جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در قیامت چند بهشت داریم ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در قیامت چند بهشت داریم ؟!




    باسلام

    در سوره مبارکه الرحمان می خوانیم و من خاف مقام ربه جنتان . از آنجائیکه جنات کلمه جمعه منظور از این آیه چند بهشت هست ؟


    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۳:۰۱

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ»
    و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتى است! (الرحمن، 46)



    با سلام و درود

    در این که مراد از این دو بهشت چیست؟ چندین قول بیان شده است:

    1. بهشت اول بهشت مادى و جسمانى باشد و بهشت دوم بهشت معنوى و روحانى، چنان كه در آيه 15 سوره آل عمران آمده است: «لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ»
    در اين آيه علاوه بر بهشت جسمانى كه نهرها از زير درختانش مى ‏گذرد و همسران پاك در آن هستند از بهشت معنوى كه خشنودى خدا است سخن مى ‏گويد.

    2. بهشت اول به عنوان پاداش اعمال به آنها داده مى‏ شود، و بهشت دوم به عنوان تفضل، چنان كه در آيه 38 نور آمده است: «لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ»؛ هدف اين است كه خداوند پاداش بهترين اعمال آنها را بدهد و از فضلش بر آن بيفزايد.

    3. يك بهشت براى اطاعت، و ديگرى براى ترك معصيت است.

    4. يكى براى ايمان و عقيده، و ديگرى براى اعمال صالح و مانند آن.

    5. چون مخاطب جن و انس هستند، هر يك از اين دو بهشت به گروهى از آنها تعلق دارد.

    6. يك بهشت منزل شخصى او است، كه دوستانش در آنجا زيارتش مى‏كنند، و يكى هم منزل خدمتكاران و همسران او است.

    7. منظور از دو بهشت باغى است كه بيرون قصر دارد، و باغى كه داخل قصرش دارد.

    8. در آخرت دو بهشت جداى از هم دارد، تا هر گاه از اين بهشت خسته شد به آن بهشت ديگر رود، تا لذتش به حد كمال برسد.

    9. يك بهشت جسمانى است و يكى روحانى.


    __________________
    (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 162؛ ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 182)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نظر نویسندگان تفسیر نمونه:

    البته هيچ يك از اين تفسيرها دليل خاصى ندارد و در عين حال همه آنها ممكن است در آيه جمع باشد، آنچه مسلم است خداوند باغهاى متعددى از بهشت در اختيار بندگان صالح مى ‏گذارد كه در آن رفت و آمد دارند. (تفسير نمونه، ج ‏23، ص 163)



    علامه طباطبایی قول دوم را مناسب تر می داند و می گوید:

    اين اقوال، اقوالى است كه هيچ دليلى در آيه مورد بحث و يا در سراسر قرآن كريم بر آنها وجود ندارد.

    در بين همه این اقوال ممكن است بگوييم اين قول (يك بهشت را به خاطر استحقاقى كه دارد به او مى‏دهند، و يك بهشت ديگر را فقط به عنوان تفضل) بهتر است، چون آيه شريفه‏ «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ»؛ هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست، و نزد ما نعمتهاى بيشترى است‏ (ق، 35)، هم اشعارى بدان دارد. (ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 184)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۹:۰۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ»
    و پايين تر از آنها، دو باغ بهشتى ديگر است. (الرحمن، 62)


    دو بهشت ديگر نيز هست كه هر چند محتوى و نعمتهايى كه در آنها است شبيه دو بهشت اول است، ولى از نظر درجه فضل و شرف پايين ‏تر از آن دو است.

    آن دو بهشت (الرحمن، 46) مخصوص اهل اخلاص است، كه ترسشان از عذاب خدا و از فوت ثوابهاى او نيست، بلكه از مقام او است، پس اين دو بهشت (الرحمن، 62) مخصوص مؤمنينى است كه درجه ايمانشان پايين ‏تر از درجه ايمان اهل اخلاص است، مؤمنينى كه خداى سبحان را به اين جهت عبادت مى‏ كنند كه از آتش او مى ‏ترسند، و يا به ثواب و بهشت او طمع دارند، و اين دسته از مؤمنين همان اصحاب يمين در سوره واقعه ‏اند.


    بعضى جمله "من دونهما" را به نزديكى دو بهشت اول معنا كرده‏ اند، و اگر چنين باشد از سياق استفاده مى ‏شود كه اين دو بهشت هم از آن صاحبان دو بهشت اول است. (ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 186)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معانی کلمه دون در "من دونهما":


    1. يعنى اين دو بهشت درجاتش كمتر از آن دو بهشت است و دون آنها است.

    2. به معنى غير، يعنى غير آن دو بهشت دو بهشت ديگر است.

    3. به معنى نزديك، يعنى اين دو نزديك ‏تر است از آن دو كه قبلا (الرحمن، 46) ذكر شد.


    البته مؤمنين كه داخل جنت مى‏ شوند درجات مختلفه دارند هر كه ايمانش قوى‏ تر و اعمال صالحه او بهتر و تقواى او زيادتر باشد هم جنّاتش بيشتر و هم درجاتش بالاتر است، از درجات انبياء گرفته تا كمترين درجات. (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏12، ص 388)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۹:۴۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در حديثی از امام صادق علیه السلام آمده:


    "لا تقولن الجنة واحدة، ان اللَّه يقول «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ»، و لا تقولن درجة واحدة ان اللَّه يقول:«درجات بعضها فوق بعض»، انما تفاضل القوم بالاعمال"

    نگو بهشت يكى است، چرا كه خداوند مى ‏گويد: غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر است. و نگو درجه واحدى است، چرا كه خداوند مى ‏فرمايد: درجاتى است كه بعضى بالاتر از بعض ديگر است؛ و اين تفاوت به خاطر اعمال مى‏باشد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 318)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست


    8. در آخرت دو بهشت جداى از هم دارد، تا هر گاه از اين بهشت خسته شد به آن بهشت ديگر رود، تا لذتش به حد كمال برسد.

    9. يك بهشت جسمانى است و يكى روحانى.


    __________________
    (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 162؛ ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 182)
    یارب.
    با سلام.
    ببخشید اگر قرار باشه در بهشت هم؛ خستگی باشه.دلزدگی باشه.پس فرقش با این دنیا در چیه؟
    اونجا جای اینها نیست.هست؟
    بهشت جسمانی!بهشت روحانی!
    این قضیه ها اصلا برام قابل فهم نیست.
    ممنون میشم بیشتردر این مورد توضیح بدهید؟
    یاعلی


    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  15. تشکرها 3


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Moamma نمایش پست

    یارب.
    با سلام.
    ببخشید اگر قرار باشه در بهشت هم؛ خستگی باشه.دلزدگی باشه.پس فرقش با این دنیا در چیه؟
    اونجا جای اینها نیست.هست؟
    بهشت جسمانی!بهشت روحانی!
    این قضیه ها اصلا برام قابل فهم نیست.
    ممنون میشم بیشتردر این مورد توضیح بدهید؟
    یاعلی




    با سلام و درود

    1. بعید است مراد قائلین به این قول، خستگی و دلزدگی باشد. همان طور که شما هم فرموده اید، در آنجا خستگی و دلزدگی نیست. لذا شاید بیان ایشان در رساندن منظورشان قاصر بوده و الا مرادشان تجدد در نعمت و کمال لذت است.

    2. مراد از بهشت جسمانی و روحانی، چه بسا همان حیث جسمانی و روحانی باشد یعنی از دو حیث لذت می برند، در یکی لذت جسمانی و در دیگری لذت روحانی. چیزی شبیه همان قول اول.

    لذا همانطور که نعمتهای بهشتی، روحانی و جسمانی دارد، شاید مراد ایشان هم همین باشد.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی








    چند بهشت؟




    پرسش:
    در سوره مبارکه الرحمان می خوانیم "و من خاف مقام ربه جنتان". از آنجایی که جنات کلمه جمع است منظور از این آیه چند بهشت هست؟


    پاسخ:
    «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ»؛ و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتى است!(1)
    با سلام و درود
    در این که مراد از این دو بهشت چیست؟ چندین قول بیان شده است:
    1. بهشت اول بهشت مادى و جسمانى باشد و بهشت دوم بهشت معنوى و روحانى، چنان كه در آيه 15 سوره آل عمران آمده است: «لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ»
    در اين آيه علاوه بر بهشت جسمانى كه نهرها از زير درختانش مى ‏گذرد و همسران پاك در آن هستند از بهشت معنوى كه خشنودى خدا است سخن مى ‏گويد.
    2. بهشت اول به عنوان پاداش اعمال به آنها داده مى‏ شود، و بهشت دوم به عنوان تفضل، چنان كه در آيه 38 نور آمده است: «لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ»؛ هدف اين است كه خداوند پاداش بهترين اعمال آنها را بدهد و از فضلش بر آن بيفزايد.
    3. يك بهشت براى اطاعت، و ديگرى براى ترك معصيت است.
    4. يكى براى ايمان و عقيده، و ديگرى براى اعمال صالح و مانند آن.
    5. چون مخاطب جن و انس هستند، هر يك از اين دو بهشت به گروهى از آنها تعلق دارد.
    6. يك بهشت منزل شخصى او است، كه دوستانش در آنجا زيارتش مى‏كنند، و يكى هم منزل خدمتكاران و همسران او است.
    7. منظور از دو بهشت باغى است كه بيرون قصر دارد، و باغى كه داخل قصرش دارد.
    8. در آخرت دو بهشت جداى از هم دارد، تا هر گاه از اين بهشت خسته شد به آن بهشت ديگر رود، تا لذتش به حد كمال برسد.
    9. يك بهشت جسمانى است و يكى روحانى.(2)
    تفسیر نمونه در این زمینه می آورد:
    البته هيچ يك از اين تفسيرها دليل خاصى ندارد و در عين حال همه آنها ممكن است در آيه جمع باشد، آنچه مسلم است خداوند باغهاى متعددى از بهشت در اختيار بندگان صالح مى ‏گذارد كه در آن رفت و آمد دارند.(3)
    علامه طباطبایی قول دوم را مناسب تر می داند و می گوید:
    اين اقوال، اقوالى است كه هيچ دليلى در آيه مورد بحث و يا در سراسر قرآن كريم بر آنها وجود ندارد.
    در بين همه این اقوال ممكن است بگوييم اين قول (يك بهشت را به خاطر استحقاقى كه دارد به او مى‏دهند، و يك بهشت ديگر را فقط به عنوان تفضل) بهتر است، چون آيه شريفه‏ «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ»؛ هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست، و نزد ما نعمتهاى بيشترى است‏ (4)، هم اشعارى بدان دارد.(5)
    آیه ای مشابه:
    «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ»؛ و پايين تر از آنها، دو باغ بهشتى ديگر است.(6)
    دو بهشت ديگر نيز هست كه هر چند محتوى و نعمتهايى كه در آنها است شبيه دو بهشت اول است، ولى از نظر درجه فضل و شرف پايين ‏تر از آن دو است.
    آن دو بهشت(7) مخصوص اهل اخلاص است، كه ترسشان از عذاب خدا و از فوت ثوابهاى او نيست، بلكه از مقام او است، پس اين دو بهشت(8) مخصوص مؤمنينى است كه درجه ايمانشان پايين ‏تر از درجه ايمان اهل اخلاص است، مؤمنينى كه خداى سبحان را به اين جهت عبادت مى‏ كنند كه از آتش او مى ‏ترسند، و يا به ثواب و بهشت او طمع دارند، و اين دسته از مؤمنين همان اصحاب يمين در سوره واقعه ‏اند.
    بعضى جمله "من دونهما" را به نزديكى دو بهشت اول معنا كرده‏ اند، و اگر چنين باشد از سياق استفاده مى ‏شود كه اين دو بهشت هم از آن صاحبان دو بهشت اول است.(9)
    معانی کلمه دون در "من دونهما":
    1. يعنى اين دو بهشت درجاتش كمتر از آن دو بهشت است و دون آنها است.
    2. به معنى غير، يعنى غير آن دو بهشت دو بهشت ديگر است.
    3. به معنى نزديك، يعنى اين دو نزديك ‏تر است از آن دو كه قبلا(10) ذكر شد.
    البته مؤمنين كه داخل جنت مى‏ شوند درجات مختلفه دارند هر كه ايمانش قوى‏ تر و اعمال صالحه او بهتر و تقواى او زيادتر باشد هم جنّاتش بيشتر و هم درجاتش بالاتر است، از درجات انبياء گرفته تا كمترين درجات.(11)
    روایت:
    در حديثی از امام صادق علیه السلام آمده:
    "لا تقولن الجنة واحدة، ان اللَّه يقول «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ»، و لا تقولن درجة واحدة ان اللَّه يقول:«درجات بعضها فوق بعض»، انما تفاضل القوم بالاعمال"
    نگو بهشت يكى است، چرا كه خداوند مى ‏گويد: غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر است. و نگو درجه واحدى است، چرا كه خداوند مى ‏فرمايد: درجاتى است كه بعضى بالاتر از بعض ديگر است؛ و اين تفاوت به خاطر اعمال مى‏باشد.(12)


    ___________

    1. الرحمن، 46.
    2. ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏23، ص 162؛ ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 182.
    3. تفسير نمونه، ج ‏23، ص 163.
    4. ق، 35.
    5. ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 184.
    6. الرحمن، 62.
    7. الرحمن، 46.
    8. الرحمن، 62.
    9. ترجمه الميزان، ج ‏19، ص 186.
    10. الرحمن، 46.
    11. أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏12، ص 388.
    12. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 318.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ در ساعت ۲۱:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  18. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود