جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر قرآن چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش تفسیر قرآن چیست؟




    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان.

    میشه لطف کنید و برای من توضیح بدهید تفسیر قرآن چیست؟
    ​منظورم این است که توی کتاب تفسیر قرآن چه چیزهایی نوشته شده است و در مورد چه چیزهایی بحث شده است توی این کتاب..
    و برای من که مبتدی هستم کدام تفسیر را پیشنهاد میکنید که بخونم.. لطف کنید اسم کتاب را بهم بگید
    ممنون.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۹:۳۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تعريف لغوي و اصطلاحي تفسير



    معناي لغوي تفسير به قول لسان العرب «بيان» و «ابانه» يعني روشنگري و روشني است كه اين كلمه از ماده‌ي «فَسَر» به معني برداشتن پوشش و يافتن مقصود از كلام پيچيده است و در اصطلاح عبارت است از توضيح و رفع اجمال و ابهام و گشودن گرهها و پيچ‌هاي لفظي و معناي قرآن كريم.
    باسلام دوست عزیز تفسیر نمونه پیشنهاد بنده است.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شرایط تفسیر قرآن کریم


    آیا هر کسی می تواند دست به تفسیر و تأویل قرآن کریم بزند؟
    مفسّر و تأویل کننده ی قرآن کریم باید چه صفاتی داشته باشد؟ پیامبر اکرم(ص) اولین و سزاوار ترین فرد برای تفسیر قرآن کریم می باشد که به نص خود قرآن خداوند همه ی تنزیل و تأویل را براو نازل کرده است: «وأنزل اللّهُ علیک الکتابَ و الحِکمَةَ». (سوره ی نساء، آیه133)
    بعد از وفات ایشان امیر المؤمنین علی(ع) و اهل بیت (ع) به حکم آیه ی تطهیر که مشمول موهبت های الهی و درایت و طهارت قلب می باشند، بهترین مفسران قرآن هستند.
    برخی از صحابه و تابعان نیز مفسران بعدی قرآن کریم بودند و بعد از آن بنا به آیه ی شریفه: «وما یعلم تأویلَهُ إلاّ اللّهُ و الراسِخُونَ فِی العِلمِ». (سوره ی آل عمران، آیه7) وظیفه تفسیر و تأویل قرآن بر عهده ی «راسخون فی العلم» بود. قرآن شناسان و علمای اسلامی شرایطی را برای مفسّر قرار داده اند. گرچه در این باب اختلاف نظر وجود دارد، ولی به طور اجمال می توان گفت که اعتقاد داشتند که مفسّر باید با این علوم آشنا باشد تا بتواند قرآن را تفسیر کند که برخی آن را علوم پانزده گانه نام نهاده اند که عبارت اند از: علم اللغه، صرف و نحو، اشتقاق، معانی و بیان و بدیع، علم قرائت، اصول دین، اصول فقه، اسباب النّزول، قصص، فقه، ناسخ و منسوخ، حدیث و علم موهبتی که همان فهم و بصیرتی است که خداوند در اثر رعایت تقوا و پرهیزگاری به بنده ی خود عنایت می فرماید و بوسیله ی آن حقایق و اسرار نهان قرآن را بر او آشکار می کند. شرط دیگر تفسیر شناسی است که مفسّر همواره باید در آثار معتبر مفسران از قدما و معاصران تحقیق کرده و شناخت عمیق و ناقدانه ای از آثار گوناگون در زمینه ی یکایک علوم قرآنی داشته باشد تا آنجا که بدون مراجعه به آثار معتبر علمای گذشته، بتواند اظهار نظر کند

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۰:۵۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    چیستی تفسیر:آیت الله تفسیر را برمعنای کشف حقیقت و پی بردن به عمق ریشه آیات قرآن و پرده برداشتن از ظواهر قرآن می دانند. ایشان با اشاره به اینکه در معنای ظاهری قرآن ابهامی نیست، تکیه برمعنای ظاهری لفظ را تفسیر ندانسته و بلکه برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معناهای غیرظاهری را تفسیر می نامند. در یک جمله ایشان روشن ساختن مفهوم آیات قرآن و واضح کردن منظور پروردگار تفسیر نام می نهند.عدم فهم انحصاری قرآن:آیت الله خویی به حجیت ظواهر آیات قرآن اعتقاد داشته و فهم ظاهر آیات را برای همه مردم با عنایت به دلایل زیر به اثبات می رساند:1. قرآن کتاب مردم است و به زبان عموم.2. قرآن دلیل نبوت است و تحدی طلب.3. قرآن تمسک گاه مسلمین است و محل رجوع آنان.4. قرآن معیار شناخت روایات است.5. استدلال ائمه (ع) به ظواهر آیات در طول تاریخ .در حقیقت ایشان قرآن را کتابی با ظاهر ساده و برای عموم مردمی که با زبان عربی آشنایی دارند، قابل فهم و درک می دانند. همانگونه که گفتگوهای معمولی و عرفی در بین مردم از ظاهر آن فهمیده می شود. حجیت ظواهر آیات یعنی اینکه هدف و منظور پروردگار اکثرا مشخص و قابل عمل و اعتماد است و در موقع احتجاج و استدلال و به دست آوردن احکام الهی و وظایف اخلاقی و امثال آن می توان مستقلا به همان معانی که از ظاهر آیات استفاده می شود، تکیه نموده و آنرا مورد عمل و یا دلیل و مبنا قرار داد. پس ظواهر قرآن برای عموم مردم حجت و مدرک است و این است مبنا قرار دادن معنای ظاهری و حجیت ظواهر قرآن.اعتقاد و اثبات حجیت ظواهر قرآن نشان از اعتقاد به عدم انحصار در فهم قرآن از طرف آیت الله دارد. ایشان اختصاص عده ای مخصوص و معین به عنوان مخاطب قرآن و طرف صحبت و گفتگوی قرآن را نفی نموده و انحصار وجود "کلید فهم قرآن" در نزد آنان را، درست نمی شمارد.ایشان بابی دیگر در اندیشه خویش در این مورد دارند و آن چنین است که، فهم ظاهر قرآن برای عموم امکان پذیر است و در معانی ظاهری ابهامی نیست و نیازی به بالارفتن پرده و نمایان شدن عمق و حقیقت نیست که بتوان نیازی به تفسیر احساس نمود. اما فهم حقیقت قرآن و پی بردن به عمق و تاویلات آن و آشنا بودن با باطن و ظاهر و ناسخ و منسوخ آن اختصاص به افرادی خاص به عنوان مخاطبین و طرف صحبت قرآن دارد و این معرفت و شناخت عمیق و واقعی و تشخیصهای دقیق و تأویل قرآن، در فراخور همه کس نبوده و علمی است خطیرو بزرگ و مخصوص اولیای خاص و بندگان ممتاز خدا. آیت الله قرآن را شامل علوم گذشته و آینده دانسته و فهم این علوم را اختصاص به اهل بیت(ع) و خاندان نبوت می داند، ولی در عین حال قرآن دارای علوم و دقایق عمیق باطنی را، دارای معانی ظاهری نیز می داند که درک معانی آن برای عموم ممکن است.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    مفسر کیست؟در دیدگاه آیت الله خویی مفسر واقعی کسی است که عالمی جامع الاطراف در تمامی علوم باشد. ایشان معتقدند مفسر بایستی در هر رشته ای از علوم و فنون قرآن اطلاعات وسیعی داشته و بتواند از دریچه های همان علم و فن قرآن را تفسیر نموده، پیش برود. ایشان چنین می فرمایند: "مفسر به معنای واقعی کسی است که در مباحث فلسفی قرآن یک حکیم و فیلسوف مطلع و در مسائل اخلاقی آن یک دانشمند توانای اخلاقی باشد و درمسائل فقهی قرآن با دید یک محقق و در مسائل اجتماعی آن با دید یک جامعه شناس ورزیده، قرآن را مورد مطالعه و تفسیر قراردهد و همین طور در هر علمی از علوم قرآن با دید و اقتضای همان علم ، قرآن را تفسیر نماید."
    نقد تفاسیرموجود:آیت الله که قرآن را کتابی برای لغت شناسان بزرگترین مرجع، برای دانشمندان علم نحو روشن ترین راهنما، برای فقیه و دانشمند دینی بهترین مدرک و سند علمی، برای هر ادیب زنده ترین شاهد و برهان، گمشده هر فیلسوف، الهام بخش هر خطیب توانا و واعظ گویا، مقصد و مقصود علمای اخلاق و بالاخره برای هر دانشمندی در رشته تخصصی وی پشتوانه استوار و راهنمای روشن و ضامن سعادت انسانها و کفیل اصلاح اجتماع بشری قلمداد می کند، در برابر عظمت قرآن و فرستنده اش به حقارت و کوچکی علم و تفکر انسانی اقرار نموده و مقام قرآن در نظرشان بزرگ و بزرگتر و تفاسیر موجود کوچک و کوچکتر جلوه می نماید.ایشان می نویسند: "با مراجعه به کتب تفسیر این حقیقت را دریافتم که عده ای با کوشش فراوان پاره ای از اسرار قرآن را به دست آورده و تنها به قسمتهای مختصری از حقایق و علوم قرآنی دسترسی پیدا نموده اند و آنرا در کتابی جمع آوری کرده نام تفسیر برآن نهاده اند. تفسیری که می تواند مشکلات و غوامض قرآن را حل و هرگونه نکات و حقایق آن را روشن سازد!! تفسیری که می تواند پرده از تمام اسرار و دقایق قرآن بردارد!! اما عقلا انجام چنین عملی محال است. زیرا چگونه ممکن و متصور است که یک موجود ناقص و محدود همچون انسان بتواند برموجود نامحدود و کاملی که از طرف خدای نامتناهی و نامحدود فرود آمده است ، احاطه پیدا کند و به همه نکات و دقایق آن دست یابد؟"ایشان ضمن تقدیر از تلاش مفسیرین هیچ کدام از تفاسیر را خالی از اشکال ندانسته و از عدم جامعیت آنها گلایه می نماید. گلایه ای که به نوشته خودشان گلایه از امری محال است. ایشان مفسری می طلبد که در هر رشته ای از علوم قرآنی اطلاعات وسیعی داشته و بتواند از دریچه این علوم و فنون به قرآن نگریسته و یک دوره دائرةالمعارف جامع در باب تفسیر قرآن شکل دهد.ایشان می نویسند: "تنها اشکال و ایرادی که بر مفسیرین متوجه می گردد این است که آنان به پاره ای از مباحث و علوم قرآن پرداخته و از قسمت اعظم آن که می تواند عظمت و واقعیت قرآن را نشان دهد غفلت ورزیده اند.


    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۲/۱۰/۰۵ در ساعت ۲۳:۵۳


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.با اجازه دوستان من هم نظری دارم
    مفسر کیست؟مفسر کسیست که راه گشای همه اشتباهات و تناقضات قران است.مفسران همواره در طول تاریخ کوشیده اند که قران را بی عیب و نقض نشان داده و آن را نیکو جلوه دهند.باید گفت چیزی که اینک ما از قران درک می کنیم همان چیزیست که مفسران می خواهند و عرضه می کنند نه آن چیزی که پیامبر عرضه می کرد...مفسران همواره با این فرض که قران کلامیست الهی از هر کلمه قران هزار استنباط غیر معقول کرده و با ربط و بسط هر کلمه و آیه به کلمه و آیه دیگر تناقضات را توجیه می کنند.جالب اینکه با گذشت زمان با آشکار شدن تناقضات جدید مخصوصا تناقضات علمی مفسران تفسیر های جدیدی از گروهی از آیات قران عرضه می کنند!!تا همچنان قران عاری از هر گونه عیب و نقض باشد.
    انسان چه راحت فریب می خورد
    هیچ چیز را باور نکنید مگر آن که خودتان تحقیق و برای آن ادله عقلانی پیدا کنید.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    لطف کنید و بفرمائید تفسیر قرآن چیست؟ در کتاب های تفسیر قرآن چه چیزهایی نوشته شده است و کدام تفسیر را برای مطالعه افراد مبتدی پیشنهاد می کنید


    پاسخ:
    تفسیر -مصدر باب تفعیل- از ماده «فسر»، جمع آن «تفاسیر» در لغت، به‌ معنای روشن کردن و توضیح دادن مطلب و کشف نمودن آمده است.(1)
    برخی نیز گفته‌اند: تفسیر، روشن کردن و کشف نمودن مراد و مقصود از لفظ مشکل است.(2) در اصطلاح؛ تعریف‌های گوناگونی از علم تفسیر، ارائه شده است، از جمله تعریف زرقانی در مناهل العرفان که گفته است: «علم یبحث فیه عن القرآن من حیث دلالته على مراد اللّه تعالى بقدر الطّاقة البشریة»؛ تفسیر، علمی است که در آن به‌ قدر توان بشرى از احوال قرآن از آن جهت که بر مراد خداوند متعال دلالت دارد، بحث مى‏ شود.(3)

    برای مطالعه تفسیر نمونه پیشنهاد می شود که بالنسبه عمومی تر و دارای مطالب مفیدی است.

    _______________
    (1) بستانى، فؤاد افرام، فرهنگ ابجدى عربى- فارسى، مترجم: مهیار، رضا، واژه «فسر»، ص 244، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش.
    (2) ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 5، ص 55، دار صادر، بیروت، 1414ق.
    (3) الزرقانى، محمد عبد العظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج 1، ص 471، دار احیاء التراث العربى، بى‏جا، بى‏تا.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ در ساعت ۰۱:۴۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود