جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عرش خدا یک شی مادی ست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا عرش خدا یک شی مادی ست ؟




    سلام و خسته نباشید

    در این دو ایه به کلمه عرش اشاره شده است .

    إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ وَأُوتِیتْ مِنْ كُلِّ شَیءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِیمٌ
    من زنی را دیدم که بر آنان حکومت می‌کند، و همه چیز در اختیار دارد، و (به خصوص) تخت عظیمی دارد!

    «النمل/23»

    وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَیحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ یوْمَئِذٍ ثَمَانِیةٌ
    فرشتگان در اطراف آسمان قرارمی‌گیرند (و برای انجام مأموریتها آماده می‌شوند)؛ و آن روز عرش پروردگارت را هشت فرشته بر فراز همه آنها حمل می‌کنند!

    «الحاقة/17»

    برام سوال پیش اومده هردو کلمه یکی ست و طبعا باید معنی یکسانی داشته باشد و اشاره به یک شی مشخص داشته باشد. بنابراین عرش در آیه دوم نیز باید یک شی مادی باشد . اما آیا عرش خدا یک شی مادی ست ؟ اگر نیست چطور این کلمه بکار برده شده در حالیکه به وضوح دلالت بریک شی مادی می کند ؟

    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۴:۲۲
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیر مادی نیست.خداوند اشاره میکند که ابتدا بروی یک دریا موجود بوده است.و تشبیه موجودیتش برای موجودات هوشمند مثل انس و جن میگه که من همچون چراغ درون حبابی هستم که ماده روشن کننده ی این نور از مرغوب ترین روغن زیتون تهیه شده است!! و هیچ موجودی تحمل دیدن این نور عظیم را ندارد.این گفته دقیقا در قرآن اومده.ولی بخاطر نمیارم کدوم سوره بود.خواهشم از دوستانی که در جستجوی حقیقت هستن اینه که همیشه قرآنو مطالعه کنید که با هردفعه مطالعه چیزهای جدید و عجیبی میتوان آموخت
    گفتن اینکه خداوند مادیس نه معنوی به علت کوته بینی و کور بودن دل ما میباشد
    البته همون نور معنوی الله در روز قیامت بروی عرش مینشیند و به همراه هشت فرشته برای برقراری عدالت و حساب رسی به پایین میاد.این موضوع هم در قرآن آمده.دوست عزیز که ملک سبا را با ملک الله مقایسه میکند کاملا نادرسته
    ویرایش توسط al mostafa : ۱۳۹۱/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۲:۱۵
    WE ARE NOT HERE BECAUSE WE ARE FREE
    WE ARE HERE BECAUSE WE ARE NOT FREE

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و احترام


    " عرش" به معناى تختى است كه پادشاه بر آن مى‏نشيند، و در بعضى از موارد كنايه از مقام سلطنت است.[1]

    عرش به معني سقف خانه نيز امده است مانند آيه شريفه«‌ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها» (دهى كه سقف هاى بناهايش فروريخته بود)[2]. از اينجا مي توان استفاده كرد كه عرش به بالاترين مكان جايي مانند خانه گفته مي شود.

    در مورد داستان هدهد و ملكه سباء، گزارش هدهد از مشاهده اش به اين گونه است: من به سرزمين سبا رفته بودم زنى را در آنجا يافتم كه بر آنها حكومت مى‏ كند، و همه چيز را در اختيار دارد مخصوصا تخت عظيمى داشت.[3]

    عرش در اين قضيه به همان معني لغوي كلمه يعني تخت بزرگ و با عظمت مي باشد كه مادي است.

    در عالم وجود مرحله‏ اى وجود دارد كه زمام همه حوادث و اسباب كه علت وجود آن حوادثند و ترتيب و رديف كردن سلسله علل و اسباب منتهى به آنجا مى ‏باشد و نام آن مرحله و مقام،" عرش" است.

    در حقيقت عرش كنايه است از استيلاء و تسلط خداوند بر ملك خود و قيام به تدبير امور آن، بطورى كه هيچ موجود كوچك و بزرگى از قلم تدبيرش ساقط نمى‏شود، و در تحت نظامى دقيق، هر موجودى را به كمال واقعيش رسانيده حاجت هر صاحب حاجتى را مى ‏دهد.[4]

    در روايتي مامون،‌از امام رضا(عليه السلام)‌ در مورد آيه شريفه:

    « وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»[5] سوال كرد، حضرت در جواب فرمود:

    «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْمَاءَ وَ الْمَلَائِكَةَ قَبْلَ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ كَانَتِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَدِلُّ بِأَنْفُسِهَا وَ بِالْعَرْشِ وَ الْمَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ جَعَلَ عَرْشَهُ عَلَى الْمَاءِ لِيُظْهِرَ بِذَلِكَ قُدْرَتَهُ لِلْمَلَائِكَةِ فَيَعْلَمُوا أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ثُمَّ رَفَعَ الْعَرْشَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَقَلَهُ فَجَعَلَهُ فَوْقَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ»
    [6].

    بنابر اين مي توان گفت كه عرش خداوند علاوه بر اينكه كنايه از قدرت حضرت حق مي باشد،‌ داراي ماهيت و وجود مستقل است،‌البته وجودي متناسب با عالم ماوراء ماده و مانند تخت و سرير دنيايي نيست،‌اما حقيقت مستقلي دارد.
    [IMG]file:///C:\DOCUME~1\MO-HOS~1\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001. gif[/IMG]


    [1] - ترجمه الميزان، ج‏8، ص: 185


    [2] - سوره بقره، ايه259


    [3] - تفسير نمونه، ج‏15، ص: 443


    [4] - همان،‌ص187.


    [5] - سوره هود، آيه 7.


    [6] - التوحيد للصدوق، ص: 320




  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود