات علت العلل
    کتابهای استاد مطهری جای جای در سری مجموعه آثار مجلدات فلسفی به این مبحث پرداخته و در مورد مجردات هم به کتب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی می توانید رجوع کنید کتاب فلسفه مابعد الطبیعه نجم الدین کاتبی و اثیر الدین ابهری نیز که ترجمه استاد مرتضی مدرسی گیلانی چاپ موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی است مفید است در منابع غربی نیز عمده ترین کتاب ، کتاب مابعد الطبیعه ژان وان چاپ خوارزمی در هزار صفحه بسیار جالب و از منابع اصلی تحقیقی است کتاب متافیزیک چیست ؟ مارتین هایدگر چاپ ققنوس نیز از منابع دیگر است مبانی مابعد الطبیعه چاپ حکمت نیز بسیار پر نکته است امید وارم با رجوع به این کتب بتوانید به مقصود خود نائل شوید .
    سلام خدمت دوست و استاد قدیمیم جناب «ص» (زنون ) .
    پیام شما رسید ، از اینکه به دعوت من (علیرغم مشغله کاریتان ) جامه عمل پوشاندید صمیمانه سپاسگذارم . امیدوارم بسان گذشته ساعات خوبی را در کنار دوستان جدید حقیر ، بگذرانی .
    ضمنا" اولین پست شما بسیارپر بار بود لذت بردم .


    همچنین در تأیید برخی سخنان جناب reza007 مبنی براینکه :
    متاسفانه مادیون فقط به آنچه که می بینند و حس می کنند معتقدند.
    اضافه میکنم که :

    بعضی فیلسوفان رنسانس مثل هیوم ، تنها بر دریافتهای حسی اعتماد کرده اند و همه این مفاهیم را انکار کردند که اینجوری زیرآب بنای عظیم علوم بشری را زده اند . اگه علم به تصورات و تصدیقات بدیهی منحصر باشه و ما فاقد علم نظری باشیم ، نه دارای علوم تجربی خواهیم بود و نه فلسفه ای خواهیم داشت.

    اما با این قضیه که حتما" باید به رسول خدا و کتاب قرآن ایمان داشت تا به آنچیزهائی که به چشم دیده نمیشوند باورمند شد ، معتقد نیستم .
    چرا که قرآن و محمد برای من مسلمان حجت است نه برای مسحی و یهودی و زرتشتی و هکذا...
    قل هاتوا برهانکم ،ان کنتم صادقین .

    بگو برهانتان را بیاورید اگر راستگو هستید .

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    54 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط lavson نمایش پست
    جناب alijohar بنده دیده ام شما بارها و بارها از این نظریه توحیدی سخن به میان آوردید . اما هرگز اشاره نکردیدکه این نظریه متعلق به کیست ؟ کجاست و مبانی اصولی و اثباتی آن چیست ؟
    لطفا"‌تقریر مطلب بفرمایید .(این چندمین بار است که بنده این سوال را از شما میپرسم )


    نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
    بر اساس نظریه توحید تقسیم بندی وجود به متافیزیک و فیزیک ، غلط می باشد ؛ چرا که این تقسیم بندی اصل را ماده (فیزیک) گرفته و غیر ماده (= متافیزیک ، ماورا الطبیعه) را فرع قرار داده ؛ د رحالی که بر اساس قرآن اصالت با روح است.
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    54 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعریف دقیق و مشخصی از ماده نیست ؛ پس غیر ماده مبهم تر می شود. فیلسوفانی مثل مصباح هم ماده را غلط تعریف کرده و در نتیجه در تعریف مجرد به خطا رفته اند.
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    46 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
    سلام جناب alijohar برای جلوگیری از تفسیر به رای در قرآن موازینی هست که البته این موازین کلی تر است و از شمول بیشتری برخوردار است برای اینکه در موضوعی از علمی خاص وارد شد باید خطوط کلی آن را پذیرفت و بر روش لجنه های متخصص آن فن حرکت کرد اینکه نظرات شخصی را به عنوان مسلکی منحصر به فرد و در عین حال موجه عنوان نمود نه تنها راه چاره نیست بلکه معضلات را بیشتر می کند .
    اگر هر کس برای خود چنین راهی پیش بگیرد فکر نمی کنم نتیجه ی خوبی به بار بیاورد . البته آزادی در این راه وجود دارد ولی اینکه چنین نظری مطابق جمهور عقلا و متخصصین این فن باشد به دور از ارزش علمی است . ابتکار و نو آوری با تحریف و بدعت در علوم تفاوت دارد قوانین کلی هر علمی مقبول خصیصین است و در بین این طایفه نو آوری جایز است چنانکه ملاصدرا اگر چه کار جدید کرد ولی بدعت و سنت شکنی کلی نکرد . بلکه نوعی تلفیق از موضوعاتی کرد که پیشتر مقبول اهل نظر بود . چنین نیست که کسی بر خلاف کتاب هاریسون در پزشکی نظری بدهد بی آنکه مقدمات آن را به تایید اهل دانش طب رسانده باشد . وضع اصطلاحات خاص با معنایی خاص و شخصی کاریست کارستان ...
    قواعد کلی تعریف شده و مدون است و در نزد اهل فن محفوظ و قابل رجوع . پراکندگی دین شناسی و ایدئولوژی مبهم و سلقه یی مجاهدین خلق و برداشتهای غلطشان از قرآن عامدا یا جاهلا ریشه در این شخصی نگری ها داشت .
    البته شما را متهم به گروه خاصی نمی کنم و تنها شاهد مثالی آوردم . امیدورام که از لحن سخنم دلگیر نشوید .
    در قرآن آیاتی بر دو وجهی بودن جهان وجود دارد که قابل انطباق بر مادی و غیر مادی است نظیر فسبحان الذی بیده ملکوت کل شئی یس 83
    که ملک و ملکوت را می توان تعبیر به مادی و ما وراء ماده کرد . البته به تعبیر استاد حسن زاده آملی ملکوت عرض عریضی دارد و گاه مطلق غیر مادی را شامل می شود حتی عوالم فوق مثالی و گاه تنها تعبیر به عالم مثال می شود . بیان بسیار است و زمان محدود و توان اندک ...
    سر بلند باشید
    بشناس قدر خویش که دریای گوهری

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    46 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما نکته ی بعدی :
    تقسیم بندی وجود به متافیزیک و فیزیک ، غلط می باشد ؛ چرا که این تقسیم بندی اصل را ماده (فیزیک) گرفته و غیر ماده (= متافیزیک ، ماورا الطبیعه) را فرع قرار داده
    نمی دانم از چه کسی یا کتابی این مطلب را بیرون کشیده اید چون حکمای مسلمان نظیر اهل اشراق و حتی ابن سینا با دیدگاه اشاراتی جهان ماده را فرع بر جهان غیر مادی و معلول آن می دانند زیرا چینش هستی از عالی به دانی شکل گرفته و جهان غیب علت برای جهان شهادت است نه معلول آن .
    اگر در بین اهل یونان لغت مابعد الطبیعه شکل گرفت بیشتر ناظر بر جایگاه این علم بعد از مدون کردن آن توسط ارسطو بوده نه دال بر ترجح فیزیک بر متافیزیک زیرا جهان فیزیکی و حسی در قوس نزول در پایین ترین حد قرار دارد .
    و البته با دیدگاه متالهان چنانچه قائل به تشکیک در وجود باشیم مشکل دوگانگی وجود نیز حل شده و دیگر چیزی مادی صرف نیست تا ایراد شما وارد باشد . و این مبحث از حوصله این مکان و بضاعت علمی حقیر به دور است .
    با عرض تشکر از صرف وقت در این مبحث
    بشناس قدر خویش که دریای گوهری

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    58 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    د رحالی که بر اساس قرآن اصالت با روح است.
    جناب علی جوهر ، یک مصداق اگر لطف کنید از قرآن ارائه بدید ممنون میشم .
    از دید شما بالاخره اصالت با چیست ؟
    اصالت یا به ماهیت است یا به وجود .
    ما اصالت به روح نداریم و در هیچ فلسفه ای حتی فلسفه اسلامی این قضیه مطرح نبوده و نیست .

    برخی چون سهروردی اصالت را به ماهیت نسبت میدهند و برخی چون صدرا و شیخ الرئیس به وجود .
    دقیقا" منظور شما را متوجه نمیشم .
    یعنی چی اصالت با روح است . روح یعنی چی ؟


    نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
    در مورد ساخته ها و پرداخته های شخصیتان نیز دوست عزیزم زنون پاسخی جامعا دادند . فکر میکنم ایشان حق مطلب را ادا کردند . احتیاج به توضیح بیشتر نمیبینم .
    ویرایش توسط Lavson : ۱۳۸۷/۰۴/۱۶ در ساعت ۰۰:۵۲
    قل هاتوا برهانکم ،ان کنتم صادقین .

    بگو برهانتان را بیاورید اگر راستگو هستید .

صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. "صلى عليك مليك السماء" - ملاباسم کربلایی
    توسط Si14 در انجمن کلیپ صوتی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۱, ۱۱:۴۰
  2. چرا به امام زمان (عج) شريك القرآن مي‎گوئيم
    توسط raze_shab در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۴/۲۳, ۱۷:۱۶
  3. جمع بندی آيا بشر مى تواند از راه تكنيك جديد به سعادت برسد؟
    توسط shamime_yas در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۸, ۲۳:۳۲
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۷, ۱۳:۰۹
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۱۶, ۲۱:۵۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود