صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 19 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی




    اگر افراد بی‌دین،دچار حادثه‌ای تلخ‌ یا ابتلائی جانفرسا می‌شوند،حتما عقوبت‌ اعمال ناشایاست خود آنهاست،امّا علّت‌ ابتلای انسانهای عابد و صالح چیست؟

    آیا بلا و مصیبت فقط زیانمند است یا آثار و فوائدی هم به دنبال دارد؟

    آیا می‌توان گفت بلا در ظاهر نقمت و در باطن نعمت است؟
    آیا می‌توان یقین حاصل کرد حکمتی‌ در کار است که ذهن تاریک ما را به آن‌ راهی نیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۶ در ساعت ۰۳:۴۶
    مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
    دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولایم علی نمایش پست
    اگر افراد بی‌دین،دچار حادثه‌ای تلخ‌ یا ابتلائی جانفرسا می‌شوند،حتما عقوبت‌ اعمال ناشایاست خود آنهاست،امّا علّت‌ ابتلای انسانهای عابد و صالح چیست؟

    با سلام خدمت شما

    امتحان یک سنت الهی است و تمامی انسان ها حتی انبیا و معصومین مورد آزمایش الهی قرار می گیرند.
    أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (عنكبوت/2) آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم»، به حال خود رها مى‏ شوند و آزمايش نخواهند شد؟!
    و در جایی دیگر خداوند می فرماید:
    ....وَ إِن كُنَّا لَمُبْتَلِينَ (مومنون/30) و ما مسلّماً همگان را آزمايش مى‏ كنيم!

    امام علی علیه السلام در روایتی به زیبایی فلسفه امتحان گروه های مختلف مردم را بیان می کنند. ایشان می فرمایند:
    إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ . (بحارالأنوار ،ج64 ،ص236.) همانا بلا برای ظالم تـأدیب و برای مؤمن امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت است.


    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولایم علی نمایش پست
    آیا بلا و مصیبت فقط زیانمند است یا آثار و فوائدی هم به دنبال دارد؟

    آیا می‌توان گفت بلا در ظاهر نقمت و در باطن نعمت است؟
    آیا می‌توان یقین حاصل کرد حکمتی‌ در کار است که ذهن تاریک ما را به آن‌ راهی نیست؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    بلایا و امتحانات الهی دراری آثار و فوائد سازنده ای است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

    1- تربیت و پرورش استعدادهاى انسان

    توضیح این که: روزى که بشر، دیده به جهان مى گشاید در نهاد او یک سلسله استعدادها و امکانات شگفت انگیز وجود دارد; همه کمالات انسانى و فضایل اخلاقى به صورت استعداد در کانون وجود او نهفته و سرشت او با آنها عجین و خمیر شده است; ولى این استعدادها بسان منابع زمینى است که بدون وسایل مخصوص آشکار نمى شود و از مرحله قوه و استعداد به مرحله فعلیت نمى رسند. بدیهى است تا این شایستگى ها به مرحله ظهور نرسد هرگز تکامل و فضیلت و به دنبال آن پاداش و ثواب وجود خارجى نخواهد یافت.

    چنین آزمایشى به منظور تربیت انسانها و پرورش صفات عالى انسانى در کانون وجود آنها انجام مى گیرد; و اگر این تکالیف و آزمایش ها نبود، هرگز این شایستگى ها در کانون وجود انسانها ظاهر و آشکار نمى گشت; و کسى مستحق پاداش و تقدیر نمى گردید.

    سپس امام علی علیه السلام می فرمایند:
    لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَ الرّاضِىَ بِقِسْمِهِ، وَ اِنْ کانَ سُبْحانَهُ اَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ اَنْفُسِهِمْ، وَلکِنْ لِتَظْهَرَ الاَفْعالُ الَّتى بِها یُسْتَحَقُّ الثَّوابُ وَ الْعِقاب (نهج البلاغه عبده، کلمات قصار، شماره 93.); هدف این است، که آن صفات درونى مانند رضا و خشنودى و یا غضب و خشم از بهره هاى خدا داد، آشکار گردد و این صفات باطنى به صورت فعل و عمل خارجى تجلى کند تا استحقاق ثواب و عقاب و کیفر و پاداش صورت گیرد.

    چنان که ملاحظه مى فرمایید، امام(علیه السلام) هدف از امتحان را این مى داند که در سایه امتحان، آن صفات درونى و استعدادهاى باطنى به صورت فعل خارجى، جلوه کنند و افراد بر اثر تجسم صفات درونى به صورت عمل و فعل خارجى، شایسته پاداش و کیفر گردند وگرنه تنها با صفات درونى (بدون عمل خارجى) نه پاداش مى توان داد و نه کیفر نمود و در حقیقت تکاملى صورت نمى گیرد.

    لذا، خداوند به وسیله مشکلات و سختى ها افراد بشر را آزمایش مى کند; چنان که مى فرماید:
    وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَىْء مِنَ الْخَوفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الاَمْوالِ وَ الأنفسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ (بقره/155); قطعا همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش مى کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان!

    مشکلات و دشوارى ها بسان کوره اى است که به آهن صلابت و استقامت مى بخشد; انسان نیز در کوره حوادث و مشکلات، پر قدرت و نیرومند مى گردد و قادر به شکستن موانع سر راه زندگى و سعادت خود مى گردد.

    این که مى گوییم: مقصود خداوند از امتحان بندگان خود تربیت و پرورش صفات عالى در کانون وجود آنهاست نه به آن معناست که همه افراد مورد امتحان الزاما و اجبارا به این هدف مى رسند و صفات برجسته انسانى در وجود آنها رشد و نمو مى کند; بلکه مقصود این است که امتحان خداوند زمینه هاى تربیت و پرورش را در محیط زندگى به وجود مى آورد; گروهى که خواهان سعادتند از این موقعیت حداکثر استفاده را نموده و در این راه پرورش خاصى پیدا مى کنند; ولى یک دسته از مردم هم سوء استفاده کرده و صفات بد و زشت درونى آنها بروز نموده و در لباس اعمال بد آنها مجسم مى گردد و به اصطلاح در این امتحان مردود و رفوزه مى شوند.


    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2- شناخته شدن افراد با ایمان و کافر

    ثمره دیگر امتحان خداوند، که مربوط به امتحانات دسته جمعى است این است که علاوه بر موضوع تربیت، شناخته شدن افراد صالح و فاسد، مؤمن و منافق و خوب و بد است. قرآن مجید به این نکته به لفظ «تمحیص» اشاره مى کند و مى فرماید :
    وَ لُِیمَحِّصَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَمْحَقُ الْکَافِرینَ (آل عمران/ 141); و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده مى شوند) و کافران را بتدریج نابود سازد.

    3- اتمام حجت الهی

    فایده سوم امتحان الهى، اتمام حجت براى آن عده از مدعیان دروغگوست که در مواقع عادى هزار گونه ادعا دارند و در مقام عمل هیچ! یعنى مرد سخن هستند نه مرد عمل، با امتحان و آزمایش وضع آنها روشن مى گردد.

    اگر این گونه افراد در بوته امتحان نیفتند و درون تهى خود را که برخلاف ظاهر آراسته آنهاست، آشکار نکنند، ممکن است هم خودشان در اشتباه بمانند و هم دیگران; و کیفرهاى خدا، یا عدم الطاف الهى را ظالمانه فرض کنند; اما امتحان پرده از روى کار آنها بر مى دارد و آنها که فلز وجودشان بى ارزش است اما پوششى از آب طلا به رویش کشیده اند به مصداق شعر معروف:

    سیاه سیمِ زر اندود چون به کوره برند *** خلاف آن به درآید که خلق پندارند!

    پوشش ظاهرى کنار مى رود و حقیقت وجودشان بر خودشان و دیگران آشکار مى گردد; این است فلسفه آزمایش هاى الهى!
    (پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی ، پرسش های معارف اسلامی ، خداشناسی.(با کمی تلخیص.))


    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    4. بی رغبت شدن به دنیا

    هرعملی كه از انسان سر می زند و هر لذتی كه انسان می برد، اثری در نفس بر جای می گذارد و هر چه شخص در لذت ها بیش تر غوطه بخورد، علاقه اش به دنیا بیش تر می گردد و به همان اندازه از آخرت غفلت می ورزد تا جایی كه توجه او از خداوند و آخرت كلاً سلب می گردد.
    از سوی دیگر هر گاه انسان از پدیده ای بدی و سختی هایی ملاحظه كند، از آن متنفر ورویگردان می شود، و سعی می كند آن را از خود دور سازد. بر اساس همین مطلب هر گاه انسان از این عالم بلاها و دردها و سختی ها دید طبیعتاً از آن متنفر می شود، دلبستگی او به این دنیا كم می شود، سعی می كند از آن روحاً كوچ كند و دل به سرای دیگر بفرستد.

    لذا هر چه عنایت خداوند متعال به بنده ای بیش تر باشد، موج های بلا را بیش تر متوجه او می كند تا این كه روح این بنده از دنیا و زخارف و زینت های آن منصرف گردد. (چهل حدیث امام (ره) ،ذیل حدیث پانزدهم.)


    -------------------------------------
    برای مطالعه بیشتر:
    امام خمینی (ره) ، چهل حدیث، حدیث پانزدهم.
    شهید مطهری (ره)، بیست گفتار، شداید و گرفتاری ها.
    آیة الله مکارم شیرازی ، 180 پرسش و پاسخ، پرسش 35.
    تفسیر نمونه ، ج1، ص527-529.


    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و احترام

    ایا در این تاپیک میتوانید توضیح دهید که فرق بین بلایایی که در قران به ان اشاره شده است مثل بلای قوم نوح و ثمود و غیره با این بلایی که خداوند بندگان خوبش را به ان مبتلا میکند چیست ؟


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای دفع بلاها چه کنیم؟


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با عرض سلام و احترام

    ایا در این تاپیک میتوانید توضیح دهید که فرق بین بلایایی که در قران به ان اشاره شده است مثل بلای قوم نوح و ثمود و غیره با این بلایی که خداوند بندگان خوبش را به ان مبتلا میکند چیست ؟
    با سلام خدمت شما

    منظورتان از "این بلا" کدام بلا است؟ اقوام نوح ، ثمود و ... نیز همگی از بندگان خداوند بودند که به دلایلی همچون انکار پیامبران ، انکار خداوند ، ظلم و ستم و ... مستحق عذاب الهی شدند. داستان این اقوام در آیات مختلف قرآن بیان شده است. در سوره مبارکه شعراء سرگذشت هفت پيامبر بزرگ (موسی ، ابراهیم ، نوح، هود ، صالح، لوط ، شعیب علیهم السلام) و مبارزات آنها را با قومشان، و لجاجت ها و خيره‏ سری هاى آنان را در برابر اين پيامبران بازگو مى‏ كند و عذاب هایی که این اقوام دچار آنها شده اند را بیان می کند به عنوان نمونه در مورد قوم لوط آمده است:

    كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ * إِذْ قَالَ لهَُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لَا تَتَّقُونَ * إِنىّ‏ِ لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ * وَ مَا أَسَْلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلىَ‏ رَبّ‏ِ الْعَلَمِينَ * أَ تَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ * وَ تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكمُ‏ْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ * قَالُواْ لَئنِ لَّمْ تَنتَهِ يَالُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ * قَالَ إِنىّ‏ِ لِعَمَلِكمُ مِّنَ الْقَالِينَ * رَبّ‏ِ نجَِّنىِ وَ أَهْلىِ مِمَّا يَعْمَلُونَ * فَنَجَّيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعِينَ * إِلَّا عَجُوزًا فىِ الْغَابرِِينَ * ثمُ‏َّ دَمَّرْنَا الاَْخَرِينَ * وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنذَرِينَ
    (شعراء/160-173)

    قوم لوط فرستادگان (خدا) را تكذيب كردند، هنگامى كه برادرشان لوط به آنان گفت: «آيا تقوا پيشه نمى‏ كنيد؟! من براى شما پيامبرى امين هستم! پس تقواى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نماييد! من در برابر اين دعوت، اجرى از شما نمى‏ طلبم، اجر من فقط بر پروردگار عالميان است! آيا در ميان جهانيان، شما به سراغ جنس ذكور مى‏ رويد (و همجنس بازى مى‏ كنيد، آيا اين زشت و ننگين نيست؟!) و همسرانى را كه پروردگارتان براى شما آفريده است رها مى‏ كنيد؟! (حقّاً) شما قوم تجاوزگرى هستيد!» گفتند: «اى لوط! اگر (از اين سخنان) دست برندارى، به يقين از اخراج شدگان خواهى بود!» گفت: «من دشمن سرسخت اعمال شما هستم! پروردگارا! من و خاندانم را از آنچه اينها انجام مى‏ دهند رهايى بخش!» ما او و تمامى خاندانش را نجات داديم، جز پير زنى كه در ميان بازماندگان بود! سپس ديگران را هلاك كرديم‏. و بارانى (از سنگ) بر آنها فرستاديم چه باران بدى بود باران انذارشدگان!


    در سوره های دیگر قرآن نیز سرنوشت این اقوام بیان شده است.

    وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فىِ دِيَارِهِمْ جَاثِمِين‏* كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلَا إِنَّ ثَمُودَاْ كَفَرُواْ رَبهَُّمْ أَلَا بُعْدًا لِّثَمُودَ (هود/68)
    و كسانى را كه ستم كرده بودند، صيحه (آسمانى) فروگرفت و در خانه‏ هايشان به روى افتادند و مردند آن چنان كه گويى هرگز ساكن آن ديار نبودند! بدانيد قوم ثمود، پروردگارشان را انكار كردند! دور باد قوم ثمود (از رحمت پروردگار)!


    وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصحَْابُ الحِْجْرِ الْمُرْسَلِينَ * وَ ءَاتَيْنَاهُمْ ءَايَاتِنَا فَكاَنُواْ عَنهَْا مُعْرِضِينَ * وَ كاَنُواْ يَنْحِتُونَ مِنَ الجِْبَالِ بُيُوتًا ءَامِنِينَ * فَأَخَذَتهُْمُ الصَّيْحَةُ مُصْبِحِينَ * فَمَا أَغْنىَ‏ عَنهُْم مَّا كاَنُواْ يَكْسِبُونَ (حجر/80-84)
    و «اصحاب حجر» [قوم ثمود] پيامبران را تكذيب كردند! ما آيات خود را به آنان داديم ولى آنها از آن روى گرداندند! آنها خانه‏ هاى امن در دل كوه‏ها مى‏ تراشيدند. امّا سرانجام صيحه (مرگبار)، صبحگاهان آنان را فرا گرفت و آنچه را به دست آورده بودند، آنها را از عذاب الهى نجات نداد!


    در صورتی که ابهام خاصی برایتان وجود دارد واضح تر بیان بفرمایید تا توضیحات بیشتری داده شود.

    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط valfajrali نمایش پست
    برای دفع بلاها چه کنیم؟

    با سلام

    در روایات برای دفع بلا به عوامل متعددی اشاره شده است از جمله : دعا ، صله رحم ، صدقه و ....

    پیامبر صلی الله علیه و آله :
    الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِيَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا يَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَةُ (بحارالأنوار،ج93 ،ص137.) صدقه ، بلا را دفع مى كند و مؤثّرترين داروست . صدقه ، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعا و صدقه، درد و بيمارى ها را از بين نمى برد .

    و در روایت دیگری می فرمایند:
    الصَّدَقَةُ تَسُدُّ سَبْعِينَ بَاباً مِنَ الشَّر. (بحارالأنوار،ج93 ،ص132.) صدقه ، هفتاد درِ بلا را مى بندد .

    امام باقر علیه السلام :
    صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَل‏. (وسائل‏ الشيعة ،ج21 ،ص534.) صله ارحام، اعمال‏ را پاک می کند، اموال‏ را زیاد می کند ، بلاها را دفع می کند، حساب‏ را آسان مى‏ كند و اجل‏ را به تاخیر مى‏ اندازد.



    بحث پیرامون بلا و آزمایش الهی

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام مجدد
    1- سوالم کاملا واضح و مشخص بود
    2-بنده که از نوشته های شما سر در نیاوردم، اخر بلا و امتحان چیز خوبیست که در پستهای ایتدایی از فواید ان نوشتید یا بد است که در پست قبلی به چند حدیث در خصوص دفع بلا اشاره کردید ؟
    فکر کنم با سوال شماره 2 منظورم از سوال قبلیم را خواهید دانست .

  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود