صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از کجا باید بدونیم کدوم آیه نسخ شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش از کجا باید بدونیم کدوم آیه نسخ شده؟




    سلام دوستان

    یه سوال داشتم از کجا باید بدونیم کدوم آیه نسخ شده؟ و یعنی در همین قزآنی که داریم بعضی از

    آیات قابل استناد نیست؟ البته مثلا در تفسیر نمونه در یک قسمت تفسیر آیه 106 سوره بقره نوشته:

    (نسخ ) از نظر لغت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است ، و در منطق شرع ، تغيير دادن حکمى و جانشين ساختن حکمى ديگر بجاى آن است ، به عنوان مثال :
    1- مسلمانان بعد از هجرت به مدينه مدت شانزده ماه به سوى بيت المقدس نماز مى خواندند، پس از آن دستور تغيير قبله صادر شد، و موظف شدند هنگام نماز رو به سوى کعبه کنند
    2- در سوره نساء آيه 15 درباره مجازات زنان زناکار دستور داده شده که در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس کنند تا زمانى که مرگشان فرا رسد، يا خداوند راه ديگرى براى آنان مقرر دارد.
    اين آيه بوسيله آيه 2 سوره نور نسخ شد و در آن آيه مجازاتشان تبديل به يکصد تازيانه شده است .
    از کجا میشه فهمید کدوم آیه نسخ شده و چرا آیات نسخ شده که حتما براساس مصلحتی از طرف خدا بوده همچنان داخل قرآن هست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۶:۰۸
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
    السلام علیک یا حضرت امام علی بن ابی طالب (ع)
    السلام علیک یا حضرت امام حسن مجتبی (ع)
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)
    السلام علیک یا ابا الفضل العباس (ع)




  2. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

  3. لیست موضوعات تصادفی این انجمن :
  4.  

  5. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام خدمت شما كاربر گرامي
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    یه سوال داشتم از کجا باید بدونیم کدوم آیه نسخ شده؟ و یعنی در همین قزآنی که داریم بعضی از

    آیات قابل استناد نیست؟
    ابتدا مقدمه اي بسيار فشرده در خصوص نسخ خدمتتان عرض مي كنم و به بحث و پاسخ در خصوص سوالات شما خواهيم پرداخت .
    نسخ در لغت یعنی از بین بردن و در منطق شرع یعنی تغییر دادن حكمی و جایگزین كردن حكم دیگری به جای آن.(1)
    بطور كلي سه نوع نسخ قابل تصور است كه از ميان اين سه قسم تنها يك قسم در قرآن كريم واقع شده است :
    نسخ در تلاوت، نه در حكم:
    يعني آياتي وجود داشته اند که تلاوت آن نسخ شده و اکنون در قرآن نيستند، ولي حكم آن ميان مسلمانان جاري است و به ان حكم عمل مي شود. اين قسم از نسخ يقيناً باطل است و در قرآن كريم راه ندارد و واقع نشده است.
    نسخ در تلاوت و حكم:
    یعنی هم تلاوت آیه ساقط شده و ديگر در قرآن نيست و هم حكمش نسخ شده است. اين قسم از نسخ نيز باطل است.
    نسخ در حكم، نه تلاوت:
    يعني آیه در قرآن هست، ولي حكم آن ساقط شده است.
    تنها قسم سوم يعني همين قسم اخير صحيح است و در قرآن كريم واقع شده است .
    آياتى از قرآن عزيز كه نسخ گرديده اند، نسخ فقط در ناحيه حكم آنها واقع شده است؛ اما لفظ آيه و تلاوت هم چنان در قرآن محفوظ مانده است.
    مرحوم آيت الله معرفت قسم چهارمي را هم در خصوص نسخ در قرآن كريم قابل تصور مي دانند و آن نسخ مشروط است . نسخ مشروط
    همين قسم سوم است‏ با اين اضافه كه با اعاده شرايط تشريع‏ نخستين،حكم منسوخ دوباره زنده شود و به اجرا در آيد.در نتيجه دو حكم منسوخ ‏و ناسخ،هر يك به شرايط خود بستگى دارند.اين در مقابل صورت سوم است كه‏ نسخ،مطلق بوده و حكم منسوخ براى هميشه قابل اعاده نيست.(2)

    (1)- قرشی،‌علی اكبر؛ احسن الحدیث، تهران،‌بنیاد بعثت،‌1377 هـ ،‌ش، ج 3، ص 297
    (2)- علوم قرآن آيت الله معرفت ، فصل پنجم ، اقسام متصوره نسخ در قرآن

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    از کجا باید بدونیم کدوم آیه نسخ شده؟
    نسخ در قرآن يا توسط قرآن بوجود مي آيد يعني يك آيه نازل مي شود كه حكم آيه اي كه قبلا نازل شده بود را نسخ مي كند .
    و يا خبر ( متواتر يا واحد ) خبر نسخ آيه اي از قرآن كريم را مي دهد .
    بنظر اكثر دانشمندان علوم قرآن بويژه دانشمندان شيعه ، قرآن با خبر ، نسخ نمي شود و تنها قرآن است كه مي تواند قرآن را نسخ نمايد.
    دانشمندان و محققان قرآني در زمينه معرفي آيات ناسخ و منسوخ هم نظر و متفق القول نيستند بلكه محققاني وجود داشتند كه طرفدار فراواني نسخ در قران كريم بودند،حتي تا 500 آيه قرآن را منسوخ مي دانستند اما دانشمندان متاخر ، تعداد آيات منسوخ را بسيار بسيار محدود تر مي دانند و با دلايل متعدد عدم نسخ آياتي را كه متقدمين آنها را جزء آيات منسوخ بر مي شمردند ، بخوبي بيان مي نمايند . مرحوم آيت الله خويي در اين زمينه مي فرمايند :"به نظر ما اكثر آياتي كه در آنها احتمال نسخ داده شده، هم اكنون نيز به قوت خود باقي است و نسخي در آنها راه نيافته است"(3)
    تعداد آيات منسوخ قرآن كريم در ديدگاه متاخرين نيز يكسان نيست .دكتر صبحي صالح حدود ده آيه ، آيت الله معرفت هشت آيه و آيت الله خويي تنها يك آيه را منسوخ مي دانند .

    (3)- خويي، سيدابوالقاسم، شناخت قرآن، تلخيص و ترجمه هاشم هريسي، ص 265
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 4


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون از توضیحات

    فقط متوجه نشدم کدوم آیات , کدوم آیات رو نسخ کردند؟ و چرا هنوز آیات نسخ شده داخل قرآن کریم هست؟ و

    چرا نظرات مراجع و صاحب نظرها در این موارد متفاوته؟ یعنی اینا خودشون مرجعشون برای تشخیص آیات نسخ شده چی هست؟

    و مثلا الان یه نفر که کل قرآن رو نخونده و اطلاعات زیادی هم نداره و به سوره نساء آيه 15 درباره مجازات زنان زناکار دستور داده شده که

    در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس کنند تا زمانى که مرگشان فرا رسد، يا خداوند راه ديگرى براى آنان مقرر دارد, برسه

    خب چی فکر کنه؟در صورتی که این آیه احتمالا نسخ شده , یعنی مثلا آیه جایگزین رو هم ندیده یا اصلا در مورد نسخ شدن آیات

    چیزی نمیدونه و پیش خودش میگه این آیه الان توی قرآن هست دیگه.

    انشاءالله سربلند باشید
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
    السلام علیک یا حضرت امام علی بن ابی طالب (ع)
    السلام علیک یا حضرت امام حسن مجتبی (ع)
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)
    السلام علیک یا ابا الفضل العباس (ع)

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    فقط متوجه نشدم کدوم آیات , کدوم آیات رو نسخ کردند؟
    شما براي يافتن آيات ناسخ و منسوخ بايد به كتب علوم قرآني بخش نسخ مراجعه نماييد .البته در مراجعه به كتب تفسيري هم مي توانيد از آيات ناسخ و منسوخ مطلع شويد زيرا معمولا در بحثهاي تفسيري وقتي به آيات ناسخ و منسوخ مي رسيم مفسر در خصوص آنها توضيح مي دهد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    و چرا هنوز آیات نسخ شده داخل قرآن کریم هست؟
    از آنجا که حکمت نسخ ،استفاده از روش تدريجي در قانون‌گذاري و هماهنگي احکام با مقتضيات زمان است، باقي ماندن آيات منسوخ در قرآن امري ضروري است. زيرا چه بسا ضرورتهاي واقعيت‌هاي خارجي بار ديگر حکم منسوخ را ايجاب کند. در اين صورت بر فقيه واجد شرايط لازم است که حکم واقعيت خارجي را بر اساس آيه قرآن ولو منسوخ صادر کند. مثلاً گفته‌اند آيات وجوب صفح (جاثيه/14) و (بقره/109)به آيات قتال (مانند توبه9/29) نسخ شده است(1).
    با اين حال اگر مسلمانان در شرايطي مشابه به شرايط اجتماعي و سياسي مسلمانان در مکه بوده و در محيطي غير اسلامي بعنوان اقليت مذهبي زندگي مي‌کردند، وظيفه آنان گذشت از خطا‌هاي کفار و تحمل نا‌مهري هاي آنان است.
    البته اين تفسير در صورتي است که قائل به نسخ در اين آيات شويم.(2)

    (1)- التمهيد ، ج 2، ص307
    (2)- درآمدي بر علوم قرآن ، منصور لقايي، فصل هشتم، ناسخ و منسوخ


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    و

    چرا نظرات مراجع و صاحب نظرها در این موارد متفاوته؟ یعنی اینا خودشون مرجعشون برای تشخیص آیات نسخ شده چی هست؟
    براي نسخ حکم شريعت 5 شرط اصلي ذکر شده است:
    1/ بين دو حکم تنافي حقيقي وجود داشته باشد. مثلاً درآيه‌اي خداوند فرموده باشد اين کار را بکنيد و در آيه ديگر بفرمايد: اين کار را نکنيد. روشن‌ترين مثال آن آيه نجوي (مجادله58/12 و13 ) است.

    2/ بين دو حکم تنافي کامل وجود داشته باشد نه جزئي و از بعضي جهات. بنابراين آيه 31 سوره نور که در آن به زنان مومن دستور حجاب داده شده با آيه 60 همان سوره که متضمن تخفيفي در حجاب براي پيرزنان است نسخ نشده است. زيرا آيه 31 عام و آيه 60 خاص است. بنابراين حکم عام (آيه 31) با آيه 60 تخصيص خورده است. اين عمل گر چه در نزد قدماء و در زبان روايات نسخ ناميده شده است اما اصطلاح نسخ شامل اين موارد نمي‌شود.


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    3/ حکم اول از اول موقت نبوده باشد. در غير اينصورت بديهي است با انقضاي مدت آن، حکم پايان يافته است نه آنکه نسخ شده باشد.
    4/ موضوع در هر دو حکم يکي باشد. مثلاً شراب خواري حرام است اما درصورت اضطرار مانند آنکه درمان منحصر به نوشيدن آن باشد يا کسي او را تهديد به مرگ در صورت ننوشيدن نمايد- مباح مي‌باشد. در اينجا نمي‌گوييم حکم حرمت نسخ شده است، زيرا موضوع ايندو حکم متفاوت است.

    5/ در امور تشريعي باشد نه در وقايع خارجي. لذا آيه 13 سوره واقعه ناسخ آيه 39 آن سوره نيست. زيرا اين دو آيه دربيان دو گروه مختلف ازبهشتيان است. اولي مربوط به مقربين و دومي مربوط به اصحاب يمين است.
    نظر دانشمندان اسلامي در باره تعداد آيات ناسخ و منسوخ متفاوت است. ريشه اين تفاوت به پذيرش و عدم پذيرش شروط فوق و يا تطبيق اين شروط با مصاديق قرآني بر مي‌گردد.
    (1)

    (1)- درآمدي بر علوم قرآن ، منصور لقايي، فصل هشتم، ناسخ و منسوخ




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۷:۳۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    و مثلا الان یه نفر که کل قرآن رو نخونده و اطلاعات زیادی هم نداره و به سوره نساء آيه 15 درباره مجازات زنان زناکار دستور داده شده که

    در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس کنند تا زمانى که مرگشان فرا رسد، يا خداوند راه ديگرى براى آنان مقرر دارد, برسه

    خب چی فکر کنه؟در صورتی که این آیه احتمالا نسخ شده , یعنی مثلا آیه جایگزین رو هم ندیده یا اصلا در مورد نسخ شدن آیات

    چیزی نمیدونه و پیش خودش میگه این آیه الان توی قرآن هست دیگه.
    در‌باره اهميت دانستن ناسخ و منسوخ قرآن در فهم قرآن روايات فراواني وارد شده است. در روايتي آمده است که شخصي در مسجد مشغول موعظه و انذار مردم بود. حضرت علي (ع) وارد مسجد شد او فرمود: اين کيست؟ گفتند: شخصي است که مردم را موعظه مي‌کند و آنان را به ياد خدا مي‌اندازد. حضرت فرمود: او مذکر و موعظه‌گر نيست. او فردي است خود‌خواه است که مي‌گويد:«انا فلان بن فلان فاعرفوني»
    او را نزد امام احظار نمودند. حضرت پرسيد:آيا ناسخ را از منسوخ تشخيص مي‌دهي؟ گفت: نه، حضرت فرمود: "پس از مسجد ما بيرون برو و در آن موعظه مکن" (1).
    مرحوم شيخ صدوق در علل الشرايع نقل مي‌کند که امام صادق (ع) به ابو‌حنيفه فرمود:تو فقيه اهل عراقي؟ پاسخ داد: آري.حضرت فرمود:به چه فتوا مي‌دهي؟ گفت: به کتاب خدا و سنت پيامبرش.فرمود:ابو‌حنيفه آيا به کتاب خدا آن گونه که شايسته است شناخت داري؟ آيا ناسخ آن را از منسوخ مي‌شناسي؟پاسخ داد:آري. حضرت فرمود: ادعاي دانش بزرگي کردي؟(2)

    لذا درست است كه خواندن و قرائت قرآن كريم خوب است و توصيه شده و ثواب بسياري دارد اما در خود قرآن كريم به تفكر و تدبر در كلام الهي تاكيد و سفارش شده است بنابراين در برخورد با آيات قرآن بايد علاوه بر قرائت و خواندن ترجمه ، به فهم بيشتر و مراجعه به كتب تفسير يا مراكز و افراد معتبر اقدام نمود تا بهره كاملتري از اين كتاب عزيز ببريم و مورد عمل قرار دهيم ان شاء الله .


    (1)- الزرقاني، مناهل العرفان،ج2،ص174
    (2)- درآمدي بر علوم قرآن ، منصور لقايي، فصل هشتم، ناسخ و منسوخ



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون موضوع تقریبا برام روشن شد فقط این دو جمله رو لطفا بیشتر توضیح بدید ممنون میشم

    / حکم اول از اول موقت نبوده باشد. در غير اينصورت بديهي است با انقضاي مدت آن، حکم پايان يافته است نه آنکه نسخ شده باشد.
    و

    در امور تشريعي باشد نه در وقايع خارجي. لذا آيه 13 سوره واقعه ناسخ آيه 39 آن سوره نيست. زيرا اين دو آيه دربيان دو گروه مختلف ازبهشتيان است. اولي مربوط به مقربين و دومي مربوط به اصحاب يمين است.
    انشاءالله سربلند باشید
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
    السلام علیک یا حضرت امام علی بن ابی طالب (ع)
    السلام علیک یا حضرت امام حسن مجتبی (ع)
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)
    السلام علیک یا ابا الفضل العباس (ع)

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
    خیلی ممنون موضوع تقریبا برام روشن شد فقط این دو جمله رو لطفا بیشتر توضیح بدید ممنون میشم

    / حکم اول از اول موقت نبوده باشد. در غير اينصورت بديهي است با انقضاي مدت آن، حکم پايان يافته است نه آنکه نسخ شده باشد.
    و
    در تعريف نسخ آمده است : هر گاه حکمي از بين برده و لغو شود و حکم ديگري جايگزين آن شود به حکمي که لغو شده «منسوخ» و به حکم جديد و لازم الاجراء «ناسخ» مي‌گويند.(1)
    يعني در نسخ ابتدا يك حكم بدون تعيين زمان وجود دارد و بعد از مدتي حكمي ديگر آنرا لغو مي كند و حكم جديد جايگزين آن مي شود . اما اگر حکم اول از اول موقت بوده باشد، بديهي است با انقضاي مدت آن، حکم پايان يافته است نه آنکه نسخ شده باشد. مثلا آيه 15 سوره نساء با قانون رجم نسخ نشده است. زيرا حکم آيه از اول موقت بوده است زيرا خداوند در آن آيه مي‌فرمايد: "او يجعل الله لهنّ سبيلاً".
    بنابراين در نسخ ، مدت حكم موقت نيست و بيان نشده است .

    (1)-
    درآمدي بر علوم قرآن ، منصور لقايي، فصل هشتم، ناسخ و منسوخ
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  21. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود