صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دليل گرايش ايرانيان به تشيع چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دليل گرايش ايرانيان به تشيع چيست؟




    سلام و عرض ادب

    دليل گرايش ايرانيان به تشيع چيست؟ چرا بیشتر ایرانی ها شیعه هستند ؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۶:۳۳
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    عواملی فراوانی در گرایش ایرانیان به تشیع وجود دارد مهمترین آنان به شرح ذیل می باشد
    1.جریان تشیع که زمان حیات پیامبر بارها ونهایتا در غدیر به رسمیت شناخته شده بود اگر چه در زمان خلفای اولیه تحت فشار بودند ولی با به خلافت رسیدن حکومت امیرالمومنین و بيان امام علي(ع) در موارد متعدد در پاسخ به اعتراضات مبني بر اين كه من هر چه در كتاب خدا نگريستم بين عرب و عجم تفاوتي نديدم [1]و كشيدن خط بطلان بر جريان تبعيض نژادی عاملی بود که باعث شد ایرانی ها به ایشان علاقه وافری پیدا کنند
    اولین گامی که حضرت علی علیه السلام در زمان خلافت خودشان بعد از جنگ جمل برای احقاق حق مظلوم برداشتند ماجرای هرمزان ایرانی است، هرمزان که بعد از کشته شدن عمر به دست فرزند عمر یعنی عبیدالله بن عمر کشته شد آنهم به جرم نکرده ، و فقط سوء الظن همکاری با ابولولوء. عبیدالله بن عمر به تهمت همدستی هرمزان با قاتل پدرش ، بی گفتگو و بدون اثبات جرم ، هرمزان را کشت
    امام علی (ع ) به خلیفه بعدی ( عثمان )فرمود : « باید خون مسلمانی را که بدون حکم حاکم کشته شده قصاص کرد گرچه مقتول بیگانه و قاتل فرزندخلیفه باشد [2] . عثمان در بدو امر فتوای علی را پذیرفت لکن چند روز بعد منصرف شد و در خطابه ای که ایراد کرد از قصاص عبیدالله صرف نظر کرد و خونبهای هرمزان را از بیت المال داد

    2.مهاجرت بعضی از قبايل شيعي مذهب ازجمله اشعریون به قم، و قبایل دیگر شیعه به اصفهان و ساير مناطق ایران ،[3]

    3.پناه آوردن بسياري از امامزادگان به ايران که از ظلم خلفا فرار می کردند و تشكيل برخي حكومت هاي شيعي مذهب همچون علويان طبرستان و آل بويه.
    این عوامل و عوامل دیگرزمينه آشنايي بسياري از ايرانيان با اهل بيت را فراهم آورد و باعث گرايش آنان، به اهل بيت گرديد و به تدريج زمينه را براي شيعه شدن ايران فراهم ساختحتی شکوفایی علمي جهان اسلام نيز بدون شك مديون مكتب علمي اهل بيت(ع) است كه در سايه آن ساير مراكز علمي در زمان بني عباس رونق گرفت.

    منابع
    [1]گردآوري المحمودي، محمد باقر؛ نهج السعادة في مستدرك نهج البلاغه، بيروت، مؤسسة الأعلمي، 1397 ق، ج 1، ص 189
    [2]تاريخنامه‏ طبرى،ج‏3،ص:576

    [3]قمي، حسن بن محمد؛ تاريخ قم، ترجمه حسن بن علي قمي، تصحيح سيد جلال الدين طهراني، تهران، طوس، 1361، چ دوم، ص 264.
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۸/۲۸ در ساعت ۰۹:۱۱

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 3 نمایش پست
    مهاجرت بعضی از قبايل شيعي مذهب ازجمله اشعریون به قم
    و دوست ما در نظر بگیرند که ابوموسی اشعری و قبیله اش همه یهودی بوده اند ... تاریخ قم که حسن بن حسن قمی

    در یازده قرن پیش نوشته است را بخوانید خواهید دید که تمامی حاکمان اشعری قم نامشان یسع یا یسوع

    والیسع و ازین نوع است ...


    "
    ابوموسی اشعری صدای بسیار دلنشین و اثر‌گذاری داشت. حضرت بریده می‌گوید: شبی از خانه بیرون شدم و داخل مدینه راه می‌رفتم تا این‌که گذرم به مسجدالنبی افتاد. رسول‌خدا ـ صلّی‌الله علیه وسلّم ـ را مشاهده کردم که بیرون مسجد ایستاده است و به صدایی گوش می‌دهد. آن‌حضرت دستم را گرفت و ما وارد مسجد شدیم. دیدم شخصی مشغول نماز خواندن است و دست‌هایش را به طرف آسمان بلند کرده و می‌گوید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنِّی أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْأحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ وَلَمْ یکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»؛ خدایا تو را می‌خوانم و همانا شهادت می‌دهم که فقط تو خدایی، به‌جز تو معبودی نیست، تو یکتا و بی‌نیازی، نه کسی را زاده‌ای و نه خود زاده شده‌ای و برای تو همانند و همسری وجود ندارد. رسول‌خدا فرمود: قسم به ذاتی که جانم در قبضه قدرت اوست، [آن مرد] خواسته‌اش را با اسم اعظم طلب نمود؛ همان دعایی که هر خواسته‌ای با آن برآورده شده و هر نیازی رفع می‌شود. ناگاه دیدم آن مرد شروع به خواندن قرآن کرد. صدایش واقعاً دلنشین بود و انسان را به وجد می‌آورد. رسول‌خدا فرمود: او آوازخوشش را از آل‌داود به ارث برده، و این لطف خداوند در حق اوست. من گفتم: یا رسول‌الله! آیا این خبر خوش را به او بدهم؟ فرمود: بله! من این بشارت را به او دادم و همین اتفاق باعث شد او برای همیشه دوست صمیمی من قرار گیرد.(مسند احمد: حدیث ۲۲۹۵۲. ذهبی، سیر أعلام النبلاء: ۲/۳۸۶)

    ما که قبلاً عرض کردیم رشد و نمو مذهب شیعه توسط ایرانیان و یهودیانی صورت گرفت و دامن زده

    شد که تحت ستم و تبعیض نژادی دین جدید قرار گرفته بودند ...

    بعبارت دیگر یکنوع دهن کجی بود به نظام سیاسی حاکم ( بنی امیه و بنی عباس)


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۰۸:۳۴

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    دليل گرايش ايرانيان به تشيع چيست؟ چرا بیشتر ایرانی ها شیعه هستند ؟
    الان ... بیشتر ایرانیان شیعه هستند نه در پانسد سال پیش و پیش از آن !

    در قرون اولیه اسلامی هسته های کوچکی از شیعه در قم ، کاشان و مازندران و بعدها سبزوار ایجاد شد

    اما بیشتر ایرانیان شافعی یا حنفی بوده اند

    (همینطور که بقایای این مذاهب را در مردم مرزهای شرقی و غربی کشور می بینید )

    " اصولا قبل از روي کار آمدن صفويان (905) جز شهرهاي ري و قم و کاشان و سبزوار، نقطه خاصي به نام مرکز تشيع نبود، در حالي که ديگر شهرها همه از تسنن موج مي زد، فقط از آغاز قرن دهم، تشيع رواج و گسترش بيشتري يافت، اينک ما جغرافياي انساني و سياسي شهرهاي ايران را از کتاب «احسن التقاسيم» نگارش مقدسي ذکر مي کنيم، مقدسي اين کتاب را در سال 375 نوشته است او مي گويد.

    سرزمين خراسان از آن معتزله و شيعه ولي غلبه از آن اصحاب ابوحنيفه است، الا در نقطه «شاش» که همگي شافعي مذهبند، و اقليم «رحاب» مذهب درستي دارند، ولي اهل حديث حنبلي هستند، غالب مردم اربيل حنفي و همچنين مناطق کوهستاني غرب ايران چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال حنبلي ها نيز فراوان هستند قمي ها شيعه و مردم «دينور» پيرو سفيان ثوري هستند و در اقليم خوزستان مذاهب مختلفي هست، بيشتر مردم اهواز و رامهرمز و دورق، حنبلي مذهبند و نيمي از مردم اهواز شيعه اند و در عين حال، حنفي و مالکي فراوان است.

    بيشتر مردم سرزمين فارس اصحاب حديث و پيروان معاويه اند بيشتر مردم کرمان شافعي مذهب و در منطقه سند، اصحاب حديث نيز فراوان به چشم مي خورد، مردم «مُلتان»[9] شيعه اند و در اذان «حي علي خير العمل» مي گويند و جملات اقامه را تکرار مي کنند، ولي در روستاهاي آن فقهاي حنفي فراوانند.


    * ابن بَطُوطه جهانگرد معروف مي نويسد:

    پادشاه عراق، خدابنده بود و يک فقيه رافضي به نام « ابن مطهّر» ]علامه حلي[ با او رابطه دوستي پيدا کرد و او اسلام آورد و به دنبال او ارتش مغول نيز اسلام پذيرفتند. اين عالم رافضي مذهب، تشيع را در نظر او آراست از اين جهت خدابنده، مردم را به پيروي از مذاهب شيعه دعوت کرد. گروهي از شهرها فرمان خدابنده را پذيرفتند، ولي مردم بغداد، در برابر « درب ازج» گرد آمدند و گفتند: « لا سمعاً و لا طاعة» و خطيبي را که پيام شاه را مي خواند، تهديد کردند. عين همين برنامه را مردم شيراز و اصفهان انجام دادند.


    قاضي عياض در پيشگفتار کتاب « ترتيب المدارک» درباره انتشار مذهب مالکي مي نويسد:

    مذهب امام مالک به خراسان و ماوراي عراق از طريق يحيي بن يحيي تميمي و برخي ديگر راه يافت و ساليان درازي، اماماني به مذهب مالکي در آن جا فتوا مي دادند. آن گاه در قزوين و در نقاط کوهستاني ايران مانند همدان و کرمانشاهان نفوذ کرد و در عين حال برخي از اين شهرها مذهب ابوحنيفه و شافعي چيرگي داشت.

    * «بروکلمان» خاورشناس مشهور اروپايي مي نويسد:

    آنگاه که شاه اسماعيل صفوي بر تبريز دست يافت، اين شهر سيصد هزار نفر جمعيت داشت که يک سوم آن را شيعه و دو سوم آن را سني تشکيل مي داد.

    اين کلمات که خلاصه آن را از محققان تاريخ نقل کرديم، حاکي از آن است که مذهب حاکم بر ايرانيان به صورت کلي، تا اواخر قرن دهم، تسنن بوده و از دوران صفويه به بعد، مذهب شيعه گسترش يافت.


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۲:۲۶

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست


    و دوست ما در نظر بگیرند که ابوموسی اشعری و قبیله اش همه یهودی بوده اند ... تاریخ قم که حسن بن حسن قمی

    در یازده قرن پیش نوشته است را بخوانید خواهید دید که تمامی حاکمان اشعری قم نامشان یسع یا یسوع

    والیسع و ازین نوع است ...


    "
    ابوموسی اشعری صدای بسیار دلنشین و اثر‌گذاری داشت. حضرت بریده می‌گوید: شبی از خانه بیرون شدم و داخل مدینه راه می‌رفتم تا این‌که گذرم به مسجدالنبی افتاد. رسول‌خدا ـ صلّی‌الله علیه وسلّم ـ را مشاهده کردم که بیرون مسجد ایستاده است و به صدایی گوش می‌دهد. آن‌حضرت دستم را گرفت و ما وارد مسجد شدیم. دیدم شخصی مشغول نماز خواندن است و دست‌هایش را به طرف آسمان بلند کرده و می‌گوید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنِّی أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْأحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ وَلَمْ یکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»؛ خدایا تو را می‌خوانم و همانا شهادت می‌دهم که فقط تو خدایی، به‌جز تو معبودی نیست، تو یکتا و بی‌نیازی، نه کسی را زاده‌ای و نه خود زاده شده‌ای و برای تو همانند و همسری وجود ندارد. رسول‌خدا فرمود: قسم به ذاتی که جانم در قبضه قدرت اوست، [آن مرد] خواسته‌اش را با اسم اعظم طلب نمود؛ همان دعایی که هر خواسته‌ای با آن برآورده شده و هر نیازی رفع می‌شود. ناگاه دیدم آن مرد شروع به خواندن قرآن کرد. صدایش واقعاً دلنشین بود و انسان را به وجد می‌آورد. رسول‌خدا فرمود: او آوازخوشش را از آل‌داود به ارث برده، و این لطف خداوند در حق اوست. من گفتم: یا رسول‌الله! آیا این خبر خوش را به او بدهم؟ فرمود: بله! من این بشارت را به او دادم و همین اتفاق باعث شد او برای همیشه دوست صمیمی من قرار گیرد.(مسند احمد: حدیث ۲۲۹۵۲. ذهبی، سیر أعلام النبلاء: ۲/۳۸۶)

    ما که قبلاً عرض کردیم رشد و نمو مذهب شیعه توسط ایرانیان و یهودیانی صورت گرفت و دامن زده

    شد که تحت ستم و تبعیض نژادی دین جدید قرار گرفته بودند ...

    بعبارت دیگر یکنوع دهن کجی بود به نظام سیاسی حاکم ( بنی امیه و بنی عباس)

    سلام علیکم
    اولا : در هیچ یک از منابع به یهودی بودن ابو موسی اشاره نشده است .بلکه در ذكر اخبار اين گروه و سبب اسلام آوردن ايشان و ذكر هجرت آن كسانى كه از این گروه که هجرت كردند و مفاخر ايشان، روايت كند هشام بن محمّد بن سائب كلبى از ابى سائب مخزومى كه او گفت كه قبيله بنى ذخران بن وائل بن جماهر بن اشعر را بزمين يمن بتى بود نام آن بت نسر و آن بت را بغايت تعظيم ميكردند و گوسفندان را در حالت كشتن روى بدو ميكردند (1)
    ثانیا : این فرمایش پیامبر که می فرماید:(او آوازخوشش را از آل‌داود به ارث برده، و این لطف خداوند در حق اوست) می تواند کنایه باشد
    ثالثا: خواندن سوره قل هو الله احد معلوم است که اگر یهودی هم بوده مسلمان شده است، مگر نمی شود یک نفر یهودی بوده باشد وبعد مسلمان شده باشد
    رابعا: نسلی از اشعریون که به قم آمده بودند از نسل سعد بن ملك بن عامر اشعرى است كه جدّ عرب قم است‏(3) و پدرش مالک بن عامر اشعری بود نه ابو موسی اشعری
    رابعا: اگر از نسل ابوموسی هم بودند چند نسل با ابو موسی فاصله داشتند ، بر فرض محال که ابوموسی اشعری اصالتا یهودی باشد ، چطور شما نتیجه می گیرید که چند نسل بعد از وی هم یهودی بوده اند ابوموسی در حکومت علی علیه السلام رابطه خوبی با ایشان نداشت ولی اشعریونی که در قم بودند همه شیعه دوازده امامی بودند، مگر با اسم می شود کسی را متهم کردکه یهودی است ، اسم اکثر فرزندان امام صادق علیه السلام از انبیاء بنی اسرائیل بوده اسماعیل و موسی و اسحاق و....
    لذا نتیجه گیری شما بر پایه تخیلات خودتان است و نمی تواند منبای علمی داشته باشد
    1تاریخ قم 266
    2.تاريخ‏ قم،ص:290
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۰۹:۳۶


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست


    الان ... بیشتر ایرانیان شیعه هستند نه در پانسد سال پیش و پیش از آن !

    در قرون اولیه اسلامی هسته های کوچکی از شیعه در قم ، کاشان و مازندران و بعدها سبزوار ایجاد شد

    اما بیشتر ایرانیان شافعی یا حنفی بوده اند

    (همینطور که بقایای این مذاهب را در مردم مرزهای شرقی و غربی کشور می بینید )

    " اصولا قبل از روي کار آمدن صفويان (905) جز شهرهاي ري و قم و کاشان و سبزوار، نقطه خاصي به نام مرکز تشيع نبود، در حالي که ديگر شهرها همه از تسنن موج مي زد، فقط از آغاز قرن دهم، تشيع رواج و گسترش بيشتري يافت، اينک ما جغرافياي انساني و سياسي شهرهاي ايران را از کتاب «احسن التقاسيم» نگارش مقدسي ذکر مي کنيم، مقدسي اين کتاب را در سال 375 نوشته است او مي گويد.

    سرزمين خراسان از آن معتزله و شيعه ولي غلبه از آن اصحاب ابوحنيفه است، الا در نقطه «شاش» که همگي شافعي مذهبند، و اقليم «رحاب» مذهب درستي دارند، ولي اهل حديث حنبلي هستند، غالب مردم اربيل حنفي و همچنين مناطق کوهستاني غرب ايران چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال حنبلي ها نيز فراوان هستند قمي ها شيعه و مردم «دينور» پيرو سفيان ثوري هستند و در اقليم خوزستان مذاهب مختلفي هست، بيشتر مردم اهواز و رامهرمز و دورق، حنبلي مذهبند و نيمي از مردم اهواز شيعه اند و در عين حال، حنفي و مالکي فراوان است.

    بيشتر مردم سرزمين فارس اصحاب حديث و پيروان معاويه اند بيشتر مردم کرمان شافعي مذهب و در منطقه سند، اصحاب حديث نيز فراوان به چشم مي خورد، مردم «مُلتان»[9] شيعه اند و در اذان «حي علي خير العمل» مي گويند و جملات اقامه را تکرار مي کنند، ولي در روستاهاي آن فقهاي حنفي فراوانند.


    * ابن بَطُوطه جهانگرد معروف مي نويسد:

    پادشاه عراق، خدابنده بود و يک فقيه رافضي به نام « ابن مطهّر» ]علامه حلي[ با او رابطه دوستي پيدا کرد و او اسلام آورد و به دنبال او ارتش مغول نيز اسلام پذيرفتند. اين عالم رافضي مذهب، تشيع را در نظر او آراست از اين جهت خدابنده، مردم را به پيروي از مذاهب شيعه دعوت کرد. گروهي از شهرها فرمان خدابنده را پذيرفتند، ولي مردم بغداد، در برابر « درب ازج» گرد آمدند و گفتند: « لا سمعاً و لا طاعة» و خطيبي را که پيام شاه را مي خواند، تهديد کردند. عين همين برنامه را مردم شيراز و اصفهان انجام دادند.


    قاضي عياض در پيشگفتار کتاب « ترتيب المدارک» درباره انتشار مذهب مالکي مي نويسد:

    مذهب امام مالک به خراسان و ماوراي عراق از طريق يحيي بن يحيي تميمي و برخي ديگر راه يافت و ساليان درازي، اماماني به مذهب مالکي در آن جا فتوا مي دادند. آن گاه در قزوين و در نقاط کوهستاني ايران مانند همدان و کرمانشاهان نفوذ کرد و در عين حال برخي از اين شهرها مذهب ابوحنيفه و شافعي چيرگي داشت.

    * «بروکلمان» خاورشناس مشهور اروپايي مي نويسد:

    آنگاه که شاه اسماعيل صفوي بر تبريز دست يافت، اين شهر سيصد هزار نفر جمعيت داشت که يک سوم آن را شيعه و دو سوم آن را سني تشکيل مي داد.

    اين کلمات که خلاصه آن را از محققان تاريخ نقل کرديم، حاکي از آن است که مذهب حاکم بر ايرانيان به صورت کلي، تا اواخر قرن دهم، تسنن بوده و از دوران صفويه به بعد، مذهب شيعه گسترش يافت.

    اگر چه ایران در صدر اسلام شیعه اعتقادی نبودند مگر بعضی از مناطق ولی اکثر شیعه سیاسی بودندو به اهل بیت علاقه داشتند
    قیام مختار ، قیام یحیی بن زید ، قیام ابومسلم خراسانی که ایرانیان در آن نقش پررنگی ایفا کردند نشان از علاقه زیاد د تشیع سیاسی این سرزمین می باشد
    در قیام مختار تعداد ایرانیان به حدی در سپاه مختار چشمگیر بود که عربان مخالف مختار بیان می داشتند که در لشگرگاه مختار حتی کلمه ای نیز به زبان عربی شنیده نمی شود(1)
    درقیام یحیی بن زید : بعد از شهادت ایشان همه جا هفت روز برای یحیی بن زید عزاداری نمودند و در آن سال هر چه پسر در خراسان زاده می­شد، نامش را یحیی و یا زید می­گذاردند(2)
    قیام ابومسلم نیز توسط ایراینان صورت گرفت
    قیام ال بویه نیز یک قیام کاملا شیعی بود و آنان پیرو دوازده امام بودند
    این علاقه به اهل بیت کم کم منجر به تشیع شد اگر چه در زمان صفویه این روند سرعت گرفت
    1.. تاریخ ایران بعد از اسلام ، ص، ص357
    2. مسعودی، مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین؛ تاریخ مسعودی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، علمی، 1365، چاپ سوم،، ص216 و مروج‏الذهب/ترجمه،ج‏2،ص:217


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    پست سوم شما نیز دربردارنده چندین سوال بود که بنده آن را حذف کردم تا اگر دنبال بحث علمی هستید یکی یکی سوالها را مطرح نمایید و بدور از شبهه افکنی و فقط جهت سوال و جواب مطرح نمایید تا بنده در خدمتتان باشم اگر چه این سوالها بارها در این سایت وسایت اسک دین جواب داده شده ولی با این حال باز خدمتتان هستم بشرطی که غرض سوال وجواب باشد نه القاء شبهه

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۰۹:۵۱


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 3 نمایش پست
    یام مختار ، قیام یحیی بن زید ، قیام ابومسلم خراسانی که ایرانیان در آن نقش پررنگی ایفا کردند نشان از علاقه زیاد د تشیع سیاسی این سرزمین می باشد
    در قیام مختار تعداد ایرانیان به حدی در سپاه مختار چشمگیر بود که عربان مخالف مختار بیان می داشتند که در لشگرگاه مختار حتی کلمه ای نیز به زبان عربی شنیده نمی شود(1)

    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست
    ما که قبلاً عرض کردیم رشد و نمو مذهب شیعه توسط ایرانیان و یهودیانی صورت گرفت و دامن زده

    شد که تحت ستم و تبعیض نژادی دین جدید قرار گرفته بودند ...

    بعبارت دیگر یکنوع دهن کجی بود به نظام سیاسی حاکم ( بنی امیه و بنی عباس)
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 3 نمایش پست
    پست سوم شما نیز دربردارنده چندین سوال بود که بنده آن را حذف کردم تا اگر دنبال بحث علمی هستید یکی یکی سوالها را مطرح نمایید و بدور از شبهه افکنی و فقط جهت سوال و جواب مطرح نمایید تا بنده در خدمتتان باشم اگر چه این سوالها بارها در این سایت وسایت اسک دین جواب داده شده ولی با این حال باز خدمتتان هستم بشرطی که غرض سوال وجواب باشد نه القاء شبهه
    ایکاش فقط پاسخ منطقی خودتان را می دادید و نه حذف مطلب می کردید چرا که حذف مطالب دیگران نشان

    از عدم توانایی در پاسخگوئی است !



  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 3 نمایش پست
    خواندن سوره قل هو الله احد معلوم است که اگر یهودی هم بوده مسلمان شده است، مگر نمی شود یک نفر یهودی بوده باشد وبعد مسلمان شده باشد

    اگر کسی اندک اطلاعی از این قوم و آئین داشته باشد می داند که یهودی دینش را عوض نمی کند

    و اگر اینکار را کرد یا از ترس شمشیر است یا در صدد نفوذ در دین و سیاست جدید !

    بقول خودتان : تقیه می کند ، توریه می کند !

    بهتر است شما یهودیانی که در دین اسلام رخنه کردند را آمار بگیرید تا برسیم به اینکه در دراز مدت چگونه

    در تصمیم گیرهای حکومتی نقش داشته اند
    . ( حتی در زمان پیامبر)

    از خانه پیامبر گرفته تا کاتبان وحی واصحاب و یاوران خلفای بعدی و....

    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۰:۱۶

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست
    ایکاش فقط پاسخ منطقی خودتان را می دادید و نه حذف مطلب می کردید چرا که حذف مطالب دیگران نشان

    از عدم توانایی در پاسخگوئی است !

    غرض بی احترامی نبود بلکه عرض رعایت شئون بحث علمی بود اینکه یک نفر 50سوال مطرح کند وبگوید جواب دهید اگر جواب ندهید نشان از عدم توانایی شما ست بی انصاقی است ، بحث علمی با جار وجنجال فرق دارد باید ابتدا یک سوال مطرح شود بعد از جواب سوال سراغ سوال دیگر رفت نه اینکه یک نفر تا می تواند وسوال لیست کند بعد بگوید شما توانایی جواب ندارید


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود