جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال تفسیری

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال تفسیری




    سلام،
    دوستان میشه این 3 ایه مبارکه رو ترجمه وتفسیر و در پایان تفاوت هاشون رو اعلام کنید :

    فاطِرُ السماوات والارض

    بَدیعُ السماوات والارض

    خَلَق خلِقُ السماوات والارض

    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۷:۲۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadei نمایش پست
    سلام،
    دوستان میشه این 3 ایه مبارکه رو ترجمه وتفسیر و در پایان تفاوت هاشون رو اعلام کنید :

    فاطِرُ السماوات والارض

    بَدیعُ السماوات والارض

    خَلَق خلِقُ السماوات والارض
    همانگونه كه شما كاربر گرامي نيز آورده ايد خداوند در قرآن كريم به نامهاي مختلفي ناميده شده است . برخي از اين نام ها بنظر مي رسند كه مترادف و معادل هم باشند اما با توجه به كاربرد خاصي كه در آيات دارند تفاوتهايي ميان آنها وجود دارد . نام فاطر ، بديع و خالق نيز همينگونه اند كه در تمام آنها مساله بوجود آمدن مشترك است اما در هر يك عنايت خاص بر معنايي ويژه وجود دارد كه اين نامها را از يكديگر متمايز مي كند .
    در خصوص تفاوت ميان نام فاطر و بديع ، مرحوم علامه طباطبايي ذيل آيه اول سوره مباركه فاطر به بيان تفاوت اين دو نام پرداخته اند . ايشان مي فرمايند :
    "كلمه (فاطر) از ماده (فطر) است، كه - به طورى كه راغب گفته - به معناى شكافتن از طرف طول است. و اگر كلمه فاطر بر خداى تعالى اطلاق شده، به عنايت استعاره اى بوده است، گويا خداى تعالى عدم را پاره كرده، و از درون آن آسمانها و زمين را بيرو ن آورده، ... بنابراين كلمه فاطر همان معنايى را مى دهد كه كلمه بديع و مبدع دارند، با اين تفاوت كه در كلمه ابداع، عنايت بر نبودن الگوى قبلى است، و در كلمه فاطر عنايت بر طرد عدم و بر ايجاد چيزى است از اصل" (1)

    (1)- با تلخيص ، ر.ك: الميزان ، ذيل آيه اول سوره مباركه فاطر


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۰:۵۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    استاد جوادي آملي هم در بيان تفاوت فاطر با خالق توضيحي دارند :
    "وقتي اصل ماده را با شكاف تقريباً عدم پديد آورد اصل ماده را بدون سابقه پديد آورد[اين مي شود فاطر] اين ماده را بخواهد به صورت «سماوات سبع» در بياورد بخواهد بصورت ﴿وَ مِنَ اْلأَرْضِ مِثْلَهُنَّ﴾ در بياورد... از آن به بعد مي‌شود مسئلهٴ خلقت پس اصل آن ماده را خدا به عنوان «فاطر» آفريد اين مادهٴ بسته را بخواهد باز كند «سماوات سبع» كند ﴿وَ مِنَ اْلأَرْضِ مِثْلَهُنَّ﴾ كند از آن به بعد مي‌شود خلق "(2)
    لذا تفاوت اين سه فعل يا سه نام در اعتباري كه در معنا لحاظ مي شود بدين صورت خواهد بود :
    به اعتبار اصل ايجاد چيزي از عدم خداوند فاطر است .
    به اعتبار نبودن الگوي قبلي در ايجاد چيزي خداوند بديع است .
    به اعتبار ايجاد چيزي از ماده اي كه اصلش وجود داشته است خداوند خالق است .
    لذا خداوند به اعتبار اينكه اصل ماده آسمانها و زمين را از عدم بوجود آورده است ، فاطر السموات و الارض است .
    و به اعتبار اينكه اين ماده را به شكل آسمان و زمين بوجود آورده است ، خالق السموات و الارض است .
    و به اعتبار اينكه آسمان و زمين را بشكلي نو و بدون الگوي قبلي ايجاد فرموده ، بديع السموات والارض است .

    (2)- بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء،ذيل آيه 14 سوره مباركه انعام ، جلسه 14


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۳:۰۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    لطفا این 3 آیه مبارکه را ترجمه و تفسیر و در پایان تفاوت هایشان را اعلام کنید: «فاطِرُ السماوات و الارض»؛ «بَدیعُ السماوات و الارض»؛ «خَلَق خُلِقُ السماوات و الارض.»


    پاسخ:
    همان گونه كه شما كاربر گرامی نيز آورده ايد خداوند در قرآن كريم به نام های مختلفی ناميده شده است. برخی از اين نام ها به نظر می رسند كه مترادف و معادل هم باشند اما با توجه به كاربرد خاصی كه در آيات دارند تفاوت هايی ميان آن ها وجود دارد. نام فاطر، بديع و خالق نيز همين گونه اند كه در تمام آن ها مساله به وجود آمدن مشترك است اما در هر يك عنايت خاص بر معنايی ويژه وجود دارد كه اين نام ها را از يكديگر متمايز می كند .
    در خصوص تفاوت ميان نام فاطر و بديع ، مرحوم علامه طباطبايی ذيل آيه اول سوره مباركه فاطر به بيان تفاوت اين دو نام پرداخته اند. ايشان مي فرمايند :
    "كلمه (فاطر) از ماده (فطر) است، كه - به طورى كه راغب گفته - به معناى شكافتن از طرف طول است. و اگر كلمه فاطر بر خداى تعالى اطلاق شده، به عنايت استعاره اى بوده است، گويا خداى تعالى عدم را پاره كرده، و از درون آن آسمان ها و زمين را بيرو ن آورده، ... بنا بر اين كلمه فاطر همان معنايى را مى دهد كه كلمه بديع و مبدع دارند، با اين تفاوت كه در كلمه ابداع، عنايت بر نبودن الگوى قبلى است، و در كلمه فاطر عنايت بر طرد عدم و بر ايجاد چيزى است از اصل."(1)
    استاد جوادی آملی هم در بيان تفاوت فاطر با خالق توضيحی دارند :
    "وقتی اصل ماده را با شكاف تقريباً عدم پديد آورد اصل ماده را بدون سابقه پديد آورد [اين می شود فاطر] اين ماده را بخواهد به صورت «سماوات سبع» در بياورد بخواهد به صورت «وَ مِنَ اْلأَرْضِ مِثْلَهُنَّ» در بياورد... از آن به بعد می شود مسئلهٴ خلقت پس اصل آن ماده را خدا به عنوان «فاطر» آفريد اين مادهٴ بسته را بخواهد باز كند «سماوات سبع» كند «وَ مِنَ اْلأَرْضِ مِثْلَهُنَّ» كند از آن به بعد می شود خلق."(2)
    لذا تفاوت اين سه فعل يا سه نام در اعتباری كه در معنا لحاظ می شود بدين صورت خواهد بود :
    به اعتبار اصل ايجاد چيزی از عدم خداوند فاطر است .
    به اعتبار نبودن الگوی قبلی در ايجاد چيزی خداوند بديع است .
    به اعتبار ايجاد چيزی از ماده ای كه اصلش وجود داشته است خداوند خالق است .
    لذا خداوند به اعتبار اين كه اصل ماده آسمان ها و زمين را از عدم بوجود آورده است، فاطر السموات و الارض است .
    و به اعتبار اين كه اين ماده را به شكل آسمان و زمين بوجود آورده است، خالق السموات و الارض است .
    و به اعتبار اين كه آسمان و زمين را به شكلي نو و بدون الگوی قبلی ايجاد فرموده ، بديع السموات والارض است .

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ
    (1) با تلخيص ، ر.ك: الميزان ، ذيل آيه اول سوره مباركه فاطر.
    (2) بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء،ذيل آيه 14 سوره مباركه انعام ، جلسه 14.

    كليد واژه ها: تفاوت فاطر ، خالق و بديع، بدون الگوي قبلي ، خلقت از عدم، شكافتن .

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود