جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بنابرآیات اولیه سوره توبه آیا "الغاى يك جانبه پيمان" صحيح است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بنابرآیات اولیه سوره توبه آیا "الغاى يك جانبه پيمان" صحيح است ؟




    سلام و عرض ادب

    بنابرآیات اولیه سوره توبه آیا "الغاى يك جانبه پيمان" صحيح است ؟
    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی حدیث 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۶:۴۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=محجوب;584134]سلام و عرض ادب

    بنابرآیات اولیه سوره توبه آیا "الغاى يك جانبه پيمان" صحيح است ؟
    متشکرم
    .................................................. ........................................
    با صلوا ت بر محمد وآل محمد
    وَ أَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلىَ النَّاسِ يَوْمَ الحَْجّ‏ِ الْأَكْبرَِ أَنَّ اللَّهَ بَرِى‏ءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَ رَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيرٌْ لَّكُمْ وَ إِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيرُْ مُعْجِزِى اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(3)
    إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثمُ‏َّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيًْا وَ لَمْ يُظَاهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلىَ‏ مُدَّتهِِمْ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَّقِينَ(4)و اين اعلامى است از سوى خدا و پيامبرش به همه مردم در روز حج اكبر كه: يقيناً خدا و پيامبرش از مشركان بيزارند [و هيچ تعهدى نسبت به آنان ندارند] پس [اى مشركان!] اگر [از پيمان شكنى و خيانت‏] توبه كنيد [و مسلمان شويد] براى شما بهتر است و اگر روى [از وفاى به پيمان و اسلام‏] بگردانيد، بدانيد كه شما عاجز كننده خدا نيستيد [تا بتوانيد از دسترس قدرت او بيرون رويد] و كسانى را كه كفر ورزيدند، به عذابى دردناك مژده ده. (3)
    مگر كسانى از مشركان كه با آنان پيمان بستيد، سپس چيزى [از شرايط پيمان را] نسبت به شما نكاستند و احدى [از دشمنان را] بر ضد شما يارى نكردند، پس به پيمانشان تا پايان مدتشان وفادار باشيد زيرا خدا پرهيزكاران را دوست دارد. (4)ترجمه انصاریان
    [عهد شكنى مشركين، مجوز مقابله به مثل به آنان بوده است‏]
    بنا بر اين، منظور از آيه اين است كه: خداوند قضا رانده به اينكه از مشركين كه شما با آنان معاهده بسته‏ ايد امان برداشته شود، و اين برداشته شدن امان جزافى و عهدشكنى بدون دليل نيست، چون خداوند بعد از چند آيه مجوز آن را بيان نموده و مى‏ فرمايد كه: هيچ وثوقى به عهد مشركين نيست، چون اكثرشان فاسق گشته و مراعات حرمت عهد را نكرده و آن را شكستند، به همين جهت خداوند مقابله به مثل يعنى لغو كردن عهد را براى مسلمين نيز تجويز كرده و فرموده:
    " وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛و هر گاه از مردمى ترسيدى كه (در پيماندارى) خيانت كنند تو نيز مانند ايشان عهدنامه‏ شان را نزدشان پرتاب كن.» (سوره انفال آيه 5)و ليكن با اينكه دشمن عهدشكنى كرده خداوند راضى نشد كه مسلمانان بدون اعلام لغويت عهد آنان را بشكنند، بلكه دستور داده نقض خود را به ايشان اعلام كنند تا ايشان بخاطر بى اطلاعى از آن به دام نيفتند. آرى، خداى تعالى با اين دستور خود مسلمانان را حتى از اين مقدار خيانت هم منع فرمود.
    و اگر آيه مورد بحث مى‏ خواست شكستن عهد را حتى در صورتى كه مجوزى از ناحيه كفار نباشد تجويز كند مى‏ بايستى ميان كفار عهدشكن و كفار وفادار به عهد فرقى نباشد، و حال آنكه در دو آيه بعد كفار وفادار به عهد را استثناء كرده و فرموده:" مگر آن مشركينى كه شما با ايشان عهد بسته‏ ايد و ايشان عهد شما را به هيچ وجه نشكسته باشند، و احدى را عليه شما پشتيبانى نكرده باشند، چنين كسان را عهدشان را تا سر رسيد مدت به پايان ببريد كه خدا پرهيزكاران را دوست مى‏ دارد".
    و نيز راضى نشد به اينكه مسلمانان بدون مهلت عهد كفار عهدشكن را بشكنند، بلكه دستور داد كه تا مدتى معين ايشان را مهلت دهند تا در كار خود فكر كنند و فردا نگويند شما ما را ناگهان غافلگير كرديد.
    بنا بر اين، خلاصه مفاد آيه اين مى‏ شود كه: عهد مشركينى كه با مسلمانان عهد بسته و اكثر آنان آن عهد را شكستند و براى ما بقى هم وثوق و اطمينانى باقى نگذاشتند لغو و باطل است چون نسبت به بقيه افراد هم اعتمادى نيست، و مسلمانان از شر و نيرنگهايشان ايمن نيستند.
    __________________________________________________
    (1) المیزان ،ج9،ص97
    نكته‏ ها:
    اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمان‏شكن و توطئه‏ گر مى‏ شود، و گرنه كسانى مانند بنو ضمره و بنو خزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مى‏ كند.
    على عليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّت‏ دار بسته‏ ايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بى‏ مدّت است، چهار ماه مهلت دهيد.


    پيام ها:
    1 - آنان كه به پيمان‏ها احترام مى‏ گذارند، پيمانشان محترم است. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ»
    2 - وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركين باشد. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» ... «فَأَتِمُّوا»
    3- كسى كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً»
    4 - وفا به پيمان، نشانه‏ى تقواست. «فَأَتِمُّوا» ... «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
    .................................................. .............................................
    -تفسیر نور،ج5،ص18




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی موضوع

    پرسش:
    سلام و عرض ادب
    بنابرآیات اولیه سوره توبه آیا "الغاى يك جانبه پيمان" صحيح است ؟

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب واحترام به شما پرسشگر گرامی، در آیات ابتدایی سوره توبه آمده است:
    وَ أَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلىَ النَّاسِ يَوْمَ الحَْجّ‏ِ الْأَكْبرَِ أَنَّ اللَّهَ بَرِى‏ءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَ رَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيرٌْ لَّكُمْ وَ إِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيرُْ مُعْجِزِى اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ و اين اعلامى است از سوى خدا و پيامبرش به همه مردم در روز حج اكبر كه: يقيناً خدا و پيامبرش از مشركان بيزارند [و هيچ تعهدى نسبت به آنان ندارند] پس [اى مشركان!] اگر [از پيمان شكنى و خيانت‏] توبه كنيد [و مسلمان شويد] براى شما بهتر است و اگر روى [از وفاى به پيمان و اسلام‏] بگردانيد، بدانيد كه شما عاجز كننده خدا نيستيد [تا بتوانيد از دسترس قدرت او بيرون رويد] و كسانى را كه كفر ورزيدند، به عذابى دردناك مژده ده.
    إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثمُ‏َّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيًْا وَ لَمْ يُظَاهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلىَ‏ مُدَّتهِِمْ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ مگر كسانى از مشركان كه با آنان پيمان بستيد، سپس چيزى [از شرايط پيمان را] نسبت به شما نكاستند و احدى [از دشمنان را] بر ضد شما يارى نكردند، پس به پيمانشان تا پايان مدتشان وفادار باشيد زيرا خدا پرهيزكاران را دوست دارد. (1)

    [عهد شكنى مشركين، مجوز مقابله به مثل به آنان بوده است‏]
    بنا بر اين، منظور از آيه اين است كه: خداوند قضا رانده به اين كه از مشركين كه شما با آنان معاهده بسته‏ ايد امان برداشته شود، و اين برداشته شدن امان جزافى و عهدشكنى بدون دليل نيست، چون خداوند بعد از چند آيه مجوز آن را بيان نموده و مى‏ فرمايد كه: هيچ وثوقى به عهد مشركين نيست، چون اكثرشان فاسق گشته و مراعات حرمت عهد را نكرده و آن را شكستند، به همين جهت خداوند مقابله به مثل يعنى لغو كردن عهد را براى مسلمين نيز تجويز كرده و فرموده:
    " وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هر گاه از مردمى ترسيدى كه (در پيماندارى) خيانت كنند تو نيز مانند ايشان عهدنامه‏ شان را نزدشان پرتاب كن.» (2)
    و ليكن با اين كه دشمن عهدشكنى كرده خداوند راضى نشد كه مسلمانان بدون اعلام لغويت عهد آنان را بشكنند، بلكه دستور داده نقض خود را به ايشان اعلام كنند تا ايشان بخاطر بى اطلاعى از آن به دام نيفتند. آرى، خداى تعالى با اين دستور خود مسلمانان را حتى از اين مقدار خيانت هم منع فرمود.
    و اگر آيه مورد بحث مى‏ خواست شكستن عهد را حتى در صورتى كه مجوزى از ناحيه كفار نباشد تجويز كند مى‏ بايستى ميان كفار عهدشكن و كفار وفادار به عهد فرقى نباشد، و حال آن كه در دو آيه بعد كفار وفادار به عهد را استثناء كرده و فرموده:" مگر آن مشركينى كه شما با ايشان عهد بسته‏ ايد و ايشان عهد شما را به هيچ وجه نشكسته باشند، و احدى را عليه شما پشتيبانى نكرده باشند، چنين كسان را عهدشان را تا سر رسيد مدت به پايان ببريد كه خدا پرهيزكاران را دوست مى‏ دارد".
    و نيز راضى نشد به اين كه مسلمانان بدون مهلت عهد كفار عهدشكن را بشكنند، بلكه دستور داد كه تا مدتى معين ايشان را مهلت دهند تا در كار خود فكر كنند و فردا نگويند شما ما را ناگهان غافل گير كرديد.
    بنا بر اين، خلاصه مفاد آيه اين مى‏ شود كه: عهد مشركينى كه با مسلمانان عهد بسته و اكثر آنان آن عهد را شكستند و براى ما بقى هم وثوق و اطمينانى باقى نگذاشتند لغو و باطل است چون نسبت به بقيه افراد هم اعتمادى نيست، و مسلمانان از شر و نيرنگ هايشان ايمن نيستند.«3»
    نكته‏ ها:
    اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمان‏ شكن و توطئه‏ گر مى‏ شود، و گرنه كسانى مانند بنو ضمره و بنو خزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مى‏ كند.
    على عليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّت‏ دار بسته‏ ايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بى‏ مدّت است، چهار ماه مهلت دهيد.
    پيام ها:
    1 - آنان كه به پيمان‏ ها احترام مى‏ گذارند، پيمان شان محترم است. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ»
    2 - وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركين باشد. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» ... «فَأَتِمُّوا»
    3- كسى كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً»
    4 - وفا به پيمان، نشانه‏ ى تقواست. «فَأَتِمُّوا» ... «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»«4»


    پی نوشت:
    1) سوره توبه / 3-4 .
    2) سوره انفال آيه 5.
    3) تفسیر المیزان، ج9، ص97
    4) تفسیر نور، ج5، ص18

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ در ساعت ۱۱:۴۲

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  2. تو هم با هر زباني يك "الهي نامه" بنويس
    توسط سپیدارسبز در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 213
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۳, ۲۲:۱۰
  3. "صلى عليك مليك السماء" - ملاباسم کربلایی
    توسط Si14 در انجمن کلیپ صوتی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۱, ۱۲:۴۰
  4. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  5. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود