صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا یزید توبه کرد و آیا اصولاً توبه چنین شخصی پذیرفته می‏شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا یزید توبه کرد و آیا اصولاً توبه چنین شخصی پذیرفته می‏شود؟




    سلام و عرض ادب

    آیا یزید توبه کرد و آیا اصولاً توبه چنین شخصی پذیرفته می‏شود؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۹:۵۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ایا یزید توبه کرد
    آنچه به عنوان پشیمانی یزید مطرح می شود، نمی تواند صحت داشته باشد
    چون توبه معنایش پشیمانی از قبل ، تدارک مافات و تصمیم بر عدم ارتکاب درآینده است و هیچ کدام از این سه مورد در نقل توبه یزید دیده نمی شود

    روایاتی که پشیمانی یزید را نقل کرده اند بدین گونه گفته اندکه یزید گفته است : خداوند پسر مرجانه (عبيدالله بن زياد) را لعنت كند كه مرا نزد مسلمانان، مبغوض و منفور كرد و در دل‏هاى آنان، كينه مرا كاشت(1) یعنی من از کشته شدن امام حسین خبر نداشته ام و دستور آن را صادر نکرده ام و ابن زیاد از جانب خود چنین جرمی را مرتکب شده است.
    اگر خلاف این ثابت شود ، یعنی در تاریخ ذکر شود که یزید دستور قتل امام حسین را صادر کرده است،معلوم می شود او در این پشیمانی ادعایی صادق نیست،وجهت عوامفریبی و به دست آوردن موقعیت از دست رفته خود بعد از خطبه حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها به این پشیمانی دروغین پناه آورده است. اما با نگاه به تاریخ معلوم می شود یزیدبارها دستور قتل امام حسین علیه السلام را صادر کرده بود
    الف :یزید خطاب به حاکم مدینه نامه ای می نویسد: هنگامى كه نامه من به دستت رسيد، حسين و ابن زبير را احضار كرده، از آن دو، براى من بيعت بگير و اگر نپذيرفتند، گردن آن دو را زده، سرهاى‏شان را نزد من بفرست.(2)
    ب: يزيد هنگام حضور امام عليه‏السلام در مكه، عده‏اى را مخفيانه به حج فرستاد تا در حين اعمال حج، در كنار كعبه، امام عليه‏السلام را به قتل برسانند(3)
    ج. ابن عباس نيز در نامه خود به يزيد، به اين مطلب اشاره مى‏كند. همچنين در گزارش‏هاى تاريخى آمده است كه هنگام حركت امام عليه‏السلام به سمت عراق، يزيد به ابن زياد نامه نوشت و از او خواست تا در مقابل امام عليه‏السلام با شدت عمل تمام بايستد.(4)
    باتوجه به این عبارات مشخص می شود : کسی که به دروغ متوسل می در پشیمانی از قبل در کارش نیست، درصدد جبران مافات هم نیست ، چون اصل جنایت را به نام خود قبول ندارد و به نام کسی دیگری رقم می زند و حتی اما عملکرد وی بعد از جریان کربلا نشان داد که نه تنها از کرده خود پشیمان نیست بلکه برای از دست ندادن حکومت خود حاضراست هر جنایتی را انجام دهد. جریان لشکر کشی به مدینه وبه خاک وخون کشیدن مردم مسلمان مدینه در قیام حره ،(5)وبه آتش بستن خانه خدا درفتنه ابن زبیر(6) نشان داد که یزید از کرده های گذشته خود پشیمان نبوده است
    شهید مطهری نیز در این باره می فرمایند یزید بن معاویه بعد از حادثه کربلا به علی بن الحسین علیه‌ السلام گفت: اگر من توبه کنم، قبول می‌شود؟ امام فرمود: بله؛ اگر واقعاً توبه کنی قبول می‌شود. ولی او هرگز توبه نکرد. (و هیچگاه موفق به توبه نشد، و از اینجا نادرستی این عقیده روشن می شود که عده ای می پندارند وقتی می توانیم توبه کنیم پس چرا گناه نکنیم؟ غافل از اینکه خداوند اگر چه از روی رحمتش دری به سوی بندگان گشوده به نام توبه؛ اما از روی حکمتش تنها عده ای خاص را موفق به توبه می کند کسانی که از روی جهالت و استضعاف فکری به گناه آلوده شدند(7)
    1.ابن جوزى، تذكرة الخواص، ص 256
    2. تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 241
    3. ابن طاووس، لهوف، ص 82
    4.تذكرة الخواص، ص 275
    5.الكامل، ج 2، ص 593
    6.همان، ص 602

    7. حکایت‌ها و هدایت‌ها، ص 205 .شهید مرتضی مطهری



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    بنام خدا
    الهي وفقنا بما تحب وترضا
    درموارد اينچنيني فقط تصميم گرفتن وخواستن كافي نيست بلكه توفيق انجام كار است كه ان كارا به نتيجه ميرساند.
    شايد ان ظالم از كرده خود پشيمان شده باشد وقصد توبه هم داشته باشد ولي هيچ گاه توفيق اين كار نصيبش نشد وبراي همين موارد است كه به ترك برخي معاصي دراسلام تاكيد شده است زيرا برخي معاصي توفيقات ترك گناه را از انسان ميگيردوباعث ازبين رفتن عاقبت به خيري مي گردد.
    خدايا عاقبتمان را ختم به خير فرما


    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    آیا یزید توبه کرد و آیا اصولاً توبه چنین شخصی پذیرفته می‏شود؟

    ممنونم
    بسمه تعالی

    دوست عزیز خدا بهتر میداند و بقیه نظرات هیچ وقت یقینی نیستند . توبه یک امر کاملا شخصی است و نیاز نیست همه جا جار بزند شاید قبل اینکه بمیرد توبه کرد .

    و همچنین :

    تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ
    ﴿134﴾
    آن امت را روزگار به سر آمد دستاورد آنان براى آنان و دستاورد شما براى شماست و از آنچه آنان مى‏كرده ‏اند شما بازخواست نخواهيد شد

    (134) بقره



    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی









  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    شايد ان ظالم از كرده خود پشيمان شده باشد وقصد توبه هم داشته باشد ولي هيچ گاه توفيق اين كار نصيبش نشد وبراي همين موارد است كه به ترك برخي معاصي دراسلام تاكيد شده است زيرا برخي معاصي توفيقات ترك گناه را از انسان ميگيردوباعث ازبين رفتن عاقبت به خيري مي گردد.

    با تشکر از شما :
    آنچه از تاریخ می توان نتیجه گرفت این است که عملکرد بعدی یزید نشانگر این است که وی توبه نکرده است ، و جهت عوامفریبی چنین چیزی مطرح شده است البته ما اسنادش را در پست قبلی آورده ایم

    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    دوست عزیز خدا بهتر میداند و بقیه نظرات هیچ وقت یقینی نیستند . توبه یک امر کاملا شخصی است و نیاز نیست همه جا جار بزند شاید قبل اینکه بمیرد توبه کرد .
    عرض کردیم که فرد پشیمان باید آینده بعد از گناهش با گذاشته قبل از گناهش و حین ارتکاب جرمش فرق کند
    اگر کسی به تاریخ نگاه کند و عملکرد یزید را در دو سال بعد از شهادت امام حسین علیه السلام مطالعه کند،هیچ تغییری در کارش دیده نمی شود ، واین نشانگر این است که آن خبیث نه تنها توبه نکرده بلکه بر کارهای زشت خود مصر هم بوده است
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۲:۲۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    باتشکرازپاسخگوی محترم

    کسی که امام معصوم رابه قتل میرساندحتی باقصاص هم گناهش بخشیده نخواهدشد

    چون کسی که شخصی مساوی باخودرامیکشدبالاخره باتوبه وقصاص گناهش امیداست بخشیده شود

    اماکسی که امام معصوم رابه قتل میرساند هرگزباامام مساوی نیست گه مثلاباقصاص وتوبه بخشیده شود

    ونکته ی دیگراینکه شخصی ازامام سجاد(ع)پرسیدآیااگریزیدهم توبه کندتوبه اش پذیرفته میشود؟

    امام فرمودد:پذیرفته میشودامااوتوفیق توبه راپیدانخواهدکرد.

    مادرروایات زیادشنیده ایم که قاتلان کربلاباآن جنایت عظیم هرگزبخشیده نخواهندشد.


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درباره یزید گفته شده که :یزید در زمان پدرش وقتی به مدینه می آمد با آنکه می دانست کردار ورفتارش به گوش بزرگان اسلام و صحابه می رسد دست از میگساری بر نمی داشت.(1)
    امام حسین علیه السلام در زمان معاویه نامه ای به وی می نویسد و می فرماید :تو می خواهی مردم را به اشتباه بیندازی ، مثل آنکه غائبی را وصف می کنی یاکسی را که در پشت پرده است بشناسانی ،یزید خود را با سگها و کبوترهایش و کنیزان خواننده و نوازده اش و با انواع کارهای لهو به دیگران شناسانده است ، رها کن آنچه اراده کرده ای ! سود نمی دهد ترا این که بر خدا وارد شوی در حالی که باگناهی که از ستم به این خلق داری بیشتر از این باشد (2)
    لذا یزید هم قبل و هم بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در هرزه گری شهره خاص وعام بوده است و هیچ روزنه ای درباره پیشیمانی وی دیده نمی شود

    1.کامل ابن اثیر ج 3ص 317
    2.الامامه وسیاسه ج1ص 53


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درمورد توبه فرعون در لحظات آخر زندگیش در قران ایه داریم و از او پذیرفته نشد

    در مورد یزید ملعون برفرض توبه اصلا پذیرفته نخواهد شد

    /////////////////////

    توبه فرعون و ایمان آوردن او ایمان اضطرارى و از سر ناچارى بود که هر جانى و مجرم و گناهکارى از آن دم مى‏زند بى‏آن که ارزشى داشته باشد یا دلیل بر تکامل و صدق گفتار او باشد. قرآن مجید مى‏فرماید: « حَتّى اًّذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أنَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ الَّذِى
    آمَنَتْ بِهِ بَنُواِسْرائیِلَ وَ أَنا مِنَ الْمُسْلِمینَ؛ هنگامى که غرقاب دامن فرعون را گرفت، گفت: ایمان آوردم که هیچ معبودى جز کسى که بنى‏اسرائیل به او ایمان آورده‏اند، وجود ندارد و من از تسلیم شدگان هستم».96
    به همین جهت خداوند او را مخاطب ساخت و فرمود: « اَّلاْ َنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبلُ وَ کُنْتَ مِنْ الْمُفْسِدِینَ؛ اکنون ایمان مى‏آورى، در حالى که پیش ازاین طغیان و عصیان کردى و در صف مفسدان قرار اشتى؟!» 97

    ..........................

    http://www.pasokhgoo.ir/node/1727
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    توبه در قرآن

    در

    http://www.hawzah.net/FA/magart.html...rticleID=29759


    ق الله و حق الناس
    گناهان دو نوع است : يكى گناهانى كه مربوط به حق الله است و ديگرى مرتبط با حق الناس


    ..............................




    زراره يا پسر زراره مى گويد: رفتم خدمت امام صادق (عليه السلام ) و عرض ‍ كردم : يابن رسول الله ! گناهان كبيره را برايم بشماريد، فرمودند گناهان كبيره هفت تا است كه از اين گناهان بزرگ تر نداريم :
    1 - كفر به خدا، 2 - قتل نفس ، 3 - عاق والدين ، 4 - خوردن ربا، 5 - خوردن مال يتيم ، 6 - تعرب بعد الحجرة (يعنى انسان برود به جايى كه نتواند دينش را حفظ كند) 7 - فرار از جنگ .

    ...........................
    انما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب ...(141)
    توبه نزد خداوند، تنها براى كسانى است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى شوند سپس به زودى توبه مى كنند.

    ..............................

    http://www.ghadeer.org/akhlagh/edareh/414-0009.htm


    نظریه اسلام در خصوص قتل نفس



    قتل یکى از بزرگترین جنایات و گناهان خطرناک است و اگر با آن مبارزه نشود، امنیت که یکى از مهمترین شرائط یک اجتماع سالم است به کلى از بین مى رود: خداوند متعال در قرآن در این باره می فرماید "ومن یقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فیها وغضب الله علیه ولعنه وأعد له عذابا عظیما"؛ سوره ی نساء، آیه ی 93، و هر کس عمدا مؤمنی را بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می گیرد و لعنتش می کند و عذابی بزرگ برایش آماده ساخته است به همین دلیل در آیه ی مورد بحث نیز براى کسانى که فرد با ایمانى را عمدا به قتل برسانند چهار مجازات و کیفر شدید اخروى علاوه بر مسئله قصاص که مجازات دنیوى قاتل است ذکر شده است : 1-خلود یعنى جاودانه در آتش دوزخ ماندن "و من یقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فیها" 2-خشم و غضب الهى "و غضب الله علیه" 3-دورى از رحمت خدا "و لعنه" 4-مهیا ساختن عذاب عظیمى براى او "و أعد له عذابا عظیما" و به این ترتیب از نظر مجازات اخروى حد اکثر تشدید در مورد قتل عمدى شده است، به طورى که در هیچ مورد از قرآن این چنین مجازات شدیدى بیان نگردیده و اما کیفر دنیوى قتل عمد همان قصاص است....

    http://www.khorasangprisons.ir/index...CMD=&PageId=30


    تا انجا که مطالعه دارم تنها گناهی که بخشیده نمی شود قتل نفس است

    به شهادت رساندن
    امام حسین ع که جای خود را دارد


    لعنت خدا بر ظالمین









    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 3 نمایش پست
    چون توبه معنایش پشیمانی از قبل ، تدارک مافات و تصمیم بر عدم ارتکاب درآینده است و هیچ کدام از این سه مورد در نقل توبه یزید دیده نمی شود
    سلام و عرض ادب

    میخواستم بدانم منظور شما از کلمات (پشیمانی از قبل) چه میباشد؟ منظورم این است کسی که گناه میکند بعد از ارتکاب گناه از عملش پشیمان میشود نه قبل از آن. چون قبل از ارتکاب اگر پشیمان بشود دیگر گناهی انجام نمیدهد که بخواهد توبه کند. مگر اینکه توبه از نیت گناه کردن باشد؟
    با تشکر
    قسم به قلم و آنچه می نویسد.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود