صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟




    سلام و خسته نباشید
    شنیده ایم و در تاریخ هم خوانده ایم که بعضی ادعای پیامبری و اینکه فرستاده خدا هستند کرده اند حالا به دلایلی مثل توهمات و تفکراتی که داشته اند یا به خاطر پیدا کردن شهرت و غیره همچین ادعاهایی را مطرح میکردند و مریدهایی هم دور انها جمع میشدند...خوب حالا ما معتقدیم که این افراد خطا و اشتباه کرده اند .
    حالا سوالم اینه که پیامبران از کجا متوجه میشدند که پیامبر و نبی هستند و انچه به انها وحی میشود از جانب الله است و مثل انسانهای فوق دچا خطا نشده اند ؟
    لابد در جواب میگویید از طریق اعجاز، اما اعجاز پیامبران برای دیگران است برای خودشان که نیست .

    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۳:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و خسته نباشید
    شنیده ایم و در تاریخ هم خوانده ایم که بعضی ادعای پیامبری و اینکه فرستاده خدا هستند کرده اند حالا به دلایلی مثل توهمات و تفکراتی که داشته اند یا به خاطر پیدا کردن شهرت و غیره همچین ادعاهایی را مطرح میکردند و مریدهایی هم دور انها جمع میشدند...خوب حالا ما معتقدیم که این افراد خطا و اشتباه کرده اند .
    حالا سوالم اینه که پیامبران از کجا متوجه میشدند که پیامبر و نبی هستند و انچه به انها وحی میشود از جانب الله است و مثل انسانهای فوق دچا خطا نشده اند ؟
    لابد در جواب میگویید از طریق اعجاز، اما اعجاز پیامبران برای دیگران است برای خودشان که نیست .

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4



    با سلام خدمت شما


    دامن پاک خاطره و خطور پيامبران، منزه از آن است كه به ناپاكی های داده‏ های شيطانی چركين شود؛ زيرا ابليس را در حريم مقدس قلب آنان، راه نفوذی نيست. پرتوی تام از عصمت و قداست بر قلوبشان احاطه دارد و قله شامخ و تابناک عقولشان از دسترس واهمه، و تخيلات شيطان، بسی فرازمندتر است؛ ولی در افراد غير معصوم، شيطان را راه نفوذ باز، و توان القای سخنان اهريمنی است.

    توضیح بیشتر:

    به تعبير استاد علامه طباطبايی (رضوان الله تعالی عليه) [ تمامی پیامبران و از جمله] رسول‏ الله‏ صلی الله عليه و آله و سلم در سه جهت رسالتش معصوم است:
    اول آنكه وحی الهی را درست دريافت مي‏كند؛
    دوم اينكه پس از دريافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری مي‏كند .
    سوم اين كه در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون كم و زياد بر مردم تلاوت مي‏كند، و معارف آن‏را بدون كاهش و افزايش تبيين مي‏سازد.
    پس آن حضرت‏ صلی الله عليه و آله و سلم در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسيان و مصون از عصيان است . (الميزان، ج 2، ص 134.)

    مسئله مهم در این‌جا آن است كه آن حضرت ـ صلی الله علیه و آله ـ چگونه فهمید كه آنچه بر او وحی شده، وحی خداوند است نه كلام شیطان؟

    ادامه دارد ...

    پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    فخر رازی در این زمینه می‌گوید: همان گونه كه افراد عادی بشر برای شناخت وحی، نیازمند معجزه‌اند، پیامبر نیز برای تشخیص وحی نیاز به معجزه دارد؛ اگر فرشته‌ وحی برای او معجزه‌ای ارائه كرد، برای وی ثابت می‌شود كه آن‌چه دریافت می‌كند وحی الهی است و بدون ارائه‌ معجزه، ثابت نمی‌شود. درباره‌ی فرشته نیز همین سخن را تكرار می‌كند كه: فرشته‌ وحی برای این‌كه بفهمد آن‌چه تلقی و دریافت كرده وحی است نه تلقین‌های نفسانی و نه وسوسه‌های شیطانی، نیاز به معجزه دارد.

    متأسفانه این تفکر نادرست كه رسول خدا و فرشته‌ معصوم امین را در حد انسانی عادی پایین می‌آورد به طوری كه اصل وحی را تشخیص نمی‌دهد و نیازمند گواهی دیگری است، به كتاب‌های برخی از عالمان شیعه در عصر حاضر نیز سرایت كرده و ایشان مطلبی كه در برخی از تفسیرهای اهل سنت آمده را گرفته است كه وقتی حالت خاص در غار حرا و در آغاز بعثت و رسالت، برای حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ پیش آمد و صدای وحی را شنید، آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ نمی‌دانست كه این حالت، وحی و نبوت است، آنگاه كه مسئله را به خدیجه (سلام الله علیها) گفت و خدیجه آن را پیش «ورقه بن نوفل» بازگو كرد، ورقه بن نوفل لوازم نبوت و علایم انبیا را بیان كرد و سپس گفت آنچه شما از همسرت نقل می‌كنی نشانه‌ی نبوت است. آنگاه خدیجه توضیح ورقه را به رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسانید و در آن حال بود كه حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطمینان یافت كه به مقام نبوت و رسالت رسیده است! (بحار، ج 18، ص 195.)

    دینی كه آورنده‌ آن، حقیقت وحی را نشناسد و نبوت خود را با سخنان یک نفر یهودی، مانند ورقه‌ی بن نوفل بشناسد، یك ورق هم ارزش ندارد. چگونه ممكن است كسی آنقدر شخصیت بزرگی داشته باشد و به مقام بلند «لدن» بار یابد و وحی «لدنی» را با علم شهودی بیابد. ولی در حال شک و تردید باشد؟

    ادامه دارد ...

    پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    اقسام علم حصولی و شهودی

    علوم حصولی دو قسم است: نظری و بدیهی؛
    بدیهیات نیز باید به اولی محض منتهی گردند كه هیچ احتمال شک و تردید در آن وجود ندارد. كشف و شهود و علم حضوری نیز چنین است؛ بعضی از كشفها اولی و بالذات و «
    عَلی بَیِّنَه‌ی مِنْ رَبِّه» (سوره‌ محّمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، آیه‌ 14؛ دلیل روشنی از پروردگارش دارد.) است و اصلاً تردید بردار نیست و همه‌ی شهودها باید به این شهود اولی و بالذات برگردد. خدا چگونه می‌داند كه خداست؟ آیا او هم نیاز به استدلال دارد تا بداند خداست؟ آیا جبرئیل امین وقتی سخن خدا را می‌شنود، شک می‌كند كه كلام خداست؟

    باید توجه داشت كه فرشتگان معصوم هستند، و شهود آنها نیز معصوم از خطاست و شک بردار نیست. شهود اولیای الهی یعنی معصومین ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ نیز چنین است و شک و تردید و ابهام در علم حضوری آنان راه ندارد. اگر ما وارد قیامت شدیم آیا شک می‌كنیم كه قیامت است تا برای ما برهان اقامه كنند بر وقوع قیامت یا اینكه در آن نشئه و مرتبه دیگری جایی برای شک و تردید نیست؟ اینكه می‌فرماید: «
    رَبَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ» (سوره‌ آل عمران، آیه‌ 9؛ پروردگارا! تو مردم را برای روزی كه تردیدی در آن نیست، جمع خواهی كرد.) چند معنی دارد؛ یكی این كه اصل قیامت حتماً واقع می‌شود و متعلق هیچ تردیدی نمی‌باشد و معنای دیگر آن است كه آن روز، اصلاً ظرف شک در چیزی نیست بلكه روز شهود است كه هیچ باطل و شک و تردیدی در ظرف آن راه ندارد و همه چیز حق و مشهود و روشن است و جای تاریک و مبهمی یافت نمی‌شود تا برای اهل قیامت تردید آور باشد.

    حضرت امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ می‌فرماید: «
    ما شككت فی الحق مذ أُریتُه» (نهج البلاغه، خطبه‌ 4.) از آن هنگام كه حق را به من ارائه نمودند هیچ گاه شكی در آن نداشتم. زیرا دیدن حقِ محض و شنیدنِ وحی الهی آنقدر روشن است كه زمینه‌ شكی در آن وجود ندارد و به همین سبب وقتی برخی از اصحاب امام صادق ـ سلام الله علیه ـ از آن حضرت پرسیدند كه انبیا چگونه می‌فهمند پیامبر شده‌اند؟ آن حضرت فرمودند: «لوقفوا لذلك» یعنی وحی و نبوت را به روشنی می‌دیدند و برای آگاه شدن به حقیقت وحی موفق بوده و می‌شدند.

    پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99





    خطا و شک و تردید در جایی است كه حق و باطل، هر دو، وجود داشته باشند و انسان درباره‌ مورد خاص نداند كه آن شیء حق است یا باطل؛ ولی اگر مقام و مرحله‌ ای وجود داشت كه حق محض بود و باطل در آن هرگز راه نیافت، احتمال خطا و لغزش نیز وجود ندارد و شک و تردید در حق بودن چیزی هم رخ نخواهد داد و طبیعی است كه به چنین مقام بلندی، شیطان نمی‌تواند بالا برود. مرز وجودی شیطان همان خیال و توهم است و به حرم امن عقل محض راهی ندارد.

    انسان كامل اگر به مقام قرب «
    عِنْدَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ» (سوره‌ قمر، آیه‌ 55؛ نزد خداوند مالك مقتدر.) رسید، شیطان در آن مرحله رجیم و رانده شده و مطرود است. در آن جایگاه بلند، دست بر سینه‌ نامحرم شیطان خورده و اثری از او و وسوسه‌اش و یا هر لغزش و خطای دیگری نیست. رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ كه در پیشگاه خدای حكیم علیم قرآن را دریافت می‌كند و جانش به لقای وحی می‌رسد « وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ»(سوره‌ نمل، آیه‌ 6؛ به یقین این قرآن از سوی حكیم و دانایی بر تو القا می‌شود.) در نزد خدا جایی برای جهل و تردید و لغزش و خطا وجود ندارد. در آن مرحله حقیقت بسیط قرآن را یكباره دریافت می‌كند و در شب قدر نیز توسط جبرئیل ـ سلام الله علیه ـ فرشته امین و معصوم وحی، آن را بدون هیچ كم و زیادی اخذ می‌كند. (آیة الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن ،ج1،ص318-321.)

    --------------------------------------
    برای مطالعه بیشتر:
    آیة الله جوادی آملی دامة برکاته، تفسیر موضوعی قران، ج3،بخش یکم.
    آیة الله جوادی آملی دامة برکاته، تفسیر موضوعی قران، ج1 ،ص317-326.


    پیامبران از کجا متوجه نبی و پیامبر بودن خود میشدند ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    سوالاتی دیگر: انسان در بدو تولد و حتی قبل از ان بالذات استعدادهایی درونی دارد اگر این استعدادها با تلاش از حالت بالقوه به بالفعل برسد یعنی همان قابلیت ها و استعدادها به زمینه بروز رسیده اند .

    خوب حالابا توجه به این مطالبی که شما توضیح دادیدایا قابلیتهایی مثل دریافت و نگهداری و تبیین وحی و همچنین عدم راه یابی شیطان به علم فرستادگان خداوند فقط مختص پیامبران و فرستادگان است؟یا نه همه انسانها بالذات همچین قابلیتهایی دارند ولی بالفعل نشده است و و هرکسی درجاتی از بالفعل شدن را دارد؟

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و آرزوی توفیق

    من در حد خودم به سئوالات عمیق شما پاسخ میدهم . اولا اینگونه نبود که محمد یک طوطی باشد یعنی هر چه را که دریافت میکرد بازگو کند . محمد هر چه را که میدید و میشنید با عقل خود محک میزد و هر چه را که با عقل و شعورش مطابقت داشت بیان میکرد . دوما در آیات و روایات هدف از خلق عالم شناخت انسان از خودش تبیین شده یعنی خدا همه این عالم را آفرید تا انسان خودش را بشناسد البته این موضوع نیاز به توضیح بیشتر دارد . سوما سیر صعود انسان حدی ندارد توضیح بیشتر اینکه هیچ شخصی مدعی نشده که به خدا رسیده است حتی محمد بن عبدالله یعنی حتی پیامبر هم مدعی نیست که به بینهایت (خدا) رسیده است ، با این تفاسیر این امکان وجود دارد که مقام انسان ( هر انسانی ) بالاتر از محمد بن عبدالله رود . مقام و سیر انسان بینهایت است و سعی هر فرد باید این باشد که به نهایت و ذات خود یعنی خدا نزدیکتر شود و این امکان هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی وجود دارد که انسان مقامش از محمد و علی و فاطمه فراتر رود .

    سلامت باشید



  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست


    با سلام خدمت شما


    در تئوري ما ، دامن پاک خاطره و خطور پيامبران، در ظاهر ، منزه از آن است كه به ناپاكی های داده‏ های شيطانی چركين شود؛ زيرا در تئوري ماابليس را در حريم مقدس قلب آنان، راه نفوذی نيست. و به نظر ما ، پرتوی تام از عصمت و قداست ظاهري ، بر قلوبشان احاطه دارد و قله شامخ و تابناک عقولشان از دسترس واهمه، و تخيلات شيطان، در ديدهها ، بسی فرازمندتر است؛ ولی در افراد غير معصوم، شيطان را راه نفوذ باز، و توان القای سخنان اهريمنی است.



    ادامه دارد ...

    به نظر من جاي اين كلمات در نوشتار اول شما كاملا" خالي بود تا منصفانه و عقلي و علمي و خداپسندانه شود
    امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد

    گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست


    با سلام خدمت شما


    توضیح بیشتر:

    به تعبير استاد علامه طباطبايی (رضوان الله تعالی عليه) [ تمامی پیامبران و از جمله] رسول‏ الله‏ صلی الله عليه و آله و سلم در سه جهت رسالتش معصوم است:
    اول آنكه وحی الهی را درست دريافت مي‏كند؛
    دوم اينكه پس از دريافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری مي‏كند .
    سوم اين كه در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون كم و زياد بر مردم تلاوت مي‏كند، و معارف آن‏را بدون كاهش و افزايش تبيين مي‏سازد.
    پس آن حضرت‏ صلی الله عليه و آله و سلم در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسيان و مصون از عصيان است . (الميزان، ج 2، ص 134.)

    مسئله مهم در این‌جا آن است كه آن حضرت ـ صلی الله علیه و آله ـ چگونه فهمید كه آنچه بر او وحی شده، وحی خداوند است نه كلام شیطان؟

    ادامه دارد ...
    خداوند تبارك و تعالي مرحوم علامه رو رحمت كنه

    اما ابتدا بفرمائيد هنوز بحث وحي اثبات نشده چطوري ممخواهيم نسبت به عصمت تصميم بگيريم؟

    كلامي كه ديگر ي مدعي شنيدنش هست و ما هيچ علامتي دال بر وجودش نداريم جز ادعاي وجود

    اين جملات فقط براي كسي معتبر است كه وحي به او اثبات شده و بر اساس آن پيامبري پيامبر قطعي گشته است ، پس بنابر قانون پيامبري ( كه توسط عرفاي ديني مقبول شده ) ، ميتوان بدون داشتن دليل در همه موارد بعد از اثبات پيامبري ، مثل عصمت و غيره و غيره را پذيرفت
    امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد

    گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    فخر رازی در این زمینه می‌گوید: همان گونه كه افراد عادی بشر برای شناخت وحی، نیازمند معجزه‌اند، پیامبر نیز برای تشخیص وحی نیاز به معجزه دارد؛ اگر فرشته‌ وحی برای او معجزه‌ای ارائه كرد، برای وی ثابت می‌شود كه آن‌چه دریافت می‌كند وحی الهی است و بدون ارائه‌ معجزه، ثابت نمی‌شود. درباره‌ی فرشته نیز همین سخن را تكرار می‌كند كه: فرشته‌ وحی برای این‌كه بفهمد آن‌چه تلقی و دریافت كرده وحی است نه تلقین‌های نفسانی و نه وسوسه‌های شیطانی، نیاز به معجزه دارد.

    متأسفانه این تفکر نادرست كه رسول خدا و فرشته‌ معصوم امین را در حد انسانی عادی پایین می‌آورد به طوری كه اصل وحی را تشخیص نمی‌دهد و نیازمند گواهی دیگری است، به كتاب‌های برخی از عالمان شیعه در عصر حاضر نیز سرایت كرده و ایشان مطلبی كه در برخی از تفسیرهای اهل سنت آمده را گرفته است كه وقتی حالت خاص در غار حرا و در آغاز بعثت و رسالت، برای حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ پیش آمد و صدای وحی را شنید، آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ نمی‌دانست كه این حالت، وحی و نبوت است، آنگاه كه مسئله را به خدیجه (سلام الله علیها) گفت و خدیجه آن را پیش «ورقه بن نوفل» بازگو كرد، ورقه بن نوفل لوازم نبوت و علایم انبیا را بیان كرد و سپس گفت آنچه شما از همسرت نقل می‌كنی نشانه‌ی نبوت است. آنگاه خدیجه توضیح ورقه را به رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسانید و در آن حال بود كه حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطمینان یافت كه به مقام نبوت و رسالت رسیده است! (بحار، ج 18، ص 195.)

    دینی كه آورنده‌ آن، حقیقت وحی را نشناسد و نبوت خود را با سخنان یک نفر یهودی، مانند ورقه‌ی بن نوفل بشناسد، یك ورق هم ارزش ندارد. چگونه ممكن است كسی آنقدر شخصیت بزرگی داشته باشد و به مقام بلند «لدن» بار یابد و وحی «لدنی» را با علم شهودی بیابد. ولی در حال شک و تردید باشد؟

    ادامه دارد ...



    ايكاش در تمام موارد اثباتي ، اينگونه علمي و عقلي استدلال ميكرديد
    امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد

    گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟

  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود