جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه 6 سوره سبا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر آیه 6 سوره سبا




    با سلام

    درسوره سبا می خوانیم :

    وَیرَى الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَیهْدِی إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ«6»
    کسانی که به ایشان علم داده شده، آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق می دانند و به راه خداوند عزیز و حمید هدایت می‌کند.

    کسانی که به آنها علم داده شده چه کسانی هستند ؟ آیا این آیه مشمول همه کسانی که صاحب علم هستند می شود یا اشخاص خاصی را در بر میگیره


    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۶:۰۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِى إِلىَ‏ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الحمِيدِ»
    آنان كه از دانش برخوردارى يافته ‏اند مى‏ دانند كه آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است حق است و به راه خداى پيروزمند ستودنى راه مى ‏نمايد. (سبأ، 6)



    با سلام و درود

    در این که مراد از «الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ» کیست چندین نظر وجود دارد:

    1. مراد اصحاب رسول خدا(ص) هستند.

    2. مراد مؤمنان از اهل کتاب هستند.

    3. مراد همه مؤمنان هستند.

    مجمع البیان، این اقوال را نقل کرده و خودش قول سوم را ترجیح داده است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 593)

    4. مراد حضرت علی علیه السلام است. (تفسير القمي، ج ‏2، ص 199)

    5. همه دانشمندان و انديشمندان در هر عصر و هر زمان و مكان. (تفسير نمونه، ج ‏18، ص 20)

    6. مراد اهلبیت علیهم السلام هستند.

    مراد آیه، اصحاب پیامبر نيست زيرا در بین آنها منافقين و "فى قلوبهم مرض" و ضعيف الايمان، بسيار بوده است.
    تمام مؤمنين هم مراد نیست زیرا می بینیم بواسطه این مؤمنین که چه اندازه از احكام اسلامى و دستورات قرآنى دور افتادند.
    به طريق اولى مؤمنين اهل كتاب هم نيستند.
    و اما خصوص امير المؤمنين(ع) ـ گرچه فرد اکمل و اتم هستند ـ هم مراد نیست زیرا آيه به نحو جمع است.

    بنا بر این، مراد ائمه طاهرين هستند كه خداوند به آنها علم افاضه فرموده كه هم عالم به ظاهر و هم عالم به باطن قرآن هستند، شاهد این ادعا هم حدیث ثقلین و ... است.(أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 544)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    کدام علم؟


    علم در اين جا مجرد معلومات نيست كه در ذهن بشر انبار شده، و نيز الفاظ متشابهه‏ اى كه در ذهن بعضى از مدعيان علم گرد آمده است نخواهد بود.

    بلكه علم همان نور خدايى است كه به دل مى‏ تابد و حقايق را مى‏ يابد، و آن را عميقا درك كرده، آن گونه امير المؤمنين على (ع) مى ‏فرمايد: "به خدا سوگند اگر پرده برافتد يقين من افزون نشود." (تفسير هدايت، ج ‏10، ص 340)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ در ساعت ۲۱:۲۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این علم منظور افراد معدود و خاصیو شامل میشود.که حتی پیامبران هم اغلب جزو این گروه نیستند.بعنوان مثال همان فردی که تخت ملکه سبا را در یک چشم بهم زدن ظاهر کرد.در تقابل مسابقه ی روحانی بین انسان از نوع بشر!! و جن از نوع عفریته انسان ثابت کرد که قویتره.حتی در مورد اهداف شرک آمیز و کفر آلود مثل جادوگری که در سوره بقره مختصرا اشاراتی شده بازهم انسان به دلیل قدرت بالای روحانی قویتر از جنیان است
    WE ARE NOT HERE BECAUSE WE ARE FREE
    WE ARE HERE BECAUSE WE ARE NOT FREE

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    صاحبان علم



    پرسش:
    در سوره سبا آیه 6، کسانی که به آنها علم داده شده چه کسانی هستند؟ آیا این آیه مشمول همه کسانی که صاحب علم هستند می شود یا اشخاص خاصی را در بر می گیرد؟

    پاسخ:
    «وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِى إِلىَ‏ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الحمِيدِ»
    آنان كه از دانش برخوردارى يافته ‏اند مى‏ دانند كه آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است حق است و به راه خداى پيروزمند ستودنى راه مى ‏نمايد.(1)

    با سلام و درود

    در این که مراد از «الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ» کیست چندین نظر وجود دارد:

    1. مراد اصحاب رسول خدا(ص) هستند.

    2. مراد مؤمنان از اهل کتاب هستند.

    3. مراد همه مؤمنان هستند.

    مجمع البیان، این اقوال را نقل کرده و خودش قول سوم را ترجیح داده است.(2)

    4. مراد حضرت علی علیه السلام است.(3)

    5. همه دانشمندان و انديشمندان در هر عصر و هر زمان و مكان.(4)

    6. مراد اهلبیت علیهم السلام هستند.

    مراد آیه، اصحاب پیامبر نيست زيرا در بین آنها منافقين و "فى قلوبهم مرض" و ضعيف الايمان، بسيار بوده است.

    تمام مؤمنين هم مراد نیست زیرا می بینیم بواسطه این مؤمنین که چه اندازه از احكام اسلامى و دستورات قرآنى دور افتادند.

    به طريق اولى مؤمنين اهل كتاب هم نيستند.

    و اما خصوص امير المؤمنين(ع) ـ گرچه فرد اکمل و اتم هستند ـ هم مراد نیست زیرا آيه به نحو جمع است.

    بنا بر این، مراد ائمه طاهرين هستند كه خداوند به آنها علم افاضه فرموده كه هم عالم به ظاهر و هم عالم به باطن قرآن هستند، شاهد این ادعا هم حدیث ثقلین و ... است.(5)

    اما کدام علم؟

    علم در اين جا مجرد معلومات نيست كه در ذهن بشر انبار شده، و نيز الفاظ متشابهه‏ اى كه در ذهن بعضى از مدعيان علم گرد آمده است نخواهد بود.

    بلكه علم همان نور خدايى است كه به دل مى‏ تابد و حقايق را مى‏ يابد، و آن را عميقا درك كرده، آن گونه امير المؤمنين على (ع) مى ‏فرمايد: "به خدا سوگند اگر پرده برافتد يقين من افزون نشود."(6)


    ___________
    1. سبأ، 6.
    2. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 593.
    3. تفسير القمي، ج ‏2، ص 199.
    4. تفسير نمونه، ج ‏18، ص 20.
    5. أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 544.
    6. تفسير هدايت، ج ‏10، ص 340.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود