جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟




    سلام و خسته نباشید

    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟ آیا خودمون نمیتونیم از قران احکام دین را بفهمیم ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۷:۱۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟ آیا خودمون نمیتونیم از قران احکام دین را بفهمیم ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    با سلام خدمت شما

    قبل از اینکه به پرسش شما پاسخ دهم از شما می خواهم که به این سوال پاسخ دهید:

    چرا هنگامی که بیمار می شویم به پزشک مراجعه می کنیم؟ آیا خودمان نمی توانیم از لابه لای کتب پزشکی علت بیماریمان را متوجه شویم و ان را برطرف کنیم؟؟؟

    یا چرا هنگامی که ماشینمان خراب می شود آن را به نزد یک تعمیرکار می بریم؟ آیا خودمان نمی توانیم با توجه به کتب مکانیکی و ابزار موجود ماشینمان را تعمیر کنیم؟

    منتظر پاسخ شما به سوالات فوق هستم.


    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    502
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 روز 22 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقایسه ی عالم دینی با دکتر شاید زیاد جالب نباشد زیرا:

    علومی که در اختیار دکتر قرار می گیرد، حاصل علوم تجربی و استقراء بشر است.

    علومی که عالم دینی به سراغ آن می رود، منبع غیر بشری و غیر تجربی دارد.

    همانطور که دکترهای مختلف تشخیص های مختلف دارند، علمای دینی مختلف و فتاوای مختلف دارند.

    اختلاف در تشخیص طبی از سوی چند دکتر پذیرفته است، اما اختلاف در تشخیص دینی از طرف چند عالم دینی پذیرفته نیست. زیرا اگر تمام انبیاء در یک زمان به دنیا می آمدند، فتاوای شان مختلف نبوده و همه شان در مورد یک مسئله ی دینی یک فتوای واحد صادر می کردند.

    یک پزشک و یک عالم دینی را در نظر بگیرید:

    تشخیص اشتباه پزشک، دنیای انسان را خراب می کند اما، تشخیص اشتباه عالم دینی آخرت انسان را.

    حال اگر انسان به یک پزشک مراجعه کند و راه درمان آن پزشک را مؤثر نبیند، نتیجه خیلی زود در این دنیا مشخص شده و انسان به پزشک داناتر و حاذق تری مراجعه می کند و اگر درمان او هم مؤثر نبود، این جستجو را آنقدر ادامه می دهد تا بالاخره یک پزشک موفق شود درد او را تشخیص داده و بیماریش را درمان کند. حتما برای شما یا نزدیکانتان اتفاق افتاده که هنگام بیماری به یک پزشک مراجعه کرده اید اما تشخیص او اشتباه بوده و درمان نشده اید، بعد به پزشک دیگری مراجعه کرده اید و پزشک جدید تشخیص پزشک قبلی را غلط تشخیص داده و نسخه ی جدیدی نوشته و با آن نسخه ی جدید درد، درمان شده است.

    اما در مورد علوم دینی خیلی مسئله فرق می کند. اگر یک عالم دینی اشتباه تشخیص بدهد و نسخه ای که می پیچد باعث درمان نشود، نتیجه ی این تشخیص اشتباه در آخرت مشخص می شود، نه در دنیا !!! و انسانی که به این عالم اعتماد کرده و از نسخه ی او استفاده می کند، زمانی متوجه می شود که تشخیص او اشتباه یا درست بوده که دیگر در این جهان حضور ندارد و از دنیا رفته است!!!
    بازگشتی هم که در کار نیست!
    پس این یک ریسک است.زیرا اگر به نسخه ی عالمی که تشخیصش اشتباه بوده تکیه کنیم و از آن متابعت کنیم، نتیجه ی آن را هرچه باشد فقط پس از مرگ خواهیم دید و جایی برای بازگشت و جبران و تعویض مرجع دینی نخواهد بود.

    پیشنهاد می کنم روی این مورد بحث کنیم.

    یا علی مدد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست
    مقایسه ی عالم دینی با دکتر شاید زیاد جالب نباشد زیرا:

    علومی که در اختیار دکتر قرار می گیرد، حاصل علوم تجربی و استقراء بشر است.

    علومی که عالم دینی به سراغ آن می رود، منبع غیر بشری و غیر تجربی دارد.

    همانطور که دکترهای مختلف تشخیص های مختلف دارند، علمای دینی مختلف و فتاوای مختلف دارند.

    اختلاف در تشخیص طبی از سوی چند دکتر پذیرفته است، اما اختلاف در تشخیص دینی از طرف چند عالم دینی پذیرفته نیست. زیرا اگر تمام انبیاء در یک زمان به دنیا می آمدند، فتاوای شان مختلف نبوده و همه شان در مورد یک مسئله ی دینی یک فتوای واحد صادر می کردند.

    با سلام خدمت شما

    تا جایی که حضور ذهن دارم در تاپیکی دیگر نیز شما همین نقد را به این تشبیه داشتید و در همان جا پاسخ داده شد . لذا برای یادآوری و تاکید مجدد نکاتی تذکر داده می شود:

    1. این تشبیه در روایات نیز استفاده شده است .


    امام علی علیه السلام فرمودند : عیس بن مریم علیهماالسلام فرمود: الدِّينَارُ دَاءُ الدِّينِ وَ الْعَالِمُ طَبِيبُ الدِّين.... (بحارالأنوار،ج 2 ،ص107 .) دينار (مال ، مالدوستى ) درد دين است ، و عالم دينى ، پزشک دين است ....

    حتی در برخی روایات خداوند متعال به پزشک تشبیه شده است.

    امام صادق علیه السلام فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

    يَا عِبَادَ اللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلَاحُ الْمَرْضَى فِيمَا يَعْلَمُهُ الطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ بِهِ لَا فِيمَا يَشْتَهِيهِ الْمَرِيضُ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلَا فَسَلِّمُوا لِلَّهِ أَمْرَهُ تَكُونُوا مِنَ الْفَائِزِين‏.
    (بحارالأنوار ،ج 4 ،ص106.)

    ای بندگان خدا شما همانند بیمارانید و خداوند مانند طبیب. مصلحت مریض در این است که به دستورات طبیب عمل نماید نه آنکه به چیزی که خود می پسندد اظهار تمایل کند پس تسلیم اوامر و دستورات الهی شوید تا به گروه نجات یافتگان بپیوندید و به خیر و سعادت دست بیابید.

    2. در یک تشبیه باید به وجه شبه نظر داشت طبیعی است وقتی یک چیزی را به چیز دیگری تشبیه می کنیم منظورمان این نیست که دقیقا از تمام جهات مانند هم هستند بلکه فقط یک جهت خاص مقصود ما است. مثلا وقتی می گوییم فلانی مانند شیر است. منظور این است که در شجاعت مانند شیر است. نمی توان گفت این تشبیه اشتباه است زیرا شیر یال و دم و چنگال دارد اما فلانی ندارد. شیر دهان بدبو و دندان های تیز دارد اما فلانی ندارد . شیر وحشی و درنده خو است اما فلانی ندارد و ....

    همچنین تشبیه حضرت عباس علیه السلام به قمر بنی هاشم و ...


    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست
    یک پزشک و یک عالم دینی را در نظر بگیرید:

    تشخیص اشتباه پزشک، دنیای انسان را خراب می کند اما، تشخیص اشتباه عالم دینی آخرت انسان را.

    حال اگر انسان به یک پزشک مراجعه کند و راه درمان آن پزشک را مؤثر نبیند، نتیجه خیلی زود در این دنیا مشخص شده و انسان به پزشک داناتر و حاذق تری مراجعه می کند و اگر درمان او هم مؤثر نبود، این جستجو را آنقدر ادامه می دهد تا بالاخره یک پزشک موفق شود درد او را تشخیص داده و بیماریش را درمان کند. حتما برای شما یا نزدیکانتان اتفاق افتاده که هنگام بیماری به یک پزشک مراجعه کرده اید اما تشخیص او اشتباه بوده و درمان نشده اید، بعد به پزشک دیگری مراجعه کرده اید و پزشک جدید تشخیص پزشک قبلی را غلط تشخیص داده و نسخه ی جدیدی نوشته و با آن نسخه ی جدید درد، درمان شده است.

    اما در مورد علوم دینی خیلی مسئله فرق می کند. اگر یک عالم دینی اشتباه تشخیص بدهد و نسخه ای که می پیچد باعث درمان نشود، نتیجه ی این تشخیص اشتباه در آخرت مشخص می شود، نه در دنیا !!! و انسانی که به این عالم اعتماد کرده و از نسخه ی او استفاده می کند، زمانی متوجه می شود که تشخیص او اشتباه یا درست بوده که دیگر در این جهان حضور ندارد و از دنیا رفته است!!!
    بازگشتی هم که در کار نیست!
    پس این یک ریسک است.زیرا اگر به نسخه ی عالمی که تشخیصش اشتباه بوده تکیه کنیم و از آن متابعت کنیم، نتیجه ی آن را هرچه باشد فقط پس از مرگ خواهیم دید و جایی برای بازگشت و جبران و تعویض مرجع دینی نخواهد بود.
    کسی که در مسائل و احکامی دینی اجتهاد می کند و احکام را به دست می آورد همواره اجر تلاش خويش را مي‏برد و اگر در حکمی خطا کرد و حکم مطابق حکم واقعی نبود اجر اجتهادش را می برد و نسبت به آن‏چه عمل كرده، معذور است و گناهی برایش ثبت نمی شود. (اصطلاحا گفته می شود للمصیب اجران و للمخطی اجر واحد.)

    پس تقلید اصلا ریسک نیست. اگر طبق شرایطی که گفته شد مرجع اعلم انتخاب شود و از او تقلید کنیم و بعد (بر فرض قیامت) مشخص شود عملی را اشتباه انجام داده ایم ، هیچگونه گناهی برایمان ثبت نمی شود و اجر انجام عمل مطابق حکم مرجع تقلیدمان را برده ایم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست
    پیشنهاد می کنم روی این مورد بحث کنیم.
    همانگونه که مستحضرید بر طبق قانون انجمن در این تایپک مانند دیگر تاپیک ها بر روی موضوع تاپیک بحث می کنیم نه موضوعات دیگر.

    چرا باید در احكام دین ، از مراجع تقلید كنیم ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. تشکرها 3


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    88
    مورد تشکر
    46 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا باید در احکام دین، از مراجع تقلید کرد؟ آیا خود انسان نمی تواند از قرآن، احکام دین را بفهمد؟


    پاسخ:
    در فهم احکام دین انسان سه راه دارد:
    1. خودش دنبال فهم مساله و استنباط احکام برود.
    2. احتیاط کند (در صورت امکان)، بطوری که بنابر تمام نظرات عمل او صحیح باشد.
    3. از شخص متخصص پیروی کند.

    در فرض اول، شخص برای استنباط احکام باید قرآن، تفسیر و علوم وابسته به آن را ‌به طور تخصصّی بداند. همین طور باید با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از: علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، قرائن حالیه و مقالیه، تقیه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات با آیات و ... وی همچنین باید علومی مانند: صرف و نحو، منطق، اصول فقه و برخی علوم مرتبط را به طور تخصّصی و کارشناسانه بداند. روشن است که شخص در این فرض باید سالیان سال تحصیل کند تا به چنین جایگاهی برسد.

    فرض دوم نیز دارای سختی ها و مشکلاتی است، چرا که شخص در بسیاری از موارد باید عمل را چند بار به انحاء مختلف تکرار کند تا یقین به برطرف شدن تکلیف پیدا کند و البته در برخی موارد اصلا احتیاط ممکن نیست.

    از آنجایی که فرض سوم دارای دلایل عقلی و نقلی است، چنین تقلیدی ممدوح است و عقلا از آن برای تسهیل امور استفاده می کنند. به خلاف تقلیدی که بدون دلیل و کورکورانه بوده و در بسیاری از موارد موجب گمراهی است.

    دلیل عقلی: روش زندگى عقلایى این است که در هر موردى که نیاز به آگاهى کارشناسى وجود دارد ولى فرد شخصاً از آگاهى کافى در آن زمینه برخوردار نیست به متخصص و کارشناس آن مورد رجوع می‌کند، مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى.

    دلیل نقلی: آیات و روایات به لزوم چنین تقلیدی دستور داده‏ اند؛ مانند آیه شریفه: «فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون‏»؛ اگر نمی‏ دانید از آگاهان بپرسید.(1)، و همچنین سخن امام صادق (علیه السلام): «و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه، مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه‏»؛ هر کس از فقهای امت ما که نفس خود را مواظبت کند و از دینش پاسداری نماید، با هوای نفس مخالفت و فرمان مولای خود را اطاعت کند، سزاوار است که غیر فقها از او تقلید کنند.(2)

    و نیز حدیث شریف: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم»؛ در حوادث و رویداد‌هایی که واقع می‌شود به راویان احادیث ما (علما و کارشناسان دین) رجوع کنید، پس به درستی که آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنانم (تا دیگر عذری برای کسی باقی نماند).(3)

    بنابراین در عمل به احکام و فروع دین، انسان سه راه دارد که یکی مستلزم صرف وقت بسیار برای کسب ملکه اجتهاد است، دیگری احتیاط و عمل چند باره و سومین و راحت ترین راه، عمل به تقلید عاقلانه است.

    ___________
    (1) نحل/ 43 و انبیاء/ 7.
    (2) حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 18، ص 94.
    (3) کمال الدین، ج 2، ب45، ح4، وسایل الشیعه، ج17، ب 11، ص 140، ح9.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۵:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود