جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا و چگونه و به چه دلیل خداوند دارای صفت انتقام گیرنده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره چرا و چگونه و به چه دلیل خداوند دارای صفت انتقام گیرنده است ؟




    سلام و عرض ادب

    چرا و به چه دلیل خداوند دارای صفتی به نام انتقام گیرنده باشد ؟ ایا این صفت نوعی نقص محسوب نمیشود ؟

    ایا دوزخیان و کسانی که از رحمت خداوند دورند ،مورد انتقام خداوند واقع شده اند و خداوند با انداختن بندگانش در جهنم

    به نوعی دارد از انها انتقام میگیرد؟


    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۳:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    چرا و به چه دلیل خداوند دارای صفتی به نام انتقام گیرنده باشد ؟ ایا این صفت نوعی نقص محسوب نمیشود ؟

    ایا دوزخیان و کسانی که از رحمت خداوند دورند ،مورد انتقام خداوند واقع شده اند و خداوند با انداختن بندگانش در جهنم

    به نوعی دارد از انها انتقام میگیرد؟
    با سلام خدمت حضرتعالی
    اهل لغت مانند،طریحی وابن اثیرگفته اند:انتقام به معنای عقوبت وعذاب هر کسی است که بخواهد.
    در چهار آیه قرآن خداوند با وصف عزیزذوانتقام(شکست ناپذیر انتقام گیرنده)توصیف شده است.(آل عمران/4،مائده/95،ابراهیم/47،زمر/37)
    علامه طباطبایی در ذیل آیه 47 سوره ابراهیم بحث مبسوطی در این موضوع ارائه داده است که ما خلاصه ای از آن را در اینجا مطرح می کنیم.
    انتقام عقوبت است،عقوبتی که در آن کسی را که نسبت به تو کار بدی انجام داده است به اندازه کارش یا بیشتر از آن عذاب وشکنجه کنی.
    انتقام اصلی زنده وپایدار در میان انسانها وحتی حیوانات است.اما غرضها در انتقام گرفتن فرق می کند.
    انگیزه در انتقام فردی تشفی وآرام شدن نفس وخنک شدن آن است.یعنی زمانی که دیگری خیر ونفعی ازانسان را عمدا از بین می برد انسان نسبت به او غضبی در دلش شعله ور می شود که تا تلافی نکند آرام نمی شود.واین برگرفته از احساسی باطنی است.اما عقل شاید آن را تایید کند ویا تایید نکند.
    اما در انتقامهای اجتماعی ،مقصود قصاص قاتلین ومجازاتهایی که در قوانین کشوری واجتماعی برای تخلفات وضع می شود انگیزه ای عقلایی وجود داردوآن حفظ نظام از اختلال وهرج ومرج است.والّا اگر مجرمین وقاتلین حرفه ای مجازات نشوند،امنیت اجتماعی از بین خواهد رفت.
    پس مشخص شد که انتقام یا از روی احساسات است که در انتقامهای فردی است برای خنک شدن دل انسان،ویا انتقام اجتماعی است که مبتنی برعقل است وهدف از آن حفظ امنیت اجتماع است.
    با توجه به مطالب بالا انتقامی که به خدا در قرآن نسبت داده می شود به حقوق دینی وحقوق جامعه اسلامی بر می گرددوبعضی وقتها این انتقام برای احقاق حق فردی نیز است در جایی که خداوند انتقام مظلومی را از ظالمی می گیرد.اما انتقام فردی که برای آرامش دل شخص است از ساحت الهی دور است والعیاذ بالله خداوند از مجازات مجرمین لذت نمی برد وبرای لذت خودش آنها را مجازات نمی کند تا نقصی برای خداوند محسوب شود.بلکه مقصود احقاق حقوق جامعه اسلامی ومظلومینی است که مورد ظلم واذیت قرار گرفته اند ودر اثر این مجازات خیر ونفعی عائد خداوند نمی شود.(المیزان،ج13ص86و87)

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۸/۲۲ در ساعت ۰۷:۰۱
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    با تشکر از پاسخگوی محترم

    انتقام خداوند از گنهکاران
    خدای متعال در قرآن چهار بار خود را با وصف "ذو ­انتقام" معرفی نموده است.1
    همراه شدن "ذو" که به معنای مالکیت است، با انتقام (ذوانتقام) به این مطلب اشاره دارد که انتقام­ گرفتن خداوند از روی اختیار بوده و هدفمند است، نه اینکه غیر اختیاری و ناشی از عصبانیت باشد.
    وَ اللَّهُ عَزيزٌ ذُوانْتِقام
    و خداوند، توانا و صاحب انتقام است.
    "ذوانتقام" از اسمای حسنای خداوند است که در همه­ی موارد در کنار اسم "عزیز" آمده است.
    علت همراه بودن این دو اسم در قرآن کریم این است که "عزت" به معنای چیره شدن و برتری­ یافتن است و کسی می­تواند انتقام بگیرد که بر دیگران برتری و تسلط داشته باشد.
    می­توان گفت انتقام الهی در مقابل عقاب کردنِ سریع است و انتقام، شدیدتر از مجازاتِ سریع و زود بوده؛ چرا ­که وقتی در عذاب انسان گناه­کار تعجیل شود، فرصت گناه کردن را چندان پیدا نمی­کند؛ اما وقتی مهلت داده ­شود و فرصت نا­فرمانی بیشتر پیدا کند، مستحق شدیدترین مجازات­ها خواهد بود.(مفاهیم قران -جعفر سبحانی)

    1-آل­عمران/4، مائده/95، ابراهیم/47، زمر/37.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هدف خداوند از انتقام­ گرفتن
    در میان ما انسان­ها رایج است که وقتی عملِ بدِ یک فرد موجب نقص و ضررمان شود، با مجازاتِ وی می­خواهیم قلب خود را التیام دهیم و در صورت توان ضرر خود را جبران نموده، یا به وسیله­ی انتقام حدأقل عصبانیت خود را خالی کنیم؛ اما خدای عزوجل ساحتش مقدس­تر از آن است که از اعمال بندگانِ بدکارش متضرّر شود و یا نقصی بر او وارد آید.
    انتقام خداوند، انتقام مظلوم از ظالم نیست که جنبه­ی تلافی ­در­آوردن داشته باشد؛ همچنین انتقام قاضی از بزه­کار نیست که جنبه­ی تأدیبی و تأمینی داشته باشد.
    بلکه انتقام خداوند که مجازات گناه­کاران است بنا به مقتضای عدل الهی است؛ خدا زمانی از یک گروه انتقام می­گیرد که اجرای عدالت و اصلاح امور، مقتضای آن را داشته باشد و بر وفق نظام کامل خلقت، انتقام لازم باشد و این زمانی رخ می­دهد که برنامه­ی انسان و جریان امور او بر خلاف نظم الهی و در مقابل کتاب، احکام و تکالیف الهی و در مقابل رسولان او باشد؛ در این صورت بر خداوند واجب می­شود که او را مؤاخذه و عقاب کند تا رسول خدا و دین خدا را یاری کند و از سویی کفر و مکر شیاطین و دشمنان را نابود ساخته و نور خود را کامل نماید.
    بنابراین هدف خداوند از انتقام، اصلاح زمین از فساد است؛ یعنی مفسدانی را که امید هیچ­گونه خیری از آن­ها نیست و همه­ی منافذ نور و هدایت را بر خودشان بسته­اند، از بین برده و ریشه­کن می­کند. پس خداوند انتقام گیرنده از ظالمین به خاطر حق مظلومان است که در قرآن می­فرماید:
    «...فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ» روم 47
    «... ولى (هنگامى كه اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتيم (و مؤمنان را يارى كرديم) و يارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده­ی ما!»

    می­توان گفت هرکجا در قرآن و سنت، انتقام به خدا نسبت داده شده، به دلیل تضییع حقی از حقوق دین الهی و شریعت آسمانی است.
    خداوند از گروهی نیز در قیامت انتقام خواهد گرفت که هدف از این انتقام انجام وعده­ی الهی است؛ چرا که خداوند وعده داده است که به زودی در میان بندگانش به حق قضاوت می­کند و اعمال آن­ها را جزا می­دهد؛ اگر خیر است جزای خیر و اگر شر است جزای شر می­دهد:
    «لِيَجْزِىَ الَّذِينَ أَسَُواْ بِمَا عَمِلُواْ وَ يجَْزِىَ الَّذِينَ أَحْسَنُواْ بِالحُْسْنىَ» نجم 31
    «تا بدكاران را به كيفر كارهاى بدشان برساند و نيكوكاران را در برابر اعمال نيكشان پاداش دهد.»






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا خداوند صفت انتقام گیرنده دارد، آیا این نوعی نقص برای خداوند محسوب نمی شود؟


    پاسخ:
    اهل لغت مانند، طریحی و ابن اثیرگفته اند: انتقام به معنای عقوبت و عذاب هر کسی است که بخواهد.
    در چهار آیه قرآن خداوند با وصف عزیز ذوانتقام (شکست ناپذیر انتقام گیرنده) توصیف شده است.(1)
    علامه طباطبایی در ذیل آیه «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ»،‏ پس مپندار كه خدا وعده خود را به پيامبرانش خلاف مى‏ كند، كه خدا شكست‏ ناپذير انتقام‏ گيرنده است.
    (2)

    بحث مبسوطی در این موضوع ارائه داده است که ما خلاصه ای از آن را در اینجا مطرح می کنیم:
    انتقام عقوبت است، عقوبتی که در آن کسی را که نسبت به تو کار بدی انجام داده است به اندازه کارش یا بیشتر از آن عذاب و شکنجه کنی.
    انتقام اصلی زنده و پایدار در میان انسان ها وحتی حیوانات است. اما غرض ها در انتقام گرفتن فرق می کند.
    انگیزه در انتقام فردی تشفی و آرام شدن نفس و خنک شدن آن است. یعنی زمانی که دیگری خیر و نفعی از انسان را عمدا از بین می برد انسان نسبت به او غضبی در دلش شعله ور می شود که تا تلافی نکند آرام نمی شود. و این برگرفته از احساسی باطنی است. اما عقل شاید آن را تایید کند و یا تایید نکند.

    اما در انتقام های اجتماعی، مقصود قصاص قاتلین و مجازات هایی که در قوانین کشوری و اجتماعی برای تخلفات وضع می شود انگیزه ای عقلایی وجود دارد و آن حفظ نظام از اختلال و هرج و مرج است.و الّا اگر مجرمین و قاتلین حرفه ای مجازات نشوند، امنیت اجتماعی از بین خواهد رفت.
    پس مشخص شد که انتقام یا از روی احساسات است که در انتقام های فردی است برای خنک شدن دل انسان، و یا انتقام اجتماعی است که مبتنی بر عقل است و هدف از آن حفظ امنیت اجتماع است.

    با توجه به مطالب بالا انتقامی که به خدا در قرآن نسبت داده می شود به حقوق دینی وحقوق جامعه اسلامی بر می گردد و بعضی وقت ها این انتقام برای احقاق حق فردی نیز است در جایی که خداوند انتقام مظلومی را از ظالمی می گیرد. اما انتقام فردی که برای آرامش دل شخص است از ساحت الهی دور است والعیاذ بالله خداوند از مجازات مجرمین لذت نمی برد و برای لذت خودش آنها را مجازات نمی کند تا نقصی برای خداوند محسوب شود. بلکه مقصود احقاق حقوق جامعه اسلامی و مظلومینی است که مورد ظلم و اذیت قرار گرفته اند و در اثر این مجازات خیر و نفعی عائد خداوند نمی شود.(3)


    _________________
    (1) آل عمران/ 4؛ مائده/ 95؛ ابراهیم/ 47؛ زمر/ 37.
    (2) ابراهیم/ 47.
    (3) طباطبایی، المیزان،ج13ص86و87، نشر: جامعه مدرسین، قم، 1417ه ق، چ پنجم.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ در ساعت ۲۳:۵۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود