جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انکار معاد چه اثراتى در زندگى انسان مى گذارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انکار معاد چه اثراتى در زندگى انسان مى گذارد؟




    سلام و عرض ادب
    انکار معاد چه اثراتى در زندگى انسان مى گذارد؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۶:۲۸
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی و عرض ادب و احترام


    اعتقاد به عالم پس از مرگ، و بقاى آثار اعمال آدمى، و جاودانگى كارهاى او، اعم از خير و شر، اثر بسيار نيرومندى بر فكر و اعصاب و عضلات انسانها مى ‏گذارد، و به عنوان يك عامل مؤثر در تشويق به نيكى‏ ها، و مبارزه با زشتى‏ ها مى‏ تواند تأثيرگذار باشد.

    اثراتى كه ايمان به زندگى پس از مرگ، مى‏تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف، و تشويق افراد فداكار و مجاهد و ايثارگر بگذارد، به مراتب بيش از اثرات دادگاهها و كيفرهاى معمولى است، چرا كه مشخصات دادگاه رستاخيز با دادگاه هاى معمولى بسيار متفاوت است، در آن دادگاه، نه تجديد نظر وجود دارد، و نه زر و زور روى فكر ناظرانش اثر مى‏گذارد، نه ارائه مدارك دروغين در آن فايده‏ اى دارد، و نه تشريفات آن نيازمند به طول زمان است.


    شکی نیست که اعتقاد به معاد آثار مثبتی بر انسان هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی می گذارد:

    1- تعدیل و رهبری غرائز 2- پرورش فضائل اخلاقی 3. تأمين عدالت اجتماعي 4. درك ناپايداري زندگي دنيوي و...[1]


    اما انکار معاد جدای از اینکه انسان و اجتماع را از اثرات سازنده چنین نگرشی محروم می کند آثار زیانبار دیگری را نیز سبب می شود:


    1-سرچشمه بسیاری از گناهان


    در قرآن مجيد سرچشمه بسيارى از گناهان، فراموش كردن روز جزا ذكر شده، در آيه 14 سوره «الم سجده» مى‏فرمايد: فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا: «بچشيد آتش دوزخ را به خاطر اين كه: ملاقات امروز را فراموش كرديد».

    انسان اگر گمانى به قيامت داشته باشد از انجام بسيارى از اعمال خلاف خود دارى مى‏كند، چنان كه درباره كم‏ فروشان مى‏فرمايد: ألا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ* لِيَوْمٍ عَظِيمٍ: «آيا آنها گمان نمى‏كنند كه براى روز بزرگى مبعوث مى‏شوند».[2][3]

    اصولًا فراموشى روز قيامت، هميشه سرچشمه گمراهى ‏ها است، و هر گمراهى، آميخته با اين فراموشكارى است و اين اصل، تأثير تربيتىِ توجه به معاد را در زندگى انسان‏ها روشن مى‏سازد. [4]

    روشن است انكار معاد و روز حساب و جزا، تمام ارزش‏هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مى‏سازد، انسان را براى ارتكاب گناه تشجيع مى‏كند، و موانع را از اين راه بر مى‏دارد، مخصوصاً اگر اين مسأله به صورت يك امر مداوم تا پايان عمر در آيد.[5]




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۲:۳۲

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2-انسان خود را در برابر بسیاری از قانون شکنی ها آزاد می بیند

    فراموش كردن دادگاه عدل قيامت سرچشمه اصلى بدبختيهاى آدمى است، و در اين صورت است كه خود را در برابر قانون‏ شكنى‏ ها و مظالم آزاد مى‏بيند[6]


    3- انسان را غیر متعهد و بی مسئولیت می سازد

    یکی از دلایل اصرار کافران بر مسأله «انكار معاد» این است که اعتقاد به معاد، و يا حتى قبول احتمالى آن، به هر حال در انسان ايجاد مسئوليت و تعهد مى‏كند، و او را به انديشه و جستجوگرى حق وادار مى‏سازد، و اين مطلبى بود، كه براى سردمداران كفر سخت خطرناك محسوب مى‏شد، لذا، اصرار داشتند به هر طريقى شده، فكر معاد و پاداش كيفر اعمال را، از مغز مردم بيرون كنند. [7]


    4-عدم تحمل بسیاری از سختی ها و مشکلات

    در زندگى، مشكلات و حوادثى وجود دارد، كه بدون ايمان به آخرت، انسان نمى‏تواند آنها را تحمل كند. می دانیم مهمترین چیزی که انسان از آن رنج می برد، و شربت زندگی را در کام او ناگوار می سازد، و اعصاب او را در هم می کوبد، انواع نگرانی ها است که زندگی آدمی را احاطه کرده.نگرانی از گذشته و فرصت های از دست رفته و زیان هائی که دامنگیر انسان شده.نگرانی از آینده و پایان زندگی و از دست دادن دوستان و بستگان و فرزندان و اموال و ثروتها و قوای جسم و جان. و نگرانی ازحوادث گوناگون پیش بینی نشده که همچون طوفانی آرامش زندگی را برهم می زند. ايمان به معاد، به انسان آرامش مى‏بخشد، مشكلات را قابل تحمل مى‏كند، و ايثار، فداكارى و جانبازى را براى بشر آسان مى‏ سازد.[8]
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۲:۳۵

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5- سبب نگرش مادی می شود

    معلوم است كه وقتى جهان بينى يك انسان چنين باشد همه هم و غم او معطوف به زندگى مادى دنيا مى‏شود، چون انسان و هر موجود زنده ديگر به حكم فطرتش مى‏خواهد باقى بماند، و به دعوت فطرتش همه همش را صرف در اين مى‏كند كه اولا بماند و فانى نشود، و در ثانى سعادت اين زندگيش را تامين نمايد. كسى كه از آخرت غافل است و آن را فراموش كرده و همواره به ياد دنيا است قهرا از آيات خدا نيز غافل خواهد بود.[9]


    6-انکار خدا

    انكار قيامت به انكار خدا نيز بازمى ‏گردد؛ زيرا چگونه ممكن است: خداوند عادل و حكيم، مردم اين جهان را در شرائطى كه مى‏بينيم، به حال خود رها كند، و جهان ديگرى در كار نباشد، اين نه با حكمت او سازگار است، و نه با عدالتش[10]

    لازمه گفتار ايشان اين است كه حيات آدمى محدود باشد بهمين زندگى مادى دنيا، بدون اينكه دامنه ‏اش بعد از مرگ را هم بگيرد و الى الابد دوام داشته باشد، و اين در حقيقت انكار عالم ربوبى است، زيرا اعتقاد به وجود ربى كه معاد نداشته باشد معنا ندارد.[11]



    [1] برای اطلاع بیشتر در این زمینه ر.ک : الهیات و معارف اسلامی شیخ جعفر سبحانی ص 440 -443 و سبحاني، جعفر،‌معاد انسان وجهان، ص 19
    [2] سوره مطففين، آيات 4 و 5
    [3]ر.ک: تفسير نمونه، ج‏18 ص500-504 ، نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی و دیگران ، مطابق با نرم افزار مجموعه آثار
    [4] همان، ج‏19، ص: 282-284
    [5] همان: ج‏25 ص 259
    [6] همان ج‏17ص 155
    [7] همان ج‏18 ص 33
    [8] پیام قرآن: ناصر مکارم شیرازی ص 411 تا 413، تفسير نمونه، ج‏18، ص: 35
    [9] ترجمه تفسير الميزان، ج‏10، ص:16- 17، ، نويسنده: علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1374 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم
    [10] تفسير نمونه، ج‏12، ص: 53
    [11] ترجمه تفسير الميزان ج‏11 ص 408



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۲:۳۸

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    با سلام و عرض ارادت
    متاسفانه تمامی این عوارض را در بسیاری از کسانی که منکر معاد هم نیستند میبینیم منهای آخری که که انکار خداوند ست !
    که خوب ایمان به خداوند اگر ایمان باشد،نباید تبعاتی که ذکر کرده اید داشته باشدپس وقتی من نوعی در آن حد غرق شوم یعنی منکر حضور حضرت حق شدم ،اینطور نیست؟



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام خدمت شما کاربر گرامی

    بله صرف قبول داشتن مطرح نیست و انسان باید حضور خداوند را در تمام لحظات زندگی حس کند و معرفت هرچقدر بالاتر باشد انسان در برابر گناهان ایمن تر است.
    این آثاری هم که ذکر شد برای این بود که بگوییم انکار معاد چنین تبعاتی دارد و منظور این نیست که این آثار فقط و فقط نتیجه انکار معاد است و عوامل دیگر دخیل نیستند.
    مثلا سرچشمه بسیاری از گناهان ممکن است انکار معاد باشد ولی هر گناهی ناشی از انکار معاد نیست چه بسا انسانی معاد را قبول دارد ولی مرتکب گناهانی می شود.

    در روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده است كه یكی از علل و زمینه‎های گناه، جهل انسان است.

    امام علی ـ علیه السّلام ـ در عهدنامة خود به مالك اشتر می‎فرماید:
    در برابر خداوند كسی نافرمانی نمی‎كند مگر جاهل شقی[1]

    یکی دیگر از عوامل گناه که در روایات به آن اشاره شده است کبر است:

    امام سجاد عليه ‏السلام فرمود:لِلْمَعاصِىِ شُعَباً فَأَوَّلُ ما عُصِىَ‏اللّه‏ُ بِهِ الْكِبْرُ وَ هِىَ مَعْصِيَةُ اِبْلِيسَ حِينَ أَبى وَاسْتَكْبَرَ وَكانَ مِنَ الْكافِرينَ . [2]
    گناهان را بخشهايى است، نخستين چيزى كه به سبب آن، نافرمانى خدا شد، تكبّر بود كه شيطان مرتكب شد چرا كه كبر ورزيد و جزو كافران گرديد.

    امام علی علیه‌السلام در حدیثی راه از بین بردن عوامل گناه را چنین می‌فرمایند :
    آگاه باشید! با تقوا ریشه‌ی خطاها(گناهان )بریده می شود.[3]

    [1] نهج البلاغة( للصبحي صالح) ، ص 442 ،نامة 53 . فَإِنَّهُ لَا يَجْتَرِئُ عَلَى اللَّهِ إِلَّا جَاهِلٌ شَقِي‏ ، ويسنده: شريف الرضى، محمد بن حسين‏ ، محقق / مصحح: فيض الإسلام‏ ، ناشر: هجرت‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1414 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [2] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 130 ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏
    [3] نهج‌البلاغه، ، خطبه‌ی 157ص222 أَلَا وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست
    با سلام و عرض ارادت
    متاسفانه تمامی این عوارض را در بسیاری از کسانی که منکر معاد هم نیستند میبینیم منهای آخری که که انکار خداوند ست !
    که خوب ایمان به خداوند اگر ایمان باشد،نباید تبعاتی که ذکر کرده اید داشته باشدپس وقتی من نوعی در آن حد غرق شوم یعنی منکر حضور حضرت حق شدم ،اینطور نیست؟

    به نام خدا
    همون طور که می دانید انسان از نسیان میاد یعنی فراموش کاره!
    فراموش کردن خدا نه تنها امکان دارد که متأسفانه محل ابتلاء تمام انسانها نیز می باشد و متأسفانه حتی عده ای از مسلمانان در شرایطی خدا را فراموش می کنند. منتهی گاهی این فراموشی دائمی بوده که بسیار خطرناک و موجب عذاب دردناک اخروی است. چنانکه خدا می فرماید: "خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده و بر چشمهایشان پرده‏اى افکنده شده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست‏.و گاهی موقت است و امید باز گشت به حالت اولیه و زنده شدن یاد خدا و نجات وجود دارد . قرآن در این زمینه می فرماید:"پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه‏هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را مى‏ بینند و) ناگهان بینا مى ‏گردند.

    و یکی از مهمترین علل فراموشی خداوند
    شیطان است ؛ "شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده آنان حزب شیطانند ! بدانید حزب شیطان زیانکارانند! "
    ان شاالله که ما گرفتار نشویم و اگر شدیم از گروه دوم باشیم با توسلی ، توکلی جز پرهیزگاران شویم


    یا علی(ع)

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    انکار معاد چه اثراتى در زندگى انسان مى گذارد؟


    پاسخ:
    شکی نیست که اعتقاد به معاد آثار مثبتی بر انسان هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی می گذارد:
    1- تعدیل و رهبری غرائز.
    2- پرورش فضائل اخلاقی.
    3. تأمين عدالت اجتماعی.
    4. درك ناپايداری زندگی دنيوی و ...(1)

    اما انکار معاد جدای از اینکه انسان و اجتماع را از اثرات سازنده چنین نگرشی محروم می کند آثار زیانبار دیگری را نیز سبب می شود:
    1- سرچشمه بسیاری از گناهان:

    در قرآن مجيد سرچشمه بسيارى از گناهان، فراموش كردن روز جزا ذكر شده، قرآن کریم در این رابطه مى‏فرمايد: «فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا»؛ بچشيد آتش دوزخ را به خاطر اين كه: ملاقات امروز را فراموش كرديد». (2) و (3)
    اصولًا فراموشى روز قيامت، هميشه سرچشمه گمراهى ‏ها است، و هر گمراهى، آميخته با اين فراموشكارى است و اين اصل، تأثير تربيتىِ توجه به معاد را در زندگى انسان‏ها روشن مى‏سازد.(4)

    2- انسان خود را در برابر بسیاری از قانون شکنی ها آزاد می بیند:
    فراموش كردن دادگاه عدل قيامت سرچشمه اصلى بدبختي هاى آدمى است، و در اين صورت است كه خود را در برابر قانون‏ شكنى‏ ها و مظالم آزاد مى‏بيند.(5)

    3- انسان را غیر متعهد و بی مسئولیت می سازد:
    یکی از دلایل اصرار کافران بر مسأله «انكار معاد» این است که اعتقاد به معاد، و يا حتى قبول احتمالى آن، به هر حال در انسان ايجاد مسئوليت و تعهد مى‏كند، و او را به انديشه و جستجوگرى حق وادار مى‏سازد، و اين مطلبى بود، كه براى سردمداران كفر سخت خطرناك محسوب مى‏شد، لذا، اصرار داشتند به هر طريقى شده، فكر معاد و پاداش كيفر اعمال را، از مغز مردم بيرون كنند.(6)

    4- عدم تحمل بسیاری از سختی ها و مشکلات:
    در زندگى، مشكلات و حوادثى وجود دارد، كه بدون ايمان به آخرت، انسان نمى‏تواند آنها را تحمل كند. ايمان به معاد، به انسان آرامش مى‏بخشد، مشكلات را قابل تحمل مى‏كند، و ايثار، فداكارى و جانبازى را براى بشر آسان مى‏ سازد.(7)

    5- سبب نگرش مادی می شود:
    معلوم است كه وقتى جهان بينى يك انسان چنين باشد همه هم و غم او معطوف به زندگى مادى دنيا مى‏شود. كسى كه از آخرت غافل است و آن را فراموش كرده و همواره به ياد دنيا است قهرا از آيات خدا نيز غافل خواهد بود.(8)

    6- انکار خدا:
    انكار قيامت به انكار خدا نيز باز مى ‏گردد؛ زيرا چگونه ممكن است: خداوند عادل و حكيم، مردم اين جهان را در شرائطى كه مى‏بينيم، به حال خود رها كند، و جهان ديگرى در كار نباشد، اين نه با حكمت او سازگار است، و نه با عدالتش.(9)

    این آثاری هم که ذکر شد برای این است که بگوییم انکار معاد چنین تبعاتی دارد و منظور این نیست که این آثار فقط و فقط نتیجه انکار معاد است و عوامل دیگر دخیل نیستند. سرچشمه بسیاری از گناهان ممکن است انکار معاد باشد ولی هر گناهی ناشی از انکار معاد نیست چه بسا انسانی معاد را قبول دارد ولی مرتکب گناهانی می شود.

    در روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده است كه یكی از علل و زمینه‎های گناه، جهل انسان است. امام علی (علیه السّلام) در عهدنامه خود به مالك اشتر می‎فرماید: "فَإِنَّهُ لَا يَجْتَرِئُ عَلَى اللَّهِ إِلَّا جَاهِلٌ شَقِی"؛در برابر خداوند كسی نافرمانی نمی‎كند مگر جاهل شقی.(10)

    __________
    (1) برای اطلاع بیشتر در این زمینه: ر.ک، الهیات و معارف اسلامی، شیخ جعفر سبحانی، ص 440 -443؛ سبحانی جعفر،‌ معاد انسان و جهان، ص 19.
    (2) الم سجده/ 14.
    (3) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏18، ص500-504، نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، مطابق با نرم افزار مجموعه آثار.
    (4) همان، ج‏ 19، ص 282-284.
    (5) همان، ج‏ 17، ص 155.
    (6) همان، ج‏ 18، ص 33.
    (7) پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ص 411 تا 413؛ تفسير نمونه، ج‏ 18، ص 35.
    (8) ترجمه تفسير الميزان، ج‏ 10، ص 16- 17، نويسنده علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، ناشر دفتر انتشارات اسلامى‏، مكان چاپ قم‏، سال چاپ 1374 ش‏، نوبت چاپ پنجم.
    (9) تفسير نمونه، ج‏ 12، ص 53
    (10) نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص 442، نامه 53، نويسنده: شريف الرضى، محمد بن حسين‏، محقق/ مصحح فيض الإسلام‏، ناشر هجرت‏، مكان چاپ قم‏، سال چاپ 1414 ق‏، نوبت چاپ اول.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۸:۲۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  17. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود