-
۱۳۸۷/۰۴/۱۲, ۲۱:۴۹ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 494
- مورد تشکر
- 732 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اثبات متافيزيك
با عرض سلام
وجود دنياي متافيزيك و ماوراء طبيعي چگونه اثبات مي شود؟
در صورت اين كه مقاله يا منبع خوبي در اين زمنيه سراغ داريد لطفا معرفي كنيد.
با تشكر!
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۳, ۱۷:۵۰ #2
اثبات ماورا
با سلام به دوست گرامی
برای اثبات دنیای متافیزیک راههای گوناگونی وجود دارد. ولی بنده بهترین راه را در بکارگیری عقل می دانم. انسان از طریف عقل و تفکر در خلقت میتواند به این سوال جواب دهد. امروزه علم خط بطلانی بر عقاید تاریخ گذشته مادیون کشیده و انسان آگاه و حقیقت جو با کمک خداوند میتواند به بسیاری از سوالات خود جواب دهد. انسانی که به خدا و رسول خدا و کتاب خدا ایمان و اعتقاد دارد میتواند به آنچیزهائی که به چشم دیده نمیشوند معتقد باشد. متاسفانه مادیون فقط به آنچه که می بینند و حس می کنند معتقدند. بنده بشخصه معتقدم همین اعتقاد به عالم متافیزیک یا مابعدالطبیعه از نشانه های ایمان آدمی است! باری با مراجعه به کتابخانه ها و یا جستجو در محیط مجازی میتوانید به مقالات و گفتارهای زیادی در این مورد دست یابید. بعنوان برادر کوچکتان تقاضا دارم قرآن مجید ترجمه مرحوم الهی قمشه ای و نهج البلاغه ترجمه استاد محمد دشتی را در کنار سایر کتابها و مقالات مطالعه فرمائید . مطمئنم به جواب تمام سوالاتتان خواهید رسید. انشاا...
موفق و موید باشید
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۰۱:۵۸ #3
با سلام دوست گرامی
کاش ابتدا منظور و برداشت خود را مشخص می کردید زیرا مابعد الطبیعه گاه به مطلق غیر مادی اطلاق می شود و گاه به مباحث وجود و ماهیت و اثبات علت العلل
کتابهای استاد مطهری جای جای در سری مجموعه آثار مجلدات فلسفی به این مبحث پرداخته و در مورد مجردات هم به کتب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی می توانید رجوع کنید کتاب فلسفه مابعد الطبیعه نجم الدین کاتبی و اثیر الدین ابهری نیز که ترجمه استاد مرتضی مدرسی گیلانی چاپ موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی است مفید است در منابع غربی نیز عمده ترین کتاب ، کتاب مابعد الطبیعه ژان وان چاپ خوارزمی در هزار صفحه بسیار جالب و از منابع اصلی تحقیقی است کتاب متافیزیک چیست ؟ مارتین هایدگر چاپ ققنوس نیز از منابع دیگر است مبانی مابعد الطبیعه چاپ حکمت نیز بسیار پر نکته است امید وارم با رجوع به این کتب بتوانید به مقصود خود نائل شوید .
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۰:۱۸ #4
بروید هر چی کتاب در این خصوص هست مطالعه کنید. ولی بدانید این تقسیم بندی مورد تایید نظریه توحید نیست.
در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۲:۱۵ #5
بروید هر چی کتاب در این خصوص هست مطالعه کنید. ولی بدانید این تقسیم بندی مورد تایید نظریه توحید نیست.
لطفا"تقریر مطلب بفرمایید .(این چندمین بار است که بنده این سوال را از شما میپرسم )
با سلام دوست گرامی
کاش ابتدا منظور و برداشت خود را مشخص می کردید زیرا مابعد الطبیعه گاه به مطلق غیر مادی اطلاق می شود و گاه به مباحث وجود و ماهیت و اثبات علت العلل
کتابهای استاد مطهری جای جای در سری مجموعه آثار مجلدات فلسفی به این مبحث پرداخته و در مورد مجردات هم به کتب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی می توانید رجوع کنید کتاب فلسفه مابعد الطبیعه نجم الدین کاتبی و اثیر الدین ابهری نیز که ترجمه استاد مرتضی مدرسی گیلانی چاپ موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی است مفید است در منابع غربی نیز عمده ترین کتاب ، کتاب مابعد الطبیعه ژان وان چاپ خوارزمی در هزار صفحه بسیار جالب و از منابع اصلی تحقیقی است کتاب متافیزیک چیست ؟ مارتین هایدگر چاپ ققنوس نیز از منابع دیگر است مبانی مابعد الطبیعه چاپ حکمت نیز بسیار پر نکته است امید وارم با رجوع به این کتب بتوانید به مقصود خود نائل شوید .
پیام شما رسید ، از اینکه به دعوت من (علیرغم مشغله کاریتان ) جامه عمل پوشاندید صمیمانه سپاسگذارم . امیدوارم بسان گذشته ساعات خوبی را در کنار دوستان جدید حقیر ، بگذرانی .
ضمنا" اولین پست شما بسیارپر بار بود لذت بردم .
همچنین در تأیید برخی سخنان جناب reza007 مبنی براینکه :
متاسفانه مادیون فقط به آنچه که می بینند و حس می کنند معتقدند.
بعضی فیلسوفان رنسانس مثل هیوم ، تنها بر دریافتهای حسی اعتماد کرده اند و همه این مفاهیم را انکار کردند که اینجوری زیرآب بنای عظیم علوم بشری را زده اند . اگه علم به تصورات و تصدیقات بدیهی منحصر باشه و ما فاقد علم نظری باشیم ، نه دارای علوم تجربی خواهیم بود و نه فلسفه ای خواهیم داشت.
اما با این قضیه که حتما" باید به رسول خدا و کتاب قرآن ایمان داشت تا به آنچیزهائی که به چشم دیده نمیشوند باورمند شد ، معتقد نیستم .
چرا که قرآن و محمد برای من مسلمان حجت است نه برای مسحی و یهودی و زرتشتی و هکذا...
قل هاتوا برهانکم ،ان کنتم صادقین .
بگو برهانتان را بیاورید اگر راستگو هستید .
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۴:۰۱ #6
[quote]
نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
بر اساس نظریه توحید تقسیم بندی وجود به متافیزیک و فیزیک ، غلط می باشد ؛ چرا که این تقسیم بندی اصل را ماده (فیزیک) گرفته و غیر ماده (= متافیزیک ، ماورا الطبیعه) را فرع قرار داده ؛ د رحالی که بر اساس قرآن اصالت با روح است.
در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۴:۰۲ #7
تعریف دقیق و مشخصی از ماده نیست ؛ پس غیر ماده مبهم تر می شود. فیلسوفانی مثل مصباح هم ماده را غلط تعریف کرده و در نتیجه در تعریف مجرد به خطا رفته اند.
در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۲۳:۵۳ #8
نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
اگر هر کس برای خود چنین راهی پیش بگیرد فکر نمی کنم نتیجه ی خوبی به بار بیاورد . البته آزادی در این راه وجود دارد ولی اینکه چنین نظری مطابق جمهور عقلا و متخصصین این فن باشد به دور از ارزش علمی است . ابتکار و نو آوری با تحریف و بدعت در علوم تفاوت دارد قوانین کلی هر علمی مقبول خصیصین است و در بین این طایفه نو آوری جایز است چنانکه ملاصدرا اگر چه کار جدید کرد ولی بدعت و سنت شکنی کلی نکرد . بلکه نوعی تلفیق از موضوعاتی کرد که پیشتر مقبول اهل نظر بود . چنین نیست که کسی بر خلاف کتاب هاریسون در پزشکی نظری بدهد بی آنکه مقدمات آن را به تایید اهل دانش طب رسانده باشد . وضع اصطلاحات خاص با معنایی خاص و شخصی کاریست کارستان ...
قواعد کلی تعریف شده و مدون است و در نزد اهل فن محفوظ و قابل رجوع . پراکندگی دین شناسی و ایدئولوژی مبهم و سلقه یی مجاهدین خلق و برداشتهای غلطشان از قرآن عامدا یا جاهلا ریشه در این شخصی نگری ها داشت .
البته شما را متهم به گروه خاصی نمی کنم و تنها شاهد مثالی آوردم . امیدورام که از لحن سخنم دلگیر نشوید .
در قرآن آیاتی بر دو وجهی بودن جهان وجود دارد که قابل انطباق بر مادی و غیر مادی است نظیر فسبحان الذی بیده ملکوت کل شئی یس 83
که ملک و ملکوت را می توان تعبیر به مادی و ما وراء ماده کرد . البته به تعبیر استاد حسن زاده آملی ملکوت عرض عریضی دارد و گاه مطلق غیر مادی را شامل می شود حتی عوالم فوق مثالی و گاه تنها تعبیر به عالم مثال می شود . بیان بسیار است و زمان محدود و توان اندک ...
سر بلند باشید
بشناس قدر خویش که دریای گوهری
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۶, ۰۰:۰۸ #9
اما نکته ی بعدی :
تقسیم بندی وجود به متافیزیک و فیزیک ، غلط می باشد ؛ چرا که این تقسیم بندی اصل را ماده (فیزیک) گرفته و غیر ماده (= متافیزیک ، ماورا الطبیعه) را فرع قرار داده
اگر در بین اهل یونان لغت مابعد الطبیعه شکل گرفت بیشتر ناظر بر جایگاه این علم بعد از مدون کردن آن توسط ارسطو بوده نه دال بر ترجح فیزیک بر متافیزیک زیرا جهان فیزیکی و حسی در قوس نزول در پایین ترین حد قرار دارد .
و البته با دیدگاه متالهان چنانچه قائل به تشکیک در وجود باشیم مشکل دوگانگی وجود نیز حل شده و دیگر چیزی مادی صرف نیست تا ایراد شما وارد باشد . و این مبحث از حوصله این مکان و بضاعت علمی حقیر به دور است .
با عرض تشکر از صرف وقت در این مبحث
بشناس قدر خویش که دریای گوهری
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۶, ۰۰:۴۹ #10
د رحالی که بر اساس قرآن اصالت با روح است.
از دید شما بالاخره اصالت با چیست ؟
اصالت یا به ماهیت است یا به وجود .
ما اصالت به روح نداریم و در هیچ فلسفه ای حتی فلسفه اسلامی این قضیه مطرح نبوده و نیست .
برخی چون سهروردی اصالت را به ماهیت نسبت میدهند و برخی چون صدرا و شیخ الرئیس به وجود .
دقیقا" منظور شما را متوجه نمیشم .
یعنی چی اصالت با روح است . روح یعنی چی ؟
نظریه توحید ساخته و پرداخته خود ِ من است - یعنی درکی که از قرآن دارم -
ویرایش توسط Lavson : ۱۳۸۷/۰۴/۱۶ در ساعت ۰۰:۵۲
قل هاتوا برهانکم ،ان کنتم صادقین .
بگو برهانتان را بیاورید اگر راستگو هستید .
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
"صلى عليك مليك السماء" - ملاباسم کربلایی
توسط Si14 در انجمن کلیپ صوتیپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۱, ۱۱:۴۰ -
چرا به امام زمان (عج) شريك القرآن ميگوئيم
توسط raze_shab در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآنپاسخ: 4آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۴/۲۳, ۱۷:۱۶ -
جمع بندی آيا بشر مى تواند از راه تكنيك جديد به سعادت برسد؟
توسط shamime_yas در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآنپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۸, ۲۳:۳۲ -
ازخودگذشتگي يك روحاني براي نجات دختر جوان از چنگال اراذل و اوباش + عكس
توسط گل نرگس در انجمن اخبار قرآنیپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۷, ۱۳:۰۹ -
روايت رويترز و نيوزويك ازجنگ تحميلي:حضوربسيجي ها مايه كابوس رژيم عراق
توسط خالد اسلامبولی در انجمن ولایت و پایداریپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۱۶, ۲۱:۵۱
اشتراک گذاری