جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار اعتقاد به دين را بطور فشرده بيان کنيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آثار اعتقاد به دين را بطور فشرده بيان کنيد؟




    سلام و عرض ادب

    آثار اعتقاد به دين را بطور فشرده بيان کنيد؟

    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۷:۵۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دركتاب اسلام در یک نگاه اثر حضرت آیه الله مکارم شیرازی مطالبی تحت عنوان نقش دین در زندگی انسانها آمده است که مطالب این بخش از کتاب را به طور خلاصه خدمتتان عرض می کنم.
    «دين» يك نهضت همه جانبه، براى اصلاح فكر و عقيده، و پرورش اصول عالى اخلاق انسانى، و حسن روابط افراد اجتماع، و حذف هرگونه تبعيض ناروا، در پرتو ايمان به خدا و احساس مسؤوليت درونى است.
    علل نياز ما به دين از چند نظر است:

    1- پشتوانه ‏اى براى اصول اخلاق‏
    مذهب پشتوانه ‏اى براى اصول اخلاق انسانى همچون عدالت؛ امانت، درستكارى؛ برادرى؛ مساوات؛ و ديگر صفات عالى انسان است؛ البتّه ممكن است اين اصول اخلاقى و اجتماعى را بدون مذهب هم پيدا كرد ولى مسلّماً بدون «يك اعتقاد راسخ دينى» اين مفاهيم نه تنها اصالت خود را از دست مى ‏دهند، بلكه بصورت يك سلسله «تذكرات غير لازم الاجرا» در مى ‏آيند، چه اين‏كه اصول اخلاقى منهاى مذهب مانند نصايح يك دوست صميمى خواهد بود كه در عمل به آن و عدم عمل به آن كاملًا مختاريم.

    بنابراين ايمان به علم و قدرت لايزالى كه از درون و بيرون انسان بطور يكسان آگاه است و بر آن نظارت مى ‏كند، مى ‏تواند ريشه نهال‏ هاى اخلاقى را در درون جان انسان پرورش دهد، و افراد را بطور خود كار به «درستى»، «و انجام وظيفه» و هنگام لزوم «گذشت» و «فداكارى» و «ايثار» وادارد.


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- تكيه‏ گاه براى مبارزه با حوادث سخت زندگى‏

    مذهب تكيه ‏گاه مؤثرى براى مبارزه با حوادث سخت زندگى و پيشگيرى از واكنش‏هاى نامطلوب يأس و نوميدى است كه به هنگام برخورد با مشكلات و بن بست‏هاى زندگى دست مى‏ دهد.
    يك فرد مذهبى با ايمان راسخ به خدا كه مبدأ بى ‏پايان علم و قدرت است؛ و با اتكاءِ و استمداد از لطف و يارى او، در برابر هيچ مشكلى خود را تنها و ضعيف و ناتوان نمى ‏بيند، چرا تنها ببيند با اين‏كه تحت حمايت كسى قرار دارد كه بر هر چيز قاهر و قادر است.
    و با ايمان به اين‏كه هر بن بست و مشكلى با حمايت بى دريغى كه او از بندگانش دارد حل شدنى است، هرگونه عوامل «يأس و نوميدى» را از خود دور مى ‏سازد.
    «ايمان مذهبى» از يك سو «عامل تحرك و جنبش» و از سوى‏ديگر «عامل بازدارنده»؛ در برابر اثرات منفى درگيرى‏ ها و پيكارهاى انسان با حوادث سخت زندگى است.




  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- مبارزه با خلاء ايدئولوژيكى‏

    از آن‏جا كه انسان نمى ‏تواند «خلأ فكرى» را براى مدتى طولانى تحمل كند اگر فضاى فكر او با عقايد و تعليمات صحيح پر نشود گرايش او به مكتب‏هاى غلط و ارزش‏هاى كاذب حتمى است، و در چنين حالتى هرگونه عقيده خرافى، و احياناً ويرانگر مى ‏تواند فضاى روح او را بدون برخورد با مانعى پر كند و براى هميشه رسوبات مزاحمى در اعماق مغز او باقى گذارد.
    گرايش انسان به «بت پرستى، انسان پرستى، خرافات گوناگون؛ اعتقاد به‏ تأثير يك سلسله موهومات در سر نوشت خود» كه حتى در حالات بعضى از دانشمندان جهان ديده مى‏ شود، همه ناشى از همين «خلأ روحى» است، مذهب خلأ ايدئولوژيكى و فكرى انسان را به تعليمات صحيح خود پر مى ‏كند و از گرايش به بيهودگى ‏ها و موهومات باز مى ‏دارد.
    بنابراين مذهب اگر بصورت صحيحى تفهيم گردد عامل مهمى براى مبارزه با خرافات است؛ و البتّه در غير اين صورت خود عاملى براى گسترش آن خواهد بود.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4- كمك به پيشرفت علم و دانش‏

    دين با تعليمات صحيح و استوارش مى ‏تواند عامل مؤثرى براى پيشرفت‏هاى علمى باشد، (دقت كنيد) زيرا از يكسو: اساس دين بر آزادى اراده و اين‏كه هركس در گرو عمل خويش است گذارده شده است. و از سوى ديگر: ايمان مذهبى مى‏ گويد: نظام جهان هستى از علم و دانش بى ‏پايانى سرچشمه گرفته، و بسان كتاب بسيار عظيمى است كه با خامه دانشمندى- با دانشى بى ‏پايان- نگاشته شده است، بنابراين هر صفحه بلكه هر خط و كلمه اين كتاب بزرگ آفرينش محتوى حقيقت برجسته‏ اى است، و در خور هرگونه مطالعه و دقت.
    اين طرز جهان بينى كمك غير قابل انكارى به تفكر و انديشه مداوم و پى گير در سازمان آفرينش، و در نتيجه كمك به پيشرفت علوم و دانش‏ هاى انسانى مى ‏كند.
    به عكس اگر ما جهان را صرفاً مولود عوامل فاقد عقل و دانش- يعنى عوامل طبيعى- بدانيم و معتقد به مبدأ علم و دانش در جهان هستى نباشيم، چه دليلى دارد كه براى كشف اسرار آن تلاش و كوشش كنيم.اصولًا جهانى كه نتيجه فعاليت چنان دستگاهى باشد لزومى ندارد كه حساب شده يا اسرارآميز باشد.
    و به اين ترتيب يك فرد مذهبى- با استفاده از تعليمات صحيح مذهب- بيش از هركس مى‏ تواند به كاوش جهان هستى و كشف اسرار و قوانين آن بپردازد
    .

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5- مبارزه با تبعيضات‏

    دين با هرگونه اختلافى كه براساس اختلاف رنگ‏ها؛ نژادها؛ و طبقات اجتماعى باشد مبارزه مى‏ كند؛ چه اين‏كه: مذهب همه انسان‏ها را بندگان خدا؛ و همه جا را كشور خدا، و همه را بطور يكسان مشمول لطف و محبّت او مى ‏داند؛ و همه را يك واحد معرفى مى ‏كند.
    تعليمات اسلام با صراحت مى‏ گويد تنها امتيازى كه مى ‏تواند انسانى بر انسان ديگر داشته باشد امتيازى است كه نه بر پايه خون و نژاد وزبان، و طبقات باشد بلكه امتيازى است كه از درون ذات و روح و فكر انسان مى‏جدوشد، امتيازى است كه از تقوا و پرهيزكارى، پاكى و درستى؛ و ديگر صفات عالى انسان و درون ذاتى سرچشمه مى ‏گيرد.


  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البتّه انكار نمى ‏توان كرد كه هرگونه تفكر و اعتقاد مذهبى نمى ‏تواند سرچشمه اين آثار باشد بلكه اين تفكر و اعتقاد، همانند هرگونه نهضت فكرى ديگر، نياز به رهبرى صحيح دارد؛ و در صورت عدم رهبرى صحيح «سر از خرافه پرستى؛ رهبانيت؛ فرار از زندگى مثبت؛ و گرايش‏هاى منفى نيمه عرفانى كه نمونه آن هم اكنون بر اثر خستگى از زندگى ماشينى در غرب ديده م ى‏شود. در مى ‏آيد»؛ و تنها در اين حالت است كه بر اثر عدم معرفى صحيح، مذهب به صورت يك عامل بازدارنده محسوب مى‏ گردد نه پيشرو.


  15. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود