جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق ميان رؤياي صادق و كاذب چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق ميان رؤياي صادق و كاذب چيست؟




    سلام و خسته نباشید

    فرق ميان رؤياي صادق و كاذب چيست؟

    متشکرم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۶:۲۵
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب
    مقدمه: خواب به عنوان يك پديدة مهمّ آفرينش و جلوه‌اي از نظام حكيمانة آفرينندة آن، همواره مورد توجّه بشر بوده و خداوند متعال نيز در قرآن كريم از آن به عنوان يكي از نعمت‌هاي بزرگ خود بر انسان ياد مي‌كند، و مي‌ فرمايد: «و جعلنا نومكم سُباتا» و خواب شما را ماية آرامش شما قرار داديم.(1)
    از اتّفاقاتي كه گاهي در خواب معمولاً براي افراد مي‌افتد، خواب ديدنها و رؤياهاست كه اين خواب ديدنها گاهي باعث پريشاني و گاهي باعث نشاط است.

    انواع خواب:در يك تقسيم‌بندي كلّي خواب را بر هفت قسم مي‌توان تقسيم نمود كه عدم اعتبار و يا اعتبار آن نيز با توضيح آن مشخّص مي‌گردد:
    1. خواب‌هاي پريشان و درهم:
    اين نوع خواب‌ها غير منطقي است، و عقل آنها را نمي‌پذيرد، افسانه‌اي است كه امكان وقوع ندارد، مثل اين‌كه فرد در خوابش ببيند كه درختي در آسمان روئيده است.(2)
    2. خواب‌ها و خواهش‌هاي نفساني (ارضايي):
    اين نوع خواب‌ها نشأت گرفته از غرائز و تمايلاتي است كه در انسان وجود دارد مانند: غريزة جنسي، غريزة حبّ نفس و ميل به بقاء، غريزة حبّ مال، غريزة تعالي خواهي و ساير غرائز ديگر. كه اين غرائز معمولاً در حالت بيداري مجال بروز پيدا نكرده است، و ارضاء نمي‌شود و در عالم رؤيا با محدوديّت و سانسور كمتري چهره‌نمايي مي‌كند و به صورت رؤياهاي آشفته و پريشان ظاهر مي‌گردد و اين خود از الطاف خداوند است، كه فرصت و ارضاء و تخلية غرائز را در حالت رؤيا براي انسان ايجاد كرده است.
    3. خواب‌هاي حسّي:
    رؤياهاي حسّي در اثر تأثير حسي حوادث اطراف بر حواس و جسم شخص خوابيده پديد مي‌آيد. (مانند موقعي كه لحاف يا پتو بر روي دهان قرار گيرد و تنفس با مشكل مواجه گردد و در امواج مغز اشكال ايجاد نموده و باعث خواب‌هايي مي‌شود كه هيچ تعبيري ندارد) و مانند شخص خوابيده‌اي كه خورشيد به صورت وي مي‌تابد و در اثر احساس گرما ممكن است در خواب آتشي را در نزديكي خود ببيند كه زبانه مي‌كشد.(3)
    4. رویای صادقه رمزي:
    اين خواب‌ها مسائل و وقايع را به صورت كد و رمز بيان مي‌كند، و لذا احتياج به معبّر و تعبير كنندة خواب دارد، تا آن رموز را كشف كند. مرحوم علامه طباطبايي ـ رحمة الله عليه ـ مي‌فرمايند: كساني كه داراي روح متوسّط هستند در عالم رؤيا حقايق را ناصاف و همراه برفك دريافت مي‌كنند كه بايد مفسّري و عالمي آنها را تفسير و تحليل كند.(4)
    5. رؤياي صادقه غير رمزي:
    در آن خواب حقايق به همان صورت كه در خواب ديده شده محقّق مي‌گردد و احتياج به تعبير و تفسير ندارد. مثل خواب حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ در ذبح فرزند يا خواب حضرت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ در رابطه با امام حسين ـ عليه السّلام ـ در واقعة عاشورا كه همان گونه محقّق شد.(5)
    6. خواب مزاجي:
    رؤياهاي مزاجي رؤيايي است كه ناشي از وضعيّت جسماني و مزاجي شخص است. مانند بيماري، خستگي زياد، پر بودن معده، نوع غذا و ميوه كه اين عوامل تأثير بسزايي در پيدايش رؤياهاي آشفته و نامربوط دارد.
    7. خواب‌هاي ذهني:
    رؤيايي كه بر اثر اهتمام فكر انسان نسبت به موضوعي خاص و كاركرد ذهن روي يك واقعه و حادثه پديد مي‌آيد.(6)
    بعضي معتقدند كه همة خواب‌ها قابل تعبيرند و بعضي ديگر مي‌گويند بعضي از خوابها با شرايطي قابل تعبيرات مثلاً: خواب‌هايي كه اغلب پس از استراحت بدن در ساعات آخر شب ديده مي‌شود حاوي پيام‌ جدّي براي شخص خواب‌نما است و برعكس خواب‌هاي سرشب يا خواب‌هاي روز يا خواب‌هاي موسمي فاقد اعتبار كافي براي تعبير و تحليل است.
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در روايتي فرموده‌اند كه: خواب‌هايي كه در روز ديده مي‌شوند تأويل و تعبير آن در فاصلة چند روز ظاهر مي‌شود و خوابي كه در شب ديده مي‌شود تعبير آن شش ماه و بيشتر طول مي‌كشد مانند خواب حضرت يوسف ـ عليه السّلام ـ در رابطه با پيامبريش كه بعد از دو سال محقّق شد و خواب حضرت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دربارة كشته شدن امام حسين كه بعد از چهل سال محقّق شد.(7)
    بنابراين با توجّه به انواع خواب و كيفيّت آن مي‌توان نتيجه گرفت كه خواب‌هايي تعبير و تفسير دارند كه از رؤياهاي صادقه باشد، و به خاطر مشكلات و نيازهاي روحي و جسمي نباشد.


    1. ر.ك: منتظري، علي، خواب و رؤيا، نشر هستي نما، چاپ اول، 1383، ص 17.
    2. ر.ك: عبدالرحيم، محمّد، تعبير خواب از ديدگاه امام صادق ـ عليه السّلام ـ ، انتشارات تبلور، 1377، ص 15، 20، و قرائتي، محسن، تفسير نور، مركز فرهنگي درسهايي از قرآن، 1378، ج6، ص 22.
    3. خواب و رؤيا، ص 168 ـ 169.
    4. طباطبايي، محمّد حسين، تفسير الميزان، قم، انتشارات جامعة مدرسين حوزه علميه، بي‌تا، ج 11، ص 299.
    5. عبدالرحيم، محمد، تعبير خواب، از ديدگاه امام صادق ـ عليه السّلام ـ ، انتشارات تيلور، 1377، ص22.
    6. خواب و رؤيا، ص 161 ـ 167.
    7. جيش بن ابراهيم تفليسي، تعبير خواب، قم، انتشارات نشاط، چاپ‌ سوم، 1378 ص 18.


    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۱/۰۸/۲۷ در ساعت ۲۳:۴۱


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    12
    گالری
    0



    بسیار ممنون از این پست .
    قابل استفاده بود .
    یا علی مدد
    آیا می دانید که اگر شما در حال حمل قرآن باشید ،
    شیطان دچار درد شدید در سر میشود
    و باز کردن قرآن ، شیطان را تجزیه می کند
    و با خواندن قرآن ، به حالت غش فرو میرود..
    و خواندن قرآن باعث در اغما رفتنش میشود؟؟؟؟



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رویای صادقه اسمش رویش است و خوابی است عموما نزدیک سحر

    و بعد از بیداری بلافاصله یا با فاصله در دنیای واقعی اتفاق می افتد

    رویای کاذب هم اسمش رویش است و خوابهای پریشان و غیر واقعی است

    که دلایل متعددی من جمله غذا و خستگی و .... در آن نقش دارد


    نقل شده خوابهای بد را برای کسی نقل نکنید زیرا با تعبیر توسط ایشان

    ممکن است ضرری متوجه ماشود و حتما با دعا و صدقه از خدا بخواهیم

    آن خواب بد اتفاق نیفتد

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 13 نمایش پست
    با عرض سلام و ادب
    4. رویای صادقه رمزي:
    اين خواب‌ها مسائل و وقايع را به صورت كد و رمز بيان مي‌كند، و لذا احتياج به معبّر و تعبير كنندة خواب دارد، تا آن رموز را كشف كند. مرحوم علامه طباطبايي ـ رحمة الله عليه ـ مي‌فرمايند: كساني كه داراي روح متوسّط هستند در عالم رؤيا حقايق را ناصاف و همراه برفك دريافت مي‌كنند كه بايد مفسّري و عالمي آنها را تفسير و تحليل كند.(4)

    سلام
    خب میشه یکم بیشتر توضیح بدین؟؟؟
    چه جور رمز و کدی؟؟
    افراد متوسط یعنی کیا؟؟؟؟
    اون عالم و مفسر رو چه جوری باید پیدا کنیم؟؟
    خواب دیدن یکی از بزرگان و علمای دینی خوابه صادقه است ؟؟

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    فرق ميان رؤيای صادق و كاذب چيست؟


    پاسخ:
    خواب به عنوان يك پديده مهمّ آفرينش و جلوه‌ای از نظام حكيمانه آفريننده آن، همواره مورد توجّه بشر بوده و خداوند متعال نيز در قرآن كريم از آن به عنوان يكی از نعمت‌های بزرگ خود بر انسان ياد می كند، و می فرمايد: «و جعلنا نومكم سُباتا» و خواب شما را مايه آرامش شما قرار داديم.(1)
    از اتّفاقاتی كه گاهی در خواب معمولاً برای افراد می افتد، خواب ديدن ها و رؤياهاست كه اين خواب ديدن ها گاهی باعث پريشانی و گاهی باعث نشاط است.

    _ انواع خواب:
    در يك تقسيم‌بندی كلّی خواب را بر هفت قسم می توان تقسيم نمود كه عدم اعتبار و يا اعتبار آن نيز با توضيح آن مشخّص می گردد:
    1. خواب‌های پريشان و در هم
    اين نوع خواب‌ها غير منطقی است، و عقل آن ها را نمی پذيرد، افسانه‌ای است كه امكان وقوع ندارد، مثل اين‌كه فرد در خوابش ببيند كه درختی در آسمان روئيده است.(2)

    2. خواب‌ها و خواهش‌های نفسانی: (ارضايی)
    اين نوع خواب‌ها نشأت گرفته از غرائز و تمايلاتی است كه در انسان وجود دارد مانند غريزه جنسی، غريزه حبّ نفس و ميل به بقاء، غريزه حبّ مال، غريزه تعالی خواهی و ساير غرائز ديگر.
    كه اين غرائز معمولاً در حالت بيداری مجال بروز پيدا نكرده است، و ارضاء نمی شود و در عالم رؤيا با محدوديّت و سانسور كمتری چهره‌نمايی می كند و به صورت رؤياهای آشفته و پريشان ظاهر می گردد و اين خود از الطاف خداوند است، كه فرصت و ارضاء و تخلية غرائز را در حالت رؤيا برای انسان ايجاد كرده است.

    3. خواب‌های حسّی:
    رؤياهای حسّی در اثر تأثير حسی حوادث اطراف بر حواس و جسم شخص خوابيده پديد می آيد. (مانند موقعی كه لحاف يا پتو بر روي دهان قرار گيرد و تنفس با مشكل مواجه گردد و در امواج مغز اشكال ايجاد نموده و باعث خواب‌هايی می شود كه هيچ تعبيری ندارد) و مانند شخص خوابيده‌ای كه خورشيد به صورت وی می تابد و در اثر احساس گرما ممكن است در خواب آتشی را در نزديكی خود ببيند كه زبانه می كشد.(3)

    4. رویای صادقه رمزی:
    اين خواب‌ها مسائل و وقايع را به صورت كد و رمز بيان می كند، و لذا احتياج به معبّر و تعبير كننده خواب دارد، تا آن رموز را كشف كند. مرحوم علامه طباطبايی می فرمايند كساني كه دارای روح متوسّط هستند در عالم رؤيا حقايق را ناصاف و همراه برفك دريافت می كنند كه بايد مفسّری و عالمی آنها را تفسير و تحليل كند.(4)

    5. رؤيای صادقه غير رمزی:
    در آن خواب حقايق به همان صورت كه در خواب ديده شده محقّق می گردد و احتياج به تعبير و تفسير ندارد. مثل خواب حضرت ابراهيم (علیبه السلام) در ذبح فرزند يا خواب حضرت پيامبر (صلی الله علیه و آله) در رابطه با امام حسين (علیه السلام) در واقعه عاشورا كه همان گونه محقّق شد.(5)

    6. خواب های مزاجی
    رؤياهای مزاجی رؤيايی است كه ناشی از وضعيّت جسمانی و مزاجی شخص است. مانند بيماری، خستگی زياد، پر بودن معده، نوع غذا و ميوه كه اين عوامل تأثير بسزايی در پيدايش رؤياهای آشفته و نامربوط دارد.

    7. خواب‌های ذهنی
    رؤيايی كه بر اثر اهتمام فكر انسان نسبت به موضوعی خاص و كاركرد ذهن روی يك واقعه و حادثه پديد می آيد.(6)

    بعضی معتقدند كه همه خواب‌ها قابل تعبيرند و بعضی ديگر می گويند بعضی از خواب ها با شرايطی قابل تعبيراند مثلاً: خواب‌هايی كه اغلب پس از استراحت بدن در ساعات آخر شب ديده می شود حاوی پيام‌ جدّی برای شخص خواب‌نما است و بر عكس خواب‌های سرشب يا خواب‌های روز يا خواب‌های موسمی فاقد اعتبار كافی برای تعبير و تحليل است.
    امام صادق (علیه السلام) در روايتی فرموده‌اند كه: خواب‌هايی كه در روز ديده می شوند تأويل و تعبير آن در فاصلة چند روز ظاهر می شود و خوابی كه در شب ديده می شود تعبير آن شش ماه و بيشتر طول می كشد مانند خواب حضرت يوسف (علیه السلام) در رابطه با پيامبريش كه بعد از دو سال محقّق شد و خواب حضرت پيامبر (صلی الله علیه و آله) درباره كشته شدن امام حسين (علیه السلام) كه بعد از چهل سال محقّق شد.(7)
    بنابراين با توجّه به انواع خواب و كيفيّت آن می توان نتيجه گرفت كه خواب‌هايی تعبير و تفسير دارند كه از رؤياهای صادقه باشد، و به خاطر مشكلات و نيازهای روحی و جسمی نباشد.

    ______________
    (1) منتظري، علي، خواب و رؤيا، نشر هستي نما، ص 17.
    (2) عبدالرحيم، محمّد، تعبير خواب از ديدگاه امام صادق (ع)ص 15، 20، و قرائتي، محسن، تفسير نور ج6، ص 22.
    (3) خواب و رؤيا، ص 168 ـ 169.
    (4) طباطبايي، محمّد حسين، تفسير الميزان،ج 11، ص 299.
    (5) عبدالرحيم، محمد، تعبير خواب، از ديدگاه امام صادق(ع) ص22.
    (6) خواب و رؤيا، ص 161 ـ 167.
    (7) جيش بن ابراهيم تفليسي، تعبير خواب،ص 18.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۸:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود