جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)












    عنوان مقاله




    نفقه زن باردار در عِدّه وفات* (پژوهشى در ماده 1110 قانون مدنى)








    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۵:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)




    مسعود امامى

    مقدمه زن بيوه بعد از مرگ شوهرش به نص ّ قرآن كريم مدّت چهار ماه و ده روز را عده نگه مى دارد1 و حق ازدواج مجدد را ندارد. اين حكم مورد اتفاق تمامى مذاهب اسلامى است و در فقه از آن به (عده وفات) ياد مى شود. ولى مدّت عده وفات زن باردار به نظر فقهاى شيعه ممكن است بيش از اين زمان باشد; زيرا اگر دوران باردارى بيش از اين مدّت باشد, زن مى بايست تا هنگام وضع حمل عده نگه دارد. پس چه بسا عده وفات به بيش از نه ماه نيز به درازا بكشد, ولى هيچ گاه كمتر از چهار ماه و ده روز نخواهد بود; چون اگر وضع حمل زودتر از اين مدت واقع شود, زن مى بايست تا پايان اين مدت عده نگه دارد. از اين حكم در فقه شيعه تعبير به (ابعد الاجلين) مى شود.2 مقاله حاضر عهده دار پاسخ گويى به اين سؤال است كه نفقه و مخارج زن باردار در طول اين مدت كه متغيّر ميان چهار ماه و ده روز تا بيش از نه ماه است, بر عهده كيست؟ آيا از اصل ماترك شوهر پرداخت مى شود, همچون ديون ميّت, به طورى كه از سهم ارث همه ورثه كم گردد و يا نفقه اين دوران در صورت توانايى بر عهده خود زن و در صورت نياز, بر عهده اقارب اوست؟ اطلاق ماده 1110 قانون مدنى (مصوّب 17/1/1314) كه گوياى نفى نفقه براى زن در عده وفات است و همچنين صورت اصلاح شده اين ماده (مصوّب 19/8/1381) كه نفقه زن را در عده وفات در فرض مطالبه او برعهده اقارب وى مى داند, موافق با نظر اخير است. فرض سوم اين است كه نفقه زن از سهم الارث جنين وى پرداخت گردد. در اين فرض, يا نفقه پرداخت شده براى خود زن است و يا براى جنين اوست و اگر براى زن باشد, يا به جهت باردار بودنش به او نفقه پرداخت مى شود و يا به جهت عده وفات. اگر نفقه براى جنين باشد و يا براى زن باشد, ولى به جهت باردار بودنش به او پرداخت گردد, اين نفقه تنها تا زمان وضع حمل ادامه مى يابد و اگر براى زن و به جهت عده وفات باشد, تا پايان عده وفات پرداخت مى شود. مشهور فقيهان متأخر اماميه براى زن باردار ـ همچون زن غير باردار ـ در عده وفات نفقه اى قرار نمى دهند و قانون مدنى نيز موافق با همين نظر تدوين گرديده است; ولى مشهور قدما و گروهى از فقيهان متأخر به استناد برخى روايات, نفقه زن باردار را از سهم الارث جنين او تا زمان وضع حمل مى دانند. در گفتار اول اين نوشتار به تفصيل به بيان آراى فقهاى شيعه و اهل سنّت و قوانين موضوعه برخى از كشورهاى اسلامى از جمله ايران درباره نفقه زن باردار و غير باردار در عده وفات پرداخته مى شود و در گفتار دوم بعد از تأسيس اصل اولى در موضوع نفقه زن در عده وفات, ادله مطرح شده براى هر يك از اقوال از قرآن, سنّت, اجماع و عقل, تبيين و نقد مى شود و در نهايت قول سوم كه وجوب نفقه براى زن از سهم الارث جنين اوست, اثبات مى گردد. در پايان, در گفتار سوم برخى از احكام جانبى ديدگاه برگزيده تبيين مى شود.


    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)



    گفتار اول: پيشينه موضوع در فقه و حقوق مدنى
    الف) فقه اماميّه



    مسئله مورد بحث از ديرباز در فقه شيعه مطرح بوده است و از فقيهان بزرگ عصر غيبت همچون ابن ابى عقيل (م قرن چهارم) و ابن جنيد (م 381) تا فقهاى معاصر به طرح و بررسى آن پرداخته اند. موضوع اين مقاله اگر چه نفقه زن باردار در عده وفات است, ولى به علّت پيوند اين فرع فقهى با بعضى از فروع ديگر به ناچار به بررسى آراى فقها در فروع مرتبط خواهيم پرداخت. از اين رو, به طرح نظر فقيهان درباره سه موضوع مى پردازيم:
    1. نفقه زن غير باردار در عده وفات

    فقهاى اماميه بر اين باورند كه زن غير باردار مستحق هيچ گونه نفقه اى نيست و با تتبعى كه در مهم ترين متون فقهى به عمل آمد, هيچ نظر مخالفى يافت نشد; بلكه بسيارى از ايشان ادعاى اجماع يا عدم خلاف بر نفى نفقه كرده اند.




    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط جنات نمایش پست
    زن بيوه بعد از مرگ شوهرش به نص ّ قرآن كريم مدّت چهار ماه و ده روز را عده نگه مى دارد1 و حق ازدواج مجدد را ندارد. اين حكم مورد اتفاق تمامى مذاهب اسلامى است
    سلام!!!
    اگر زني همسرش فوت كرد واز زمان فوت همسرش چهار روز بيشتر نگذشته باشد وازدواج كند حكمش چيست؟؟؟؟؟؟
    من كسي را مي شناسم كه اين كار را كرده است؟؟؟
    باتوجه بر نص صريح اسلام كه ازدواج در اين مدت را مخالفت كرده ،مي خواستم بدانم حكمش چيست؟وعواقب آن را بيان كنيد؟آيا آن زن و مرد زنا كرده اند اگر درست نبوده؟
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    459
    مورد تشکر
    49 پست
    حضور
    16 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان 313 نمایش پست
    سلام!!!
    اگر زني همسرش فوت كرد واز زمان فوت همسرش چهار روز بيشتر نگذشته باشد وازدواج كند حكمش چيست؟؟؟؟؟؟
    من كسي را مي شناسم كه اين كار را كرده است؟؟؟
    باتوجه بر نص صريح اسلام كه ازدواج در اين مدت را مخالفت كرده ،مي خواستم بدانم حكمش چيست؟وعواقب آن را بيان كنيد؟آيا آن زن و مرد زنا كرده اند اگر درست نبوده؟
    با سلام و عرض ادب

    حکم عقد در زمان عده این است که عقدشان باطل است و اگر زن و مرد یا یکی از آنها به حکم و موضوع علم داشته باشند طبق نظر همه مراجع حرام ابد می شوند،اما اگر به حکم یا موضوع علم نداشتند چندفرض متصور است:

    الف:همه مراجع می فرمایند درصورت عدم نزدیکی حرام ابد نمی شوند.

    ب:درصورت نزدیکی دو حالت دارد:
    1.اگر در ایام عده بوده باشد به نظر آیه الله مکارم اگر عقد را خود طرفین خوانده باشند حرام ابد می شوند و اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد حرام ابد نمی شوند. به نظر سایر مراجع در این حالت حرام ابد می شوند.

    2.اگر بعد از ایام عده نزدیکی صورت گرفته باشد اختلاف نظر بین مراجع بزرگوار است بدین صورت که:
    آیه الله فاضل:به احتیاط واجب حرام ابد می شوند.
    آیات عظام بهجت و مکارم:حرام نمی شوند.
    آیات عظام صافی و گلپایگانی:احتیاط واجب است که او را طلاق بدهد و دیگر با او ازدواج نکند
    امام و سایر مراجع:حرام ابد می شوند.

    منبع:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۴:۴۷


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام 2 نمایش پست


    با سلام و عرض ادب

    حکم عقد در زمان عده این است که عقدشان باطل است و اگر زن و مرد یا یکی از آنها به حکم و موضوع علم داشته باشند طبق نظر همه مراجع حرام ابد می شوند،اما اگر به حکم یا موضوع علم نداشتند چندفرض متصور است:

    الف:همه مراجع می فرمایند درصورت عدم نزدیکی حرام ابد نمی شوند.

    ب:درصورت نزدیکی دو حالت دارد:
    1.اگر در ایام عده بوده باشد به نظر آیه الله مکارم اگر عقد را خود طرفین خوانده باشند حرام ابد می شوند و اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد حرام ابد نمی شوند. به نظر سایر مراجع در این حالت حرام ابد نمی شوند.

    2.اگر بعد از ایام عده نزدیکی صورت گرفته باشد اختلاف نظر بین مراجع بزرگوار است بدین صورت که:
    آیه الله فاضل:به احتیاط واجب حرام ابد می شوند.
    آیات عظام بهجت و مکارم:حرام نمی شوند.
    آیات عظام صافی و گلپایگانی:احتیاط واجب است که او را طلاق بدهد و دیگر با او ازدواج نکند
    امام و سایر مراجع:حرام ابد می شوند.

    منبع:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
    سلام!!!
    باتشكر.گفتن چند نكته ضروري است.منتظر جوابم
    1-ايشان از اين موضوع كاملا آگاهي داشته اند!
    2-نزديك سه سال به همين وضع زندگي كرده اند!
    3-خطبه عقد را هم خودشان خوانده اند!
    4-متاسفانه در ايام عده نزديكي صورت گرفته است!اين خبر را موثق شنيده ام.
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    459
    مورد تشکر
    49 پست
    حضور
    16 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان 313 نمایش پست
    سلام!!!
    باتشكر.گفتن چند نكته ضروري است.منتظر جوابم
    1-ايشان از اين موضوع كاملا آگاهي داشته اند!
    2-نزديك سه سال به همين وضع زندگي كرده اند!
    3-خطبه عقد را هم خودشان خوانده اند!
    4-متاسفانه در ايام عده نزديكي صورت گرفته است!اين خبر را موثق شنيده ام.
    با سلام و عرض احترام

    پاسخ از پست قبلی روشن است وبرای ادامه زندگی حتما باید از دفتر مرجع تقلیدشان کسب تکلیف نمایند.

    موفق و موید باشید.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)


    . نفقه زن باردار در عدّه وفات


    در اين مسئله چند فرض قابل طرح است: اول استحقاق نفقه از اصل تركه و ميراث زوج; دوم استحقاق نفقه از سهم الارث جنين و سوم انكار نفقه به هر شكل. در فرض اول مى توان گفت كه نفى نفقه زن باردار از اصل ميراث زوج در شيعه مورد اجماع است و فقيهانى نيز بر اين اتفاق نظر تصريح كرده اند.۵

    اما فرض دوم و سوم كه محور اصلى نوشتار حاضر بررسى و داورى علمى در خصوص آن است, موضوعى است كه از ديرباز تاكنون مورد بحث و اختلاف ميان فقيهان شيعه بوده است. منشأ اين اختلاف, چنان كه در بحث ادله به تفصيل به آن خواهيم پرداخت, روايات گوناگون امامان معصوم(ع) است.

    قول مشهور در ميان قدماى فقهاى شيعه اثبات نفقه براى زن باردار از سهم الارث جنين وى است كه بعضى از متأخران نيز با ايشان هم عقيده اند;۶ ولى بعد از عصر ابن ادريس (م ۵۹۸) و محقق حلى (م ۶۷۶) كه از مخالفان اين نظر بودند, رأى بيشتر فقيهان شيعه تا زمان حاضر نفى نفقه بوده است.۷ از اين رو, چنان كه بسيارى از فقيهان اشاره كرده اند, شهرت قدما بر اثبات نفقه و شهرت متأخران بر نفى نفقه زن باردار است. ابن ابى عقيل (م قرن چهارم), شيخ مفيد (م ۳۴۶) و ابن ادريس از معدود فقهايى اند كه قبل از عصر محقق حلّى معتقد به نفى نفقه بوده اند.۸

    فرض چهارم و قول سومى نيز در ميان فقهاى شيعه وجود دارد كه بر اساس آن در صورت نياز زن از سهم الارث فرزند, به وى نفقه پرداخت مى شود و در صورت عدم نياز نصيبى نخواهد داشت. فقيهان متأخر اين قول را بيشتر به محدّثان نسبت مى دهند;۹ زيرا از جمله كسانى كه اين قول را مطرح كرده است, علامه مجلسى است۱۰ و شيخ يوسف بحرانى (م ۱۱۸۶) نيز به نظر وى تمايل دارد;۱۱ در حالى كه پيش از اين دو و شايد اولين فقيه يحيى بن سعيد (م ۶۹۰) باشد كه در الجامع للشرايع اين قول را برگزيده است۱۲ و فقهايى نيز به صراحت و يا به اشاره از نظر وى ياد كرده اند.۱۳

    فرض پنجم و قول چهارم تفصيلى است كه علامه در مختلف ذكر كرده است. وى در صورتى كه نفقه براى جنين باشد, قول قدما را در مورد استحقاق نفقه از سهم الارث جنين پذيرفته و اگر نفقه براى مادر باشد, قول متأخران بر نفى نفقه را ترجيح داده است.۱۴ اين اختلاف و تفصيل همانند اختلافى است كه فقها از گذشته در باب نفقه زن باردار مطلقه به طلاق بائن داشته اند; اين اختلاف كه آيا اين نفقه به جهت حمل و جنين است و يا تعلّق به مادر دارد.
    ۱۵


    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)

    3. سكونت زن در عده وفات


    قبل از بيان آراى فقها در اين زمينه تذكر چند مطلب لازم است:

    ييك. در فقه شيعه و اهل سنّت غالباً تفكيك روشن و دقيقى از دو موضوع كاملاً متمايز حق سكونت براى زن در عده وفات و تكليف به سكونت نشده است و در بعضى از عبارات خلط ميان اين دو موضوع به چشم مى خورد; چنان كه اشتباه امام رافعى شافعى در ضمن نكته دوم نقل آراى اهل سنّت خواهد آمد. در كلمات فقهاى شيعه هر چند تصريح به تفكيك اين دو موضوع ديده نشده, ولى غالباً فقها بحث حق سكونت را در باب نفقات در كنار مسئله نفقه زن در عده وفات طرح مى كنند و از مسئله تكليف به سكونت در باب عِدَد و در ضمن بحث حداد ياد مى كنند. البته بعضى از فقهاى شيعه نيز ميان اين دو موضوع خلط كرده اند; مثلاً سيد محمد شيرازى, از فقهاى معاصر, با استدلال به روايتى كه دلالت بر نفى تكليف به سكونت دارد, نفى حق سكونت را فهميده است۱۶ و در عبارات شهيد ثانى و محقق سبزوارى نيز احتمال اين برداشت نادرست وجود دارد. ۱۷

    دو. سكونت چون يكى از مصاديق روشن نفقه است, چنان كه بسيارى از فقها مسكن مناسب را از جمله موارد نفقه واجب برشمرده اند, ۱۸ اين ملازمه در ذهن هر كس شكل مى گيرد كه وجوب نفقه ملازم با وجوب تهيه مسكن است. جمعى از فقها به صراحت از اين ملازمه ياد كرده اند۱۹ و از لابه لاى كلمات بعضى ديگر نيز اين تلازم فهميده مى شود. ۲۰ بنابراين ذكر سكنا بعد از نفقه در كلمات فقها كه امرى بسيار رايج است, ذكر خاص بعد از عام است كه يكى از علل آن اهميت حق سكونت در ميان ساير مصاديق نفقه است.

    بيشتر فقهاى شيعه تكليف به سكونت را براى زن در عده وفات منتفى مى دانند و بر اين باورند كه زن مى تواند از منزلى كه عده او در آن جا آغاز شده است, خارج شود و در منزل ديگرى مسكن گزيند. ايشان به تبع روايات معصومان اين بحث را, هم در باب حج مطرح كرده اند كه زن در عده وفات مى تواند به سفر حج واجب يا مستحبى برود,۲۱ و هم در باب عِدَد به طرح كلى آن پرداخته اند كه خروج زن و نيز بيتوته او در غير منزل همسرش جايز است.۲۲ البته رواياتى هم در لزوم سكونت و بيتوته در منزل زوج و يا منزلى كه عده در آن آغاز شده است, وارد شده۲۳ كه بعضى از فقها آن روايات را حمل بر استحباب كرده اند و لذا فتوا به كراهت خروج زن در غير موارد ضرورت از خانه و يا بيتوته او در منزلى ديگر داده اند و بدين طريق ميان دو دسته از روايات جمع نموده اند.۲۴

    گروه اندكى از فقها نيز همچون شيخ مفيد و شيخ يوسف بحرانى روايات منع را ترجيح داده اند و فتوا به حرمت خروج زن و لزوم بيتوته وى داده اند. ۲۵ بنابراين ادعاى اجماع بعضى از فقها همچون صاحب رياض بر جواز خروج زن مردود مى باشد.
    ۲۶


    (...◕✿◕◕✿◕ نفقه زن باردار در عِدّه وفات ◕✿◕◕✿◕...)



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود