جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1) ◕✿◕◕✿◕...)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    (...◕✿◕◕✿◕ مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1) ◕✿◕◕✿◕...)




    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)




    عنوان مقاله:مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)



    نویسنده : علامه مصباح یزدی





    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۳:۴۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0





    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)

    1.اصل تأمین نیازهای جنسی


    این نیاز دو سویه تا حدود زیادی، پیوند همیشگی یا طولانی میان زن و شوهر را سبب می شود و تأمین این نیاز بنیاد بسیاری از احکام خانواده است.

    2.اصل تأمین نیازهای عاطفی


    عامل دوم، پیدایش رابطه عاطفی میان مرد و زن است که آن دو را دلسوز، یار و یاور یکدیگر قرار می دهد. خداوند متعال انسان ها را به گونه ای آفریده که وقتی نیازها و مصالح یکدیگر را تأمین می کنند، رفته رفته رابطه ای عاطفی میانشان پدید می آید و رشد می کند. این عاطفه، به شکلی نیرومند و به طور طبیعی، بین دو همسر به وجود می آید و می تواند نقش مهمی در تأمین مصلحت کل خانواده ایفا کند. می توان گفت که نیرومندترین عامل دوام و رشد خانواده، عاطفه و محبّت اعضای خانواده به یکدیگر است. بنابراین، به حکم عقل، اگر زندگی خانوادگی ضرورت داشته باشد، بهترین عامل برای استواری و پایداری آن، برانگیختن عواطف افراد خانواده درباره یکدیگر است.

    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)


    3.اصل مشاوره



    سومین شالوده یا اصل حاکم بر خانواده، مشاوره است. در دوگانگی هایی که معمولاً در خانواده رخ می دهد، بهترین راه آن است که زن و مرد همفکری کنند و راهی را برگزینند که عقل می پسندد. البته این طبیعی است که هر کسی خواسته ها و باورهای ویژه ای داشته باشد و دو همسر دارای خواسته ها و اندیشه های ناهمگون باشند؛ اما در بسیاری موارد، همسران می توانند با همفکری خواسته ها و نظریات خود را هماهنگ کنند و از تعارض آن ها بکاهند. بنابراین، بهترین راه حل اختلاف های خانوادگی، این است که زن و شوهر همفکری صمیمانه و همدلی داشته، خیرخواه هم باشند، یکدیگر را درک کنند و درباره دلیل ها و باورهای یکدیگر بیندیشند، هوس ها و خودخواهی ها را کنار گذارند و هر دو، به حکم عقل گردن نهند؛ به ویژه که در خانواده مسائلی پیش می آید که ارتباط بسیاری با زن دارد و اگر مرد، به تنهایی و بدون توجه به نظر همسرش درباره آن ها تصمیم بگیرد، مشکلاتی در خانواده پدید خواهد آمد.
    گفتنی است که لزوم و ارزندگی کنکاش با همسر در کارها و تصمیمات، مربوط به خانواده است و در کارهایی که مربوط به خانواده نیست، مشورت با همسر، از آن جهت که همسر است، نقشی ندارد.



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)


    ـ اصل سرپرستي مرد در خانواده

    چهارمين مبنا و اصل حاكم بر خانواده اين است كه وظيفه سرپرستي خانواده به مرد داده شده است. در زندگي خانوادگي گاهي مشكلات و اختلاف نظرهايي پيش مي‌آيد كه از طريق عواطف و نيز از راه مشورت با همسر حل نمي‌شوند و اگر اين مشكلات و اختلاف نظرها ادامه يابند آرامش و آسايش خانواده و پايه‌هاي مهر و محبت همسران فرو خواهد ريخت. از اين رو براي پيشگيري از متلاشي شدن زندگي خانوادگي لازم است براي اين گونه مشكلات و اختلاف‌ها كه كم و بيش در خانواده‌ها به وجود مي‌آيند چاره ديگري انديشيده شود.
    از نظر حقوقي خانواده وقتي كه يك واحد كوچك اجتماعي تشكيل شد همانند هر اجتماع ديگر نياز به يك سرپرست دارد و از آن‌جا كه اسلام خانواده را اساس جامعه مي‌داند توجه فراواني به پي ريزي درست بنيان خانواده دارد تا از اين رهگذر استحكام و سلامت جامعه را تضمين كند.
    در اسلام وظيفه سرپرستي خانواده به مرد داده شده است. خداوند در قرآن مي‌فرمايد:
    «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ»[1]
    مردان در خانواده بر زنان سرپرستي دارند.



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)

    در خانواده زن و فرزندان بايد سرپرستي مرد را بپذيرند و غير از جنبه قانوني و حقوقي از نظر اخلاقي نيز رعايت حدود و احترام پدر خانواده بر همسر و فرزندان لازم است سرپرستي مرد چهارمين اصل حاكم بر خانواده است و حل بسياري از مشكلات زندگي خانوادگي در گرو اجراي اين اصل است.
    هر جمعي به مدير نياز دارد و يك نفر بايد در موارد لازم تصميم بگيرد وگرنه جمع به پراكندگي مي‌گرايد و از هم گسسته مي‌شود. پيدايش اختلاف در خانواده امري طبيعي است و اين كه پيروان بعضي مكتب‌ها مي‌گويند كه بايد همه افراد جامعه با يكديگر كمال صميميت را داشته باشند و نبايد هيچ كس به منفعت شخصي خود بينديشد فكري ايده‌آل است اما با جريان واقعي زندگي انسان‌ها هماهنگي ندارد. در عمل نبايد انتظار داشته باشيم كه همه انسان‌ها ارزش‌هاي والاي اخلاقي را در زندگي به دقت رعايت كنند و هيچ‌گاه درگير اختلاف نشوند بلكه بايد ارزش‌هاي اخلاقي ديگري را نيز در مراتب نازل‌تر مطرح كرد و بري اختلاف‌هايي كه خواه ناخواه پيش مي‌آيد چارة حقوقي انديشيد.
    اسلام در تبيين نظام ارزشيِ خود واقعيت‌هاي زندگي را مورد توجه قرار مي‌دهد. بنابراين انسان را تنها به ارزش‌هايي دعوت نمي‌كند كه به ندرت در يك محيط خاص و از سوي افرادي معدود تحقق پيدا خواهد كرد بله پيوسته واقعيت‌هاي زندگي را در نظر دارد و نظامي جامع و داراي مراتب مختلف را ارائه مي‌دهد يعني در عين توجه بسيار به گسترش و تعميق عواطف در ميان اعضاي خانواده و طرح آن به عنوان يك اصل حاكم بر رفتار خانوادگي به آن اكتفا نمي‌كند و در كنار آن اصل سرپرستي خانواده را مطرح مي‌كند تا در مواردي كه مشكلات خانوادگي از طريق برخوردهاي عاطفي بر طرف نشود از طريق اصل سرپرست خانواده برطرف شود. آري اگر رفتارهاي خانوادگي را تنها بر محور عواطف بنا كنيم در حل بسياري از مشكلات خانوادگي با مشكل مواجه مي‌شويم. براي حل چنين مشكلاتي بايد چاره ديگري وجود داشته باشد. اسلام در اين زمينه چهارمين اصل حاكم بر خانواده يعني اصل سرپرستي مرد را مطرح مي‌كند.




    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)

    البته همان طور كه قبلاً هم بيان شد، اين به معناي مطلق بودن فرمانروايي مرد در محيط خانواده و فعال ما يشاء بودن او نيست كه به دلخواه فرمان دهد و زن همانند برده‌اي مطيع و تسليم او باشد. از هيچ يك از منابع معتبر اسلامي و آيات و روايات چنين حقي براي مرد استفاده نمي‌شود اما ممكن است كساني با تمسك به متشابهات مطلقات و بدون توجه به مُخصِّصات و مُقيِّدات و مُعارضات و سوء استفاده از آن‌ها چنين حقي براي خود قائل شوند.
    بنابراين همان طور كه براي تحكيم بنياد خانواده وجود يك سرپرست ضروري است و بدون آن خانواده به سستي و تزلزل مي‌گرايد خودسري‌ها، خودكامگي‌ها، خود محوري‌ها و اعمال زور قدرت بي جا نيز بنياد خانواده را متزلزل خواهد كرد. پس بر مرد لازم است كه حق سرپرستي خود سوء استفاده نكند و جز در محدوده شرع و در چارچوب حق سرپرستي كه در قانون اسلام آمده گامي بر ندارد و با شيوه‌اي صحيح و رفتاري عاقلانه زندگي را اداره كند. چنان كه بر زن نيز لازم است كه با زورگويي و خودسري محيط عاطفي و محبت و مودت خانواده را بر هم نزند و با احترام به حق مرد از پاشيده شدن خانواده جلوگيري كند.

    (...◕✿◕◕✿◕  مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده در قرآن (1)  ◕✿◕◕✿◕...)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود