جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه حق الهی و عدل الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0

    رابطه حق الهی و عدل الهی




    بسم الرحمن الرحیمبا سلاممی توان گفت خدا حق است و همیشه یاور حق بوده و پرچم دار این سنت در مسیر دنیا و اخرت می باشد .از طرف دیگر . عدل الهی منجر به شکل گیری تفاوت ها . یا به بیان دیگر . . تفاوت ها و اخلاف ها در آفرینش لازمه وجود عدل الهی بوده و است (تشکبل روز و شب . . خشکی و دریا . . پستی و بلندی .. تاریکی و روشنایی )سنت پیامبر و معصومین (ع) همیشه برپایه حق بوده . و سفارش آنها . تلاش در مسیر حق و دوری از باطل بوده استآیا حق نیز تو دنیا . به مانند عدل . .نسبی و از درک عقلی انسان خارج است . یا نه . چقدر عدل الهی رابطه مستقیمی با حق دارد آیا حقانیت خداوند . .تنها یک مسیز دارد . یا به مانند . عدل ریشه در تفاوت هاست و برای هر انسان متفاوت است از کجا می توان فهمید . خداوند یاور کسانی است که پیرو حق اند ..و حق پیروز نبرد میان خیر و شر . می باشد آیا دنیا ظرفیت اعطای پادشی برای آنها است . .یا نه . . .با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۷:۱۶
    غرور را بزرگ ترین گناه می دانم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز

    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    بسم الرحمن الرحیمبا سلاممی توان گفت خدا حق است و همیشه یاور حق بوده و پرچم دار این سنت در مسیر دنیا و اخرت می باشد .از طرف دیگر . عدل الهی منجر به شکل گیری تفاوت ها . یا به بیان دیگر . . تفاوت ها و اخلاف ها در آفرینش لازمه وجود عدل الهی بوده و است (تشکبل روز و شب . . خشکی و دریا . . پستی و بلندی .. تاریکی و روشنایی )سنت پیامبر و معصومین (ع) همیشه برپایه حق بوده . و سفارش آنها . تلاش در مسیر حق و دوری از باطل بوده استآیا حق نیز تو دنیا . به مانند عدل . .نسبی و از درک عقلی انسان خارج است . یا نه . چقدر عدل الهی رابطه مستقیمی با حق دارد آیا حقانیت خداوند . .تنها یک مسیز دارد . یا به مانند . عدل ریشه در تفاوت هاست و برای هر انسان متفاوت است از کجا می توان فهمید . خداوند یاور کسانی است که پیرو حق اند ..و حق پیروز نبرد میان خیر و شر . می باشد آیا دنیا ظرفیت اعطای پادشی برای آنها است . .یا نه . . .با تشکر
    چند نکته :
    اول
    داده های الهی در این دنیا مبتنی بر لیاقت افراد نیست، زیرا قرآن کریم تمامی داده های الهی را به دلیل فضل خدا معرفی می کند نه استحقاق بندگان(1) و چون بندگان طلبی ندارند، عدالت درباره داده های الهی مطرح نیست، مثلا اگر کارفرما به یک کارگرش صد تومان به دیگر دویست تومان هدیه بدهد، تماما تفضل است و عدالت او زیر سؤال نمی رود زیرا عدالت مربوط به جائی است که کارگر استحقاق بیشتری داشته باشد.
    دوم
    دنیا و آخرت تفاوتهای زیادی دارند یکی از آنها حکمت داده های الهی است، امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:‌احوال دنیا اتفاقی است اما احوال آخرت تماما استحقاقی است(2) پس اگر انسانها در دنیا متفاوتند و به کسی مال و جمال و علم و هنر و قدرت بیشتری داده شده نه به معنای لیاقت او برای دریافت چنین ویژگی هائی بلکه تمام امتحانی است برای آخرت که اگر از این امکانات صحیح استفاده شود نعمت و مفید حال انسان شده ولی اگر به این امانات و هدایای الهی خیانت شد، آنگاه نقمت بوده و وبال گردن انسان خواهد بود.
    سوم
    اگر انسانی محروم از بسیاری نعمات الهی مانند چشم و گوش باشد، باز نمی تواند بحث عدالت را پیش کشد، زیرا او صاحب هزاران هزار نعمت بیشمار دیگری است، نعماتی که حتی به غالب آنها آگاهی ندارد، پس او بازهم زیر منت خدا در برابر نعمات بیشمار است، نعماتی که قدرت بر شکر آنها نداشته و اگر شکر نیز نماید باز توسط نعمات او شکر می کند، که خود شکری مضاعف می طلبد، پس همچنان بدهکاری او فزونی میابد، واژه "عبد" در روایات و مناجاتها به همین مسئله اشاره دارد.

    نکات فوق روش می سازد که تفاوتهای دنیائی ملاکی برای قضاوت درباره عدالت الهی نیست.

    ـــــــــــــ
    1. َ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمينَ، خداوند نسبت به جهانيان، لطف و احسان دارد. سوره بقره آیه 251.
    2. احوال الدنیا تتبع الاتفاق و احوال الآخرة تتبع الاستحقاق. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 148.



    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۹:۴۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    اما سؤال دوم شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    از کجا می توان فهمید . خداوند یاور کسانی است که پیرو حق اند ..و حق پیروز نبرد میان خیر و شر .
    به دو دلیل علمی و عملی، پیروزی پیروان حق را می توان فهمید، به لحاظ علمی تمام کون و مکان و عزت (پیروزی) و ذلت (شکست) در ید قدرت خدا بوده و ذره ای خارج از قلمرو فرمانروائی او نیست، مثلا خداوند به پیامبرش دستور می دهد در برابر کفار و مشرکین خدا را چنین بخواند:
    قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ، بگو: «بارالها! مالك حكومتها تويى به هر كس بخواهى، حكومت مى‏بخشى و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‏گيرى هر كس را بخواهى، عزت مى‏دهى و هر كه را بخواهى خوار مى‏كنى. تمام خوبيها به دست توست تو بر هر چيزى قادرى‏(1)

    اراده خدا به هرچیزی تعلق بگیرد، آن شئ موجود گشته و منتظر هیچ شرط و مقتضی دیگری نمی ماند، تنها اراده خدا کافی است،
    قرآن کریم در هشت مورد با عبارت "کن فیکون" این مطلب را ثابت کرده است(2)


    از طرفی دیگر خدای مهربان وعده کرده پیامبرانش را تنها نگذاشته و آنان را یاری می کند، در آیه زیر با دو تأکید (إنّ و ل تأکید) این مطلب را بیان می کند:

    إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهاد، ما به يقين پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند، در زندگى دنيا و (در آخرت) روزى كه گواهان به پا مى‏ خيزند يارى مى‏دهيم!(3)


    بنابراین اگر اراده خدا یاری رساندن به پیامبرانش باشد،‌ هیچ عاملی نمی تواند جلوی اراده خدا را بگیرد، لذا تحقق وعده نصرت و پیروزی حق و یاورانش قطعی است.

    به لحاظ عملی نیز چنین بوده و با
    نیم نگاهی به تاریخ، پیروزی انبیاء و همه کسانی که دین حق را یاری کردند ثابت می شود، قرآن نیز اشاراتی به این معنا داشته است:
    ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنين‏، سپس (هنگام نزول بلا و مجازات،) فرستادگان خود و كسانى را كه (به آنان) ايمان مى‏آورند، نجات مى‏دهيم و همين گونه، بر ما حق است كه مؤمنان (به تو) را (نيز) رهايى بخشيم!(4)


    و چون خدای مهربان یاری رساندن به پیامبران و مؤمنین را وظیفه خود دانسته تخلف اراده از مراد معنا نخواهد داشت.

    پیروزی حضرت ابراهیم بر نمرود، و موسی بر فرعون با تمام قدرت و شوکتی که نمرود و فرعون داشت یکی از آن موارد است.

    درباره رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نیز چنین است،‌ بسیاری از وعده های خدا مبنی بر نصرت ایشان و یاوران باوفایشان محقق گشت، آنها 13 سال در مکه با بدترین شرائط و زیر ظلم و ستم کفار قریش بودند، اما با صبر و تحمل زیاد و هجرت به مدینه، توانستند در سال هشتم مکه را فتح کرده و به پیروزی برسند.
    ــــــــــــــــ
    1. آل عمران/26.
    2.ر.ک: یس/82.
    3.غافر/51.
    4. یونس/103.



    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۰:۱۹
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    و سؤال سوم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    از کجا می توان فهمید . خداوند یاور کسانی است که پیرو حق اند ..و حق پیروز نبرد میان خیر و شر . می باشد آیا دنیا ظرفیت اعطای پادشی برای آنها است . .یا نه . . .

    پیروزی یاران حق و حقیقت را نمی توان به آخرت موکول ساخت به این معنا که ثابت کنیم چون یاوران حق اهل بهشتند و یاوران باطل اهل جهنم، پس اهل حق پیروز شدند!!! بلکه پیروزی آنها در دنیا با صبر و توکل است، که گاهی ثمره و نتیجه به عیان واضح می شود، مثل فتح مکه توسط پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم، یا پیروزی انبیاء گذشته بر طاغوت زمان خویش.

    اما گاهی اینطور نیست، یعنی مهم وظیفه است نه نتیجه، پس لازم نیست با چشم خودشان و در عمر خودشان پیروزی حق را نظاره گر باشند، بلکه باید با صبر و توکل به خدا وظیفه را انجام داد و منتظر تحقق نتیجه و پیروزی نباشند، اطمنیان فقط باید به خدا باشد و بس، مثلا ابی عبد الله علیه السلام تمام حق و محور حقیقت است، کشته می شود خانواده اش اسیر گشته و به لحاظ ظاهری پیروزی با بنی امیه ملعون است، اما حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس ابن زیاد، وقائع و مصیبتهای کربلا را زیبا معرفی و خود را پیروز میدان می داند.

    در حال حاضر نیز دینداری فعلی مسلمین (حتی غیر شیعیان) ثمره قیام سید الشهداء علیه السلام است، زیرا بنی امیه، منافقانه به دنبال هدم و محو اسلام بودند، پیروزی از این بهتر می شود؟ حال، خود امام حسین نظاره گر چنین پیروزی نیست، خب نباشد، مهم این است که اولا انجام وظیفه نموده و ثانیا قیام عاشورا رمز بقای اسلام گشته و به تعبیر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

    ناگفته پیداست که انجام وظیفه خود پیروزی است، زیرا اطاعت خدا در انجام وظیفه است و پاداش اخروی مزد اطاعت و تقرب است.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۱:۳۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود