صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر قران درمورد كنترل جمعيت چيست؟(بحث سياسي دراين مورد ممنوع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    نظر قران درمورد كنترل جمعيت چيست؟(بحث سياسي دراين مورد ممنوع)




    با توجه به پيامد هاي افزايش وكاهش جمعيت نظر قران دراين موضوع چيست؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۲:۵۶
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    با توجه به پيامد هاي افزايش وكاهش جمعيت نظر قران دراين موضوع چيست؟
    قرآن كريم در خصوص كاهش جمعيت واز ترس فقر و گرسنگي مي فرمايد:
    وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا(1)
    و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى ‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است
    مرحوم علامه در توضيح اين آيه مي فرمايند:"معناي آيه اين است كه فرزندان خود را از ترس اين كه مبادا دچار فقر و هلاكت شويد و به خاطر ايشان تن به ذلت گدائي دهيد به قتل نرسانيد ، و دختران خود را از ترس اينكه گرفتار داماد ناجوري شويد و يا به جهت‏ هاي ديگري مايه آبروريزي شما شود مكشيد زيرا اين شما نيستيد كه روزي اولادتان را مي‏ دهيد ، تا در هنگام فقر و تنگدستي ديگر نتوانيد روزي ايشان را برسانيد ، بلكه مائيم كه هم ايشان و هم شما را روزي مي‏ دهيم ، آري كشتن فرزندان خطائي است بزرگ . "(2)


    (1)-اسراء/31
    (2)-الميزان ، ج 13، ص 116




    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    اما بايد توجه داشت كه كشتن فرزندان از ترس تنگدستي با كنترل مواليد متفاوت است .همچنين بايد اين مساله را نيز مد نظر قرار داد كه تربيت فرزندان صالح از اهداف نظام خانواده در اسلام است كه بايد موجبات اين امر نيز فراهم گردد .
    زياده خواهي و ايده آل طلبي و رفاه زدگي در تربيت فرزندان ، به گونه اي كه والدين مايل باشند تعداد فرزند كمتري داشته باشند و در عوض فرزندان آنان از رفاه كامل برخوردار شوند ، شيوه مناسبي در تربيت و نيز تنظيم خانواده نيست زيرا اگر تنهايي و تاثيرات سوء اين مساله را در خانواده هاي كم فرزند - كه اكنون خود به والديني بي خواهر يا برادر يا هردو تبديل شده اند و فرزندان از نعمت اقوام نزديك و رفت و آمد با آنان و حمايت يا تمدد رواني حاصل از مراودات فاميلي نزديك بي بهره اند- وجود دارد لحاظ كنيم ، ملاحظه مي شود كه تعداد فرزندان در خانواده ها بايد به نحوي صحيح و جدي مد نظر قرار گيرد و اين تجديد نظر به معناي كثرت بي حد و حساب و يا كنترل بي مرز نيست بلكه بايد با احتساب شرايط و امكانات موجود - نه احتساب شرايط رفاه زدگي- به تعداد فرزندان افزود.
    بنظر مي رسد نه كميت را بايد فداي كيفيت نمود و نه كيفيت را فداي كميت بلكه به فرمايش قرآن كريم امر "واقصد في مشيك" را بايد در تمام امور و شئون زندگي من جمله كثرت يا كنترل مواليد لحاظ نمود .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند در قرآن فرموده فرزندان خود را نکشید خدا روزیشون رو می ده.
    یعنی فرزندانی که دارید نکشید خدا روزی به آنها می ده، نه اینکه هرسال یکی بیارید با استناد به این آیه قرآن.
    امیرالمؤمنین به صراحت فرمودند (نهج البلاغه) آسایش در فرزندان کم است.(در حکمت ها بود دقیقا شمارش یادم نیست)
    خداوند در قرآن به صراحت فرموده تکثیر اولاد از امور دنیوی باطل است.(سوره حدید آیه 20)
    ازدیاد جمعیت جنگ به همراه داره و فقر و بلا.
    پس بچه زیاد کردن هم خلاف عقله، هم خلاف کلام خدا، هم خلاف کلام معصوم (ع).
    شیعه با دو راه می تونه زیاد بشه:
    1-تندتند بچه بیاره!
    2- با رفتار صحیح و اسلامی و طبق آموزه های اهل بیت (ع)، باعث گرایش مردم به تشیع بشه. اینجوری هم شیعه زیاد می شه، هم دنیا درگیر ازدیاد جمعیت و جنگ و ... مفاسد دیگه نمی شه.
    یا حق
    ویرایش توسط ناصر یوسف نژاد : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۹:۰۸

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست
    یعنی فرزندانی که دارید نکشید خدا روزی به آنها می ده، نه اینکه هرسال یکی بیارید
    ما هم همين را عرض كرديم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    بايد توجه داشت كه كشتن فرزندان از ترس تنگدستي با كنترل مواليد متفاوت است .
    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست
    امیرالمؤمنین به صراحت فرمودند (نهج البلاغه) آسایش در فرزندان کم است.
    بنده مدعي نشدم كه تكاثر فرزندان راهي مناسب است .تصور مي كنم مطالب بنده را بخوبي مورد عنايت قرار نداديد .منظور ، تعادل و مديريت در تعدد فرزندان است .آنچه مد نظر و مورد تاييد اسلام است ازدياد بي حصر جمعيت نيست بلكه تربيت يك انسان بر اساس اصول و ضوابط اسلامي و به تعبيري تربيت فرزند صالح ملاك است حال اگر خانواده اي توان - نه صرفا توان مالي- داشتن دو يا سه يا چهار فرزند را داشته باشند و بتوانند آنان را با ملاك صحيح تربيت ديني بزرگ كنند چرا به اين كار اقدام نكنند و فرزندان را مثلا منحصر در يك فرزند يا دو فرزند بنمايند ؟ از طرف ديگر چرا خانواده اي كه توان داشتن يك يا دو فرزند را دارد بايد چهار پنج يا ... فرزند داشته باشد ؟
    منظور ما از اعمال فرمايش عام قرآن كريم در امر "و اقصد في مشيك" همين مديريت صحيح و تنظيم خانواده بود كه هر خانواده اي بر مبناي توان خود- كه تاكيد مي كنم صرفا توان مالي نيست- اقدام به ازدياد يا كنترل مواليد نمايد .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا پدرتان را بیامرزد جناب پاسخگو. اما ارسال بنده خطاب به شما نبود. در هر صورت اگر ارسال بنده باعث سوءتفاهم برای جنابعالی شده از شما معذرت می خواهم.
    یا علی مدد



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام

    ما هم همين را عرض كرديم :


    بنده مدعي نشدم كه تكاثر فرزندان راهي مناسب است .تصور مي كنم مطالب بنده را بخوبي مورد عنايت قرار نداديد .منظور ، تعادل و مديريت در تعدد فرزندان است .آنچه مد نظر و مورد تاييد اسلام است ازدياد بي حصر جمعيت نيست بلكه تربيت يك انسان بر اساس اصول و ضوابط اسلامي و به تعبيري تربيت فرزند صالح ملاك است حال اگر خانواده اي توان - نه صرفا توان مالي- داشتن دو يا سه يا چهار فرزند را داشته باشند و بتوانند آنان را با ملاك صحيح تربيت ديني بزرگ كنند چرا به اين كار اقدام نكنند و فرزندان را مثلا منحصر در يك فرزند يا دو فرزند بنمايند ؟ از طرف ديگر چرا خانواده اي كه توان داشتن يك يا دو فرزند را دارد بايد چهار پنج يا ... فرزند داشته باشد ؟
    منظور ما از اعمال فرمايش عام قرآن كريم در امر "و اقصد في مشيك" همين مديريت صحيح و تنظيم خانواده بود كه هر خانواده اي بر مبناي توان خود- كه تاكيد مي كنم صرفا توان مالي نيست- اقدام به ازدياد يا كنترل مواليد نمايد .
    بنام خدا
    با سپاس از دوستاني كه سعي دارند براين موضوع بامنطقي قراني پاسخ دهند
    درمورد اينكه اگر توان باشد تعداد فرزندان بيشتر واگر توان نباشد تعدادفرزندان كمتر باشد خيلي كلي است درحالي كه جواب اين چنيني چندان مشكل به نظر نمي رسد اماپاسخ موضوع را تامين نمي كند
    وبه منشائ توان مالي ويا توان علمي يا توان جسمي و...اشاره اي خاص نشده است وديگر اينكه تا چه حد را بايد جزءتوان قلمداد كنيم؟درحالي كه يك خانواده مثلا با يك ميليون درامد ميتواند 4فرزند را اداره كند اما درنقطه اي ديگر با ان درامد همان خانوار نمي تواند حتي دو فرزند را اداره كنداين تازه بحث تامين مالي انهاست بحثهاي ديگر هم به نوبه خود گستردگي خاص خود را دارندسوال اينست كه بر پايه آموزه هاي قراني چه ملاكهايي براي اين موضوع بايد جستجو نمود؟واينكه ايا با گذشت زمان مسئله قابل تغيير وتبديل است؟در بررسي برخي كتابها مثلا تورات گاهي اشاره ميشود كه فلان پيامبر فلان فرزند خود را دعا كرده وبركت ازدياد اولاد ميدهد بدون اينكه مجال بروز شرايط پديد ايد(مثلابراي فرندش كه هنوز درسن كودكي است بركت ازدياد اولاد ميدهد)واين مواردرا با سنجش توان ...حال مالي يا جسمي يا علمي يا امنيتي و....نمي توان ربط داد چون هنوز مسئله اي كه مربوط به اينده است بروز پيدا نكرده است بنا براين ازدياد نسل بايد بر مبناي منطقي استوار باشد تا بر ان اساس انسان به دنبال دستورات منطقي عمل نمايد

    ویرایش توسط belher2 : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۸:۱۰
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    باتشکر از جناب پاسخگوی محترم

    آنچه در بحث توالد و یا پیشگیری از آن و به تبع ملزومات آن ، مطرح است،بحث تفکر و ایده ای است که القا می کند «فرزند کمتر زندگی بهتر».این فکر با آموزه های دینی سنخیتی ندارد.
    در باب زیاد داشتن اولاد رسول خدا(ص) می فرماید:
    .....آیا نمیدانید که ،من به شما امت در روز قیامت افتخار می کنم،حتی به جنینی که سقط شده باشد...
    و یا به نقل از امام باقر (ع)روایتی از جد بزرگوارش است که :
    ...زیرا من به شما افراد امت در روز قیامت بر سایر امت ها مباهات می کنم.(هردو روایت در وسایل الشیعه ج 7)
    و یا اینکه می فرماید: بهترین زنانتان کسی است که زیاد بچه بزاید(وَلُود باشد)
    و یا دیه ای که برای سقط جنین ،مطرح است و امثالهم.

    اینها دلالت دارد بر اینکه ،نظر اسلام بر افزون شدن فرزندان است.اما چون این افزایش فرزند ،پیامدهایی برای خانواده و والدین دارد و به همان نسبت مسئولیت افزون و....نفس انسان هم که راحت طلب است، در نتیجه با یک شعاری که موافق با راحتی نفس و ملائم طبع است ،نظر از حقیقت برمی دارد و پی اسایش خود می رود .
    در حالی که اصل هدف خلقت و...فراموش میشود و یادش میرود که دنیا جای تن آسایی نیست
    .

    تمام مطلب بر سر این موضوع است که این تفکر ،غلط است .اگرافرادصاحب این تفکر غلط نباشند در مرحله بعد هر خانواده می اندیشند که، اولاً شرایط را دارند یا نه؟و اگر ندارند ،آن شرایط را ایجاد کنند و اگر نتوانستند ایجاد کنند (چون همه فاکتورهای ایجاد شرایط ،دست افراد نیست) حد اقل با تبلیغ نابجا فرزند آوری را ضد ارزش معرفی نمی کنند.
    (عذر خواهی می کنم اگر پست طولانی شد)


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حالا یک سؤال می پرسم. بنده توان مالی برای اداره امور یک فرزند بیشتر را ندارم، اما دو فرزند آورده ام. آیا باید بیشتر فرزند بیاورم، یا همین دو فرزند کافی است؟

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این تاپیک نظر قرآن را در مورد ازدیاد اولاد خواسته. این هم نظر قرآن:

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَکُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَديدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ

    صدق الله العلی العظیم


    آیت الله مکارم شیرازی: بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود بگونه ای که آن را زردرنگ می بینی سپس تبدیل به کاه می شود! و در آخرت ، عذاب شدید است یا مغفرت و رضای الهی و ( به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست!

    ترجمه ی اکثر مفسرین شبیه به هم هست در مورد این آیه و این ترجمه رو بعنوان نمونه آوردم.

    پس خواهشا الان دوستان با احادیث و روایات، جواب آیات صریح قرآن را ندهید (فقط با آیات قرآن جواب بدهید) که قرآن افضل احادیث است و بر هر حدیثی رجحان و برتری دارد و فرقان است و فصل الخطاب.

    طبق فرمایش رسول اکرم (ص) هر حدیث یا روایتی از معصومین خلاف ترجمه ی صریح آیات قرآن درآمد باید به دیوار کوبیده شود، زیرا:

    یا آن حدیث یا روایت از معصوم است ،اما خلاف حق و بصورت باطل تفسیر و ترجمه شده که در تضاد با قرآن قرار گرفته،

    یا اصلا آن حدیث و روایت جعلی است که با متن صریح قرآن در تضاد است.


    اینجا این آیه ی قرآن به صراحت زیاده خواهی در اموال و اولاد را از امور باطل می داند و ببینید چه مثال قشنگی هم می زند تا همه بفهمند و گمان نکنند هرچه بیشتر فرزند و مال و منال داشته باشند، بیشتر مورد رضای خداوند است.

    یا مهدی ادرکنی
    ویرایش توسط ناصر یوسف نژاد : ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۰:۴۴

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود