جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اینکه هرکسی میتونه قران رو هرجور که میخواد به عقل خودش تفسیر کنه آیا ضعف قران نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اینکه هرکسی میتونه قران رو هرجور که میخواد به عقل خودش تفسیر کنه آیا ضعف قران نیست؟




    اینکه هرکسی میتونه قران رو هرجور که میخواد به عقل خودش تفسیر کنه آیا ضعف قران نیست؟
    اصلا چرا قران جوریه که ما نمیتونیم بفهمیم و احتیاج به یه علم فوق العاده داره تا بتونیم درست تفسیرش کنیم اونم با کلی اما و اگر؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی حدیث 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۳:۵۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    این که هرکسی میتواند قرآن را هر طور که میخواد به عقل خودش تفسیر کند آیا ضعف قرآن نیست؟ و چرا قرآن به گونه ایی است که ما نمی توانیم آن را بفهمیم و احتیاج به یک علم فوق العاده دارد تا بتوانیم درست تفسیرش کنیم آن هم با کلی اما و اگر.؟


    پاسخ:
    در جواب باید عرض کنم که :براى همگان بهره‏ مندى از معارف قرآن تا حدودى ممكن است امّا براى فهم آن به عنوان منبع اساس معرفت دينى نيازمنديم كه ابزارهاى خاص آن را بيابيم و حدود استفاده از هر يك از آن ها و ميزان تأثير و اعتبار آن ها را بدانيم. مهم‏ترين ابزارها براى فهم قرآن، عبارت است از:

    1. ادبيات و قواعد زبان‏ شناختى
    براى درك سخن هر گوينده و نقطه آغاز تفاهم، آگاهى از قواعد اوليه مربوط به زبان و لغت او ضرورى است. از اين رو داشتن اطلاعات كافى و عميق از ادبيات اين زبان، داراى اهميت است. در ادبيات نيز فهم معنا شناسى واژه ‏ها، آشنايى به علم صرف و علم نحو كه جايگاه تركيبى كلمات را در ساختار جملات مشخص مى‏ سازد و اطلاع از علم معانى و بيان و بديع بايسته است.

    2. آشنا بودن به مضمون و سياق خود قرآن
    قرآن، قراينى دارد كه بعضى پيوسته و برخى ناپيوسته است و براى فهم مقصود هر گوينده، مناسب‏ ترين شيوه آن است كه سخنان گوناگون خود او را در كنار هم و مرتبط با هم بنگريم. اين شيوه در ارزيابى و نتيجه‏ گيرى پرفايده است.

    3. سنت معصوم (عليه السلام)
    از جمله شئون پيامبر (صلى الله عليه وآله )و ائمه (عليهم السلام)، تبيين مقاصد كتاب الهى است: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ».(1)
    علامه طباطبايى مى‏ نويسد: «آيه مباركه دليل بر حجّت بودن سخن پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله ) در شرح آيات قرآن كريم است».(2)
    سنّت و سخن معصوم‏ (عليه السلام) در تفسير قرآن و تعليم شيوه تفسير به مردم و تعليم راه يابى به بطون قرآن، نقش اساسى دارد.

    4. عقل و تفكر خلّاق
    مفسّر و بهره گيرنده از قرآن، بايد عقل فعّال و تفكّر خلّاق داشته باشد تا بتواند از اين ابزار، به طور صحيح و دقيق، معارف دينى را از آيات آن استفاده كند. براى مثال در معارف عقلى قرآن، درك بديهيات و مسلّمات عقلى و به كار بستن آن ها لازم و بايسته است .

    5. جامع نگرى
    دين مجموعه عقايد و آموزه‏ هايى را ارائه داده كه اين ها، بايد با هم سازگار باشد. از اين رو در برداشت از قرآن، بايد هر مفهوم قرآنى، در مجموعه‏ هاى آموزه ‏هاى دينى كه از منابع اصلى به دست آمده نگريسته شود. فهم عميق معانى قرآن، نياز به تلاش علمى بسيار دارد لذا مفسرانى موفق بوده ‏اند كه كوله‏ بارى از سابقه علمى و تحقيقى بر دوش آنان بوده است.(3)


    ــــــــــــــــــــــــ
    (1) نحل (16)، آيه 44.
    (2) الميزان، ج 12، ص 261.
    (3) براى آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتاب‏هاى علوم قرآنى مراجعه شود از جمله:
    الف. كمال، دزفولى، شناخت قرآن ب. محمدحسين، بهشتى، روش برداشت از قرآن پ. محمدباقر، سعيدى روشن، علوم قرآنى.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۳:۴۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود